پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین -سعید کوشافر: تعطیلات بویژه از نوع مذهبی اش باعث میشود تابسیاری از مسوولان به شهرها ویا روستاهای خود مراجعه کنند با دوستان واشنایان دیدار کنند و از نزدیک با مردمی که به انها رای داده یا از انها حمایت کرده اند دیدار کنند , اما یک زمینه دیگر را هم فراهم میکند و ان چیزی نیست جز سخنرانی های سیاسی در مراسم مختلف که خود زمینه ساز بسیاری از خبرها ست.

واکنش امریکا به تیم ناظر بر مذاکره کنندگان هسته ای/بی اطلاعی عراقچی از کسانی که قرار است به کارش نظارت کنند/ دو نماینده مجلس درتیم مذاکراتی برای تعیین خط قرمز و ارشاد

اگر چه شاید  هفته گذشته را بتوان به طور کل هفته ای تعطیل نامید اما اخباری که در این هفته نقل شده دست کمی از هفته های پر خبر نبوده است , در این میان تیم مذاکره کننده هسته ای که اتفاقا طی روزها گذشته نقل محافل بود نیز از این گردونه اخبار بی نصیب نماند و خبر رسید که قرار است برای انها ناظرانی از مسوولان بلند مرتبه کشور تشکیل شود تا پا از خطوط قرمزی که برخی بر این باورند زیر پانهاده شده فراتر نگذارند وبه عبارتی انها را کنترل کنند .

بنا بر این گزارش در حالی که قرار است در ماه جدید میلادی توافقنامه ژنو به مرحله اجرا برسد، شنیده ها حاکی از آن است که تیمی متشکل از مسئولان بلندپایه نظام از این پس بر روند مذاکرات و تصمیم گیری های تیم مذاکره کننده هسته ای نظارت خواهند کرد.
محمداسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: با توجه به نتایج قبلی که در مرحله اول توافقات ژنو داشتیم، مقرر شد که تیم مسئولان(ناظر بر مذاکره کنندگان هسته‌ای) با اضافه شدن 2 نفر دیگر جزء به جزء مسائل را برای تیم مذاکره‌کننده تعیین کنند.

کوثری با بیان اینکه در این شرایط تیم مذاکره کننده هسته‌ای با هماهنگی تیم یاد شده فعالیت می‌کند، تصریح کرد: البته دلیل این اقدام این بود که در مرحله اول آنطور که باید و شاید مذکرات به نفع ما پیش نرفت.

این نماینده مجلس همچنین درباره چارچوب فعالیت تیم مذکور اضافه کرد: در مباحثی مانند غنی‌سازی و موارد دیگری مرتبط با این موضوع تیم مذاکره‌کننده فعالیت‌های خود را با تیم یاد شده هماهنگ خواهد کرد.

کوثری به جزییات دیگری از جمله اعضای تیم ناظر و همچنین ضمانت اجرای مصوبات این تیم اشاره نکرده است.

در همین حال رییس هیات مذاکر‌ه‌کننده ایران با 1+5 از اجرایی شدن بندهای توافقنامه ژنو در دهه سوم ماه ژانویه خبر داده است.

حمید بعیدی‌نژاد با اشاره به مذاکرات کارشناسی دو روزه با 1+5 در ژنو اظهار کرد:دو طرف توانستند به یک تفاهم واحد در رابطه با اجرای توافق برسند و دیدگاه‌ها و برداشت‌ها اکنون یکسان است. گزارش و جمع بندی این مذاکرات به مدیران سیاسی کشورهای عضو گروه 1+5 و ایران ارائه می‌شود تا تصمیم نهایی درباره‌ آن اتخاذ شود.

این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در پاسخ به این پرسش که ممکن است پس از ارائه گزارش به مدیران سیاسی تغییری در آن صورت گیرد؟ گفت: با توجه به سطح سیاسی و تصمیم‌گیری ممکن است مدیران نقطه نظراتی داشته باشند اما چارچوب، گزارشی است که از مذاکرات کارشناسی به این کشورها ارائه می‌شود که در آن تمامی مباحث به طور روشن بیان شده است.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این‌که در این مذاکرات بر روی زمان آغاز اجرای توافق به جمع بندی رسیدید یا زمان مشخصی برای اجرا پیشنهاد داده شده است؟ گفت:‌ بله. زمانی مشخص برای آغاز اجرای توافق که نزدیک به دهه سوم ژانویه است، پیشنهاد شده اما این مساله نیز به تصمیم مدیران سیاسی دو طرف بستگی دارد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت: 20 ژانویه زمان مناسبی برای اجرای این توافق است؛ زیرا در این زمان دور بعدی نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار می‌شود که زمان خوبی برای گفت‌وگو درباره لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران خواهد بود.

