پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: شاید خیلی ها بخاطر داشته باشند , سال 84 که تولید پیکان متوقف شد ؛ درهمان زمان و درمراسمی که به مناسبت تولید اخرین پیکان برگزارشد،عنوان گردید که بزودی جایگزین این خودرو پرطرفدار میان ایرانیان تولید وروانه بازار خواهد شد ،خودرویی تقریبا با همین قیمت ولی دارای امکانات بروز و مصرف کمتر سوخت .<BR>

پراید هم به سرنوشت پیکان دچار شد/خداحافظی بازار با خودروی زیر 20 میلیون/ برای پراید جانشین تعیین نشد

این درحالی است که این انتظار مردم هرگز براورده نشدو هنوز هم که هنوز است خودرویی به عنوان جایگزین پیکان معرفی نشده است .
اما طی روزهای گذشته عنوان شد که قرار است پراید که طی سالهای گذشته توانسته تا حدودی جای خالی پیکان درمیان ایرانیان را پرکندو به محبوبترین خودروی این روزهای قشر متوسط تبدیل شد , نیز به سرنوشت مشابه پیکان دچار شود به تاریخ سپرده شود.
اگر چه قلعه بانی درزمان مدیریت خود بر سایپا درسال 86 نیز وعده داده بود که درسال 90 تولید خودروی پراید متوقف میشود ، ولی در این سال نه تنها تولید پراید متوقف نشد که فصل نوینی از زندگی را با اندکی تغییرات در سیستم ایمنی و تجهیزات اغاز کرد.
درعین حال به نظر میرسد که این روزها قرار گرفتن بیش از اندازه پراید در چشم مسوولان و بی نتیجه ماندن تلاش برای افزایش قیمت این خودرو باعث شده تا خودرو سازان کلا قید تولید این خودرو را زده و سراغ مونتاژ خودروهایی بروند که سود بیشتری برای انان به همراه دارد.
اکنون مهمترین پرسشی که پیش رو قرار دارد این است که چه خودرویی با چه مشخصاتی جایگزین این خودرو خواهد شد و ایا اصلا برای جایگزینی این خودروی کم مصرف وکم استهلاک جانشینی تدارک دیده شده است ؟
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از آغاز طراحی یک پلت‌فرم جدید برای تولید خودرو توسط سایپا و با مشارکت یک شرکت بین‌المللی خارجی خبر داد و گفت: احتمال توقف عرضه پراید از سال 94 وجود دارد ولی صادرات این محصول ادامه می‌یابد.
سعید مدنی گفت: تا سال 94 محصولات جدیدی را در چرخه تولید خواهیم داشت و ممکن است پراید از چرخه عرضه سایپا خارج شود .
مدیرعامل سایپا در مورد تولید محصولات جدید این شرکت نیز گفت: تولید انبوه وانت پراید آغاز شده و تولید انبوه تیبا 2 (هاچ بک) نیز از اواخر دی‌ماه آغاز خواهد شد که قیمت آن تفاوت زیادی با قیمت تیبای معمولی ندارد.
***جایگزین پراید معرفی نشده است
درهمین راستا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در واکنش به احتمال توقف تولید پراید از سال 94، گفت: هرچند توقف تولید پراید ممکن است مصرف کنندگان این خودرو را که بیشتر اقشار متوسط جامعه هستند را با مشکلاتی مواجه کند، اما به دلیل آنکه این خودرو از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار نیست، عدم تولید آن اثرات مطلوب‌تری را در پی خواهد داشت.
کمال‌الدین پیرموذن درگفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه بیشتر خودروهای کشور کم توان بوده و از استحکام لازم برخوردار نیستند، گفت: بسیاری از خودروهای موجود در کشور بویژه پراید، از استاندارهای لازم برخوردار نبوده و هرساله تعداد کثیری از مردم به وسیله چنین خودروهایی در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، افزود: نبود استاندارد در برخی خودروهای کشور سلامت افراد زیادی را در معرض خطر قرار داده، از این رو مسئولین در برابر خسارات وارد شده به مردم در اثر تصادفات رانندگی، باید پاسخگو باشند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، عنوان کرد: دولت تدابیر خاصی برای تحول صنعت خودرو در کشور در نظر دارد، که امید است بتواند با روش‌های مختلف مشکلات و معضلات این صنعت را برطرف کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در مورد خودروی جایگزین پراید، پس از توقف تولید، خاطر نشان کرد: تاکنون جایگزینی برای خودرو پراید از طرف صنعت خودروسازی کشور معرفی نشده است، اما باید پذیرفت قیمت خودرو در کشور کاملا وابسته به نرخ ارز است، چراکه بالا رفتن نرخ دلار باعث شد قیمت بسیاری از خودروها نیز با افزایش نجومی مواجه شوند.
***ورود جایگزین پراید به بازار
درعین حال ،عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در واکنش به احتمال توقف تولید پراید از سال 94، گفت: اگر قرار است تولید خودرو پراید در سال 94 متوقف شود، باید خودرویی جایگزین پراید شود که از لحاظ کیفیت و ایمنی، با خودروهای روز دنیا همخوانی داشته باشد.

