قدس آنلاین _ هنگامه طاهری_ مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور: در خصوص کرم حلزون هم تنها مرطوب کننده و چرب کنندگی آن تایید شده اما سایر خواص آن قابل اثبات نیست.

تردید در فواید تبلیغی برای کرم حلزون / سازمان نظام پزشکی:تبلیغات تلویزیونی تخلف است!

به گزارش قدس آنلاین ،تبلیغات تلویزیونی موضوع تازه ای نیست . همواره وقتی خسته از کار روزانه پای تلویزیون می نشینیم بین هر برنامه با هجمه ای از تبلیغات مواجهیم. اما این که تلویزیون به عنوان یک رسانه چه نوع تبلیغی را به مردم القا می کند موضوعی است قابل تامل. این روزها با تبلیغی در خصوص کرم حلزون در شبکه های تلویزیونی ایران مواجهیم . کرمی که تا کنون تبلیغ آن را در ماهواره و با ارایه یک شماره تماس جهت فروش میدیدیم حالا به تلویزیون ایران راه پیدا کرده و بیننده ها را با این تردید مواجه ساخته که آیا این کرم همان نوع خارجی آن است که در ماهواره تبلیغ می شود یا مشابه آن که در داخل تولید می شود. هنگام تبلیغ این کرم حلزونی را در تلویزیون نمایش میدهند که در آزمایشگاه در حال بررسی است و اعلام می کنند که عصاره حلزون را در آزمایشگاه می گیرند و با آن کرمی میسازند که نه تنها مرطوب کننده و چرب کننده پوست است بلکه ترکها و چین و چروکهای پوست را هم برطرف می کند و می تواند اثر جوان کننده روی پوست داشته باشد.
از آنجا که مردم به تبلیغات تلویزیونی اطمینان می کنند اما آیا آن گونه که فواید آن ادعا می شود صحت دارد یا خیر؟ . یک دکتر  داروساز معتقد است کرمی که در هیچ داروخانه ای به بروشور مخصوص به فروش نمی رسد و تنها با ارایه شماره تلفن و در تلویزیون تبلیغ می شود نمی تواند قابل اعتماد باشد.
وی  به نوع خارجی آن اشاره می کند که عده ای پس از استفاده با مشکلات پوستی متفاوتی از جمله دملهای چرکی در صورت مواجه شده بودند.
وقتی خبرنگار قدس آنلاین جهت صحت و سقم اثرات این کرم با سازمان نظام پزشکی تماس گرفت متوجه شد چنین تبلیغی در تلویزیون ایران تخلف محسوب می شود حال آن که تعدادی از افراد ممکن است تحت تاثیر این تبلیغ و اعتماد به سیمای جمهوری اسلامی آن را تهیه و مورد استفاده قرار دهند.
یکی از کارکنان واحد نظارت بر تبلیغات این سازمان به خبرنگار ما می گوید: این محصول به تایید نرسیده و ما برای تبلیغ این محصول به صدا وسیما اخطاریه فرستاده ایم .
اما مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در همین خصوص اظهار میدارد: یک محصول چندین مجوز لازم دارد و باید از چند کانال بگذرد تا حد سلامت آن تایید شود که تولید کنندگان کرم حلزون موفق شده اند مجوز تو.لید آن را از سازمان غذا و دارو بگیرند .
به گفته دکتر حجت الله مقیمی محصولی که مجوز تولید می گیرد و به مرحله تولید هم رسید می تواند در داروخانه ها به همراه بروشور یا کاتالوگ که طبق قوانین علمی نوشته شده به فروش برسد اما چنین محصولی برای تبلیغات نیازمند مجوز تبلیغ است.
او اضافه می کند: اما وقتی قرار است در صدا و سیما به صورت کلیپ تبلیغ شود، احتمال دارد جهت فروش بیشتر فواید دیگری به جز آنچه توسط سازمان غذا و دارو تایید شده به خواص آن محصول بیافزاید که صحت نداشته باشد. اینجاست که تخلف صورت می گیرد.
دکتر مقیمی همچنین می گوید: در خصوص کرم حلزون هم تنها مرطوب کننده و چرب کنندگی آن تایید شده اما سایر خواص آن قابل اثبات نیست.
وی خاطر نشان می کند که هر شرکت تولیدی و وارداتی مربوط به دارو و مکملها و تجهیزات پزشکی و مواد آرایشی و بهداشتی باید برای ارایه آگهی و دستورالعمل تبلیغاتی از سازمان نظام پزشکی مجوز بگیرد .
