قدس آنلاین -بی تقصیر:این هفته نیز مطابق چهار شنبه های گذشته بسته نیش و نوش با اخبار ی متنوع همچون راههای کاهش اعتیاد به تلفن همراه و هشدار درخصوص عوارض دود سیگارو ... تقدیم شما می شود

از راههای ترک اعتیاد به تلفن همراه تا تولد نوزادسالم از مادر ایدزی و پرطرفدارترین زبانهای دنیا

مخترع واقعی رایانه چه کسی است؟

چارلز بابیج (1791-1871) فیلسوف تحلیل‌گر و ریاضیدان انگلیسی و نخستین کسی بود که ایده یک ماشین محاسبه‌گر برنامه‌پذیر را ارائه داد. وی در سال 1820 طراحی ماشین محاسبه‌گر خود را آغاز کرد؛ ماشینی که بعدها به نام ماشین تفاضلی معروف شد.بابیج ایده و وقت بسیار زیادی را صرف کرد تا بتواند ماشین محاسبه‌گر مکانیکی را طراحی کند که اولا: بتواند به صحت نتایج اعلام شده به وسیله او اطمینان داشت و دوم: این‌که زمان طولانی را که صرف محاسبات پیچیده و طولانی می‌شد را کاهش دهد.وی برای این کار طرح‌هایی مبتنی بر ساختارهای مکانیکی متنوع طراحی و با ارائه آن به دولت وقت انگیلس آن‌ها را راضی کرد تا روی ساخت این ابزار مهم سرمایه‌گذاری کنند.با کمک مالی دولت و همین طور استفاده از مجموعه‌ای از مهندسان و صنعتگران، وی زمانی طولانی را صرف ساخت ابزارهای لازم برای بدنه نهایی ماشین تفاضلی خود کرد اما برخلاف انتظار، وی به نتیجه جالبی نرسید و حتی نتوانست نمونه کاملی از ماشین خود را ارائه کند. بخش‌هایی از سازوکارهای ناتمام ساخت او در موزه دانش لندن به نمایش درآمده است.در سال 1991 بر پایه طرح‌های اصلی بابیج یک دستگاه تفاضلی ساخته شد که به خوبی کار می‌کرد. این امر نشان داد که دستگاه بابیج درصورتی‌که کامل می‌شد می‌توانست به خوبی کار کند. وی همان سال‌ها روی طرح ماشین پیچیده‌تری هم کار می‌کرد که نام ماشین تحلیلی بر آن گذشته بود.

چند راه برای ترک اعتیاد به تلفن همراه!!

دور بودن از تلفن همراه باعث می شود تا بیشتر به محیط اطراف خود اهمیت دهیم. وجود موبایل باعث شده است تا ما خود را در تنهایی خود غرق کنیم و از منظر این دستگاه ارتباطی با دیگران مرتبط شویم. برای رهایی از دام اعتیاد به موبایل باید در ابتداء تعداد پیامک ها یا زنگ هایی که به گوشی مان می رسد را کاهش دهیم . این کار باعث می شود تا گوشی خود را تنها یک وسیله ارتباطی در موارد ضروری بدانیم. می توانیم با مراجعه به مخابرات درخواست کنیم تا دیگر پیامک تبلیغاتی برای ما ارسال نشود.در کنار این برنامه باید استفاده خود ازاین وسیله را محدود کنیم.تنها وقتی از آن استفاده کنیم که نیاز به زنگ زدن داشته باشیم.بهتر است بازی های گوشی مان را پاک کنیم .باید گوشی خود را به عنوان یک وسیله ارتباطی ساده نگاه کنیم. اصلاً به دنبال چک کردن پیامک ها یا تماس های رد شده در هنگام آماده شدن برای خواب نباشیم.سعی کنیم تا عادت نگاه کردن هر ازگاهی به صفحه نمایش گوشی را ترک کنیم. این توصیه ها رو با دوستان مان هم مطرح کنیم.

