استاد حوزه و دانشگاه گفت: نیکی به پدر و مادر واجب عینی است؛ یعنی اگر باقی اعضای خانواده به والدین نیکی کنند از گردن شما برداشته نمی شود و هر کس به سهم خود باید نیکی کند.<BR>

نیکی به والدین، واجب عینی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام داوودی نژاد در سلسله جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ که در رواق دارالهدایه و با حضور زائران بارگاه امام هشتم(ع) برگزار شد اظهار داشت: از آنجا که پدر و مادر واسطه فیض الهى به فرزندان هستند و رضای خدا در رضای ایشان است و احسان به والدین در قرآن در کنار عبادت خدا واجب شمرده شده است، بی احترامی به پدر و مادر گناه بزرگی است که خداوند به راحتی از آن نمی گذرد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت : مهمترین رفتارهایی که نیکی به والدین محسوب می شود، خوش رفتاری ، دعا و طلب مغفرت ، سپاسگزاری از والدین ، رعایت ادب و پرهیز از شِکوه، نیکى و احسان به پدر و مادر در زمان حیات و پس از مرگ است. این موارد را در هر صورت باید رعایت کرد؛ چه والدین خوش اخلاق باشند یا بداخلاق و چه دین دار باشند و یا بی دین.
وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان داشت : نیکی و احترام به پدر و مادر و راضی و خشنود نمودن آنان ، آثار و فواید بسیار مهم و ارزنده ای در پی دارد که از آن جمله می توان به سعادت دنیوی و اخروی، خشنودی خداوند و غفران الهی ، طول عمر ، فراوانی روزی ، آسان شدن مرگ ، ورود به بهشت و برخورداری از درجات بالای بهشتی ، همنشینی با نیکان ، اجابت دعای والدین در حق فرزندان اشاره کرد.
حجت الاسلام داوودی نژاد گفت : والدین نیز در برخورد با فرزندان باید مواردی را رعایت کنند به عنوان مثال هنگام درد و دل به جای اینکه نمک روی زخمشان بپاشند راه حل درست را به آن ها نشان دهند. به زور فرزندان را نصیحت نکنند و تجربیاتشان را در اختیارشان نگذارند و اجازه دهند خودشان آموختن تجربیات آن ها را تقاضا کنند، بین بچه های شان فرق نگذارند و تا زمانی که زنده هستند، دست فرزندانشان را بگیرند.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.