چند دلیل وجود دارد که آمریکا باید از فرصت به وجود آمده برای حل دیپلماتیک بحران و طرح پیشنهادی از سوی روسیه و ایران بهره برداری کند. <BR>

چند دلیل برای آن که آمریکا از فرصت طرح ایران- روسیه استفاده کند

نخست آنکه مدارکی وجود دارد که نشان می دهد مخالفان در سوریه سلاح شیمیایی در اختیار دارند. در دسامبر سال 2012 ایران به طور رسمی آمریکا را در مورد وجود سلاح های شیمیایی به ویژه گاز سارین در سوریه با خبر ساخت. آمریکا همکاری با ایران را در این زمینه رد کرد.
دومین دلیل این است که حمله نظامی به سوریه می تواند تمامی منطقه و حتی آمریکا را درگیر کند. آمریکا پس از تجربه یک دهه گذشته در افغانستان و عراق نمی تواند اجازه دهد این گرفتاری در سوریه تکرار شود.
سوم آنکه با توجه به تشدید درگیریهای منطقه ای، دهها میلیارد دلار از درآمدهای نفتی در حمایت از افراط گرایان و تروریستها پیش از این منطقه را بی ثبات کرده است. حمله نظامی آمریکا به سوریه افراط گرایان را تقویت می کند و شورشیان را به ارتکاب جنایات بزرگتر علیه مردم سوریه با هر کیش و آئینی هدایت می کند.
چهارم آنکه تصمیم آمریکا مبنی بر حمایت از افراط گرایان در سوریه در جنگ آمریکا با تروریسم در تضاد است و حمایتهای بین المللی از آمریکا در این نبرد را کاهش می دهد.
برای پنجمین دلیل نیز باید گفت این اشتباه است که تصور شود بدون بشار اسد ایران نفوذ خود را در میان کشورهای مسلمان از دست خواهد داد و از حزب ا... لبنان فاصله خواهد گرفت. اشغال نظامی عراق و افغانستان توسط نیروهای آمریکایی مواضع این کشور را تضعیف کرد و در مقابل نقش ایران در صفحه شطرنج منطقه ای را تقویت کرد و این احتمال وجود دارد که این مسأله با مداخله نظامی آمریکا در سوریه تکرار شود.
ششم آنکه حمله آمریکا به سوریه، آمریکا را در عرصه بین المللی منزوی خواهد کرد و به امید به دستیابی به راه حلی دیپلماتیک پایان خواهد داد. ماجراجویی جدید نظامی آمریکا در هیچ کجا شور و اشتیاقی به پا نخواهد کرد. حتی شصت درصد مردم آمریکا با مداخله نظامی این کشور در سوریه مخالف هستند. دلیل هفتم برای عدم مداخله نظامی آمریکا در سوریه شمار زیاد قربانیان غیرنظامی این حمله است. اصلی ترین توجیه برای مداخله نظامی در سوریه در حوزه مسایل بشر دوستانه مانند پایان دادن به کشتار بی دلیل شهروندان سوری است. اما تأثیر منفی این حمله بیش از تأثیرات مثبت آن خواهد بود. به علاوه درگیر شدن آمریکا در سوریه کار کسانی را که می خواهند هیزم به آتش تنش های ایران و آمریکا بیاندازند را آسان تر خواهد کرد. دلیل دیگر این است که حمله نظامی آمریکا به سومین کشور با اکثریت مسلمان تمامی تلاشهای اوباما را برای بازگردان وجهه مثبت آمریکا در میان کشورهای مسلمان بی اعتبار می کند. البته این شرایط جایزه ای برای محور مقاومت ایران و حزب ا... محسوب می شود. دلیل دهم این است که هرگونه مداخله نظامی یک جانبه آمریکا علیه سوریه به تنشهای موجود میان آمریکا و روسیه دامن می زند و در مقابل اتحاد میان روسیه و ایران را تقویت می کند. به علاوه حمله آمریکا به سوریه ممکن است به هرگونه امید برای نزدیکی ایران و آمریکا در سال های آینده نیز پایان خواهد داد.
دلیل پایانی نیز این است که با حضور رئیس جمهور میانه رویی همچون روحانی، حمله نظامی آمریکا به سوریه احتمال وجود فرصت طلایی برای حل و فصل بحران هسته ای میان ایران و آمریکا را از بین می برد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.