گروه اقتصادی- امیر روحپرور: شافعی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بتازگی با اظهار تأسف از اینکه زعفران افغانستان در سال 2013 بهترین زعفران دنیا معرفی شده، گفته است: ...

 افغان ها شورای ملی زعفران را مات کردند

ما همه راه حلهای مناسب و ضروری برای ارتقای محصول زعفران و جایگاه آن در دنیا را ارایه کردیم تا بتوانیم محصول زعفران را از ورطه نابودی نجات دهیم؛ زیرا این به لحاظ ارزش افزوده با هیچ کالایی قابل قیاس نیست.
اظهارات وی در حالی است که مدتهاست، شورای ملی زعفران به ریاست وی و با حضور صادر کنندگان تشکیل شده و معلوم نیست چرا با وجود اقدامهای گسترده این شورا برای بهبود وضعیت تولید و صادرات زعفران، این افغانستان است که لقب تولید بهترین زعفران جهان را به خود اختصاص می‌دهد .
این رویداد در حالی اتفاق افتاده که مدتهاست شورای ملی زعفران اجرای طرح ارتقای کیفیت و بهبود زعفران ( شناسه زعفران ) را در دست اجرا دارد.
ظاهراً دوستان شورای ملی زعفران چوب غفلت از همسایگانمان را خورده اند .
آمارها نشان می‌دهد، سالیانه 280 تن زعفران در جهان تولید می‌شود و ایران با دارا بودن سهم 230 تنی از این میزان، به این محصول به‌عنوان یک کالای استراتژیک در سبد صادرات غیر نفتی خود می‌نگرد که در این میان زعفران کاران خراسان رضوی سهم عمده ای دارند.
آخرین خبر ها حاکی است، در حال حاضر افغانها توانستند با زیر کشت بردن 650 هکتار زمین زراعی با متوسط میزان برداشت از واحد سطح در هکتار 10 کیلو گرم زعفران، گوی سبقت را از ایرانی‌ها بربایند.
ذکر این نکته هم ضروری است که بخشی از پیازهای موجود در افغانستان، نسل همان پیازهایی است که در گذشته از ایران قاچاق شده بود.
گفتنی است، ثبت نکردن ژنتیکی زعفران و برند ملی زعفران از نگرانی‌های جدی در این حوزه است، این مسأله سبب شده تا به دلیل کم کاری‌ها برند افغانستان در بازارهای جهانی حرف اول را بزند!

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نصيريان IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    با سلام و خدا قوت آقايان انرژيشان رادر راه حذف ديگران گذاشت اند تا مسوليت واقعي شان. قدس عزيز قدرتمندانه ادامه بده
  • دکتر احتشام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    ثبت کردن برند ملي و مبداء جغرافيايي زعفران شدني است, البته نياز به همکاري و همدلي دست اندر کاران زعفران ميباشد. تقريبن هر محصول کشاورزي از راه هيدروژن موجود در بافتش به ترکيب هيدوژن موچود در آب منطقه زير کشت آن به طرز معنا دار و منحصر به فردي مرتبط است و اندازه گيري و دسته بندي اين اطلاعات در زعفران ايران منجر به توليد با نک اطلاعاتي خواهد شد که از آن جهت مقايسه اصالت مبداء زعفران استفاده ميتوان کرد. اين روش دگرگوني بزرگي را در جلوگيري از فروش زعفران ايران در بازارهاي جهاني بنام زعفران کشورهاي ديگر باعث شده و حاصل آن حفظ اين ثروت ملي و تاريخي کشورمان ايران ميباشد. به اميد آن روز.