مجسمه آزادی آمریکا نماد جنگ فرهنگی

تاریخ روابط فرانسه و انگلیس در گذر تاریخ جلوه های متعددی از رقابت و حسادت میان دو نژاد گُل ها و آنگلوساکسون ها می باشد. در سال١٧٧٦ میلادی غاصبان مهاجر در آمریکا طی تحرکاتی توانستند از اشغال انگلیسی ها رهایی یابند و استقلال خود را به عنوان ایالات متحده آمریکا اعلام کنند. فرانسوی ها هم به مناسبت یکصدمین سال این شکست سیاسی انگلیس، فرصت را برای عقده گشایی خود و تحقیر انگلیس مغتنم دیده و مجسمه ای را به نام تندیس لیبرالیسم (مجسمه آزادی(Statute Of Liberty))به آمریکا هدیه دادند. این مجسمه ماهیت جالب و رازآمیزی دارد . تندیس مزبورمقرربود که در سال ١٨٧٦ میلادی نصب و افتتاح گردد، اما شرایط دشوار ساخت آن توسط فردریک آگوسته بارتلدی مجسمه ‌ساز فراماسون فرانسوی و همچنین نقل و انتقال آن به آمریکا، ده سال تحویل این هدیه فرهنگی رازآلود را به تعویق انداخت. بر اساس آن چه که سازندگان فرانسوی به صراحت اعلام کردند، آنها تندیسی از تائیس، معشوقه اسکندر را به دوستان آمریکایی شان هدیه دادند و طوری آن را در منهتن نیویورک نصب کردند که با مشعل هفت شعله خود، رو به جانب مشرق زمین دارد. به راستی چرا در قرن نوزدهم باید روشنفکران فرانسوی ذهن، دوستان آمریکایی شان را به زمان حمله اسکندر به ایران ارجاع دهند؟ شب شکست سپاه ایران ، اسکندر مقدونی جشنی را در تالار پایتخت آئینی ایران، تخت جمشید برپا می کند و تائیس، معشوقه اسکندر در حال بدمستی همه، مشعلی به دست می گیرد و فریاد می زند « برای رسیدن به آزادی باید از قید همه سنت ها رها شد» وی با این جمله، پرچم هایی که نماد فرهنگ های تابع تمدن ایران بودند را به آتش می کشد و می گوید این تقاص آتش زدن آتن است.برهنگی تائیس، برهنگی فرهنگی، برهنه کردن تالار از نمادهای سنت ها و فرهنگ ها و تهی کردن ایران از فرهنگ؛ شاید رازهایی است که در صندوقچه تندیس تائیس به آمریکای استقلال یافته ارمغان داده می شود و راه و رسم لیبرالیسم را در جنگ نرم فرهنگی از فرانسه به آمریکا به ارث می دهد. فرانسوی ها انتخاب دقیقی داشتند. چراکه جنگ اسکندر با اولین امپراطوری جهان؛ ایران، پس از نبرد نظامی، رنگ فرهنگی به خود گرفت و توانست نطفه فرهنگ غرب آن روز یعنی یونانی مآبی را در زمین ایران بکارد و ایرانیان آن روز را غرب زده کند و از این رو، فرانسه با این تندیس، باب جنگ فرهنگی میان ایران و آمریکا را مفتوح کرد.

توصیه های نبی اکرم (ص) برای ورود به بهشت:
رسول خدا(ص) فرمود: شما شش چیز را برای من عهده دار شوید تا من بهشت را برای شما عهده دار شوم :چون داستان و مطلبی را می گویید دروغ نگویید،چون وعید می دهید تخلیف نکنید،چون امانتی به شما سپرده شد خیانت نکنید ،چشمانتان را از محرمات و نا محرمان بپوشانید، عورت های خود را از گناه حفظ کنید و دست و زبان خود را از آزار مردم نگاه دارید


یک پسر 4ساله کوچکترین قاتل کشور شناخته شد!

کوچکترین قاتل کشور پسر بچه ای چهار ساله است که به وسیله طپانچه عتیقه پدرش دختر عموی دو ساله خود را به قتل رسانده است.کارشناسان معتقدند؛ گسترش بازی های یارانه ای خشن و فیلم های ماهواره ای از یک طرف و قرار دادن صحنه های فجیع و هولناک از نزاع ها و قتل ها در سایت های اینترنتی و همین طور مبادله وسیع آن توسط بلوتوث های تلفن های همراه باعث شده خشونت در جامعه ما به سطح هشدار برسد.انعکاس عریان اخبار حوادث در روزنامه ها بدون آسیب شناسی و کالبد شکافی و نظرخواهی از کارشناسانه اصلی ترین زمینه های خشونت در سطح جامعه است.در این حادثه این سئوال مطرح است؛چرا باید والدین یک کودک چهارساله طپانچه عتیقه را پر از مهمات در دسترس کودکان قرار دهند تا فرزند چهارساله آن را به سوی دختر عموی خود بگیرد و شکلیک کند؟اگر این کودک فیلم هایی که در آن شخصیت های اصلی تیرا ندازی می کنند و پر از صحنه های خشن است نمی دید چگونه تیراندازی یاد می گرفت و می دانست از این وسیله برای شلیک استفاده می شود.
کدام یک سِرّ عشقند؟

