انتخابات

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی:‌ تری گلیسیریدها برای بدن لازم و ضروری هستند چرا که منبع مهم انرژی به حساب می آیند. با این حال اگر مقدار آنها درخون خیلی افزایش یابد، به نظر می رسد تاثیرات سوئی بر سلامتی خواهند گذاشت.

چطور می توان تری گلیسیرید خون را پایین نگه داشت؟

تری گلیسرید چیست؟
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین، تری گلیسریدها نیز مانند کلسترول عضوی از خانواده چربی ها هستند. آنها اساسا از تغییر شکل قندها و الکل توسط کبد تولید می شوند. همچنین می توانند در روده از مولکول های چربی موجود در مواد غذایی نیز به وجود آیند. تری گلیسریدها غیر قابل حل در آب هستند و با لیپوپروتئین ها مرتبط هستند تا انتقال آنها بهتر انجام شود. زمانی که مقدار تری گلیسریدها به طور غیر عادی در خون افزایش یابد، اصطلاح هایپر تری گلیسرید به کار می رود. مقدار تری گلیسرید طبیعی و بی خطربرای سلامتی کمتر از 7/1 mmol/l است. با انجام آزمایش خون می توان این مقداررا اندازه گیری کرد. افزایش مداوم این فاکتور خونی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. عوامل زیادی در تغییر تری گلیسرید خون نقش دارند که از جمله می توان به سن، وزن، تغذیه، استعمال دخانیات،‌ مصرف الکل، فعالیت ورزشی و بعضی داروها مانند قرص های ضدبارداری اشاره کرد.
اجتناب از خوردن مواد غذایی خیلی شیرین
شکر یکی از خوراکی هایی است که در حالت هایپر تری گلیسرید منع مصرف دارد. مواد غذایی صنعتی غالبا مقدار خیلی بالایی قند دارند که به آنها " قندهای پنهان" اطلاق می شود. با مطالعه لیست مواد تشکیل دهنده آنها می توان خیلی راحت خوراکی های سالمی را انتخاب کرد. به علاوه مواد غذایی که حاوی شکر هستند را نیز باید کنار گذاشت. همچنین باید توجه جدی داشت و هم خانواده های شکر را نیز به خوبی شناخت زیرا کارخانه ها انواع مختلف شکر مانند ساکاروز،‌ گالاکتوز،‌فروکتوز و...را به کار می برند. بعضی از خوراکی هایی که برای کنترل تری گلیسرید باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از: شکر سفید،‌ عسل، مربا، ‌ژله،‌ کارامل،‌ شکلات،‌ غلات شیرین، بیسکوییت، آبنبات، آبمیوه، کمپوت شیرین و نوشیدنی های گازدار.
گنجاندن امگا3 در برنامه غذایی
علاوه بر اینکه امگا 3 تاثیرات قابل توجهی در کاهش عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی عروقی دارد، می تواند مقدار تری گلیسرید خون را نیز کم کند. مصرف 2 تا 3 بار ماهی چرب در هفته برای تامین مقدار موردنیاز بدن کافی است. ماهی آزاد،‌ قزل آلا، ماکرو، ساردین و تن منابع بسیار عالی امگا3 هستند. روغن کتان،‌ کلزا و گردو را نیز می توان جز منابع غذایی این اسیدهای چرب دانست.
کاهش مصرف روزانه چربی
همان طور که اشاره شد تری گلیسریدها از چربی ها نیز ساخته می شوند و به همین دلیل بسیار مهم است دریافت روزانه چربی ها محدود شود. مقدار دریافت روزانه چربی نباید بیشتر از30% دریافت کل کالری باشد. اسیدهای چرب اشباع نباید بیش از 7% این مقدار باشد و اسیدهای چرب ترانس تنها باید 1% را تشکیل دهند. هر خانم روزانه به 65 گرم چربی نیاز دارد که این میزان برای هر آقا 90 گرم است. بسیار مهم است که ترجیحا این چربی ها از اسیدهای چرب غیر اشباع مانند روغن زیتون، روغن بادام یا آووکادو انتخاب شود. اسیدهای چرب غیر اشباع چندتایی یا امگا 6 نیز باید به برنامه غذایی اضافه شود.
حفظ وزن متناسب
اضافه وزن زمانی پیش می آید که مصرف انرژی بدن ازمقدار کالری دریافتی کمتر باشد. تولید ناقل های تری گلیسرید با افزایش کالری تحریک می شود. به همین دلیل توصیه می شود وزن در حد متناسب حفظ شود. نقش قد نیز عامل خوبی برای میزان تری گلیسرید خون است، چنانکه هر چه قد بلندتر باشد، خطر ابتلا به هایپر تری گلیسرید افزایش می یابد.
منبع:‌ www.Passportsante.fr


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طاهره آقايي IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    23 6
    با سلام و خسه نباشيد ممنون از اطلاعات مفيدي که در اختيار مي گذاريد من يک سوال داشتم اينکه آيا نارسايي کبد رو مي تونيم عامل افزايش تري گليسيريد بدونيم و چه بايد کرد چنينين فردي آيا بهبود مي يابد ؟ ممنون اگه به اين سوال من پاسخ بديد
  • مهدی فلاح IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    5 0
    ازراهنماییهای شما ممنون وسوال داشتم ویسکی در گلیسریرتاثیر دارید