انتخابات

در حکم کارگزینی سال 91 بدی آب و هوا برای معلمانی که در مناطق محروم و بد آب و هوا تدریس می‌کردند تقریبا حذف شده و این موضوع باعث نارضایتی در بین معلمان شده است چون فرهنگیان نسبت به سایر کارمندان دولت حقوق کمتری دریافت می‌کنند و همین حقوق اندک نیز به بهانه‌های مختلف کسر می‌شود

بررسی افزایش 25درصدی حقوق معلمان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تهران امروز پرداخت عیدی فرهنگیان همزمان با حقوق بهمن ماه یکی از معدود خبرهای خوش وزیر آموزش و پرورش برای فرهنگیان است که روز گذشته رسانه‌ای شد. اگر چه هنوز معلمان چشم انتظار افزایش حقوق‌شان متناسب با میزان تورم و گرانی‌هایی هستند که امروز سفره آنها را خالی‌تر از پیش کرده است.در این میان از خانه ملت خبر می‌رسد که نمایندگان در حال پیگیری طرح رتبه‌بندی معلمان در کنار افزایش حقوق آنها هستند تا بخشی از مشکلات این قشر فرهیخته را حل کنند.حقوق معلمان یکی از مناقشه‌های اصلی فرهنگیان با وزارت آموزش و پرورش بوده و هست. اگرچه وزیر آموزش و پرورش از هرگونه اظهارنظری در این‌باره خودداری می‌کند و پاسخ روشنی به سوال خبرنگاران درباره سرنوشت افزایش حقوق معلمان در سال آینده نمی‌دهد. هنوز اصحاب رسانه صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش را از یاد نبرده‌اند که چند سال قبل در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص استخدام و حق و حقوق معلمان گفته بود: «به کسی ربطی ندارد که معلمان چقدر حقوق می‌گیرند و چرا کم می‌گیرند.»امسال وضع حقوق یک‌میلیون و 860 هزار معلم با سال گذشته تفاوت زیادی کرده است. درحالی‌که انتظار می‌رفت با 15درصد افزایش حقوقی که در بودجه پیش‌بینی شده بود،حقوق معلمان اندکی بهتر شود اما با کاستی‌هایی که در پرداخت حقوق فرهنگیان صورت گرفت حقوق این افراد نه فقط بالاتر نرفت بلکه از سال 89 نیز کمتر شد. «مهدی بهلولی» عضو کانون صنفی معلمان به تهران امروز می‌گوید: امسال معلمان با کاهش 120 هزار تومانی در فیش‌های حقوقی خود مواجه شده‌اند، این در حالی است که در دی‌ماه سال گذشته به معلمان به طور متوسط

120هزار تومان افزایش حقوق تعلق گرفته بود. به گفته وی، در حکم کارگزینی سال91 بدی آب‌وهوا برای معلمانی که در مناطق محروم و بد آب و هوا تدریس می‌کردند تقریبا حذف شده و این موضوع باعث نارضایتی در بین معلمان شده است چون فرهنگیان نسبت به سایر کارمندان دولت حقوق کمتری دریافت می‌کنند و همین حقوق اندک نیز به بهانه‌های مختلف کسر می‌شود.

 

سایه سنگین تورم بر سر حقوق معلمان

«جبار کوچکی نژاد» عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز با بیان این نکته که حقوق معلمان باید بر اساس تورم سالانه افزایش پیداکند به تهران امروز می‌گوید: «به علت اینکه دولت در ارائه بودجه سال آینده تعلل کرده نمی‌توانیم میزان افزایش حقوق معلمان را اعلام کنیم اما با توجه به تورم موجود در کشور پیش‌بینی می‌کنیم که حقوق معلمان و سایر کارمندان دولت برای سال آینده 25 درصد افزایش پیدا کند.» وی با یادآوری کاهش حقوق معلمان در سال‌جاری می‌گوید: «بارها و بارها درخصوص کاهش حقوق معلمان در سال 91 به آموز ش و پرورش تذکر دادیم اما آموزش و پرورش مدعی است که بر اساس ضریب پرداخت حقوق و بدی آب و هوا در مناطق محروم به فرهنگیان حقوق می‌دهد و هیچ کسری حقوقی در میان نبوده است، این در حالی است که کسر حقوق باعث نگرانی فرهنگیان شده و تلاش کمیسیون آموزش بر این است که این کسری‌ها در سال آینده جبران شود.»