این در حالی است که اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری آمریکا پس از توافقنامه ژنو، تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کردند.

موضوعی که با واکنش برخی مقامات، کارشناسان و رسانه‌های داخلی و موضع گیری کم‌رنگ وزارت امور خارجه مواجه شد.

مهم‌ترین واکنش وزارت امور خارجه، دستور به کارشناسان ایرانی برای ترک جلسه کارشناسی ایران و 1+5 بود که البته 10 روز بعد بدون آنکه آمریکا اقدام خود در قبال تحریم های جدید علیه ایران را جبران کند و یا آنکه توضیحات جدیدی درباره علت وضع این تحریم ها ارائه دهد، کارشناسان ایرانی بار دیگر در این جلسات حاضر شدند.

با توجه به اهمیت این دور از گفتگوها تشکیل تیم ناظر بر روند مذاکرات هسته ای می تواند اقدامی مثبت برای جلوگیری از تکرار اشتباهات فنی در تنظیم قراردادها و محتوای آن باشد.

 ***جزئیات جدید از اعضا و علل تشکیل تیم ناظر بر تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای
درهمین راستا ، بنا بر اخرین خبرها که عصر جمعه منتشر شد , یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیحاتی درباره اعضا و علل تشکیل تیم ناظر بر مذاکره‌کنند‌گان هسته‌ای ارائه کرد.
ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، درباره علل تشکیل تیم ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با حضور مسئولان ارشد کشور گفت که این تیم بعد از توافقات ژنو برای بررسی عملکرد و نظارت بر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شکل گرفت.

وی با بیان اینکه این تیم ناظر به خواسته مسئولان ارشد نظام تشکیل شده ‌است، اظهار داشت: تیم یاد شده ارتباطی با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی خانه ملت ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره تعداد اعضای این تیم هم خاطرنشان کرد که اعضای این تیم، 4 یا 5 نفر هستند که تیم هسته‌ای کشورمان مذاکرات را با نظارت آنها دنبال می‌کند.

***واکنش روزنامه آمریکایی به شورای نظارتی مجلس
روزنامۀ آمریکایی «نیویورک تایمز» (nytimes) در گزارشی به موضوع تشکیل شورای نظارت بر تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان که طبق اعلام یک نماینده در مجلس تشکیل شده پرداخت.

به نوشته این روزنامه آمریکایی این اقدام مجلس ایران نشانۀ جدی تر شدن مذاکرات است و قرار است دو نفر از اعضای مجلس ایران در شورای نظارت بر تیم هسته ای ایران حضور داشته باشند. هنوز اسامی این دو نفر اعلام نشده است.

 

نیویورک تایمز با این گفته که اکثریت مجلس ایران در دست تندروهاست افزود: نقش دقیق شورای نظارت بر تیم هسته ای هنوز روشن و واضح نشده اما طبق گفته برخی رسانه های ایران قرار است این شورا متشکل از یک نماینده از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، یک نماینده از سوی قوۀ قضائیه و یک نماینده از سوی سازمان انرژی اتمی و چند نمایندۀ مجلس ایران باشد.

این روزنامه با اشاره به سخنانی از روحانی و ظریف ادامه داده است: البته ظریف، وزیر خارجۀ ایران بارها اعلام کرده که تیم هسته ای وی به طور کامل تحت اجازه و نظر رهبری است.

 

نیویورک تایمز با بیان اینکه برخی از حامیان روحانی از اعلام این خبر اظهار ناخرسندی کرده اند نوشت: برخی در ایران می گویند مذاکرات هسته ای با نظارت رهبری صورت می گیرد و نیازی به این شوراها و گروه ها نیست.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به تشکیل این تیم، اضافه شدن آن را به مذاکرات را نشانه جدی ترشدن مرحله بعدی مذاکرات دانست و نوشت: برخی از نمایندگان در ایران طی ماههای اخیر از عملکرد و گزارش های وزیر خارجه ابرار ناخشنودی کرده اند و شاید همین امر یکی از دلایل تشکیل شورای نظارتی است.

*** اطلاعی از تشکیل نهاد ناظر بر تیم هسته ای ندارم
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه 1+5 گفت: اطلاعی از تشکیل نهاد نظارتی بر عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای ندارم.
 سید عباس عراقچی  در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه، آیا نهادی برای نظارت بر عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای تشکیل شده است یا نه، گفت: در این مورد اطلاعی ندارم.

وی همچنین از اظهار نظر نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اضافه شدن دو نفر به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه 1+5 اظهار بی اطلاعی کرد.