سیف‌الدین باخرزی، عارف قرن هشتم هجری می فرماید:من چندین کَس از سالکان را دیدم و از سر صدق از سِرّ عشق پرسیدم.یکی گفت آب روان است،دیگری گفت آتش سوزان است.یکی گفت ضیف است،دیگری گفت سیف است.یکی گفت شراب است،دیگری گفت سراب است.یکی گفت ریاض دولت است،دیگری گفت ریاضت محنت است.یکی گفت نوری است ربانی،دیگری گفت ناری است شیطانی.یکی گفت بادیه‌ی بی‌پایان است،دیگری گفت کعبه‌ی دل و جان است.یکی گفت نامه‌ی امان است،دیگری گفت فرمان حرام است.یکی گفت جامی است که مستی او بی‌سرانجام است،دیگری گفت مرغی است که مرغ دل مرغ دلان را دانه و دام است.آخر عشق از این همه کدام است؟
سردرد ناشی از سرفه را جدی بگیرید!:
اکثر افرادی که سردرد می‌گیرند، در‌‌ همان لحظات اول به سراغ داروهای مسکن می‌روند‌ اما خیلی اوقات با پیدا کردن علت این سردرد‌ها، نه تنها می‌توان شدت درد را کاهش داد بلکه می‌توان از بروز آن‌ها در آینده نیز پیشگیری کرد.شاید باورتان نشود اما در دنیای پزشکی نوعی سردرد وجود دارد که از آن‌ها به‌عنوان سردردهای سرفه‌ای یاد می‌شود. این سردرد‌ها بر اثر عواملی مانند سرفه کردن، عطسه کردن، خالی کردن محتوای بینی یا خم شدن به جلو به‌وجود می‌آید. تقریباً یک درصد سردردهای جهان در اثر سرفه کردن به‌وجود می‌آید و البته این نوع سردرد‌ها در بین مردان شایع‌تر است. علت اصلی این درد‌ها فشاری است که در داخل مغز به‌وجود می‌آید. این درد‌ها که اغلب شدید و تکرار شونده هستند ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول بینجامند و در بیشتر مواقع هم در قسمت پشت سر احساس می‌شوند. درحالی‌که در اکثر موارد علت این موضوع ناشناخته است اما بعضی تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد، نزدیک به 10 درصد از سردرد‌ها بر اثر ناهنجاری آرنولد - کیاری به‌وجود می‌آیند؛ در این حالت هنگام سرفه، فشاری به قسمت پشت مغز و به سمت بخش بالای ستون فقرات وارد می‌شود که عامل بروز سردرد است. این نوع از سردرد‌ها اغلب با علائم دیگری مانند دردهای ناحیه گردن، ‌توانایی‌نداشتن در حفظ تعادل، مشکلات بینایی، کم‌شنوایی، فراموشی و شنیدن صدای زنگ در گوش‌ها همراه هستند.

هشدار برای عوارض دود دست سوم سیگار:

