۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 53985

قدس آنلاین:در یکی از آیات کریمه قرآن کریم اشاره به زدن زنان شده و همین ایه نیز مستمسکی برای عده ای جاهلان شده و عده ای از مخالفین اسلام با سوء تعبیر این آیه، آن را مجوزی برای کتک زدن زنان معرفی می نمایند و دین اسلام را دین خشونت معرفی می نمایند.

چه زمان و چگونه زنان را باید کتک زد؟

به گزارش قدس آنلاین ،تبیین این آیه توسط کارشناسان دین بهترین راه برای سوء برداشت ها از این آیه می باشد .در برنامه گلبرگ که پنج شنبه ها از شبکه سه پخش می شود این آیه توسط کارشناس برنامه به شکل زیر تبیین شد.

در این آیه(سوره نساء آیه 34 ) می فرماید: خانم هایی که از نشوز آنها می ترسید ، اول آنها را موعظه کنید بعد بسترتان را جدا کنید و اگر جواب نداد آنها را بزنید. زدن در این آیه واجب نیست. بعضی ها فکر می کنند که این دستور خداست. در حالیکه این تجویز است نه وجوب .خدا به آقا اجازه داده است نه اینکه واجب کرده است. زدن برای زن ستمدیده و مظلوم نیست بلکه برای زن ناشزه است .

زن ناشزه یعنی زنی حقوق واجب مردش را بدون عذر رعایت نکند که مهترین مصداق آن بحث تمکین جنسی و تمکین خاص است . مثلا مردی خیلی مهربان است ،خانمش را دوست دارد و نیازهای او را برآورده می کند، ولی زن او بدون دلیل موجه به نیاز مردش جواب نمی دهد .

حتی در این آیه خدا مرحله به مرحله جلو می آید و می فرماید که اول او را موعظه کن و بعد با او قهر کن. حرف نزدن آقا برای خانم خیلی سخت است .مرد مهربانی که به این دو مرحله عمل کند، به مرحله ی سوم نیازی پیدا نمی کند .پس این یک حکم مقطعی و گذرا است. نوع زدن هم مهم است .

دشمنان اسلام این آیه شریفه را پیراهن عثمان کرده اند و به اسلام توهین می کنند. متاسفانه بعضی ها که مطالعاتی در دین اسلام ندارند آنرا قبول کرده اند. فردی از امام سجاد(ع) در این مورد سوال کرد و امام چوب مسواکی در دست داشتند و به شانه فرد زدند و فرمود که منظور از زدن، این و شبیه این است و ضربه باید ملایم باشد.

در روایت فرمودند : منظور زدن سبک است. در فقه ما در مواردی اجازه داده اند که اولیاء، بچه ها را تنبیه بدنی بکنند البته شرایط دارد. زدن نباید طوری باشد که بدن سرخ ،سیاه یا کبود بشود. و اگر این اتفاق بیفتد والدین باید دیه بدهند . خیلی از آقایان به خانم هایشان بدهکار هستند .مرحوم نجفی در کتاب جواهر الکلام می فرمایند که این زدن نباید برای خنک شدن دل باشد بلکه باید برای اصلاح باشد. در ادامه ی آیه داریم که اگر در مرحله ی دوم زن تمکین کرد ، شما حق ندارید به او ستم روا دارید. ما مسائل دینی را نمی دانیم و مطالعه نمی کنیم. یک وقت مردی بیمار است و می خواهد بزند و دنبال بهانه می گیرد. این افراد زیر بار نمی رود. اما کسانی که دل پاکی دارند اینها را می پذیرند. پس این آیه، برای یک مرد مهربانی است که حقوق زنش را رعایت می کند. ممکن است که خانم مشکل جسمی یا روحی داشته باشد که باید مشکل را حل کند .