کوچکی نژاد با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان تاکید می‌کند: «بر اساس این طرح معلمان به اندازه تلاش و فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی و علمی که انجام می‌دهند ارتقای شغلی و حقوقی پیدا می‌کنند.»

وی درباره تفاوت حقوق میان فرهنگیان و اساتید دانشگاه که از نظر علمی در یک رتبه هستند می‌گوید: «اساتید وزارت علوم با داشتن مدرک فوق لیسانس معادل 2 تا 3 میلیون تومان حقوق در‌یافت می‌کنند اما معلمان با مدرک فوق لیسانس و با همان سوابق حدود یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند این در حالی است که کار آموزشی در آموزش و پرورش سخت‌تر و مهم‌تر از کار در دانشگاه است و باید یک اصلاح قوانین در این باره صورت بگیرد تا حقوق معلمان به‌حقوق اساتید نزدیک شود.»

 

5درصد افزایش نه 15درصد!

عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز بابیان این نکته که معلم کارمند نیست بلکه یک انسان اثر گذار در روح و جان فرزندان جامعه است، به تهران امروز می‌گوید: «معامله با کارمندان نباید همانند معامله با سایر کنشگران سازمانی در سازمان‌های دیگر باشد، چرا که درخصوص معلمان موضوع اثر گذاری مطرح است و اگر معلم رضایت‌مندی کاملی درخصوص شغل خود داشته باشد این موضوع در فرآیند یادگیری و یاددهی او تاثیر مستقیم می‌گذارد و هر اندازه میزان رضایتمندی معلمان از پاداشی که دریافت می‌کنند بالاتر باشد، اثر بخشی آنها نیز افزایش پیدا می‌کند.»

وی با انتقاداز رویه آموزش و پرورش در برخورد با معلمان می‌گوید: «آنچه امروز در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد مدل صحیحی از رفتار با معلمان نیست. معلمان نسبت به برخی از دستگاه‌های دیگر از حقوق و پایگاه اجتماعی پایین‌تری برخوردارند. قبلا گفته می‌شد آموزش و پرورش دستگاهی مصرفی است و تولیدکننده نیست اما این طرز فکر منطقی نیست چرا که معلمان به عنوان تولیدی‌ترین افراد اجتماعی هستند که فکر، اندیشه و روح معنویت را تولید و منتشر می‌کنند.»

به گفته نماینده مردم نور و محمود آباد درخانه ملت، سال گذشته کاستی‌هایی در صدور احکام معلمان اعمال شد که ناعادلانه بود بر این اساس آموزش و پرورش فوق‌العاده حقوق مناطق کمتر توسعه یافته را حذف و به جای آن 15 درصد به‌حقوق معلمان اضافه کرد که اگر این موضوع بررسی شود به این نتیجه می‌رسیم که در کل حقوق معلمان 5 درصد افزایش داشته نه 15 درصدی که روی کاغذ آمده است.به این ترتیب حقوق بسیاری از معلمان نسبت به سال 89 کاهش پیدا کرد که ناشی از نوعی بی‌نظمی در آموزش و پرورش است این در حالی است که حقوق معلمان باید متناسب با کیفیت کارشان در نظر گرفته شود.» فیاضی با یادآوری طرح رتبه‌بندی معلمان می‌گوید: «طرحی در مجلس با حضور مسئولان آموزش و پرورش مطرح شد که به واسطه آن نظام رتبه‌بندی معلمان اجرایی و بر اساس آن جایگاه معلمان در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران مشخص شود.بر اساس این طرح متناسب با جایگاهی که برای معلمان و نیروهای اداری آموزش و پرورش وجود دارد میزان حقوق تعریف می‌شود.» به گفته وی،کمیسیون آموزش مجلس در انتظار پیش‌نویس طرح رتبه‌بندی معلمان است تا با شکل گیری آن جایگاه حقوقی معلمان بهتر و مطلوب‌تر شود و معلمان باید احساس کنند که نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه چهارم متفاوت و متمایز از گذشته است و می‌تواند برای جامعه فرهنگیان خوشایند باشد.»