دود دست سوم در واقع همان بقایای باقی مانده از دود مواد دخانی است که بر روی وسایل شخصی و یا وسایل اطراف و یا بر بدن و لباس فرد مصرف کننده مواد دخانی باقی مانده است.به تازگی مشخص شده سموم ناشی از سوخت انواع دخانیات که به صورت دود در هوا رؤیت نمی شود خطرناکتر است و این سموم از طریق لباس، پوست و مو و وسایل اطراف فرد سیگاری به دیگران منتقل می شود به طوری که ثابت شده این اثرات حتی تا ماه ها، قابل پایداری و تاثیر گذاری است.باتوجه به این که کودکان زمان بیشتری را در منزل سپری می کنند یکی از گروه های هستند که بیشترین تاثیر منفی را از این پدیده متحمل می شوند هم چنین کودکان با خصوصیات منحصر به فرد خود از جمله سینه خیز و چهار دست و پا رفتن بیشتر خود را در معرض سموم پخش شده در سطوح قرار می دهند.همه افراد در معرض خطرات این سموم هستند ولی باید توجه داشت افراد خاص مانند خانم های باردار و اشخاص مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی نیز مانند کودکان و نوزادان می توانند تحت تاثیر بیشتری قرار بگیرند و دچار عارضه شوند.مصرف سیگار حتی در کنار هواکش و پنجره، آن جا را به مکان های پخش دائمی سموم تبدیل می کند و باعث می شود حتی در زمانی که در منزل نیستند نیز اطرافیان از عواقب سیگار کشیدن در امان نباشند.
گندم زار و جنگل و راز عشق!:
شاگردی از استادش پرسید عشق چیست؟استاد گفت: به گندم زار برو و پرخوشه ترین گندم را بیاور. اما در هنگام عبور از گندم زار یادت باشد که نمیتوانی به عقب برگردی تا خوشه ای بچینی.شاگرد به گندم زار رفت و پس از مدتی طولانی بازگشت.استاد پرسید چه آورده ای؟ و شاگرد با حسرت جواب داد:هیچ . هرچه جلو تر می رفتم خوشه های پر پشت تر می دیدم و به امید پیدا کردن پر پشت ترین تا انتهای گندم زار رفتم.استاد گفت عشق یعنی همین.شاگرد پرسید پس ازدواج چیست؟استاد گفت: به جنگل برو و بلند ترین درخت را بیاور ولی به یاد داشته باش که باز هم نمی توانی به عقب بازگردی.شاگرد رفت و پس از مدت کوتاهی با یک درخت برگشت.استاد پرسید : چه شد؟گفت: به جنگل رفتم و اولین درخت بزرگی را که دیدم، انتخاب کردم، ترسیدم که اگر باز هم جلو تر بروم دست خالی برگردم.استاد گفت: ازدواج هم یعنی همین.
دیگر فاکتور خرید نگیرید :

مواد سمی شیمیایی در همه جا یافت می شوند. هرچند فرآیند بازیافت مواد در اغلب موارد صرفه جویی می کند اما همیشه به نفع بشر نیست و ممکن است در این فرآیند برخی مواد سمی از یک تکه کاغذ به هزاران تکه کاغذ بازیافتی منتقل شده و خسارات جبران ناپذیری ایجاد کنند.چندی پیش همه از شَر بطری های پلاستیکی آب خلاص می شدند و به جای آن از بطری های فلزی استفاده می کردند؟ دلیلش آن بود که بطری های پلاستیکی حاوی بیسفنول آ (BPA) بودند. این ماده یی شیمیایی است که در تولید پلاستیک پلی کربنات به کار می رود. چند تحقیق که در این اواخر انجام شده اند نشان می دهند همین ماده (BPA)، با برخی بیماری ها مرتبط است که از جمله آنها می توان به سرطان سینه، بیماری های قلبی، دیابت و برخی مشکلات رفتاری اشاره کرد. این ماده شیمیایی همچنین در شیشه های شیرنوزادان و لایه های برچسب قوطی ها نیز یافت شد اما تحقیقی جدیدتر منبعی اصلی تر از (BPA) را نشان می دهد که شاید بسیاری از مردم از آن بی اطلاع باشند: برگه های رسید خرید در فروشگاه ها. این یافته ها مربوط به تحقیقی است که چانیانگ لایو و کورونتاچالم کانان در بخش سلامت دانشگاه نیویورک انجام داده اند. مطالعات آنها شامل تحلیل صدها رسید مربوط به صندوق های حسابداری گرمایی همراه 14 گونه از محصولات کاغذی بود که از امریکا، ژاپن، کره و ویتنام جمع آوری شده بود. (BPA) در 94 درصد رسیدهای خریدی یافته شد که از آن در قسمت چاپ ماشین استفاده می شد. البته این ماده شیمیایی در رسیدهای خرید ژاپنی یافت نشد چون در 2001 میلادی استفاده از (BPA) در این کشور منسوخ شد.میزان (BPA) در رسیدهای خرید بسیار بالابود و میزان کم آن نیز در81 درصد محصولات کاغذی یافته شد.محققان اشاره می کنند به دلیل بازیافت کاغذهای رسید، این ماده به دستمال های کاغذی، دستمال توالت و بسته بندی مواد غذایی نیز راه یافته است. در نتایج این تحقیق آمده است رسیدهای خرید منبع 98 درصد از (BPA) در محصولات کاغذی هستند.
وجود 300 تا هزار آیه در شأن امام علی(ع)

