رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به ازای تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد از سوی جمهوری اسلامی ایران، تمامی تحریم‌های تصویب شده در شورای امنیت علیه ایران باید لغو شود.

شرط ایران برای تعلیق غنی سازی 20درصد

به گزارش قدس آنلاین علا الدین بروجردی در گفت‌وگو با  العالم افزود: اگر قرار باشد برای تعلیق غنی‌سازی 20 درصد (با کشورهای گروه 1+5) مذاکره شود، باید ببینیم ما به ازای آن چه خواهد بود؛ هرچند در این زمینه شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیر است و ما در مجلس فقط گاهی که نیاز باشد ورود پیدا می کنیم، همان گونه که چند سال پیش تصمیم گرفتیم که اجازه ندهیم دولت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را ادامه دهد. در هر حال نظر شخصی من، لغو تمامی تحریم‌ها در صورت تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی است.

وی تاکید کرد: (غربی‌ها) نباید انتظار داشته باشند که با وجود ادامه تحریم‌ها و فشار بر مردم ایران غنی‌سازی 20 درصد هم متوقف شود، چرا که این اقدام کاملا غیرمنطقی است.

بروجردی که مهمان برنامه "من تهران" شبکه العالم بود، با تاکید بر حق ایران بر غنی‌سازی اورانیوم بر اساس نیاز گفت: ممکن است ما در آینده نیازمند درصد بیشتری ازغنی سازی باشیم، مثلا برای موتور کشتی‌های اقیانوس‌پیما؛ که باید ماه‌ها سوخت مصرف کنند. سوخت این کشتی ها 20 درصد نیست و ممکن است 40 یا 50 درصد باشد، در این صورت این حق باید برای ما محفوظ باشد.

وی تاکید کرد: البته اینها نظرات من است و نظر شورای عالی امنیت ملی ممکن است چیز دیگری باشد. اما به هرحال مابه ازای تعلیق 20 درصد نمی‌تواند چیزی مانند مجوز واردات طلا و امثال آن باشد.

بروجردی افزود: من فکر می کنم که واقع گرایی گروه 1+ 5 می تواند به موفقیت مذاکرات کمک کند، آنها باید واقعیت ها را بپذیرند، ایران امروز دیگر آن ایرانی نیست که "جک استراو" و "فیشر" بگویند که ما اجازه نمی دهیم ایران حتی دو دستگاه سانتریفیوژ داشته باشد.

به گفتۀ بروجردی، "توان موشکی ایران در دوران جنگ (عراق علیه ایران) صفر بود، ولی جمهوری اسلامی هم اکنون به قدرت موشکی تبدیل شده است. اگر آنها واقع بینانه رفتار نکنند و از موضع بالا و قدرت به ایران نگاه کنند، طبیعتا این مذاکرات به جایی نخواهد رسید.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن ساخت و نگهداری سلاح هسته‌ای به عنوان خط قرمز جمهوری اسلامی است، افزود: ما به معاهده "ان پی تی" متعهدیم و بر اجرای فتوای حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید داریم و نه فقط بمب اتم نخواهیم ساخت، بلکه مخالف جدی وجود این سلاح مرگبار در هر کجای دنیا هستیم.

بروجردی افزود: ما معتقدیم که حتی وجود یک بمب برای صلح جهانی یک خطر بوده و دلیل آن هم روشن است چون ممکن می باشد یک "ترومن" دیگری پیدا شود که دوباره دستور استفاده از آن را صادر کند. به لحاظ روانی جامعه جهانی نگران تکرار حوادث هیروشیما و ناکازاکی است و باید این نگرانی را برطرف کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: رآکتور تهران را چهل و چند سال پیش کارشناسان آمریکایی ساختند و در مرحله آغاز بهره برداری سوخت 93 درصد بود که بعدها به 20 درصد تغییر پیدا کرد. این رآکتور داروهای 800 هزار تا یک میلیون بیمار سرطانی را در سال تولید می کند و برای ما حیاتی است و علی الاصول با ادعاهای حقوق بشری آمریکا و غرب، برای آنها هم باید مهم باشد.