وی می افزاید: از وقتی تبلیغات این کرم شروع شده ، هم به سازمان بازرسی کل کشور و هم به صدا و سیما اعلام کردیم که این محصول کانالهای قانونی برای تبلیغات را طی نکرده. از تولید کننده ها هم شکایت کردیم و برایشان احظاریه فرستادیم اما وقتی برای توضیحات به این سازمان آمدند گفتند ما فقط به ترکیب حلزون دست پیدا کردیم!!!
دکتر مقیمی یاد آور می شود: این در حالی است که آنها حین تبلیغات حلزون را در آزمایشگاه و در حال بررسی نشان می دهند.
طبق گفته مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور کمتر از یک هفته دیگر تولید کننده کرم حلزون فرصت دارد نتیجه تحقیقات رسمی در خصوص فوایدی که به این کرم منتصب می کند را به سازمان نظام پزشکی ارایه کند در غیر این صورت به دادگاه معرفی خواهد شد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    9 0
    پس چرا تلويزيون منافع خودش را بر منافع مردم ترجيح ميدهد رسانه ملي حاضر است براي بدست آوردن پول سلامتي مردم را بخطر بياندازد. بنظر بنده اگر اين رسانه متلق بمردم است بايد براي هر گونه محصولي که تبليغ ميکند تائيديه لازم از مرکز مختلف دريافت آنموقع شروع به تبليغ کند واقعا مردم از دست تبليغ اين کرم کذائي خسته شده اند
  • علي IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    2 0
    دوستان عزيز اين کرم حلزون 100% دروغ قرن است و از نظر علمي بعنوان دکتر دارو ساز اعلام ميکنم صحت ندارد فيزيولوژي حلزون و ماده منرشحه هيچ ربطي به توليد کرم ندارد و فقط بهره برداري کلاه بردارانه دارد. مجوز وزارت بهداشت و درمان فقط از نظر توليد کرم پايه صحيح است کلاژن هر حلزون بيچاره کفايت 100/1 توليد يک تيوب کرم را ندارد اگر بتوان همچين استراج طبيعي از حلزون کرد!!
  • هم وطن IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    1 0
    ببين چقدر پول به صدا و سيما دادن که هيچ نهادي نميتواند جلوي تبليغات را بگيره!اين خيانته که صدا و سيما به مردم ميکنه !!!!!!!!!!!!
  • محمد 92/3/2 IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    1 0
    براي هر تبليغ حداقل چندميليون ميگيرند خدا ميدونه اين پول مهمه نه سلامتي مردم؟؟؟؟؟
  • کمال IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
    0 1
    اصلا حلزون موقعي که از روي تيغ رد مي شود دچار صدمه نمي شود زيرا مايع مترشحه مانند يک لايهء نازک و لغزنده جلوي تماس پوست زير بدنش با لبهء تيغ را مي گيرد. بنابراين اصلا نيازي به ترميم هم ندارد و به طور قطع اگر صدمه اي ببيند مدتها لازم است تا پوستش ترميم شود و مايع مترشحه نيز هيچ تأثيري در ترميم سريع صدماتش ندارد. پس در نتيجه اين تبليغات يک دروغ علمي است.
  • محمد IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    2 0
    نظر يک متخصص پوست رو در اين باره در سايت زير مطالعه نماييد.: http://www.drhassanzadeh.net/index.php?ToDo=ShowArticles
  • نگار IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    قابل توجه محققان و پزشکان نخبه ! که مردم واقعا در معرض خطرناکترين مواد ارايشي و عطر ها ي تقلبي و شوينده ها و ساير مواد مصرفي غير استاندارد هستند ريز گردهاي عراق رو هم در نظر داشته باشيد که چه تاثير غم انگيزي بر اکوسيستم مرز و بوم ما گذاشته و خدا ميداند اين ريزگردها حاوي چه مواد شيميايي باشند وفردا تاثير ش رو بر سلامتي همه خواهيم ديد بايد دست از بي تفاوتي برداشت سلامت مردم شوخي نيست هزينه هاي گزاف و صدمه ايي که به مردم ميخورد شوخي نخواهد بود .
  • ناديا IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    1 0
    اينها خيال ميکنند مردم ايران ساده لوح هستند و شعور شان پايين است پس هر دروغي به انها مي گويند و ميگويند ادمهاي ساده حقشان است هر بلايي سرشان بيايد ميخواستند ساده نباشند تا کلاه برسرشان نرود بخدا اينها همين طرز تفکر را دارند که کودکانه ترين و مزخرف ترين دروغها را با توسل به چند تبليغ رسانه ايي به مردم ميگويند و سيما زير سوال هست و کسي حرفهاي انها را باور ندارد و براي انها متاسفم !خودشان همون هستند!