علیرضا قزوه، محمورضا اکرامی‌فر، رضا امیرخانی، بهروز افخمی و نادر طالب‌زاده دربزرگداشت محمدحسین جعفریان از این شاعر،نویسنده و فیلم‌ساز مشهدی سخن گفتند.<BR> <BR>

سخنان قزوه، اکرامی‌فر، امیرخانی، افخمی و طالب‌زاده درباره جعفریان...

علیرضا قزوه که شب گذشته در آئین بزرگداشت محمدحسین جعفریان در تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: شعر ما شعر مقاومت و شعر آئینی است و این دو دست به دست هم داده‌اند و سبک بالنده‌ای را به وجود آورده‌اند که از آن به عنوان سبک ادبیات انقلاب اسلامی نام می‌بریم.

وی ادامه داد: این سبک به گونه‌ای مطرح شده که در بسیاری از نقاط جهان ما را با آن می‌شناسند و در برخی کشورها مثل پاکستان آن را تدریس می‌کنند.

این شاعر و پژوهشگر ادبی خاطر نشان کرد: یکی از کسانی که در ادبیات مقاومت ما هم در عرصه عمل و هم در عرصه نظریه پردازی فعالیت درخشانی داشته و اولین کسی بوده که در مورد ادبیات افغانستان ورود پیدا کرده و به ایفای نقش پرداخته آقای محمدحسین جعفریان از که نقش بسیار زیادی در توسعه و تدوین ادبیات انقلاب اسلامی داشته است.

قزوه با اشاره به فعالیت‌های خبر و مستندسازی محمدحسین جعفریان گفت: کسی که توانسته مستند به یادماندنی «احمدشاه مسعود» را بسازد و با ملاعمر مصاحبه بگیرد مسلماً انسان بزرگی است که بایستی جایگاهش برای همگان مشخص بشود.

وی تاکید کرد: هنگامی که فکر می‌کنم چه کسی برای نسل من و امثال همین هنرمندانی که در اینجا حضور دارند معلمی کرد نام یک جوانمرد خراسانی در ذهنم تداعی می‌شود که کسی نیست جز شهید احمد زارعی که در سالهای جنگ فوق‌العاده جسور قلم می‌زد و اگر ادبیات انقلاب اسلامی امروز دارد به سبک می‌رسد مرهون همین بچه‌های جبهه و جنگ است.

محمودرضا اکرامی‌فر:
جعفریان پژوهشگر، فیلم‌ساز، شاعر و روزنامه‌نگاری قابل است

در بخشی دیگری از این مراسم محمودرضا اکرامی‌فر طی سخنانی با تجلیل از برگزار کنندگان بزرگداشت محمدحسین جعفریان گفت: اینکه ما قدر چنین شخصیت‌هایی را می‌دانیم و برای آنان این بزرگداشت‌ها را برگزار می‌کنیم فرهنگ پسندیده‌ای است که در خراسان رواج دارد.

وی به کارهای مختلف محمدحسین جعفریان در زمینه‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: فرهنگ جبهه یکی از ماندگارترین فعالیت‌های این هنرمند انقلابی است که تا همیشه نام او را زنده نگه خواهد داشت.

اکرامی‌فر ستون‌نویسی را دیگر هنر ویژه جعفریان دانست و گفت: کسی که می‌تواند ستون‌نویس ثابت باشد حتما انسان اندیشمندی است که حرف‌های زیادی برای گرفتن دارد.

رضا امیرخانی:
جعفریان عمیقاً یک شخصیت فرهنگی است

در بخش دیگری از این مراسم رضا امیرخانی طی سخنانی در خصوص محمدحسین جعفریان اظهار کرد: او یک شخصیت فرهنگی است و اعتقاد عمیق و قلبی من این است که فرهنگ انقلاب اسلامی بالادست سیاست می‌نشیند.

وی ادامه داد: اگر در غرب گفتند مادر هنرها نمایش است در این بوم گوهر همه هنرها قطعا شعر است و به همین دلیل است که گفته‌اند اگر فردی نتوانست شاعر برجسته باشد داستان‌نویس می‌شود و اگر کسی نتوانست داستان‌نویس موفق شود منتقد ادبی خواهد شد و اگر منتقد ادبی هم نباشد قطعا فعال سیاسی می‌شود.

این نویسنده برجسته خاطر نشان کرد: آقای جعفریان کارهایی کرده که به لحاظ ساخت فروتر از شعر می‌نشیند مثلا مستندسازی اما می‌توان به شهادت خودش و انصاف مخاطب گفت که همواره این شاعری بوده که فیلم ساخته و شاعرانگی را در تمام وجوه مختلف و متمایز خودش حفظ کرده است.

وی با اشاره به دوستی طولانی مدت خود با محمدحسین جعفریان گفت: دوستی ما همیشه در شکاف‌های عمیق سیاسی قرار داشته اما به این دلیل که حسین جعفریان عمیقا شخصیت فرهنگی دارد همواره این دوستی ادامه پیدا کرده است.