وی افزود: سوخت این رآکتور در حال اتمام بود و ما رسما و طبق مقررات آژانس درخواست کردیم که آژانس سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را تولید کند و تحویل ایران دهد؛ آنها هم این مساله را به روسیه و فرانسه واگذار کردند و آن قدر در گردونه مسائل مختلف چرخید که ماه های طولانی گذشت و ما نگران شدیم که سوخت رآکتور به اتمام برسد و سوخت جدید آماده نباشد و خطر انسانی که بسیار برای ما مهم است و از نظر حقوق بشری هم مساله بسیار مهمی است جان بیماران را تهدید کند، لذا ناگزیر شدیم به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی آژانس که در واقع یک تخلف است، به سمت غنی‌سازی 20 درصد حرکت کنیم.

بروجردی ادامه داد: بعد از آن هم پیشنهاد کردیم که صفحات سوخت را آنها برایمان تولید کنند چون در آن زمان تکنولوژی مربوطه را نداشتیم، اما دیدیم که غربی ها در این مساله هم بازی درآوردند؛ برای همین دانشمندان جوان ما صفحات سوخت را هم خودشان تولید کردند، در نتیجه مشکل خودمان را خودمان حل کردیم، همانگونه که نیروگاههای تولید برق را ساختیم؛ آن که دیگر بمب اتم نبود. آمریکا، اروپا، فرانسه و آلمان به شرکت‌های خود دستور داده اند که برای ایران نیروگاه برق هسته ای نسازند، در حالی که ما در مجلس تصویب کرده‌ایم که ظرف 20 سال آینده دولت باید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند. وقتی که آنها برایمان نیروگاه برق نسازند ما هم کشوری نیستیم که دست روی دست گذاشته و بنشینیم و تماشا کنیم؛ امروز دانشمندان ما مشغول ایجاد یک نیروگاه 360 مگاواتی هستند، هرچند تجربه اول ماست اما وقتی ساختیم بر این دانش مسلط می شویم و یک معامله چندین میلیارد دلاری را غربی‌ها از دست می دهند و طبعا ضرر می کنند یا به روسیه می دهیم که بالاخره رفتارش منطقی تر است.

وی با اشاره به این که غربی‌ها در مساله هسته ای یک محیط بسته و غیر منطقی ایجاد کرده اند، اظهار داشت: مثلا همین که برای ما نیروگاه هم نمی‌سازند خب نتیجه اش این است که ما خودمان می سازیم و غنی سازی 20 درصد هم همین ماجرا را داشت و ما ناگزیر شدیم تا برای رفع نیازمان دست به غنی سازی 20 درصد بزنیم و این نیاز همچنان ادامه دارد پس دلیلی ندارد آن را متوقف کنیم.

بروجردی تولید اورانیوم را نیاز بازار دانست و بیان داشت: ما مثل هر کشور دیگری که تولید اورانیوم غنی شده را برای تولید سوخت انجام می دهد برای فروش نیز ارایه خواهیم کرد و این یک بازار فروش برای ماست که می توانیم به کشورهایی که نیاز دارند اورانیوم غنی شده بفروشیم؛ مثلا آلمان یا آرژانتین چطور حق دارند اورانیوم غنی سازی کنند و در این تجارت پردرآمد شرکت کنند و ما حق نداشته باشیم؟

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره مذاکره آمریکا و ایران هم گفت: این چیز جدیدی نیست و تقریبا در تمام مذاکرات گروه 1+5 ما شاهد درخواست مذاکره از طرف هیات آمریکایی هستیم. "ما با ملت آمریکا مخالفتی نداریم ما با سیاست‌های ظالمانه‌ای که دولت‌های آمریکا از گذشته‌های دور تاکنون علیه ایران در پیش گرفته اند، مخالف هستیم و تا زمانی که سیاست های آمریکا در قبال ایران تغییر نکند، زمینه مذاکرات به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: ما قبلا برای کاهش بحران عراق با آمریکا سه دور مذاکره کردیم که این مذاکرات نشان داد که مخالفت ایران با مذاکره با آمریکا مطلق نیست ولی بشرط ها و شروط ها.

به گفتۀ بروجردی، معمولا دکتر جلیلی در مذاکرات 1 + 5 به مسائل سوریه، بحرین، فلسطین و دیگر مسائل منطقه هم اشاره‌ای می کند زیرا برای غرب باید مهم باشد که هزاران انسان در این بحران ها جان خود را از دست می دهند. مگر نه این که آنها مدعی حقوق بشر هستند و سیاست هایشان در منطقه ناموفق است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.