شب می‌خوابیم ،صبح بیدار می‌شویم می‌بینیم چند میلیونی خودروی مان گران تر شده، چه خبر شده است که خودرو روی باند گرانی فرمان بریده است؟

سبقت میلیونی خودروهای «ایرانی»!

آیا تقاضا چند برابر شده یا قحطی آمده که پراید 8 میلیونی به یکباره 20 میلیون می‌شود ؟ چه اتفاقی افتاده است در حالی که خیابانها دیگر جایی برای پارک کردن ندارد، خودروهای ایرانی وخارجی گام‌های میلیونی بر می‌دارد؟ متولیان نظارت کجا هستند؟ آنهاییکه مرتب وعده کاهش و کنترل قیمتها را داده بودند چرا بازار را به حال خود رها کرده‌اند؟ چه کسانی برای خودروهایی که تا دیروز مشتری نداشت، عطش مصنوعی ایجاد کرده‌اند ؟ اصلا چه کسانی این روزها قیمت خودرو را مشخص می‌کنند ؟
ماجرای دو قیمتی شدن خودروها چیست ؟ آیا این موضوع بهانه و بستر سازی برای افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی و خارجی نیست ؟
مردم از وزیر صنعت می‌پرسند قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در چند هفته اخیر که رشد بی‌سابقه و عجیبی داشته، توسط چه کسانی و در کجا تعیین می‌شود؟
چرا خودروهای ایرانی و خارجی سبقت‌های میلیونی می‌گیرند؟
افکار عمومی می‌پرسند مگر نه این بود که عالیجنابان خودروساز با افتخار می‌گفتند در تولید فلان خودرو خودکفا شده ایم، پس درخواست مداوم آنها برای افزایش قیمت به بهانه نوسانهای ارزی چیست؟
آنان می‌گویند چرا واردکنندگان متخلف خودرو در بازار جولان می‌دهند؟ و صدها پرسش دیگر. بررسی‌ها می‌گوید در حال حاضر اگرچه قیمتهای رسمی فروش خودروسازان از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و ابلاغ می‌شود، اما هیچ مکانیزم روشن و شناخته شده‌ای برای تعیین قیمت این محصولات در بازار آزاد وجود ندارد.
با این حال کارشناسان معتقدند قیمت خودرو در بازار نیز مانند هر کالای دیگری تابع قانون عرضه و تقاضا است، به‌گونه‌ای که در صورت برابر بودن عرضه و تقاضا، قیمتها ثابت مانده، با افزایش عرضه، قیمتها کاهش و با رشد تقاضا افزایش می‌یابد.
از این رو به نظر می‌رسد تولید کننده می‌تواند با کاهش و قطع عرضه موجب سنگین‌تر شدن کفه تقاضا نسبت به عرضه شده و به رشد قیمتها در بازار آزاد دامن بزند. با این کار خودروساز به دلالان و واسطه‌ها این پیام را می‌دهد که قیمت خودرو در بازار روزانه باید افزایش یابد.
البته خودروسازان می‌گویند امکان تعیین قیمت فروش محصولات خود را هم ندارند چه رسد به آنکه بخواهند قیمت این محصولات را در بازار تعیین کنند. با این حال به نظر می‌رسد وقتی عرضه خودرو کاهش می‌یابد، خودروسازان خواسته یا ناخواسته موجب رشد قیمتها در بازار می‌شوند ؛ موضوعی که این روزها باعث شده مردم خودرو را در فهرست سیاه گرانی قرار دهند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • j IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    31 0
    متأسفانه امروز دلالان و خودروسازان يكي شده اند و در واقع با هم همكاري مي كنند مخصوصاً با اين مصوبه اخير دولت كه قيمت خودرو را آزاد كرده و به دست خودروسازان بي انصاف ايراني سپرده تا هر قيمتي دوست داشتند روي خودروهاي بي كيفيت خود بگذارند. پرواضح است زماني كه براي مثال خودروي ثبت نامي من را 8 ماه است كه تحويل نداده اند قيمت آن در بازار آزاد بالا رود آيا اين انصاف است كه شركت ايران خودرو به دليل بالا رفتن قيمت آن در بازار آزاد براي مشتريان جديد قيمت حاشيه بازار را كه مسبب اصلي آن قطع عرضه از سوي خودش بوده در نظر بگيرد ؟
  • علي کرمانشاه IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    26 0
    با سلامممم -اقا بزاريد گران شه مردم دوست داران گران شه اگه دوست نداران چرا بخرن اين همه تاکسي بعدش شما چرا به کنج سفيد يعني برنج توجه نميکنيد ...