سید محمد بیاتیان ، در واکنش به احتمال توقف تولید پراید از سال 94، گفت: در صورت توقف تولید خودروی پراید، مسئولین باید جایگزینی برای آن معرفی کنند که از لحاظ قیمت همطراز با این خودرو باشد.
نماینده مردم بیجار و گروس در مجلس شورای اسلامی، افزود: در سالی که تولید خودروی پراید در کشور آغاز شد بسیاری بر این اعتقاد بودند که ساخت و تولید پیکان باید متوقف شود، در حالی که این خودرو سال‌ها میهمان جاده‌ها و خیابان‌های کشور بود.
وی تصریح کرد: اگر قرار است تولید خودروی پراید در سال 94 متوقف شود، باید خودرویی جایگزین پراید شود که از لحاظ کیفیت و ایمنی، با خودروهای روز دنیا همخوانی داشته باشد.
بیاتیان اظهار کرد: در صورتی که خودروسازان از کپی برداری خودرو فاصله بگیرند و به سمت خودکفایی هرچه بیشتر حرکت کنند و خود را با استانداردهای روز دنیا بیشتر هماهنگ کنند، می‌توان آینده روشن و امید بخشی را برای صنعت خودروسازی کشور متصور شد.
عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عنوان کرد: همزمان با ادامه تولید پراید باید خودرویی دیگر جایگزین آن شده و به تولید انبوه برسد تا بتواند بازار خود را پیدا کرده و مردم نیز به استفاده از آن تشویق شوند، سپس راهکارهایی را بوجود آورد تا تولید پراید متوقف شود.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربان IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    13 4
    خدارو شکر دوره پيکان پرايد و405 تمام شده
  • reza IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    6 1
    albate jaygozine peride kheyli vaghte moshakhas shode vali yekam hushe balat az jolbak mikhad, janeshinesh tabute
  • علي .... IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    9 1
    دوستان عزيز اين خودرو بي زبان گناه نداره که ضعيف و بي کفيت است. ولي اين خودرو بدبخت قبل و بعد از ورود به ايران در کره جنوبي از کيفيت بالا برخوردا بوده و هست. من فکر مي کنم مشکل از من و شما دست اندرکاران باشد.
  • عماد IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    18 0
    خودروي پر طرفدار !!!! مردم مجبورن ، چون پول ندارن ، طرفدار چيه خودروي انتخابي (زوري) دولت براي مردم صنعت خودروسازي که پيشرفت نکرد هيچي، جيب مردم خالي شد و مسئولين پر مسائل سلامتي و جانيش هم به کنار
  • علي IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    11 0
    همش حرف حرف حرف بايد بکند بايد بشود آقا گوش ما از اين حرفها پر است. راست و حسيني بگيد چه خوابي براي اين مردم بدبخت ديديد؟ يعني آرزوي مردم تهرات برآورده ميشود که يکروزي ببينند خودروي مسافر کشي به نام تويوتا ياريس در شهر تردد مي کند که هم کم مصرف است هم هوا را آلوده نمي کند و هم مردم قدرت خريدشان برسد آنرا بخرند. به اميد آن روز در دولت اميد.
  • علي IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    6 0
    ايران خودرو پيکان رو ميساخت ? تا سيلندر داشت تو هر ??? کيلومتر ?? ليتر ميسوزون(الان پرشيا ??? و سمند اينطورين ولي مثلان ?? ليتر ميسوزونن) لامبورگيني هم ماشين ميسازه ?? سيلندر(حجم و قدرتشو کار ندارم) همون صدي ?? پيکان مصرفشه!
  • sa IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    10 0
    چهل سال مونتاژ پيکان چهل سالم نوبت مونتاژ پرايده افرين بر سايپا دهاتي هاي عراقي پرايد از دم قسط مفتي را پس فرستاد.
  • ك IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    3 0
    علت اين تصميم فقط اينه كه قدرت انتخاب مردم را بين همين ماشينهاي بي كيفيت هم كمتر كنند تا مردم مجبور شوند ماشينهاي گرانتر را كه الان فروشش خيلي كم شده ازشون بخرند. مسئله نه ايمني و جان مردم است و نه نداشتن صرفه اقتصادي.
  • مجتبي IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 0
    بايد يا اين بازار انحصاري و غير رقابتي قيد توليد داخل رو زد تا سايپا و ايرانخودرو تنبيه بشن و از اجبار مردم سوئ استفاده نکنن، دولت اگر دست از حمايت اينها بردارن خودشون مجبور ميشن جنس خوب بسازن، چون بازار رقابتي ميشه تنها راه حذف کليه محدوديت هاي وارداته، مردم ما لايقن تويوتا رو با قيمت 20-30 ميليون سوار بشن نه 200 ميليون- از نظر حکم شرعي هم بخاطر فوتي هاي بالاي پژو و پرايد مسئولينش مقصرن و مطمئنا روزي بايد تاوانشو بدن، حتي اگه اون روز قيامت باشه
  • کامران IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    واقعا که یعنی ایران خودرو این قدر حسوده که چشم دیدن پیشرفت سایپا رو نداره ایران خودرو:پیکان-سمند-رانا-دنا-مونتاژ ۲۰۶-۲۰۷-۴۰۵-پژو پارس-s7و... ولی سایپا:پراید-تیبا-ساینا-مونتاژ ماشین های چینیوL90وساندرو همین