قرآن پژوهان از وجود 300 تا هزار آیه در شأن امام علی(ع) در قرآن، خبر می دهند. از دید آنان عمده‌ترین اشارات قرآنی در شأن امام علی(ع) در مورد ولایت، وصایت و اولی الامر بودن ایشان است..ابن عباس معتقد بود که 300 آیه در مورد امام علی(ع) نازل شده است .آیات نازل شده در شأن امام علی(ع) را از لحاظ محتوایی به 8 گونه مرتبط با سیره عملی امام علی(ع)، آیات مربوط به جایگاه امام علی در هندسه معارف اسلامی، آیات مرتبط با همراهی و همیاری علی با پیامبر، آیات مربوط به وظایف امام علی، آیات مربوط به وظایف دیگران نسبت به امام علی، فضایل اختصاصی امام علی، منزلت اخروی و ملکوتی ایشان و حسادت ها و مخالفت ها با امام علی تقسیم کرد.از مجموعه آیاتی که در شأن سیره عملی امام علی نازل شده چنین برداشت می شود که خداوند از عملکرد ایشان رضایت داشته و گزارش تمجیدانه و تکریمانه از سیره امام علی کرده است .

برای نخستین بار در کشور تولد نوزاد سالم از مادر مبتلا به ایدز

خانمی که مبتلا به عفونت HIV است اگر تحت مراقبت قرار نگیرد و دارو دریافت نکند احتمال این که عفونت را به فرزندش منتقل کند بسیار زیاد است به همین دلیل تمامی خانم هایی که مبتلا به این عفونت هستند باید علاوه بر مراقبت های پزشکی ویژه، دارو هم دریافت کنند. با دریافت دارو احتمال این که نوزاد آنها مبتلا به عفونت HIV شود کم است. اخیراً روش جدیدی در دنیا ابداع شده که قبل از این که فردی بخواهد باردار شود در مراکز فوق تخصصی ویژه ای مورد بررسی قرار می گیرد و قبل از لقاح تخمک و اسپرم زن و مرد اقداماتی روی آن صورت می گیرد که حاوی ویروس نباشد و به همین علت جنین آنها به این بیماری مبتلا نمی شود. این روش تنها در کشورهای پیشرفته دنیا انجام می شد ، اخیراً پژوهشکده ابن سینا برای اولین بار موفق به انجام این کار در کشور شد.

پر طرفدارترین زبان های جهان کدامند؟

چهار زبان چینی، اسپانیایی، انگلیسی و عربی پرطرفدارترین زبان های جهان هستند. بدون شک زبان چینی بیشترین تعداد صحبت کننده را در جهان به خود اختصاص داده است. زبان‌های چینی بخشی از خانواده زبان‌های سینی-تبتی را تشکیل می‌دهند و جالب است بدانید زبان چینی ، زبان مادری بیش از 1 میلیارد و 213 میلیون نفر یعنی حدود یک پنجم جمعیت جهان است. زبان اسپانیایی یا کاستیلی زبانی از خانوادهٔ زبان‌های رومی و یکی از پُرگویش‌وَرترین زبان‌های جهان است. زبان اسپانیایی به لحاظ تکلم به عنوان زبان مادری رتبه دوم و مجموع افرادی که به این زبان سخن می‌گویند رتبه سوم را در جهان دارد.در حال حاضر مجموعاً 500 میلیون نفر به این زبان تکلم می کنند. زبان انگلیسی یکی از پرمخاطب‌ترین زبان‌های دنیاست.این زبان در 112 کشور جهان از جمله انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا، ایرلند، نیوزلند، آفریقای جنوبی و غنا صحبت می شود. تعداد کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی است امروزه 380 میلیون نفر است. انگلیسی در بسیاری از کشورها زبان میانجی است و مهم‌ترین زبان دنیا در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، صنعتی، فرهنگی و علمی در روابط بین‌الملل به شمار می‌آید. زبان عربی زبان رسمی 25 کشور است که کل جمعیت آن‌ها نیز براساس آمار 329 میلیون نفر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.