«من اصالتاً افغانی‌ام ولی متولد ایرانم. پس یک جورایی ایرانی محسوب می‌شوم. دلم حسابی می‌سوزد که حق ایران از پارس جنوبی را کشور کوچک و حقیری مثل قطر برداشت کند.

قطری‌ها و سهم ما از پارس جنوبی

«من اصالتاً افغانی‌ام ولی متولد ایرانم. پس یک جورایی ایرانی محسوب می‌شوم. دلم حسابی می‌سوزد که حق ایران از پارس جنوبی را کشور کوچک و حقیری مثل قطر برداشت کند. از همه مسؤولان خواهش می‌کنم هر کاری می‌توانند بکنند تا ایران بزودی به حق خودش برسد.» این عین جملاتی است که آن را از ستون پیامهای مردمی روزنامه قدس بازنویسی کرده‌ام. شما را به خدا ببینید عزا چه عزایی است که همه، حتی دیگر مردم دنیا را متأثر کرده و ما اما با تمام شعارهایمان تنها تماشاگریم!
کشور قطر از برخی کوچکترین استانهای ما نیز مساحت کمتری دارد و جمعیت آن هم بزحمت با محله افسریه تهران برابری می‌کند. با این حال آنها به مدد برداشت سرسام آورشان از میدان مشترک گازی پارس جنوبی (که نیمی از آن سهم مردم ماست)، رتبه یک جهان را در تولید گاز مایع به دست آورده‌اند. قطر در حال حاضر 20 برابر ما از این میدان مشترک گاز برداشت می‌کند و می‌فروشد و همین دلارهای بادآورده است که صرف کمک به معارضین سوری و مبارزه با سیاستهای کشورمان در منطقه و جهان می‌شود. خیلی جالب است نه؟ آنها هزینه مبارزه با آرمانهای ما را از جیب خودمان برداشت می‌کنند و ما فقط تماشاگریم!
مشکل براستی در کجاست که قطری‌ها با تمام این شعارها و ادعاهای ما، همچنان یکه تاز غارت منابع ملی ما هستند و 20 برابر ما از این میدان مشترک گاز برداشته و می‌فروشند؟
جالب‌تر آنکه آنها چند ماه پیش، جشن برداشت «یک میلیارد» مین بشکه نفت از این منابع مشترک را نیز در دوحه برگزار کردند. شک نیست ما در دولتهای نهم و دهم پیشرفتهای بی‌سابقه‌ای در برخی امور عمرانی و حتی در همین جذب سرمایه گذاری خارجی داشته‌ایم، اما چطور با آنکه رئیس جمهور زمستان گذشته در مراسم افتتاح یک طرح صنعت گاز قول داد؛ «با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی تا پایان فعالیت دولت دهم (مرداد 92) ظرفیت تولید گاز ایران از این میدان مشترک 2 برابر خواهد بود.» ما به این آرزو حتی نزدیک هم نشده و پیشرفت فیزیکی و توسعه فعالترین فازهای در دست اجرا حتی به 65 درصد تکمیلی هم نرسیده است؟ ایراد کار در کجاست؟ هر چه هست باید مسؤولان امر بسرعت به این وضع تأسف‌بار خاتمه داده و از تاراج دارایی ملی در میادین مشترک به هر شکل ممکن پیشگیری کنند. ملت واقعاً با شنیدن این اخبار رنج می‌کشند و این حق ملت بزرگ ایران نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلسوز IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    13 2
    سلام:به خدامنم ازاين مسئله متاثر هستم به داد ايران برسيد که جزء جدا شده از کورش غده بدخيم تنم شد.
  • ناشناس IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    22 0
    فقط بايد گفت متاسفيم...اميدواريم دولت تدبير و اميد انشااله راه رو براي شرکتهاي خارجي بزرگ باز کنه تا بشه از تجربياتشون استفاده کرد و سودشو ببريم.هنوزم خيلي ذخيره گاز مونده.
  • ايراني مسلمان IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    6 0
    باسلام يادآور ميشود قطر باپرداخت حقوق به دلار تعداد زيادي از مهندسان وکارگران متخصص شرکت نفت ايران را جذب خود کرده که با اين کار بطور روز افزون از سرعت پيشرفت ما کاسته شده و به توان بهره برداري آنها افزوده مي شود . درد که يکي نيست: بخدا داريم سکته مي کنيم مسئولين محترم کاري بکنيد.
  • شاهين IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    6 3
    عيب ندارد درعوض ماهم درفوتبال آنها را ميبريم ونابودشان ميکنيم وبعد به فوتباليستها پاداش ميدهيم...............
  • شول IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    9 1
    تقديم به اقاي جنتي كه خيلي ريزبينانه همه چيز را ميشكافند
  • حامد IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    11 1
    سلام من خودم مهندسي نفت ميخونم و ميدونم سهم ايران از پارس جنوبي با قطر برابر نيست بلکه کم تره حدودا 35 درصد به 65 درصده متاسفانه مشکلي که ما داريم اينه که در قسمتي که مال ماست شرايط تجمع نفت نيست و همينطور اينکه ما نميدونم به خاطر مسائل سياسي يا هرچيز ديگه به مرز دو کشور واسه توليد گاز نميريم و به برداشت از هيدروکربورهاي دور از مرز بسنده کرديم و الان دقيقا ايران 11 سال از قطر در برداشت از اين ميدان عقب تره البته بايد اينم بگيم که قطر ميدان رو کشف کرده و تکنولوژي اونها به خاطر رابطه با غرب بيشتر از ماست حتي مهندسان ما دارن اونجا کار ميکنند چون حقوق سرسام آوري به متخصصانشون ميدن به اميد اعتلاي بيش از پيش ايران!!!
  • ناشناس IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    4 7
    انشا... آقاي احمدي نژاد از تلاشهاي زيادشان در اين زمينه که باعث عزت ما شده حتما" اطلاع رساني خواند کرد
  • حامد IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    10 0
    يکي به اين مسيولان بگه
  • اميد IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    4 0
    به خودکفايي رسيدن خيلي خوبه همينجا از تمام کساني که صادقانه در اين راه کوشيده اند ميبايست سپاسگزاري کرد اما در چنين مورد ويژه که يک روز تاخير هم قابل جبران نيست چه اصراري بر بکاربردن تکنولوژي ملي هست؟ايا تا رسيدن به تکنولوژي در سطح جهاني در اين منبع گازي باقي خواهد بود؟!
  • محمد IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    4 0
    ما که ميدونستيم فقط نمدوستم که افغاني هاي مقيم ايران هم از اين موضوع مطلع هستند اقاي احمدي نژاد که تو همه چي رشد کردي يه افغاني مقيم ايران بيشتر از شما مي دونه چقدر رشد کرديم .... تحويل بگير...
  • منطق گرا IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    4 0
    و اين گونه بي تدبيري فجايع تاريخ را مي سازند
  • آمنه IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    3 0
    براي من جاي تعجب داره که چرا ايران در اين زمينه هيچ فکري نمي کنه ؟ آيا قانون ، قرارداد و يا ... نيست که اين ضرر را در اينده جبران کنه و حق برداشت بيشتر را از اين کشور سلب کنه ؟
  • علي IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    3 0
    درودوصد درودبرتو مرد غيرتمند و تاسف براي مسئولين