سکانس جنجالی قسمت هشتم سریال «افعی تهران» درباره برخورد تند شخصیت اصلی سریال با ناظم مدرسه اش باعث شکایت آموزش‌وپرورش از سازندگان این مجموعه شبکه نمایش خانگی شد.

واکنش‌ها به سکانس جنجالی «افعی تهران» / همه ما اشتباه می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، در سکانسی از قسمت هشتم سریال افعی تهران، زمانی که آرمان بیانی (پیمان معادی) خاطره کتک‌خوردن‌هایش از ناظم را یادآوری می‌کند و قصد انتقام‌جویی دارد، برخورد تند و بی ادبانه ای با ناظمش دارد که حالا پیرمردی سالخورده است و با وجود اینکه آقای شکوهی (ناظم مدرسه) در دوران خدمتش، دانش آموزان را  تنبیه بدنی می کرده اما منکر آن می شود. 

انتشار گسترده این بخش از سریال در شبکه های اجتماعی، واکنش هایی را در پی داشت به طوریکه  مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضایی وزارت آموزش و پرورش از شکایت و اعلام جرم رسمی دفتر حقوقی و قضایی وزارت آموزش و پرورش علیه دست اندرکاران اصلی یکی از سریال‌های نمایش خانگی خبر داد. امید رضاوند، این بخش از سریال را توهین و هتک حرمتی به مقام معلم توصیف کرد به طوریکه موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی جامعه به ویژه فرهنگیان شده است.

این مقام مسوول اعلام کرد: در جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیر اخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل سریال یاد شده، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم تقاضا شده است.

اما واکنشها نسبت به شکایت آموزش و پرورش از عوامل سازنده سریال از سوی جامعه منتقدان جالب توجه است.

محمدرضا مقدسیان، منتقد سینمایی با انتشار متنی در صفحه شخصی اش شکایت آموزش و پرورش را فرار رو به جلو توصیف کرده و نوشته است: «همه ما اشتباه می کنیم، همه ما مسئول رفتارها و تصمیم هایمان هستیم منتقد و سینماگر و معلم و قصاب و راننده و مدیر و .... هم ندارد. انسانیم پس مسئولیم این وسط شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران دقیقا مصداق بی مسئولیتی و فرار رو به جلو است.»

به باور او، نظام تربیتی باید مروج مسئولیت پذیری باشد نه مانع و ماله کش آن! ناظمی که بعد از سالها افتخار کردن به کرده های گذشته اش را بلد است اما عذرخواهی بابت خطاهایش را نه حتما به آچارکشی اساسی نیاز دارد.

دامون قنبرزاده، دیگر منتقد سینما در صفحه شخصی اش نوشته است: «گویا برای عوامل سریال افعی» «تهران به دلیل آنچه که توهین به مقام شامخ معلم اسم گذاری کرده اند پرونده ی قضایی تشکیل شده است. در بخشی از این سریال شخصیت اصلی داستان معلم یا ناظم سابقش را سوار اتوموبیل می کند و به خاطر کتکهایی که در بچگی از او خورده است سعی می کند انتقام بگیرد.»

او با یادآوری این مسئله که پدرش دبیر دبیرستان بوده و مادرش معلم ابتدایی در ادامه متنش آورده است: «بازی با کلمات در این مملکت بیداد می کند. مقام شامخ معلم؛ یک پسوند و پیشوند می چسبانند و از آن استفاده می کنند. شکایت از عوامل این سریال به خاطر یک سکانس گذرا نشان از تفکر خطرناکی دارد که می خواهد صورت مسئله را پاک کند و خودش را مبرا از هر بدی بداند. معلمهای ما کتک می زدند هنوز هم می زنند. در همین اینستاگرام بارها ویدیوهایی دیده ایم از خشونت معلم ها با شکایت از محتوای یک سکانس از یک سریال چند قسمتی موضوع حل می شود؟»

* شخصیت فیلم ها، الگوی جامعه نیستند

مهرزاد دانش،  منتقد سینما هم با بیان اینکه بیننده این سریال نیست اما سکانس مواجهه شخصیت اصلی با ناظم مدرسه که منجر به شکایت آموزش و پرورش به دلیل توهین به جایگاه معلمان شده را دیده است، نوشت: «اولاً آن بخش واجد توهین به کسی نبود. کسی تنبیه های ناظم مدرسه اش را به رخش کشیده و از خودرویش پیاده اش کرده همین حتی اگر آن شخصیت رفتار خشن تری با ناظم داشت باز هم شائبه توهین نداشت. شخصیت اصلی فیلمها به لحاظ دراماتیک اصلی هستند و نه به لحاظ الگو بودن در همه جوانب رفتاری و اخلاقی اتفاقا جنبه های دراماتیک برای شخصیتهای اصلی اقتضا می کند ضعف و قوتهای توامانشان نمایش داده شود. دیگر این تماشاگر است که بر مبنای ترکیب این حالات نتیجه گیری درست را انجام می دهد.»

