رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فعالیت نیروگاه بوشهر در آینده نزدیک برای تعویض سوخت به مدت دو ماه متوقف می شود، اعلام کرد: برای ساخت چهار نیروگاه جدید با طرف روسی مذاکره کرده ایم.<BR> <BR>

توقف دوماهه نیروگاه بوشهر برای تعویض سوخت/ بیش از 400 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد داریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ، «علی اکبر صالحی» این مطلب را شنبه شب در برنامه تلویزیونی نگاه یک بیان کرد و افزود: با توجه به تجربه متخصصان داخلی، برای تولید سانتریفیوژهای جدید هیچ کاری برای ما سخت و ناممکن نیست.

وی با بیان اینکه سانتریفیوژهای نسل اول اشکالات طراحی داشتند، ادامه داد: با اقدامات انجام شده بر روی نسل های بعدی این سانتریفیوژها، دو نوع سانتریفیوژ نسل دوم تولید کردیم که ظرفیت آنها دو برابر نوع اول است.

صالحی خاطرنشان کرد: همچنین سانتریوفیوژهای نسل جدید از نظر کاربردی سه برابر نوع اول هستند.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، در حال حاضر تولید اورانیوم های غنی شده با استفاده از سانتریفیوژهای نسل نخست صورت گرفته است.

وی یادآورشد: با وجود نصب یک هزار سانتریفیوژ نسل دوم اما به دلیل مذاکرات و توافق ژنو، هنوز به آنها گاز تزریق نکرده ایم.

** تصمیم سیاسی دولت دهم برای عدم تزریق گاز به نسل جدید سانتریفیوژها

صالحی در ادامه با بیان اینکه مسایل فنی توافق ژنو هنوز اجرایی نشده است، تزریق نکردن گاز به سانتریفیوژهای نسل جدید را تصمیمی سیاسی از سوی دولت گذشته عنوان کرد و گفت: طبق توافق ژنو، قرار است در مدت 6 ماه، سانتریفیوژ جدیدی نصب نکنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بازرسی از نیروگاه آب سنگین اراک در چارچوب توافق پادمانی نبود، افزود: تا زمانی که سوخت اورانیوم به رآکتور نیروگاه اراک وارد نکرده ایم، می توانیم به بازرسان آژانس اجازه بازرسی ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به این دلیل اجازه بازدید از نیروگاه اراک را صادر کرد که به دنبال شفاف سازی است؛ در واقع برای پاک کردن بهانه ها اجازه دادیم بازدید مدیریت شده انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه تفاوت زیادی میان بازدید و بازرسی وجود دارد، گفت: بازرسان آژانس همچنین از معدن گچین در بندرعباس یک بازدید مدیریت شده خواهند داشت که از خواسته های «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران بود.

** در صورت نیاز، حق داریم غنی سازی بیش از 20 درصد انجام دهیم

رییس سازمان انرژی اتمی ˈغنی سازیˈ را حق مسلم ملت ایران دانست و بار دیگر تاکید کرد که توقف غنی سازی 20 درصد یک اقدام داوطلبانه است.

وی افزود: ساخت تاسیسات غنی سازی 20 درصد در کشور با هزینه بسیار مناسب و کمتر از قیمت خرید آن انجام شد.

صالحی در عین حال تاکید کرد که در صورت نیاز به اورانیوم با غنای بیش از 20 درصد، جمهوری اسلامی ایران حق این غنی سازی را دارد؛ هرچند که احتمال دارد با خرید خارجی، هزینه کمتری شود.

** پیشرفت 85 درصدی ساخت رآکتور اراک

وی در ادامه با بیان اینکه نزدیک به 85 درصد رآکتور اراک ساخته شده است، گفت: برخی از دستگاه های اصلی این راکتور در 6 ماه ذکر شده در توافق ژنو، نصب نمی شود. هرچند که بعد از تکمیل این راکتور، باید به مدت هفت تا هشت ماه با آب سبک تست و سپس سوخت وارد آن شود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: براساس دلایل و مستندات فنی، رآکتور اراک نمی تواند برای تولید پلوتونیوم 239 مناسب برای تولید بمب هسته ای استفاده شود.