 

حقوق کم و معلمان چند شغله

مشکلات مالی معلمان مربوط به سال‌های اخیر نیست. فرهنگیان کشورمان سال‌های سال است که از وضعیت حقوقی شان گلایه دارند و برای جبران درآمد کمشان رو به مشاغل نیمه وقتی چون مسافر کشی، معاملات ملک، تدریس خصوصی، تدریس در کلاس‌های کنکور، فروشندگی و ... کرده‌اند. اگر چه هر وزیری که بر سر کار می‌آید ابتدا وعده وعیدهای زیادی می‌دهد و بعد در تراکم کار تمام وعده‌هایش را فراموش می‌کند و در این میان نیز حاجی بابایی از این موضوع مستثنا نیست.

جامعه فرهنگیان هنوز گلایه‌های حاجی بابایی از وزیر وقت در مجلس ششم و هفتم را از یاد نبرده‌اند که مدعی بود چرا وزیر پیگیر مشکلات معلمان نیست و چرا این قشر مظلوم واقع شده‌اند و... اما حالا کمتر از 5 ماه به پایان وزارت حاجی بابایی مانده و گر چه وزارت آموزش و پرورش با طرح‌هایی چون 6-3-3 و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها خبرساز شده اما هنوز مشکلات معلمان حل نشده و روز به روز به گلایه‌های آنها افزوده می‌شود. این روزها انگشت اتهام تمام کم کاری‌ها درخصوص وضعیت معیشتی معلمان به سوی حاجی بابایی اشاره رفته و وزیر باید در چند ماه باقی مانده تا پایان وزارتش جوابگوی قشر عظیم فرهنگیان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • lمحمود مهدي پورلنگرود IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    25 0
    باز وقت انتخابات رسيده معلم دوباره نوبر شد اسفند حقوق ببريد بالا دوبار تير ماه بکشيد پايين!!
  • علي IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    13 2
    من وهمسرم که زوجين فرهنگي هستيم با توجه به اين گراني هاي خوراکي ومايحتاج اصلي چشم انتظار واريز يارانه ها در وسط ماه هستيم
  • احمد IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    18 1
    بسمه تعالي بنده با بيست سال سابقه کار معلمي با مدرک فوق ليسانس 560000 تومان حقوق دريافت ميکنم خودتان قضاوت کنيد با وضع گراني امروز بنده چکار بايد بکنم اقاي وزير خسته نباشيد
  • مجيد صباغي IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    17 0
    خدا رو شکر لااقل يه نفر حرف دل معلم ها را گفت آخه مگه ما زندگي نداريم که با اين همه تورم پارسال فقط 3 درصد حقوقمون اقزايش پيدا کرد يا بهتر بگم 12 درصد کاهش يافت بخدا حقوق ما تا پنجم اول برج هم کفاف نميده اونوقت ما بابد با چه انگيزه اي کارمون را انجام بدبم تو راخدا به هرکي قبول داريد يه رسيدگي بکنيد تا وضع بدتر از اين نشده اگه قيمت هر پفک را 1000 تومان در نظر بگيريم با حقوق من ميشه 500 تا پفک خريد اين انصافه؟يکي بهم جواب بده
  • معلم IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    6 1
    از خداي بزرگ ميخواهيم هرچه زودتر دوره اين وزير را کوتاه کند .مجلس که زورش نرسيد.
  • معلم IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
    9 0
    قيمت خودرو دو برابر شده قيمت سکه برابر حقوق کارمندان چند برابر؟
  • احمد IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    10 0
    وزير که مشغله مادي ندارد اون که تامينه معلم هم به درک کمبود دارد يا نداره
  • خدا ناظر است IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    4 0
    سلام همکارن عزيز خودم متاسفانه ما وزيري .....داريم که تنها در خدمت نمايندگان است آن هم با تعويض مدير کل ها ايشان مي خواهد تنها جايگاه بي اعتبار خود در نزد مارا محکم کند معيشست ما برايش مهم نيست سما به بيمه طلايي که وعده داد ه بود توجه کنيد هر چه مي گويد کذب محض است
  • حسين IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    2 2
    همکاران عزيز خسته نباشيد
  • دردمند IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    10 0
