قدس آنلاین- مهسا اسلامی: به تازگی مصرف قرص متفورمین که نوعی قرص کاهش دهنده قند خون برای بیماران دیابتی و توسط پزشک متخصص تجویز می شود با باوری غلط که باعث کاهش وزن می شود در بین جوانان مخصوصاً بانوان ها رایج شده است.<BR>

لاغری با متفورمین فقط به شرط کما!

باوری غلط و خطرناک که باعث عوارض جبران ناپذیر در فرد مصرف کننده خواهد شد. و به اطمینان می توانیم بگوییم به انجام این کار فقط می توان گفت لاغری کاذب به شرط از دست دادن سلامتی در این مورد گفتگویی با  دکتر حسین دکترای داروسازی داشته ایم که خواندنی است و زنگ خطری برای تمام بانوان و افرادی است که از روی بی اطلاعی و صرفاً برای کاهش وزن به مصرف این قرص روی می آورند.
* آقای دکتر حسینی قرص متفورمین در اصل برای چه مشکلی در سیستم ایمنی بدن تجویز می شود؟
** قرص متفورمین نوعی دارو مخصوص افرادی است که قند خون آنها از حد نرمال 140-110 بالاتر می رود که این خود نیز دلایل متفاوتی دارد «دیابت ارثی، افزایش وزن، تغییرات هورمونی و...» ترکیبی داخل این قرص وجود دارد که باعث نشست قند خون بیمار می شود و از افزایش قند خون و عوارض آن جلوگیری می کند. حتی افرادی که قند خون آنها تا 150 هم می باشد به خوردن قرص توصیه شوند و با پیاده روی و رژیم غذایی سالم و کمتر کردن وعده های غذایی شیرین بیماری کنترل می شود.
* علت استفاده از این قرص در بین بعضی از افراد مخصوصاً بانوان چیست؟
** متأسفانه توسط افرادی شیاد این طرز فکر در بعضی افراد بوجود می آید که با مصرف این قرص چون باعث کاهش قند خون می شود اشتها کاهش می یابد در نتیجه کاهش وزن به دنبال خواهد داشت در حالی که حتی اگر این مسأله درست هم باشد حداکثر تا 3 ماه اولیه آن هم حداکثر کاهش وزن 2-1 کیلو می باشد و بعد از 3 ماه کم کم عوارض خود را نشان داده و در 6 ماه کامل ظاهر می شود.
* عوارضی که بعد از این مصرف و با گذشت 3 تا 6 ماه گریبانگیر مصرف کننده می شود چگونه اند؟
** استفاده از این قرص به دلیل اینکه قند خون را کاهش می دهد فشار خون را پایین می آورد و اگر فرد در این حالت از محلول قندی استفاده نکند احتمال شوک و غش در آن بسیار بالا می رود کم کم مصرف این قرص بر روی سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد که همراه با حالت تهوع شدید و استفراغ و ضعف و بی حالی شدید همراه است و ضعف در سیستم ایمنی بدن انسان را مستعد به ابتلا به انواع بیماریها که کوچکترین آنها سرماخوردگی های مکرر، سوؤ تغذیه، ریزش مو می باشد تا بیماریهای سخت تر مثل آسیب های جدی به کبد و عملکرد آن که سلطان بدن نامیده می شود و ضرر رساندن به عملکرد این عضو مهم عملکرد تمامی ارگانهای بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.
* آقای دکتر توصیه شما به این افراد چیست واقعیت استفاده از این برداشت نادرست به نفع چه کسانی است؟
** ابتدا توصیه من به تمام همکارانم این است این قرص و قرص های مشابه را بدون نسخه پزشک به هیچ فردی که خواستار خرید آن است نفروشند دوماً به تمام افراد بخصوص بانوان توصیه می کنم برای لاغری بدنبال راههای اشتباه و پر ضرر نباشند و به حرف دیگران که متخصص نیستند اصلاً توجه نکنند بهترین روش برای لاغری ورزش مداوم و رژیم غذایی سالم و حتی قرص و داروهای لاغری هم که در داروخانه ها موجود است فقط باید با تجویز پزشک و دادن آزمایشات لازم توسط پزشک متخصص توصیه می شود زیرا گاهی چاقی هورمونی، ارثی و یا عملکرد نامرتب بعضی غدد مثل تیروئید می باشد که درمان خاص خود را می طلبد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 72
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهه نشاط IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    55 سالم هست متآسفانه براي کاهش و.ن مدت 3 سال روزي يک عدد متفورمين خورده ام (دکتر براي لاغر شدن رفتم) کم کاري تيروييد هم دارم و قرص ميخورم حالا متفورمين رو قطع کردم ...ميخواستم بدونم چه ظور ميتونم بفهمم که برام متفورمين عارضه اي داشته يا نه با چه نوع چک آپي... ديگه نميخورم. اما نگرانم.لطفآ راهنماييم کنيد.ضمنآ حدود 10 کيلو اضافه وزن دارم فقط و پياده روي ميکنم....از شما براي جوابتون متشکرم.
  • هستي IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    باسلام وتشکرفراوان از شما -من حدودا 7-8 کيلو اضافه وزن دارم و قصد بارداري تا چند ماه آينده را دارم حدود 20 رو ز پيش نزد خانم دکتر زنان رفتم و جهت لاغري قرص متفورمين تجويز کردنند-دقيقا تمام علايمي را که عرض کردين را دارم بي حالي... به نظر شما چاره چيست؟از امروز مصرف قرصهارا متوقف مي کنم-ممنونم لطفا راهنماييم کنيد.
