تحولات لبنان و فلسطین

بازی خطرناک آمریکا در سوریه


این روزها رسانه‌های غربی و بویژه آمریکایی پی در پی تصاویری جعلی از کودکان سوری را پخش می‌کنند که به ادعای آنها بر اثر حملات شیمیایی ارتش سوریه مجروح یا کشته شده‌اند. هدف آنها از این بمباران خبری همراه کردن افکار عمومی غرب و خاصه شهروندان آمریکایی برای حمله احتمالی به سوریه است. با تمام این احوال معتبرترین نظرسنجی‌ها که طی روزهای اخیر انجام شده نشان می‌دهد، تنها 20 درصد مردم آمریکا در صورت اثبات حملات شیمیایی از سوی حامیان اسد علیه غیرنظامیان با دخالت نظامی کشورشان در بحران سوریه موافقند. در مقابل بیش از 70 درصد شهروندان آمریکایی گفته‌اند؛ حتی در صورت اثبات این حملات نباید ارتش آمریکا وارد جنگ جدیدی در خاورمیانه شود. اگرچه طی روزهای گذشته مقامات آمریکایی سفرهای متعددی به کشورهای منطقه و خاصه همسایگان سوریه از جمله اردن داشته‌اند تا آنها را برای حمله نظامی به این کشور و همکاری با قوای مهاجم متقاعد کنند، اما تا هنوز معلوم نیست که این تحرکات براستی برای آغاز جنگ علیه دمشق صورت می‌گیرد یا هدف از آن افزایش فشار سیاسی بر اسد و نوعی حمایت تاکتیکی از مخالفان اوست، چرا که در این تصمیم تنها کشور انگلیسی طبق معمول بی‌هیچ چون و چرایی کنار مقامات آمریکایی قرار گرفته است؛ دیگر متحدان اروپایی واشنگتن از جمله فرانسه و آلمان اگرچه به صراحت علیه این موضع مقامات کاخ سفید ابراز نظری نکرده‌اند ولی چراغ سبزی هم برای همراهی در حمله‌ای احتمالی نشان نداده‌اند، بویژه آنکه افکار عمومی در اغلب این کشورها موافق چنین ماجراجویی پرهزینه‌ای نیست.
شهروندان اروپایی و عموم مردم جهان هنوز تصاویر هولناک دریدن سینه سرباز سوری و خوردن قلب او توسط یکی از مخالفان اسد را از یاد نبرده‌اند. اضافه کنید به این رفتار وحشیانه، انبوه تصاویر دیگر از اعدامهای دسته جمعی غیرنظامیان، کشتار زنان و کودکان کرد در شرق سوریه و مواضع افراطی مخالفان اسد را طی ماههای اخیر که سبب شده است کسی ادعاهای آمریکا برای حمایت از این گروه‌ها و ترجیح آنان بر حکومت اسد را نپذیرفته و باور نکند. در این میان چهره‌های مختلف مستقل و مقامات برخی کشورها هشدارهایی را به آمریکا و متحدانش داده‌اند. ایران و روسیه پیامد تحرکات غرب بطور جدی مقامات کاخ سفید را از این تصمیم خام و دخالت ماجراجویانه بر حذر داشتند. جز آن «وسلی کلارک» از فرماندهان ارشد غربی و فرمانده سابق ناتو نیز بشدت نسبت به عواقب چنین اقدامی هشدار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عزيز IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    3 0
    خداوند بهترين مكر كنندگان است واين مكارهاي زبون را در هم مي شكند به حق همين خون هاي ريخته شده وسر هاي بريده طفلان سوري
  • نيلان IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    3 0
    کاش مسوولان وزرارتخارجه ماکاري کنندتاکشورچين نقش بيشتري درحمايت ازمواضع ايران وروسيه دراين بحران جهاني بگيرد.چينيهاازماسوءاستفاده ميکنندودرزمانيکه بايدکمک ماباشندباغربيهاکنارمي آيند.