    منم معلمم ولي مقام معلمان را آنقدر پايين آورده اند که يک بيسواد رودروي من گفت که امروزه بي ارزشترين شغلها معلميه من تنها کاري که از دستم برآمد اين بود که تمام شب را گريه کردم . چرا بايد اينقدر تحقير بشيم مسئولان به داد قشر فرهنگي برسند.
  • رضا IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    11 0
    تا زماني كه معلما مشكل مادي داشته باشن آموزش و پرورش آينده روشني نداره جناب وزير من معلم نيازهاي اوليه مو نميتونم تامين كنم اينو متوجه ايد يا نه ؟!!!
  • بابک IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    7 0
    با سلام يک کيسه برنج در سال گذشته در همين تاريخ 18000تومان بود. البته برنج وارداتي .اما در همان روز در اين سال منحوس شده 50000تومان.يک حساب سر انگشتي جناب وزير براي آدم که نه براي .....
  • مرتضي IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    16 0
    دروغ و تزوير که هزينه نداره.من تنها آرزوم اينه که روزي رو ببينم که اونايي که باعث خجالت کشيدن من و امثال من جلوي خانواده همون شدن خدا سرافکندشون کنه و جلوي خانوادشون شرمنده بشن تا ببينن چه دردي به دل آدم مياد.از اين قولهاي الکي هم ما توي اين 25 سال خدمتمون زياد شنيديم!!!!!
  • معلم IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    15 0
    هر ماه که پنج روز مي گذره حقوقي که از اموزش و پرورش دريافت کردم تموم ميشه و جلوي زن وبچه خودم خجالت زده ميشم-ميگم برم دستفروشي کنم شايد پول بيشتري در بيارم - اگرم شاگرد من در حال دست فروشي ببينه چي کار کنم؟؟؟؟./
  • بابک IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    9 0
    اگر معلمي نبود جناب رئيس جمهور و... تو هم الان رئيس جمهور ... نبودي .هرکسي به من حرفي ياد دهد تا زنده ام غلام اويم.شما اين روايت علي ابن اب طالب را که سينه تان رابرايش چاک مي کنيد را هيچوفت گوش نداديد.مثل همه نصايح ديگر ايشان .معلم هيچ وقت بي ارزش نمي شه.تا جهان هست انسانها محتاج معلمند.اگر چه در چشم بعضي ها خوار وخفيف باشد.به داد معلمان برسيد ....خداوند قهار است.
  • معلم IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    8 0
    هر کشوري با معلمش زنده است اقاي وزير زنده باد معلم.کمي به خودت بيا قبل از اينکه خيلي دير بشه.
  • علي IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 27
    من خودم فرهنگي هستم براي آموزش و پرورشي که 90 درصد کادرش اعم از آموزشي يا اجرايي کم سواد تشريف دارند همين حقوق و مزايا هم زياده
  • معلم IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    9 0
    آقاي وزير خسته نباشيد هر وقت صحبت از معيشت معلمان شده آقاي وزير گفتند شما با اين کار شان معلمان را پايين مي آوريد در اين باره حرف نزنيد چرا ؟ چون خودشان هيچ مشکلي ندارند حالا ما با 600 تومان چطور تا سر برج سر کنيم الله اعلم
  • يک معلم IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    8 0
    روزي با حقوق معلمي ميشد چند تا سکه خريد حالا با سه ماه حقوق ميشه يک سکه خريد؟
  • ارسلان IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    4 0
    انصافا" کار معلمان با ارزش است. بر فرض محال، اگر حقوق معلمان را دو برابر کنند، آيا عملکرد آن ها در کلاس هاي درس بهتر خواهد شد؟! مشکل کم لطفي به آموزش و پرورش از سوء مديريت است. اغلب روساي آموزش و پرورش حتي معني تربيت را نمي دانند تا رهبري آموزشي را به درستي اعمال کنند و به همين ترتيب مديران مدارس. در مدارس ملال کمتر به احساسات و ذوق دانش آموزان توجه مي شود. به وزير محترم که خوب سخن مي راند بفرماييد انتظارات عيني شما با توجه به برنامه ها از مدارس چيست؟ احتمالا" خواهد گفت يک قدم به خدا نزديک کردن بچه ها. بعد از ايشان سئوال بفرماييد چگونه؟ اگر بلد بود جايز بدهيد و نمي خواهيم افزايش حقوق و توجه به زندگي معلمان را و ...