***حضور یک نفر از مجلس در تیم مذاکره کننده هسته ای
درعین حال و درپی یافتن سرنخ سخنان محمد اسماعیل کوثری بود که خبرنگاران سراغ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رفتند ولی وی با بیان اینکه به دولت پیشنهاد شده که یک نماینده از این کمیسیون یا اعضای هیات رییسه همراه با تیم مذاکره کننده هسته ای به این مذاکرات اعزام شود، گفت: این درخواست مجلس به دلیل حساسیت های برخی نمایندگان درباره محتوی مذاکرات است.
«سید حسین نقوی حسینی» با بیان این مطلب افزود: مجلس چون درباره مذاکرات هسته ای، محتوی و نوع این مذاکرات حساسیت دارد، بنابراین در نامه ای که برای دولت ارسال شده است، مانند بسیاری از شوراها در کشور که مجلس در آن نماینده ای دارد، درخواست کرده که در تیم مذاکره کننده هسته ای نیز نماینده ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجلس قصد دارد تا با حضور نماینده خود در تیم مذاکره کننده هسته ای از روند این مذاکرات اطلاع داشته باشد، ادامه داد: در این مذاکرات مسایل مهمی مطرح می شود که باید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از نزدیک در جریان آن قرار گیرند، اما محدودیت هایی که هم اکنون برای اعلام اخباری مانند مذاکرات اخیر تیم کارشناسی که در ژنو در جریان بود، وجود دارد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این محدودیت ها برای نمایندگان مجلس در بدست آوردن اخبار و اطلاعات مذاکرات ممکن است عوارضی برای فعالیت های هسته ای کشورمان داشته باشد که برای حل این موضوع از دولت درخواست کرده ایم که یک نماینده از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یا هیات رییسه مجلس، تیم مذاکره کننده هسته ای را همراهی کند.

وی تاکید کرد: البته این موضوع باید مورد تایید دولت، رییس جمهوری یا رییس تیم مذاکره کننده هسته ای قرار گیرد.


*** تصمیمی فردی است
درهمین حال و در جاییکه هر لحظه ماجرا جالب تر میشد ,یعنی از ناظرانی از مقامات بلندپایه تا حضور یک نماینده مجلس مطرح شده بود که نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: موضوع تشکیل هیات ناظر بر تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی اصلا در صحن کمیسیون مطرح نشده است.

منصور حقیقت‌پور ، گفت: اعلام خبر تشکیل هیات ناظر بر تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی توسط یکی از اعضای کمیسیون هیچ ربطی به هیات رییسه نداشته و در صحن کمیسیون هم مطرح نشده است.

وی افزود: نمی‌دانم این پیشنهاد بر چه اساسی مطرح شده است و از منظر حقوقی انجام این تصمیم چه حکمی دارد.

دیگر عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس هم گفت: در مورد مسائل هسته ای پرونده هسته ای در شورای عالی امنیت ملی است و کار پرونده بر اساس نظرات و منویات رهبری طراحی و جمع بندی و پیش می رود و تیم مذاکره کننده و وزارت امور خارجه تنها وظیفه انجام مذاکره را بر عهده دارند.

عوض حیدرپورشهرضایی، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به اظهارات یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر تشکیل تیم ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای گفت: در کمیسیون چنین بحثی مطرح نیست و بعید به نظر می رسد که در آینده نیز مطرح شود.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: در مورد مسائل هسته ای پرونده هسته ای در شورای عالی امنیت ملی است و کار پرونده بر اساس نظرات و منویات رهبری طراحی و جمع بندی و پیش می رود و تیم مذاکره کننده و وزارت امور خارجه تنها وظیفه انجام مذاکره را بر عهده دارند.

حیدرپورشهرضایی در خصوص اظهارات این عضو کمیسیون امنیت ملی مبنی بر این که علت اضافه شدن دو عضو جدید به هیئت ناظر بر مذاکرات این است که در دور اول مذاکرات مسائل به نفع ایران پیش نرفته است گفت: به هیچ وجه به این شکل نیست که کار مذاکرات در دست وزارت امور خارجه باشد.

وی ادامه داد: کل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی امنیت ملی بررسی و جمع بندی و نهایی می شود و وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده تنها وظیفه مذاکره را برعهده دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنین تیمی اگر قرار باشد درست شود باید ناظر بر شورای عالی امنیت ملی باشد و به نظر می رسد این حرف جای تامل دارد و باید دقیق تر در این خصوص صحبت کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آريا IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    5 2
    نمايندگان محترم مجلس ، لطفاً تيم مذاکره کننده را به حال خود بگذاريد . کاري که شما با تمام ادعا نتونستيد در چند سال انجام بديد ، اونا با حمايت رهبر انقلاب در چند ماه با قدرت و عزت انجام دادند . هم رهبر و هم ملت از اونها راضي و خشنود هستند . شما با دخالت در امور مثل هميشه باعث خرابي کار ميشيد . رهبر انقلاب به اين تيم اعتماد کامل دارند پس جايي براي دخالت شما و نظارت شما باقي نمي مونه .