ˈجک استراوˈوزیرامورخارجه پیشین انگلیس که اخیرا به ایران سفر کرده است،درگزارشی در روزنامه ایندیپندنت،نوشت: اگر غرب این بار با ایران به توافق نرسد، به معنای ادامه انزوای تهران نیست، بلکه نظام تحریم ها فرسوده می شود.<BR>

استراو:تهران را درحد مادرید و آتن دیدم نه بمبئی و قاهره

استراو در این گزارش نوشت:درحالی که از فرودگاه( امام ) خمینی(ره) به سوی هتل محل اقامت خود می رفتیم از پیشرفت ها در زمینه ساخت و ساز تاسیسات زیربنایی شگفت زده شدم؛ در حالیکه فقط 9 سال از سفر قبلی من به تهران می گذرد. ساخت و ساز بزرگراه ها و خطوط متروی جدیدی در حال انجام بود. با وجود تحریم ها به نظر می رسد تهران بیشتر شبیه مادرید و آتن به نظر می رسد و نه شبیه بمبئی یا قاهره.

وی با اشاره به اولین سفر به ایران در سال 2001 و در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی،رییس جمهوری پیشین ایران و سفرش به اراضی اشغالی بعد از این سفر همچنین اعتراضات سران تل آویو به دلیل استفاده از کلمه فلسطین به جای فلسطینی در یک مقاله برای رسانه ای ایرانی افزود: به دلیل همین مقاله ضیافتی که به افتخار من ترتیب داده شده بود، لغو و دیدارم با ˈآریل شارونˈ نخست وزیر اسبق تل آویو به لحظات آخر موکول شد.

پیامدهای پیروزی حسن روحانی رییس جمهوری ایران در انتخابات بیش از حد تصور است. انتخاب حسن روحانی رییس جمهوری میانه رو مسیر را برای بهبود روابط ایران و انگلیس فراهم آورده است.

وی به خوبی روند را شروع کرده است. بهبود اقتصادی مستمر تا حدی به اصلاحات داخلی بستگی دارد؛ بلکه غیر از آن باید تحریم های وابسته به مساله هسته ای نیز شکسته شود.

توافق ایران با گروه 1+5 از 20 ژانویه (30 بهمن) اجرا می شود، پایان دادن به تحریم ها از این زمان به بعد برای ایران به منزله پاداشی به شمار می آید، برای انگلیس نیز همین طور است. گذشته از فرصت های تجاری مهم در پی اجرای این توافق، عادی سازی روابط منافع فراوانی خواهد داشت به ویژه در کشورهایی که با مشکلات فراوان مواجه اند؛ از جمله سوریه، عراق، لبنان و فلسطین که ایران در آنها نفوذ فراوانی دارد.

این موضوع که توافق جامعی بر سر مساله هسته ای ایران حاصل می شود یا خیر، در نهایت به این امر بستگی دارد که اوباما تا کی می تواند در برابر فشار شدید و حمایت مالی لابی طرفدار ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر تل آویو در کنگره آمریکا مقاومت کند.

اگر این بار غرب با ایران به توافق نرسد به معنای ادامه انزوای ایران نیست؛ بلکه به این معناست که نظام تحریم ها به تدریج فرسوده می شود. روسیه و چین از اجماع بین المللی کنار می روند.

وی بعنوان دلیلی برای علاقمندی فراوان ایتالیا و آلمان برای صادرات به ایران در شرایط جدید به حضور فراوان تجار آلمانی در پرواز برگشت خود با هواپیمایی ˈلوفت هانزاˈ اشاره کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ahad IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    9 23
    در زمان كدام رئيس جمهور اين همه پيشرفتها حاصل شد؟چون ايشون گفتند از 9 سال به اين طرف!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    7 14
    استراو وهمپالکي هايش ببينند ايران بادوران قبل انقلاب خيلي متفاوت است
  • محمد IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    12 9
    دم قاليباف گرم كه تهران رو از بمبئي به مادريد رسوند كو قدر دان
  • sa IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    8 8
    اره گرونيشو و الودگياشو نديدي چاپلوس انگليسي روباه صفت
  • عليرضا IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    3 1
    جالبه که تعريف اين روباه صفت هم اختلاف افکنه
  • قلي IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    2 0
    خاک ايران بر سر کساني که فکر مي کنند اين براي ما دلش مي سوزه. هرچي آتيش توي خاورمينه است از گور همين دولت فخيمه روباه پير بلند ميشه. حالا ما بايد سر يک وجب خاک با کشورهايي بجنگيم که کل کشورشون جزئي از خاک ايران بزرگ بوده است. خود همين شغال پير چند سال قبل توي مجلس عوام گفته بود که نتيجه سياستهاي بريتانيا در خاورميانه خطوط مرزي کج و معوجي است که کشورهاي منطقه را بر سر يک رود ، کوه يا... به جان هم انداخته است! اون از هند و پاکستان و کشمير ، اين از اروندرود و شط العرب ، اون از شمالغرب ايران.اين روباه - جک استراو- هم ختم حيله است