  • مريم اميري IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    93 22
    من 36 ام .با رژيم نميتوانم لاغر شوم.يعني واسه لاغر شدن اعتماد به نفس ندارم .پيشنهاد شما چيست؟
  • الف IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    40 18
    سلام ممنون از آگاهي رسانيتون
  • پرديس IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    من 4 ماه دارم از اين دارو استفادهميکنم حرفاتون تا حدودي غير قابل باوره من ماهي 4 کيلو وزن کم کردم پياده روي فقط 20 دقيقه در روز انجام ميدادم. تا حالا هم مشکلي برام پيش نيومده
  • ایناز IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    45 9
    سلام منم ب خاطره نا منظمی ماهیانم دکتر گفته باید مصرف کنم ب مدت طولانی یعنی تا قبل از ازدواج...تازشم من دکتر بهم گفت هیچ عوارضی نداره و تا حالا هم عوارضی نداشته چرا حالت تحوع وسر گیجه داشتم اون اوایل ولی همونطور ک دکتر گفته بود از بین رفت با خودن مواد قندی..
  • سمندر IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    29 9
    من روزی دو عدد قرض مصرف میکنم در طول 20روز سکیو وزرن کم کرده امایا زیاد نیست
  • مریم IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    67 9
    سلام من 30 کیلو اضافه وزن دارم به نظرتون اشکالی داره از این قرص استفاده کنم
  • شکوه IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    47 11
    سلام من 3 سال پیش به دلیل مصرف هورمون رشد دکتر قرص متفورمین برام تجویز کرد بعداز چند ماه مصرف قرصا قطع کرد در طول مصرف 9ماهه من 8کیلو وزن کم کردم الان 16 سالمه 7کیلو اضافه وزن دارم.هر دفغه که خواستم رزیم بگیرم نتونستم وزنما کم کنم به نظرتون من این قرصا را بخورم یا نه ؟
  • سید کریم IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    26 5
    سلام دخترم 16سال داره مشکل عادت داره دکتر متفورمین و فیناستراید دا د معده درد و تهوع داره ای قرص قطع کنیم
  • زهرا IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    20 5
    من 36 سال سن دارم .به مدت 6ماه استفاده کردم .یلی عالی بود
  • لیلا IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    18 4
    ولی من مصرف کردم دچار افت شدید فشار شدم.
  • مريم IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    21 7
    سلام عزيزان من فكر ميكنم هر قرصي عوارض داره ولي خود من اين قرص رومصرف كردم و خيلى زود به وزن دلخواه رسيدم البته من زياد اضافه وزن نداشتم
  • آناهیتا IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    20 6
    من خانمی 41 ساله هستم برای تنظیم قائدگی حدود کمتر از سه ماه استفاده کردم ریزش موی شدید گرفتم
  • کریمی IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    16 14
    من حدود 4 ماه قرص گلوکوفاژ مصرف کردم برای لاغری الان حدود 3 هفتست که قطع کردم وبا دستگاه قند خون قندم رو چک کردم کمی بالا بود قند ناشتا 110 بود می خواستم بدونم از عوارض متفورمین این طور شده یا دلیل دیگه ای داره
  • mino IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    6 7
    من بعد از یکماه استفاده دچار افت شدید فشار خون شدم الانم 10روز هست سردرد شدید گرفتم با مسکن آروم میشم.
  • زهرا IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    27 9
    سلام منم ۲۰کیلو اضافه وزن دارم تیروعیدم کم کاره هر روز ناشتا قرص میخورم میتونم منم واسه لاغریم متفورمیم بخورم
  • میناasd@yahoo.com IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    20 6
    من بعد از خوردن متفورمین دچار افسردگی شدید شدم نمیدونم مرتبط بود باهاش یا نه
  • اعظم IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    12 6
    من خانمی سی شش ساله هستم که دارای سردرد های میگرنی شدید هرروزه بودم.به طور اتفاقی با این دارو آشنا شدم و شروع به استفاده کردم.الان مدت دوماه از مصرف این دارو داره میگذره ولی سر درد من به شدت کاهش یافته.من گلو کوفاژ میخورم.البته برای لاغری گرفته بودم. اما هنوز تغییر زیادی در وزنم احساس نکردم.اما از کم شدن سر درد هام بسیار خوشحالم چون هر روز سوماتریپتان مصرف میکردم و از این بابت بسیار نگران بودم.حالا اصلا نمیدونم دلیلش چی بوده که سر دردم خوب شده.
  • رويين IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    57 15
    سلام ببخشيد من از امروز شروع كردم به مصرف قرص متفورمين و ميخوام ١٥-٢٠كيلو وزن كم كنم به نظرتون جند وقت مصرف كنم به وزن دلخواه ميرسم؟
  • روشنک IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    29 8
    با سلام در مشاهده تلویزیون از آقای پزشکی شنیدم که قرص متفورمین باعث جوان نگهداشتن افراد میشود به راستی اینگونه است؟؟
  • عاشق IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    10 0
    نکن بابا
  • مریم IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    4 4
    اگر هنوز زنده یی باید بگم ک ی دوست دانشجوی پزشکی داشتم با هزارتا قرص مختلف خودکشی کرد با علم به این دارو و ساختار بدن ی هفته دو هفته توی کما بود بعدش به هوش اومد دوباره روز از نو روزی از نو.
  • نگین IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    8 5
    من هم غذا خوردنم کمه هم پیاده روی دارم هم 2سال یوگا کار می کنم وزنم هم 74کیلو هست. ولی تغییری نمی کنم.سوخت و ساز بدنم پایینه. به نظر شما من میتونم قرص متفورمین مصرف کنم برای وزن کم کردن. البته قدم هم160هست و 31سالمه