اندکی پس از آنکه کابینه نتانیاهو «حمله به رفح» را تصویب کرد، این تیتر کوتاه در سرخط اخبار رسانه‌ها قرار گرفت که حماس شروط پیشنهادی میانجیگران را برای آتش‌بس پذیرفته است.

موافقت اولیه حماس با طرح پیشنهادی آتش‌بس

به گزارش قدس آنلاین، دیروز همزمان با اعلام ارتش اشغالگر برای لشکرکشی به رفح، خبرگزاری المیادین از موافقت حماس با طرح پیشنهادی آتش‌بس که از سوی میانجیگران مصری و قطری ارائه شده است، خبر داد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، موافقت این جنبش با طرح پیشنهادی آتش‌بس در نوار غزه را به نخست‌وزیر قطر و وزیر اطلاعات مصر اعلام کرده است. شبکه۱۲ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی نیز اعلام کرد هیئت مذاکره‌کننده این رژیم پاسخ حماس را از میانجیگران دریافت کرده و در حال بررسی و ارزیابی آن است. همزمان خلیل‌الحیه، نایب‌رئیس جنبش حماس جزئیاتی درباره پیشنهاد توافق آتش‌بس ارائه داد و گفت: پیشنهادی که قطر و مصر به ما ارائه دادند، سه مرحله است که شامل خروج کامل [نظامیان صهیونیست] از غزه، بازگشت آوارگان و تبادل اسرا» می‌شود. با این حال، روزنامه صهیونیستی «معاریو» با اشاره به اعلام موافقت دقیقه‌نودی حماس با آتش‌بس، پذیرش این توافق را «مانوری برای تعویق حمله به رفح» عنوان کرد. وی مدعی شد که حماس با این اقدام قصد دارد نشان دهد اسرائیل طرفی است که این توافق را نمی‌پذیرد. 
همزمانی خبر اعلام آمادگی رژیم‌صهیونیستی برای آغاز تهاجم جدید و از سوی دیگر موافقت حماس با آتش‌بس، توپ را در زمین صهیونیست‌ها انداخته و این تل‌آویو است که اکنون با دو گزینه سخت روبه‌رو است؛ پذیرش آتش‌بس با پذیرش شروط مقاومت یا آغاز جنگی که مطمئناً هیچ دستاوردی برایش نخواهد داشت.

ارتش رژیم صهیونیستی دیروز با انتشار اعلامیه‌هایی در مرحله نخست از ساکنان مناطق شرقی رفح در جنوب باریکه غزه خواسته هر چه سریع‌تر شهر را ترک و به مناطق شمالی‌تر در خان‌یونس و استان الوسطای بروند. همزمان جنگنده‌های رژیم اشغالگر از شامگاه دوشنبه رفح را زیر آتش گرفته و تعدادی از خانه‌ها را ویران کرده‌اند. در این حملات ۲۶ تن از جمله هشت کودک به شهادت رسیده و ده‌ها تن زخمی شده‌اند. 

رژیم اسرائیل در شرایطی آماده حمله گسترش به جنوب غزه می‌شود که براساس آمار منتشر شده از سوی «آنروا» نزدیک به ۱.۵میلیون فلسطینی در این منطقه حضور دارند که انجام عملیات نظامی در چنین محیطی می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ ختم شود. پیرو این مسئله، سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده هرگونه عملیات نظامی در رفح منجر به وقوع فاجعه کشتار جمعی خواهد شد.

جنبش حماس نیز در پیامی هشدارآمیز به رژیم صهیونیستی اعلام کرده حمله به رفح، پیک‌نیک نخواهد بود و اشغالگران تاوان سنگین هرگونه ماجراجویی را خواهند داد و شکست خواهند خورد. 
از سوی دیگر، منابع خبری از آماده‌باش ارتش مصر در شمال سینا به دنبال قصد رژیم صهیونیستی برای یورش به رفح خبر می‌دهند. دیعا رشوان، رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر در این باره گفت: «هرگونه حرکت اسرائیل در این مسیر منجر به تهدید جدی در روابط مصر و اسرائیل خواهد شد. انتقال آوارگان فلسطینی روابط میان طرفین را تحت تأثیر قرار می‌دهد».

در این شرایط که تل‌آویو به‌شدت بر طبل جنگ می‌کوبد و مذاکرات آتش‌بس نیز جریان دارد، واکنش واشنگتن در قبال متحد خود نیز جالب توجه است. در این راستا تارنمای آکسیوس مدعی شد آنتونی بلینکن وزیر خارجه در پیامی خطاب به نتانیاهو تأکید کرده عملیات نظامی احتمالی در رفح در جنوب نوار غزه با مخالفت واشنگتن مواجه خواهد شد و بر روابط ایالات متحده و رژیم صهیونیستی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

اما این گزارش در حالی بود که تنها ساعاتی پیش‌تر یعنی شامگاه دوشنبه، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود، وی را در جریان تجاوز اسرائیل به رفح قرار داده بود. «لوید آستین» در این زمینه مدعی شد: «تعهد خود را برای حمایت از اسرائیل در دفاع از خود، حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و تشویق جریان کمک به غزه تکرار کردم»!

حملات به رفح و بمباران این شهر جنوبی غزه در شرایطی ادامه دارد که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر سر حمله زمینی به رفح دچار اختلاف داخلی و سردرگمی است تا جایی که شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی از درگیری لفظی میان مقامات صهیونیستی در آخرین جلسه کابینه خبر داده بود.

براساس گزارش این رسانه، گالانت، وزیر جنگ رژیم ضمن تشویق نتانیاهو به امضای توافق مبادله اسرا و آتش‌بسی که روی میز است، به وی اعلام کرده این یک توافق خوب و فرصتی برای بازگرداندن اسراست، مسئله‌ای که با مخالفت نخست‌وزیر مواجه شده است.

مرکز مطالعات و پژوهش‌های الزیتونه لبنان با اشاره به این اختلافات در اردوگاه صهیونیست‌ها در گزارشی نوشت: هشت مؤلفه اساسی نشان می‌دهد تصمیم تل‌آویو مبنی بر حمله زمینی به منطقه رفح محکوم به شکست است. نخست اینکه حملات زمینی و ویرانگری وحشیانه بی‌فایده بودن خود را نشان داده و مقاومت فلسطین با گذشت بیش از ۲۰۰روز از جنگ، همچنان بر غزه حکومت می‌کند. دوم، شبکه پیچیده تونل‌های غزه تأثیرگذاری خود را در مناطق مختلف به‌ویژه رفح حفظ کرده است. سوم، ارتش اسرائیل در شرایط فرسایشی قرار گرفته و با گذشت ۲۰۰روز از جنگ غزه با تلفات مادی و انسانی بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. چهارم، ارتش رژیم صهیونیستی با معضلی در رفح مواجه است که حضور فشرده بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی در این منطقه برای آن‌ها رقم زده است. پنجم، متحدان رژیم صهیونیستی ازجمله آمریکا اعتراض گسترده‌ای درخصوص انجام حمله زمینی به رفح دارند. ششم، مصر به‌شدت با انجام این حمله مخالف است. هفتم اینکه افکار عمومی به‌شدت علیه صهیونیست‌هاست و نکته پایانی و هشتم اینکه زمان به نفع تل‌آویو در حرکت نیست، چراکه اوضاع داخلی سرزمین‌های اشغالی در نتیجه طولانی شدن جنگ و گسترش خسارت‌های اقتصادی و تعطیل شدن گردشگری، بغرنج است.


خبرنگار: هدایت جاوید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.