امیرخانی تاکید کرد: من برای نوشتن کتابی که مربوط به افغانستان است عمیقاً وامدار محمدحسین جعفریان و محمدکاظم کاظمی هستم که به من کمک کردند و فرهنگ افغانستان را به من منتقل کردند.

این نویسنده برجسته به برخی خاطرات مشترک خود با جعفریان اشاره کرد و گفت: به عنوان کسی که او را می‌شناسم معتقدم تمام سنگینی جعفریان به دلیل سبکی اوست.

بهروز افخمی:
جعفریان سربازی است که دروغ نمی‌گوید

در بخش دیگری از این مراسم کارگردان کارشناس سینمای ایران در خصوص محمدحسین جعفریان اظهار کرد: او یک سرباز است که هر جا جنگ باشد خود را می‌رساند و از قابلیت‌های خودش استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: او را در افغانستان با مستندهایش می‌شناسم و در ایران هم با وجوه بسیار مختلفی شناخته می‌شود.

این کارگردان برجسته خاطر نشان کرد: در طول تاریخ همیشه نویسندگانی که قبل از نویسنده شدن سرباز بوده‌اند به موفقیت‌های زیادی دست یافتند و این به آن دلیل است که یک سرباز نمی‌تواند با دروغ زندگی کند و زنده بماند زیرا اولین اشتباه یک نظامی موجب نابودی‌اش می‌شود.

افخمی تصریح کرد: ما از جعفریان یاد گرفتیم که چطور هرازگاهی زندگی شهری را که موجب فراموش کردن فیلم‌سازی واقعی می‌شود، رها کنیم و ما را به جایی می‌برد که مردم با مرگ و زندگی و خطرهای قابل لمس واقعی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: جعفریان به جاهایی می‌رود و ما را به جاهایی می‌برد که زندگی برخلاف روند کند و دروغینش در شهر واقعا جریان دارد.

نادر طالب‌زاده: مستند «احمدشاه مسعود» جعفریان یکی از مستندهای ماندگار جهان است

میهمان بعدی این بزرگداشت کارگردان مطرح صدا و سیمای ایران نادر طالب‌زاده بود که در خصوص محمدحسین جعفریان به سخنرانی پرداخت

وی اظهار کرد:در مورد جعفریان حرفهای زیادی است از جمله اینکه او واقعا یک آدم عملیاتی است و من به یاد دارم که او را برای اولین بار 5 سال پیش به برنامه راز دعوت کردم و شاید تا آن موقع چهره تو حال و شرایط ایشان شناخته شده نبود.

طالب‌زاده ادامه داد: این یکی از عجائب انقلاب اسلامی است که سالها فرزندانش را به کسی نشان نمی‌دهد و ما خوشحالیم که امروز این فرزند برومند انقلاب اسلامی در میان ما شناخته شده است.

این کارگردان تصریح کرد: جعفریان در مورد احمدشاه مسعود مستندی ساخته که یکی از مستندهای ماندگار تاریخ مستند جهان است، او احمدشاه مسعود را ثبت کرد و این کار را بسیار زیبا و شاعرانه انجام داد و به همین دلیل این یک موفقیت بزرگ و ماندگار برای اوست.

وی با ابراز خرسندی از به وجود آمدن فرهنگ معرفی شخصیت‌های فرهنگی در کشور گفت: امروز و پس از خیزش خوارج جهان اسلام تازه انقلاب اسلامی در حال دیده شدن است و ما در این میان به شخصیت‌هایی مثل محمدحسین جعفریان بسیار احتیاج داریم.

محمدحسین جعفریان: مدیون پدر و مادرم هستم

در بخش پایانی این مراسم محمدحسین جعفریان طی سخنانی کوتاهی گفت: اگر اسم من را در گوگل سرچ کنید در ویکی‌پدیا خواهید خواند که من محمدحسین جعفریان بچه کوی پنجتن کوی طلاب مشهد هستم.

وی ضمن تشکر از تمام کسانی که طی سالیان دراز وی را همراهی کرده‌اند اظهار کرد: در این میان بایستی از پدرم تشکر ویژه‌ای کنم که تا 64 سالگی کارگری کرد و ما را به درس خواندن تشویق کرد تا خانواده جعفریان که هم‌اکنون حدود 40 جلد کتاب چاپ کرده‌اند امروز به این موفقیت‌ها دست یابند.

جعفریان تصریح کرد: از سیدجلال فیاضی که به یک جوان 21 ساله در روزنامه قدس ستون ثابت داد تشکر ویژه دارم و از تمام کسانی که این بزرگداشت که برگزار کردند سپاسگزارم.

وی با اشاره به سفر اخیرش به سوریه گفت: در این سفر من با شهیدی آشنا شدم به نام شهید اسماعیلی قهرمان پرورش اندام و شاگرد ممتاز دانشگاه فردوسی که از اتباع کشور افغانستان بود و در راه دفاع از حرم شریف حضرت زینب(س) به شهادت رسید و این شعر را به او تقدیم می‌کنم.

بیا سعدی در اینجا کن طوافی براین مردان سربر تن اضافی
تو با یک قافیه در عشق ماندی دمشق آنک پراست از این قوافی

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.