صالحی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران فقط در سطح آزمایشگاهی اقدام به ˈبازفرآوریˈ و سپس در سال 2003 به صورت داوطلبانه آن را تعطیل کرد زیرا نیازی به آن نداشت.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: با این حال اگر بخواهیم، حق داریم تاسیسات بازفرآوری داشته باشیم. هرچند علم و توان بازفرآوری را داریم اما اکنون نیازی به آن نداریم.

** ضرورت استفاده از انرژی پاک هسته ای

وی در ابتدای سخنان خود به سرمایه گذاری های بزرگ کشورهای پیشرفته در صنعت هسته ای اشاره کرد و گفت: نزدیک به 16 درصد برق تولیدی جهان از انرژی هسته ای است به طوری که فرانسه 80 درصد برق خود را از انرژی هسته ای تامین می کند.

رییس سازمان انرژی اتمی به فواید اقتصادی و زیست محیطی انرژی هسته ای نیز اشاره و تاکید کرد: با توجه به این ویژگی ها هیچ فرد یا کشوری نمی تواند خود را بی نیاز از این انرژی پاک بداند.

وی افزود: براین اساس طبق برنامه ریزی انجام شده در کشور برای استفاده از این انرژی پاک، پیش از انقلاب نخستین امکان سنجی انجام و مقرر شد 20 هزار مگاوات برق هسته ای در کشور تولید شود.

صالحی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور در غرب آسیا است که از برق هسته ای برخوردار است، افزود: در ماه های اخیر 1.5 میلیارد مگاوات ساعت برق در نیروگاه بوشهر تولید شده است.

وی در این رابطه به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تولید برق هسته ای در کشور اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه دولت باید شرایط تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای را فراهم کند.

به گفته وی، برای ساخت نیروگاهی مانند بوشهر با ظرفیت یک هزار مگاوات، چهار تا پنج میلیارد دلار هزینه اعتبار نیاز است؛ براین اساس پیش از ساخت نیروگاه جدید باید از تامین سوخت مطمئن بود از این رو نیازمند برخورداری از چرخه سوخت مناسب هستیم.

وی با بیان اینکه در یک افق بلندمدت برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای به 20 تا 25 سال زمان نیاز است، افزود: در یک برنامه میان مدت 10 تا 12 ساله به دنبال ساخت سه یا چهار نیروگاه جدید هستیم.

** برنامه گام به گام برای خودکفایی در ساخت نیروگاه هسته ای

رییس سازمان انرژی اتمی با یادآوری تجربه و تخصص دانشمندان کشور در ساخت تاسیسات و دستگاه های موردنیاز نیروگاه اتمی، گفت: در زمان انعقاد قرارداد برای ساخت نیروگاه های هسته ای، به تدریج سهم خود را در توانایی کامل ساخت نیروگاه افزایش می دهیم تا در این بخش نیز به خودکفایی برسیم.

وی در این رابطه خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران در بخش طراحی نیروگاه تجربه و سابقه خوبی دارد زیرا این موضوع را در طراحی رآکتور اراک که دارای تمام نیازهای یک نیروگاه هسته ای است، نشان داد.

صالحی با تاکید بر اینکه نیروگاه بدون چرخه سوخت ارزشی ندارد، یادآورشد: با اتکا به توانمندی دانشمندان جوان کشور، همه مراحل از اکتشاف تا پسماندداری را طی کرده ایم و برای توسعه نیز برنامه داریم.

وی در عین حال بدون ذکر جزئیات، از یک برنامه بزرگ اکتشاف خبر داد.

** تعهدات ژنو فراتر از معاهده ان.پی.تی نیست

رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتقادهای مطرح شده نسبت به توافق ژنو نیز گفت: براساس ماده چهارم معاهده ان.پی.تی، کشورهای عضو آژانس حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی را دارند.

