۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 181462

در حالی که دو روز قبل رئیس جمهور در جمع هنرمندان از تقسیم هنرمند به ارزشی و غیر ارزشی انتقاد کرد رحیم پورازغدی در سخنانی اظهار داشت: می گویند هنر به ارزشی و ضدارزشی تقسیم نمی شود و هنرمند ارزشی و غیرارزشی هم نداریم، یکی کردن اینها کاسبی است. <BR>

پاسخ رحیم‌پور ازغدی به سخنان روحانی

به گزارش مهر، جلسه سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی با موضوع مفهوم یابی اسلامی در سینمای دینی عصر پنج شنبه ساعت 18 در سالن شماره یک سینما فلسطین برگزار شد.
رحیم پور ازغذی در بخشی از سخنان خود در این همایش با بیان اینکه عده ای به اسم برابری طلبی و صلح دوستی می خواهند مرزهای حق و باطل را بردارند گفت: این جریان یک جریانی است که اصلا خط قرمز و اصول ندارد.

وی ادامه داد: من معنی این جمله را نمی فهمم که هنر ارزشی و ضدارزشی وجود ندارد! یعنی سینمایی که مروج شرک و خرافه است با سینمایی که مروج توحید و عبادت مساوی است؟ بعضی ها اصلا به این چیزها فکر نمی کنند، به دنبال چیزی هستند که برایش کف بزنند، اینها دغدغه حقیقت ندارند، دغدغه ریاست دارند. اما انبیا دغدغه حق و باطل داشتند. می گویند هنر به ارزشی و ضدارزشی تقسیم نمی شود و هنرمند ارزشی و غیرارزشی هم نداریم. یا این حرف بی معنا است و یا شرک و توحید با هم مساوی هستند. یکی کردن اینها کاسبی است.


ازغدی در ادامه افزود: طبق فرهنگ قرآن شعرا و هنرمندان دو دسته اند، یک دسته اهل اغوا هستند و یک دسته هستند که استثنا می شوند و دنبال ترویج حق و عدل و دفاع از مظلوم اند. آیا شعر دعبل و شاعران انقلابی با شعر شاعران درباری نوکران حکومت مساوی است؟ یکی کردن اینها درست در مقابل خط امام و خط انقلاب و خط انبیا قرار دارد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تکمیل سخنانش اضافه کرد: اگر گفتیم آدمها را خط کشی نکنیم و آدمها را دفع نکنیم مسئله دیگری است. اهل بیت حتی برای شاعر شراب خوار که شعر عدالتخواهانه سروده است هدیه و صله فرستاده اند. یعنی هنرمندی را که تقوای اخلاقی نداشته و شعری در مسیر تقوا گفته است بدون تأیید فساد شخصی اش، شعرش و هنرش را صد در صد تأیید کرده اند و برایش صله و هدیه فرستاده اند و حتی از او خواسته اند شعرش را تکرار کند و خودشان هم ابیاتی به آن اضافه کرده اند.

وی در عین حال در نقد نگاه قبیله ای گفت: باندی نگاه کردن همیشه اشتباه است و همینطور که شما در این رفت و برگشت های سیاسی آدمهایی دیده اید که مثلا یک روز درباره شفای یک مریض از امام رضا فیلم می ساخت و یک روز دیگر درباره سکس و فلسفه! به لحاظ قانون اجتماعی خودی و غیر خودی نداریم، همه خودی اند تا وقتی که قانون نقض نشده باشد. اما به لحاظ ارزشی باید گفت که خود خداوند آدمها را به ارزشی و غیرارزشی تقسیم کرده است. حضرت امیر فرموده اند ما در زمان پیامبر وقتی پرچم حق بالا رفت حتی با نزدیک ترین خویشانمان در افتادیم و گفتیم از این به بعد تقسیم ما بر اساس خون و نژاد نیست و از این به بعد ما از دو امت متفاوت ایم چرا که به ارزش های متفاوت معتقدیم.

رحیم پور در توضیح بیشتر درباره این سوال که آیا هنرمندان و سینماگران را می توان به حق و باطل تقسیم کرد یا خیر گفت: یکی از عرصه های تولی و تبری عرصه هنر و فرهنگ است منتها به روش درست. انقلاب هم همینطور بود و دنیا را دو صف کرد. اگر دقت کنیم می بینیم که معاویه هم به امام حسن (ع) ایراد می گرفت که اینها جامعه مسلمین را دو تکه کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قرآن می گوید مردم با هم بودند و انبیا آمدند و دو دسته شان کردند. همه اهل فساد و خرابی بودند و پیامبران آمدند دو دسته شان کنند، به بعضی بشرها توهین کردند اما از اصل بشریت دفاع کردند. تفکر اباحه گر می گوید صورت بشر کافی است، اما انبیا می گویند که صیرت بشر مهم تر از صورت اوست.

ازغدی تذکر داد: جریان مکتب هنر اسلامی باید اهل مدارا باشد، به دیگران احترام بگذارد و به تکنیک و صنعت مسلط باشد. این جریان آزاد اندیشی دارد، طرفدار آزادی بیان و رقابت سالم است اما آن از اباحه گری که از تقسیم بندی حق و باطل می گریزد منافع خودش را مهم تر از حق می داند و محورش همیشه مدافع منافع خودش است، جدا است.