  • علي IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    24 1
    نتيجه دعواي سياسي اقايان همين است
  • حميد IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    45 0
    خلاصه مديران با لياقت دست اندر کار خودرو هر کاري که مي توانند براي رفاه و اسايش مردم بيچاره و شهيد پرور انجام مي دهند خدا آنهارا از هستي ساقط کند چون نبودن اين مديران تحفه بهتر از بودنشان است مديراني که بزرگترين کارشان ايجاد گراني و تورم و موانع بر سر راه راست مردم است کارهايي که خاله خديجه بنده حقير هم مطمئنا و حتما بهتر از اينها انجام مي دهد خدا از سنگ سري بي نصيب تان نکند انشاءاله
  • بهنام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    29 0
    اين دولت فقط ادعا ميکند وبرعکس قولهايش به مردم عمل ميکند اصلا مشخص است که خودشان پشت پرده دارن واسه خودشان تعيين ميکنند
  • amir IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    28 0
    مرسي مطاب حوبي بود خودروساز ماشين داره پارکينگاش پر ماشينه دولت اگه به فکر مردم بود که حال و روز مردم بيچاره اين نبود
  • امير IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    43 0
    اي مديران بي لياقت! خودکفايي که شما سالها از آن دم مي زديد و فخر آن را به مردم شهيد پرور و ايثارگر و بزرگوار ايران مي فروختيد . امروز مشخص شده است که دروغ کذب مي گفتيد. حالا چه شده که با توجه به اينکه چند 1000برابر از نوسانات دولار بيشتر نرخ خودرو تغيير ميکند استعفا نمي دهيد و پاسخگو نيستيد و مثل کشورهاي اروپايي بجاي اعلام ورشکستگي و بر چيدن صنعتي که 34 سال است جيب مردم بيچاره را با خودرو هاي مونتاژي بي کيفيت کره اي و فرانسوي و چيني خالي و چپاول مي کنيد آيا اين است خدمت و خودکفايي .خجالت بکشيد و از شدت خجالت واقعا خودکشي کنيد.
  • محمد IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    27 0
    درست است. مسوولان کشور ماسخنوران خوبي هستند.اي کاش در انجام وظايفي که نسبت به مردم دارند هم اينگونه مي بودند
  • زاکاني IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    34 1
    مقصر اصلي به نظر من همه مردمند که همگي باهم به استقبال گراني ميروند.وتاهمه ماخودرا نسازيم همين آشه وهمين کاسه ودر نهايت خوش به حال اونايي که ماشين دارند؟/
  • ياسر IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    25 1
    دولت خودش تو اين قضيه داره سود ميبره وگرنه تو اين آشفته بازار که در 4روز پول کشور 21%افت پيدا ميکنه اين يعني چي؟ رهبر معظم ما ميگه اقتصاد مقاومتي ولي اين اشخاص بفکر فروختن کشور هسن جلو تحريم ها فقط مردم ايستادن نه دولت اونم بخاطر حرف مردم
  • ارزوي مرگ IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    43 0
    .....جونارودق مرگ کرديد..پرايدي که عراق باقيمت پنج مليون ازشماقبول نميکنه به ايرانيابدين بيست مليون.شمانه انسانيد نه ايراني.
  • عليرضا جوادي IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    20 0
    ممنونم ؛حقا که حرف مردم را زديد ؛ بهتر است خودروسازان را به دليل اين که به مردم دروغ گفته اند که خودکفا شده ايم به همراه مسوولان وزارت صنعت بازخواست شوند.
  • بهروز IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    8 1
    با سلام خدمت دوستان به نظر حقير اين يک سناريو از پيش طراحي شدست که سر مايه هاي سرگردان را از ارز و مسکن وطلا بيرون اورده و وارد بازار خودرو کند و دولت يه جورايي بتونه رو اينها کنترل داشته باشه چون علي رغم طلا وارز ومسکن که کنتر لش به هزينه گزاف تموم ميشد در اين مورد دولت موفق تر عمل کرده اگر با اين تفکري انجام بشه واقعن ايول داره اگر هم نه نشان بي کفايتي مديران در استفاده ازين فرصت طلايي است در اخر نيز هروقت بخواهند ميتونن توليد را بيشتر تا برابري عرضه ايجاد کنند
  • زهرا IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    11 0
    من يه سوال برام پيش اومده مگه ما عضو تجارت جهاني نيستيم پس چرا از خودرو خارجي سهمي نداريم خودرويي که توان رقابت نداره چرا بايد با اين قيمتها خريد؟ مردم ايران رو تاکي قراره تحقيير کنيم شرم آوره >پرايد=20ميليووووووووووووووووون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • سايه IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    4 0
    ممنون که واقعيتها رو فاش ميکنيد اين آقايان فکر ميکنند مردم بي سواد و کور هستند نميدانم چرا با وجود اين همه بي کفايتي و تحقيري که ميشوند استعفا نميدهند
  • احمد IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    مگرفکرميکنيد صنعت خودروسازي دست من وشماست يايکي دومدير سره کاري نه آقا صنعت خودروسازي مال آقازاده هاست وپول دارهاي مملکت که همگي ازکله گنده ها مي باشند وحتي دولت هم نمي تواند با ايشان دربيفتد چون همه راکله پامي کنند وسلام خودتان راخسته نکنيدبزاريدهرچه مي توانند پول به جيب بزنن آقايي ايشان نيز سرمي رسد.