۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸
کد خبر: 984383

تلاش صهیونیست‌ها برای مهندسی افکار در جنگ غزه

حسن لاسجردی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل

با بالا گرفتن بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال آغاز ماجراجویی جدید و حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح در منتهی‌الیه جنوبی باریکه غزه، روز گذشته نیروهای امنیتی اسرائیل با هجوم به دفتر شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر در قدس‌اشغالی، تجهیزات موجود در آن را مصادره کردند.

پیش‌تر کابینه رژیم به درخواست بنیامین نتانیاهو بستن دفتر این رسانه در فلسطین اشغالی را با اجماع آرا تصویب کرده بود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی الجزیره را فتنه‌گر خوانده و از نوع عملکرد آن در بازتاب اخبار جنگ غزه گله و شکایت کرده بود. او مدعی شد خبرنگاران این رسانه به امنیت اسرائیل آسیب زده و به اقدام علیه نظامیان صهیونیست تحریک کرده‌اند. 

بستن دفتر الجزیره در فلسطین اشغالی با اتهام‌زنی واهی در حالی است که تاکنون ۱۴۲خبرنگار که مشغول پوشش تحولات فلسطین بوده‌اند، در نتیجه حملات اشغالگران، جان خود را از دست داده‌اند. چنین رویه و برخوردی از سوی رژیم در برخورد با اصحاب رسانه ناشی از چند عامل است.

نخستین علت ترس صهیونیست‌ها از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های منطقه به‌ویژه الجزیره، تحولات میدانی در جنگ غزه است؛ چراکه شکست‌ها و ضربه‌های عملیاتی حماس به نظامیان اسرائیل توسط خبرنگاران ثبت و ضبط می‌شود و بیشتر خبرنگاران فعال غزه نیز در خبرگزاری‌هایی مانند الجزیره مشغول به کار هستند.

نکته دوم، رسانه‌های مخالفی که در غزه هستند با اخبار به‌روزشان سبب می‌شوند مردم در جریان اتفاقات قرار گرفته و از حوادث آگاه شوند و این دو موضوع می‌تواند فشار روانی را بر اسرائیل بیشتر و به نوعی مهندسی افکار را علیه صهیونیست‌ها ایجاد کند.

سوم اینکه اسرائیل به دنبال مدیریت صحنه جنگ است و هر نوع هماوردی یا میدان‌داری فکری توسط دیگران می‌تواند نقشه‌های اسرائیل را از بین ببرد؛ رژیم صهیونیستی پیگیر این مسئله است که به‌اصطلاح همه رقبا را از میدان به در کرده و خودش در این موضوع میدان‌داری کند. به همین دلیل تلاش می‌کند مراکز رسانه‌ای-خبری و خبرنگاران فعال و هر چیزی که بتواند در غزه سازماندهی غیررسمی علیه صهیونیست‌ها داشته باشد را شکست دهد.

اما موضوعی که سبب می‌شود صهیونیست‌ها با آسودگی خاطر بیشتری به فعالیت‌هایشان ادامه دهند حمایت‌های غیرمستقیم دولت‌های آمریکایی و اروپایی است. غرب و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا واکنشی دربرابر جنایات اسرائیلی‌ها نشان نمی‌دهند و این امر در راستای همراهی و هماهنگی منافع خودشان با رژیم جنایتکار اسرائیل است؛ ضمن اینکه این موضوع موجب می‌شود سازمان‌های نظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی این رژیم به‌راحتی و بدون ترس از پیگیری حقوقی و قضایی، اقدامات جنایتکارانه‌شان را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.