او در ادامه آورده است: «دوم آن که واقعاً از بین کسانی که دست به شکایت زده اند یک نفر هم نیست که در طول ۱۲ سال تحصیل دوران مدرسه رفتار نامناسب از ناظم ندیده باشد؟

سوم آن که باعث تأسف است بعد از این همه سال هنوز در مواجهه با این پدیده های هنری در بر همان پاشنه اشتیاق به تعمیم می گردد. همین که در اثری شمایل یک پرستار به مذاق عده ای خوش نیاید یا یک وکیل دادگستری ناباب تصویر شود یا یک مهندس معمار حقه باز نمایانده شود و.... سیل اعتراضهای صنفی راه می افتد که به مقام شامخ ما توهین شده این که از فردیت کاراکترهای داستانی نمی توان به تعمیم رفتارهای آن شخصیت به همه افراد هم صنف یا همجنس یا هم موقعیتش دست زد چنان بدیهی ست که نوشتن درباره اش توضیح واضحات است.

دانش در پایان یادآورده است: « تأسف آورتر از همه این که شکایت کننده از این ماجرا نه افراد عادی بلکه وزارتخانه آموزش و پرورش بوده که بنا بر ماهیت وظایف آموزشی اش باید درصدد تعلیم این نکته مدنی باشد که رفتار یک فرد قابل تعمیم به همه افراد دیگر نیست اما خودش پیش قراول این غوغاهای غیرمنطقی شده است.»

آنچه به نظر می رسد اینکه انتشار گسترده قسمت تقطیع شده ای از سریال «افعی تهران» باعث ناراحتی و دلخوری عده ای از جامعه فرهنگیان شده است در حالیکه کسانی که پیگیر این سریال هستند می دانند که شخصیت اصلی سریال، عاری از ایرادات رفتاری و رذایل اخلاقی نیست و این رفتار او در پازل اتفاقات سریال و شخصیت شناسی «آرمان بیانی» باید دیده و سنجیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Zara ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    2 4
    چه خودشون رو زود گم می کنند بازیگران دوزاری شبکه ی خانگی.ناظمه می گه نزده ولی باید انقدر اونو می زدش که ادب بشه و انقدر پررو نشه .
  • ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 1
    عبارت ... خوردن توهین نیست. خجالت بکشید.
  • نصیری ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    سلام هم وطن عزیزم در جامعه انسانى, اساسى ترین کار, تعلیم و تربیت است. کسى که این رسالت را به دوش مى کشد ((معلم)) است. در جامعه ما این وظیفه مهم بر عهده انسان هاى شریف, قانع و وظیفه شناسى است که از سر تعهد و دلسوزى به ساختن و شکل دهى استعدادهاى مومن و کاردان مشغولند. مردم ما نیز از آن جا که به نقش این طبقه فرهیخته, آگاهند, همیشه از کارشان تقدیر مى کنند و حتى روز مشخصى را هم به نام روز معلم تعیین نموده اند. در دید تمام مردم دنیا شغل و جایگاه معلمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و طبق تحقیقات، معلمی به عنوان والاترین شغل، مورد اعتماد اکثریت مردم ایران و جهان است. با این حال اگر آقای پیمان معادی و عوامل سازنده این سریال به اهمیت نهاد مدرسه و معلم در تربیت مردم یک جامعه آگاه بودند و می‌دانستند که بعد از خانواده مهم‌ترین نهاد موثر در پرورش افراد یک جامعه، مدرسه است. پس چرا به جای پرداختن به این مطلب، یک مورد بی اساس را زیر ذره بین گذاشتند تا هم معلم را به عنوان سرمایه اجتماعی، با توهین و تحقیر خود زیر سوال ببرند و هم الگوی نسل جدید را از وی بگیرند و شائبه ایجاد بکنند؟ آیا عوامل سریال و جناب
  • نصیری ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    0 0
    آیا عوامل سریال و جناب معادی میدانند که با تحقیر معلم و سایر سرمایه های اجتماعی ،نسل جدید چه کسی را باید بعنوان الگوی خود انتخاب کنند؟ آیا شما نمیتوانستید از یک جامعه شناس یا روانشناس خبره برای ساخت این فیلم مشاوره بگیرید؟ تا چنین خطایی را مرتکب نشوید؟ در حالیکه من کلیپ آقای معادی را دیدم و گوش دادم. وی از ناظم دوران مدرسه خود کینه به دل گرفته و برداشت و کینه شخصی خود را در این سریال پیاده کرده و به خورد نسل جدید داده است و با این منوال عقده نهفته خود را خالی کرده است و غافل از اینکه چه ضربه مهلکی به پیکره اندک سرمایه اجتماعی این مردم زده است.