اهرم فشار منحصر به اسلام نیست . حتی در کشورهای اروپایی و غربی هم همین طور است که اگر با راه مسالمت آمیز مشکل حل نشد به سراغ اهرم فشار می روند.
عده ای سوال می کنند که آیا این امر تمکین این قدر مهم است که خدا باید جواز زدن به آقایان را بدهد. ممکن است که خانمی بگوید که برآوردن غریزه جنسی یک حرکت حیوانی است. این امر در ظاهر مهم نیست ولی در واقع خیلی مهم است. این به ویژگی عشق بازی آقایان برمی گردد زیرا اولویت اول برای مرد غرایزش است .یک وقت خانم برای آقا غذا نمی پزد، آقا به رستوران یا خانه ی مادرش می رود و غذا می خورد این کار خیلی آفت ندارد، ولی حالا یک وقت خانم نیاز غرایز شوهرش را برآورده نمی کند ، زمینه برای انحراف آقا مهیا می شود .اگر آقا با خانمی ارتباط برقرار کند ممکن است که آلوده بشود و دود این کار به چشم خانم هم می رود. بدتر اینکه اگر آقا با خانمی ارتباط برقرار کند و همسرش بفهمد ، خانم بخاطر حس تملکی که دارد افسرده می شود و مشکلاتی برایش ایجاد می شود. 80 درصد مشکلات انسانها روحی و روانی یا روان تنی است. پس این امر مهمی است .این دستور العمل قرآن به نفع خانم ها است و می خواهد از آفت هایی آن جلوگیری کند. گاهی معلم شاگردش را تنبیه می کند و این به نفع شاگرد است .