این استاد دانشگاه در توضیح حساسیت امور فرهنگی گفت: انقلاب اسلامی وظایف مادی داشته و دارد اما یک انقلاب مادی نبوده، اصلا شروعش یک حرکت غیر مادی بوده است. شروع انقلاب توهین در یک مقاله به امام بود. اولین شهیدش هم یک طلبه در قم، و فرزند آقای خزعلی بود، آنهم در عکس العمل به یک کار ظاهرا فرهنگی. پیامبر هم بعد از فتح مکه همه را بخشید به جز شاعرانی که شعر مبتذل و توهین آمیز حتی در مورد بدن و چهره زنانی که به اسلام پیوسته بودند می سرودند. پیامبر در مورد اینها گفت هر جا که هستند آنها را به قتل برسانید ولو اینکه به پرده کعبه آویخته باشند.


گفتنی است رییس جمهوری دو روز قبل در سخنان خود در دیدار جمعی از هنرمندان و اعضای تشکل های فرهنگی وهنری، گفته بود، تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی بی معناست زیرا هنر خود ارزش است.


رییس جمهوری تصریح کرد: هنرمند جهان را بازآفرینی می کند و کار او در مسیر ارزش های الهی است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يوسف IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    5 3
    مي گويند هنر به ارزشي و ضدارزشي تقسيم نمي شود....!! خوب تقسيم نمي شود برادر من ...ما هنري که ضد ارزشي باشد را هنر نمي دانيم. هنر پاک است...خالص است...ارزشمند است....رباني است...مقدس است....ما خدا را هنر مند مي دانيم....هر آنچه از هنر خدا الهام گرفته باشد را هنر مي دانيم. اينکه مي گويد هنر ارزشي و عير ارزشيست اشتباه محض است... ما سينماي ارزشي و غير ارزشي داريم.اينکه سينما بعضي وقت ها در راستاي ارزش هاست و بعضي وقت ها نه که دليل بر محکوم کردن هنر نيست.... آقاي روحاني هم منظورشان اين بود که نمي توان براي هنر مرز گذاشت(هنر به معناي واقعي کلمه)....همانطور که براي هنر خدا نمي توان مرز قائل بود. در ضمن چرا عادت داريم مسائل را باهم قاطي کنيم...هنر آواز ما چه ربطي دارد به هاليوود؟چه ربطي دارد به شيطان؟
  • محمودي IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    6 5
    آقاي روحاني براي آنكه راي بياورندهم به ديدار علماميرفتند وهم در مناظره فرموده بودند سفير ما آقاي شجريان ميباشند.پس براي بقاي خود اگرمرزي بين هنر ارزشي وغير ارزشي قائل نشوندجاي تعجب نيست وتعجب نكنيد اگر روزي گوگوش خانم را هم موردتفقد قرار دهند
  • ايران دانا IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 2
    آقاي روحاني روي صحبتشان با هنرمندان ايراني بوده است. شما بي زحمت قدري در تجزيه و تحليل هات زياد نه فقط يه ذره انصاف داشته باش.ما اهالي خرمشهر با مردم بصره از نظر دين، آداب و رسوم خيلي باهم شباهت داريم اما وقتي تعرض به ايران آغاز شد ما در صف اول دفاع بوديم هنرمندان ما انسانهاي شريفي هستند و جه مشترک ما ايران و شرافت و کرامت ايراني براساس آموزه هاي نبي اکرم واهل بيت است دروغ وتهمت بسه !! روحاني روي صحبتش به هنرمندان محترم سيلي بناحق خورده از تفکرات انا ربکم الاعلي خودمحور افراطيون است که ملت ايران در انتخابات سيلي بناحق خورده را پسشان زد اين هم تحليل من از سخنراني جناب روحاني ما پشت سرش هستيم.....
  • عباس مقدم IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    1 2
    متاسفانه خيلي از رسانه هاي هنري ما هم نميدانند كه اسپانسرهاي هميشه مخفي فستيوالهاي سينمايي دنيا چه كساني هستند؟ شبكه اي شيطاني و فراماسوني از صهيونيستها و سرمايه داران بسيار قوي دنيا كه صنعت مد را هم دراختيار دارند. مسلما شياطين بدنبال ترويج هنر متعالي نيستند...روز بروز بر وقاحت ، بي شرمي و خشونت و كشتار در فيلمها افزوده ميشه .. اينها را ميتوان هنر ناميد ؟ متاسفانه برخي از بازيگران ساده لوح سينماي وطني هم ندانسته بدام اين شياطين افتاده اند . اما هنوز در جشنواره فجر بازيگران خانم سعي در نشاندادن خود و نه هنرشان هستند ! زيرا هنري ندارند و صرفا بازيگرند
  • نعمت IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    2 0
    تعجب اوراست ايا شعروشاعري براي حفظ وطن وناموس واخلاق باشعروشاعري القاي بي بندباري وتحريک شهوت وتوهين بمقدسات يکسان هستند شايددرانعکاس مطلب اشتباهي رخ داده است