دور دوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بدون حضور دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و به ریاست معاونان آنان آغاز شد.

هوا سرد و بارانی ژنو؛ مذاکرات گرم و مثبت ایران و گروه ۱+۵ /حاشیه های نشست

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به ژنو، در دور دوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ «سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد.
در دور نخست مذاکرات که صبح امروز به مدت دو ساعت بطول انجامید، جمهوری اسلامی ایران طرح پیشنهادی جدید خود را در قالب یک پاورپوینت به طرف مقابل ارائه کرد.
علاوه بر عراقچی، «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، «داود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و «محمد امیری» مدیرکل پادمان های سازمان انرژی اتمی اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان هستند.
در غیاب خانم اشتون، «هلگا اشمید» معاون وی ریاست گروه ۱+۵ را برعهده دارد.
« وندی شرمن» به نمایندگی از دولت آمریکا، «سرگئی ریابکوف» به نمایندگی از سوی فدراسیون روسیه، «ژاک اودیبر» به نمایندگی از سوی جمهوری فرانسه، «وانگ مین» به نمایندگی از سوی جمهوری خلق چین، «سایمون گس» به نمایندگی از سوی دولت انگلیس، و «هانس دیتر لوکاس» به نمایندگی از سوی جمهوری فدرال آلمان در این مذاکرات حضور دارند.
سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مایکل مان سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند که فضای دور اول مذاکرات مثبت بود
 هوا سرد و بارانی؛ مذاکرات گرم و مثبت
ژنو- دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در حالی در هوای بارانی و سرد شهر ژنو سوئیس در حال برگزاری است که اظهارات رسمی مقامات دو طرف، حکایت از مذاکراتی گرم و مثبت دارد.
به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به ژنو، مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در حالی در ژنو آغاز شده است که ایران با دست پر و طرح پیشنهادی جدیدی وارد این دور از گفت و گوها شده است.

*** هیات جمهوری اسلامی ایران ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح سه شنبه به وقت ژنو وارد مقر دفتر اروپایی سازمان ملل متحد برای آغاز مذاکرات شد.

*** دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابتدا عکس یادگاری گرفتند اما در این عکس یادگاری بر خلاف تمام عکس های یادگاری مرسوم طرفین نشسته بودند.
به گفته منابع دیپلماتیک علت این امر کمردرد شدید دکتر ظریف بود.

*** لباس خانم اشتون یک لباس بلند شبیه بارانی و آبی رنگ بود؛ رنگی تقریبا همرنگ پرچم اتحادیه اروپا.

*** دور اول مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ساعت ۹ و ۵۰ دقیقه صبح به وقت ژنو با حضور دکتر ظریف و خانم اشتون آغاز شد و دو ساعت طول کشید.

*** بیش از ۲۰۰ خبرنگار، عکاس و فیلمبردار از رسانه های مختلف دنیا به منظور پوشش خبری و تصویری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در شهر ژنو حضور دارند.

*** در حالی که مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون تلاش کرد در طول نشست خبری خود نه خبری بدهد و نه موضع گیری خاصی داشته باشد، سیدعباس عراقچی در طول نشست خبری خود درباره محتوای مذاکرات صبح امروز توضیحاتی را ارائه کرد.

*** دور دوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ساعت ۱۴:۳۵ دقیقه به وقت محلی آغاز شد. ریاست طرف ایرانی را در غیاب دکتر ظریف، سیدعباس عراقچی برعهده دارد و در غیاب خانم اشتون نیز خانم هلگا اشمید معاون وی مذاکره کننده اصلی طرف مقابل است.

*** یکی از خبرنگاران سایت های خبری در ایران در پیامی در شبکه اجتماعی اش مدعی شده بود که به دکتر ظریف گفته شده است که بخش هایی از طرح پیشنهادی جدید ایران را اعلام نکند و این پیام در دست خبرنگاران خارجی می چرخید تا اینکه دکتر عراقچی به صراحت آن را تکذیب کرد.

*** مدیر اجرایی تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان و یک کارشناس اقتصادی آمریکایی نیز در ژنو حضور دارند و ممکن است در جلسات کارشناسی حضور یابند. گفته می شود حضور این دو کارشناس نشانه ای از جدیت واشنگتن برای برداشتن بخشی از تحریم های ظالمانه خود علیه ملت ایران است.

*** مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ برای اولین بار به زبان انگلیسی بود و همه هیات های به زبان انگلیسی صحبت کردند.

**** خبرنگاران رسانه های خارجی بسیار علاقه مند هستنند که درباره جزییات طرح پیشنهادی ایران مطالبی را بدانند و منتشر کنند اما عراقچی گفت که با طرف مقابل توافق کرده ایم تا زمان رسیدن به توافق، طرح و جزئیاتش محرمانه باقی بماند.

*** مشکل کمردرد دکتر ظریف که از ابتدای سفر هویدا بود، نتوانست از پرکاری مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران بکاهد و او بسیار با انرژی حضور داشت چه در طول سفر که بر روی طرح پیشنهادی ایران با معاونانش عراقچی و تخت روانچی کار می کرد و چه در طول مذاکرات .

***به رسم معمول وزیر امور خارجه پس از گذشت دقایقی از پرواز با همراهان خود در هواپیما دیدار و به آنها خوش آمد می گوید، اما این بار همراهان دکتر ظریف از جمله خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران بودند که به دیدار وی رفتند.
دکتر ظریف بر روی تخت اتاق VIP به علت کمردرد شدید دراز کشیده بود، اما همراه دو معاون خود سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی در حال کار بر روی طرح پیشنهادی جدید تهران به منظور ارائه به گروه ۱+۵ بود.

***دکتر ظریف که در اتاق مخصوص خود در هواپیما میزبان هیات رسانه ای بود، با رویی گشاده به آنها خوش آمد می گفت. رییس دستگاه دیپلماسی وقتی خبرنگاران ایرنا را دید بسیار صمیمانه احوال پرسی کرد و در پاسخ به این سوال یکی از خبرنگار ایرنا که «آقای دکتر! چگونه با این حالتان می خواهید دیدار مهمی هم داشته باشید؟» با خنده گفت: به یاری خدا تا آن زمان شاید کمردردم بهتر شده باشد.
البته حال وزیر امور خارجه بهتر نیز شد و دوشنبه شب با خانم اشتون بطور خصوصی دیدار و گفت و گو کرد.

*** وزیر امور خارجه در پاسخ به این مزاح خبرنگار ایرنا که آقای دکتر! آیا از اینجا نیز صفحات شخصی خود را در شبکه های اجتماعی به روز می کنید؟، صفحه لپ تاپ خود را به سمت خبرنگار برگرداند و با همان گشاده رویی گفت: نه، در حال کار کردن بر روی طرح پیشنهادی هستیم.

*** خبرنگاری با دیدن دکتر ظریف در شرایطی که کمردرد داشت، گفت: خدا بد ندهد. وزیر خارجه پاسخ داد: خداوند هیچ گاه بد نمی دهد، بندگان خداوند هستند که بد می خواهند. سپس این خبرنگار با مزاح به وزیر امور خارجه گفت انشاء الله با تیترهای روزهای آینده و دعای مردم ایران کمردردتان بهبود می یابد.

*** در مدت زمانی که خبرنگاران و عکاسان در هواپیما به دیدار دکتر ظریف رفتند، دکتر عراقچی که به واسطه چند ماه سخنگویی آشنایی کاملی با نام خبرنگاران و رسانه های آنها دارد، خبرنگارانی را که وزیر امور خارجه نمی شناخت به وی معرفی می کرد.

*** دکتر ظریف پیش از رسیدن به فرودگاه ژنو ترجیح داد بجای مصاحبه در هوای بارانی و سرد این شهر اروپایی، در اتاق خود در هواپیما با خبرنگاران مصاحبه کند اما از آنجا که تعداد خبرنگاران زیاد بود، مجبور شد دوبار سخنانش را قطع کند و به خبرنگاران و فیلمبرداران مرد برای رعایت حدود شرعی و مراعات حال خبرنگاران زن تذکر جدی دهد.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    1 0
    با توجه به عملکرد دولت در مذاکرات هسته اي و اظهارات رئيس بانک مرکزي در جلوگيري از پايين آمدن نرح ارز، به اين نتيجه مي رسيم که دولت نمي خواهد قبل از دادن امتيازات مورد نظر غرب، گشايشي در اقتصاد ايران حاصل شود.