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 53
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    45 73
    کليدواژه ها گلبرگ - زدن زنان - کتک زدن زنان همين کليد وازه ها نشون مي ده برنامه شما در چه موردي هست. نجاي تاسفه که زندگي مشترک رو در حد کتک زدن زن و فرمانبرداري از مرد مي دونين
  • زن داراي حق IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    44 90
    "حتي در کشورهاي اروپايي و غربي هم همين طور است که اگر با راه مسالمت آميز مشکل حل نشد به سراغ اهرم فشار مي روند. " در کشور‌هاي غربي و اروپايي‌ زن داراي حق و حقوق اجتمأعي‌ست. خيلي‌ بيشتر از اوني که در ايران دارند. زن در يون کشور که گفتيد حق کار داره و کار مي‌کنه اگر مرد بخواد به زور و کتک متوسل بشود زن به عنوان يک عضو فعال جامعه تحمل نمي‌کنه و خيلي‌ راحت ميتونه از زندگي‌ بندازتش بيرون در کمترين حالت و يا بفرستتش پشت ميل‌هاي زندان. لطفا دروغ نگوييد به مردم که قوانين بروز نشده تان را توجيه کنيد. علي‌ (ع) فرمودند فرزندت را با زمانه تربيت کن.
  • محمد IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    3 24
    اينجور موضوعات به دليل بازتاب بد بهتره رسانه اي و پخش مجدد در رسانه ها و مطبوعات نشود
  • متين سينا IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    41 6
    سوال من اين است که اگر موضوع بر عکس باشد زن ميتواند اين کار را کند.
  • نرگس IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    55 14
    براتون متاسفم که اخوندتون فقط فکر و ذکرش يا شب خوابي يا تنبيه زن ... شرم به شما و سايتتون
  • نازيلا IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    51 55
    يعني ميخواين بگين بنيان خانواده ارضاع ميل جنسيه مرده که اگه به هر دليلي پاسخ بهش داده نشه تمام حرمتها بايد شکسته شه؟؟ خوب شايد آدم توي دوره طولاني مدت شرايط روحي خوبي نداشته بشه. تازه اينو بايد بدونين وقتي آدم بدون در نظر گرفتن شرايط روحي کسي بهش اسرار ميکنه اون آدم بيشتر منزجر ميشه و بيشتر کناره گيري ميکنه.
  • زهره IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    35 40
    به نظرتان چرا اينقدر فساد جنسي در جامعه ما زياد شده است ؟ به اين دليل که جوانها نمي توانند ازدواج کنند و يا متاهليني که نيازشان از طريق همسرشان تامين نمي شود ؟ پس غريزه جنسي تنها مربوط به جنس مذکر نيست و نياز جنسي هر دو طرف بايد تامين شود .
  • نگار IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    30 44
    خجالت بکشين. حتا حرف زدن درباره اين موضوع هم خجالت آوره. شما رو ببينيد از طالبان هم وحشي‌تر خواهيد بود.
  • ؟ IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    36 91
    اگر مردي ناشزه باشد چه بايد کرد؟
  • سيروان IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    8 33
    اين کارشناسان دين اگه شبا يه ربع دير برگرده خونه بهش مي گن دنيا چه خبره
  • kaka IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    12 30
    in haj aqa situation ham dg shoresho dar avorde...mano ke age bekoshan be hamsare ayandam to nemigam....hamin ke zana ma marda ro tahamol mikonan khodesh ye donyast...hala harki mikhad bege zalil bege...diverte
  • مريم IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    30 55
    •سوال من اين است که اگر موضوع بر عکس باشد زن ميتواند اين کار را کند. چرا زن نمي تواند مرد را بزند اگر مرد تمکين نکند؟
  • آزاده IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    27 52
    يه سوال ؟اگه يه وقتي زبونم لال ! يه زني از لحاظ جنسي زبونم لال ! از طرف شوهرش ارضا نشه ، چيکار بايد کرد؟
  • مرد ايراني... IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    حاج آقا بفرمايند اگه مرد غرايز همسرشو براورده نکنه حکم اسلام چيه؟؟؟ چرا اسلام فقط براي ما مردان غرايز رودر نظر ميگيره....
  • رضا IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    12 9
    الله اعلم و هم لا يعلمون
  • ايراني IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    46 47
    اقا جان چرا از خودتون تفسير ميکنيد ... علنا گفته بايد بزنيد بعد يه سري همچين ميان تفسير ميکنن که انگار معادلات شکافت و دارن بررسي ميکنن... خدا خودش مستقيم و بدون لفافه رک و صريح گفته بزنين بعد يه سري حرف خدا رو تفسير ميکنن. ار ثاني اگر منظور از ضرب ان چيزي است که امام صادق (ع) در باسخ فرمود ه اند باز با منطق جور در نمياد چون اينجا هدف از ضرب مطيع کردن زنان به خواسته شوهره بنابر اين صرفا ضرب توسط چوب مسواک نميتواند مطيع کننده باشد چون از هيچ شدتي بهره مند نيست بنابر اين تنها توضيح همان ضرب همراه با غيظ به هدف رام شدن نسوان و رسيدن مرد به هرفش است.
  • ................. IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    9 32
    ولي به نظر من کتک خيلي خوبه
  • زهره مفرحي IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    7 22
    من يک سوال دارم از همه ي عزيزان آيا امام حسن(ع) دست روي همسرش که قاتلش بود بلند کرد ؟اهل بيت ما قرآن ناطق اند تنها يک مورد ذکر کنيد که اين بزرگواران دست به هميچين عملي زده باشند .اي کاش مردان مسلمان به کيفيت اين عمل هم که از زبان امام صادق بيان شده توجه مي کردند تا به خود عمل!
  • نادي IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    9 70
    يه سوال؟ اگه زن ناشزه بايد کتک بخوره چرا بايد قبل از کتک خوردن براي ادبش بسترش رو از زن جدا کنه هان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مرتضي IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    زن گاهي براي خواسته هاي افراطي خود وهمچنين بي ادبي به اقوام شوهرش و....... اگر بحث وگفت گو کار ساز نبود اقدام به تنبيه زن نمايد. وازنظر من زن بايد جويا شود که قبل از ازدواج شوهرش او را با چه وسيله اي کتک ميزند وآيا او تاب مي آورد.
  • یه انسان IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    20 31
    اگه یه خانم خوبی که فقط بخاطریه مریضی ساده وبیکاری شوهرش افسردگی بگیره اخلاقش بدبشه واقعا مستحق کتکه.این اقایان محترم چی فکرکردن خودشون هرکاری بکنن بعدانتظارداشته باشن که بعدچندروزکتک زدن.خانم دوباره باهاش خوب باشه.واقعا دل من ازشوهرم خیلی شکسته هرکاری میکنم نمیتونم ببخشمش.واقعازنییت من زیرپاگذاشته شده.ولی اشکالی نداره -چوب خداصدانداره..........
  • ناشناس IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 0
    متاسفم