وی افزود: با وجود این حقوق، برخی به بهانه های مختلف سیاسی، پرونده ساختگی ˈهسته ایˈ را برای ما ایجاد کردند که باید بهانه های آنها را پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تا اندازه ای پاسخ های لازم به مسایل فنی و حقوقی داده شده است و اکنون با آنها در عرصه سیاسی کلنجار می رویم. در واقع آنها می دانند ما براساس حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب، انحرافی از برنامه صلح آمیز هسته ای نداشته ایم.

صالحی خاطرنشان کرد: تمام این بهانه های سیاسی به این دلیل است که یک کشور در حال توسعه برای نخستین بار به صورت مستقل در حال خودنمایی است و این برای آنها سنگین است.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با حفظ حقوق خود آماده تعامل است، خاطرنشان کرد: تعهدات ما در توافق ژنو فراتر از پادمان است اما فراتر از معاهده ان. پی. تی نیست و زیر سقف پروتکل الحاقی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: ایران به طرف مقابل اطمینان ندارد اما می خواهد نشان دهد که اهل تعامل است نه اهل لجاجت. افکار عمومی دنیا باید روشن شود که جمهوری اسلامی ایران اهل تعامل است.

وی بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده است با استفاده از مکانیزم های شناخته شده بین المللی، نگرانی طرف مقابل را رفع کند.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر طرف غربی به توافق ژنو عمل نکند باز هم ایران برنده است زیرا به جهان ثابت می کند که اهل منطق بوده و آنها توافق را نقض کرده اند.

وی در عین حال گفت: بازرسی ها برای ایران مشکل ساز نخواهد بود.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره مطالب مطرح شده مبنی بر دادن همه امتیازها به طرف مقابل نیز گفت: اینگونه نیست که ایران به نحوی گام نخست را بلند برداشته است که در گام دوم چیزی برای چانه زنی نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بیمارستان تخصصی هسته ای نیز گفت: سازمان انرژی اتمی توان پرداخت هزینه های ساخت چنین بیمارستانی با همه تجهیزات مدرن روز را ندارد؛ بنابراین قرار است با بخش خصوصی وارد گفت وگو شود.

صالحی افزود: در این رابطه با قالیباف شهردار تهران گفت وگویی داشتم که بتوانیم با مشارکت شهرداری و سازمان انرژی اتمی، مجموعه نمونه ای بسازیم که هزینه برآورد شده آن یک هزار میلیارد تومان است.

** بیش از 400 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد داریم

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن نیست که در سال هزار تن غنی سازی کند، افزود: اگر مطمئن بودیم غرب سوخت ما را تامین می کند، ضرورتی برای غنی سازی نبود.

وی با ذکر مثالی در این رابطه گفت: برزیل سوخت نیروگاه هایش را از داخل تامین نمی کند؛ بسیاری از کشورهای دارای رآکتور، ضرورتی ندیده اند که خود غنی سازی کنند اما شرایط ما با آنها فرق می کند. بارها خلف وعده دیده ایم بنابراین نظام این تصمیم استراتژیک را گرفت که به طور مطمئن وارد بحث هسته ای و چرخه سوخت شود.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین با بیان اینکه از نزدیک به 19 هزار سانتریفیوژ ساخته شده در کشور، 9 هزار سانتریفیوژ فعال هستند، افزود: اکنون سانتریفیوژهای جدید مشمول تزریق گاز نمی شوند ضمن آنکه غنی سازی 20 درصد را تعلیق می کنیم و آن را به پنج درصد اختصاص می دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیازی به تولید اورانیوم با غنای 20 درصد نداریم زیرا تاکنون بیش از 400 کیلو تولید کرده ایم. هرچند از نظر علمی و فنی، تا هر درصدی تونایی غنی سازی داریم به طوری که در این خصوص فقط بحث چینش ماشین ها مطرح است.


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.