  • ناصر خرم زاده IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    3 0
    واقعا براي اين مسولين پرمدعا متاسفم که بابي تفاوتي هاي خودشون ابروي مملکت ومردم رادرجهان بردند اف وصدتاسف :فقط بلدند باالفاظ قلمبه وسلمبه بازي کنند ايهاالناس معلم دوست نداره بره بنگاه معاملاتي -معلم دوست نداره مسافر کشي ودستفروشي بکنه- چه ميدونم سمساري بزنه-بازم بگم حاج اقايان الاحضرتا خودتون که ازماها بدتراز ايناشوميدونيد شماها فکر ميکنيد که بي تفاوت بودنتون رمز خلاصي و ارامشتون هست اما برعکس زيادتر شدن معضلات معيشتي باعث فرسايش موقعيت واعتبارتونه :قبول ندارين به تاريخ نگاه کنيد-اگه نه واقعا حق وحقيقت حاليتونه پس مغرورنباشين احق الناس رو ادا کنيد-اخه من نميدونم ادم اينقدر بي غيرت باشه اقا ي وزير همکار عزيزو گرامي<ديونها روبديد!-سفر کارت مزخرف چي شد؟-صدوپنجاه حقوق زياد ميکني از اونور طبق قانون من دراوردي نود تومن کم ميکني!-معوقه هاي بيمه طلايي رو بديد!
  • معلم 3 IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    با سلام خدمت شما همکاران نقص تو آ پ واقعا زياد هستش و انشا ا... حل بشه اما بنده نوعي نقد بر افزايش حقوق دارم ميگويند 20درصد افزايش حقوق پايه آخه کجاي عدالته پايه حقوق منه جوان ومعلم که قصد تشکيل زندگي و هزاران سختي هاي پيش رو را دارم 400تومان که دريافتي ام 550ميشود 30درصد 400تومان به زور به 80 هزار ميرسد آيا انصافه.درصورتي که 20 درصد يک کارمند دولت کمتر از 200نخواهد شد.
  • حامد IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    2 0
    با سلام با خواندن نوشته هاي عزيزان در اينجا و سايت هاي ديگر باراني شدم... واقعا چرا وقتي کسي مي خواد مشکل خودشو مطرح کنه اول به بهتر بودن ديگران اشاره مي کنه؟؟!! هرکسي بايد جايگاه خودشو داشته باشه و متاسفانه هيچکي جايگاه خودشو نداره. متاسفانه افراد مسئول هم از اين قاعده مستثنا نيستند آنها هم به فکر جايگاه خود بودند و اکنون که حقوق مکفي دارند گوششان به اين حرف ها بدهکار نيست که اغشار مختلف جامعه با سيلي صورت خود را سرخ نگه مي دارند. آيا کسي که از حقوق مناسب برخوردار هست در اينجا مطلبي مي نويسد؟؟. اصلا هيچ مسئولي براي کشتن در سايت هاي اينچنيني و خواندن مشکلات ديگران وقت مي گذارد؟ اگر هم اتفاقي به موضوعاتي از اين دست برخورد کنند اهميتي مي دهند؟. ايکاش مسئولين کمي به فکر باشند که عاقبت کار همه ما مرگ است و جز استخون چيزي از ما نميمونه. جنگيدن براي پست و مقام و پول واسه چي هست؟ پيروز باشيد
  • رضارضايي IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    5 0
    دقت فرموديد حدودا از هر معلم در ماه500000ريال ماليات در سال6000000تريالحدود2500-بيمه مثلا طلايي يک خانواده سه نفره حدود 5200000ريال در سال بيمه خدمات درماني خدود1800000ريال در سال صندوق بازنشستگي حدود 10000000ريال در سال بيمه عمر -بيمه عمر تکميلي ماليات برارزش افزوده هاي مختلف-بيمه هاي حودرو وبيمه هايي که روي قبوض آب وبرق وگاز و... مي آيد را حساب کنيد حدود25000000ريال در سال از يک معلم کسر مي شود سوال چند درصد دلالان وشغل آزاد اينگونه بيمه وماليات ميدهند؟کيفيت خدمات دهي بيمه ها حدود چقدر است؟اروپاييها براي چندر غاز افزايش تورم کشورشان را بهم ميريزند اما در ايران با پنبه سر ميبرند.
  • اقدس IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    معلم گدای آبرومندی است که با گدایی زندگی می کند .
  • اقدس IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    معلم نان خوردولت است . برای دولت خیلی افت داره که کارمندش گداوارزندگی کند . یک چهارم درآمد مخابرات ویک صدم درآمد نفت ویک هزارم درآمد صنایع و یک ده هزارم درآمد .......... جوابگوی نقصان درآمد معلم است . اما کسی به فکراو نیست .همه می خواهند بچاپندوببرند.