یکی از مسئولان غرفه نذر کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نذر ۶ هزار عنوان اثر طی پنج روز گذشته خبر داد.<BR>

نذر ۶۰۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه

به گزارش تسنیم، راه‌اندازی غرفه طرح «نذر کتاب» یکی از اقدامات خودجوش فرهنگی است که چند سالی است با همکاری چند ناشر در ماه محرم برگزار می‌شود. امسال برای اولین‌بار است که این طرح در نمایشگاه کتاب برپا شده و به گفته مسئولان غرفه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه بوده است.
زهره سادات فرقانی، مسئول فروش غرفه نذر کتاب، در خصوص استقبال مخاطبان از این طرح طی روزهای اخیر می‌گوید: در این طرح قریب به 600 عنوان کتاب از سوی 30 ناشر و 100 خیّر در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. طی ایام برپایی نمایشگاه کتاب تاکنون تعداد 6 هزار جلد اثر توسط مخاطبان و یا خیران خریداری شده است.
وی می‌افزاید: بخشی از خریداران ما در دوره جدید طرح نذر کتاب، خیران از دیگر شهرستان‌ها بودند که کتاب را برای مناطق محروم می‌خریدند. روز به روز هم به تعداد این خیران اضافه می‌شود.
فرقانی ادامه می‌دهد: موضوعات کتاب‌ها در این دوره متنوع بوده و برای گروه‌های سنی مختلف از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال را شامل می‌شود. در حال حاضر تعداد بسیاری از مجلداتی که بری ای دوره در نظر گرفته شده بود، فروخته شده است. قرار است که 80 عنوان جدید نیز به این تعداد عناوین افزوده شود.
رضا حاجی‌آبادی مجری این طرح است که با همکاری سه ناشر اصلی دیگر اقدام به برپایی این طرح می‌کند. او در سال جاری نیز نذر کتاب را با حضور در نمایشگاه آغاز کرده و در این رابطه می‌گوید: با توجه به همین امر طرح نذر کتاب که چند سالی است بیشتر با آغاز ماه محرم برگزار می‌شد، امسال برای اولین‌بار در ایام بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود. در این طرح علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های حاضر از 22 ناشر را با 50 درصد تخفیف تهیه و بعد مطالعه کنند. هدف از برگزاری این طرح توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور عنوان شده است.
این طرح پیش از این تنها در ماه‌ محرم برگزار می‌شد که در آن تنها کتاب‌هایی با موضوع عاشورا توزیع می‌شد. امسال نیز دست‌اندرکاران طرح نذر کتاب در اقدامی خودجوش غرفه‌ای به این منظور در فضای بیرونی نمایشگاه ترتیب داده‌اند که البته با گلایه‌هایی از سوی دست‌اندرکاران ینز همراه بوده است.
رضا حاجی‌آبادی، مدیر این طرح، ضمن انتقاد از رویه ارشاد می‌گوید: وزارت ارشاد خود پیش از این اعلام آمادگی کرد تا با همکاری ناشران، اقدام به راه‌اندازی غرفه‌ای برای نذر کتاب کند، اما تنها کمک ارشاد برای این طرح، اختصاص غرفه‌ای برای انجام این کار بود. این در حالی است که تنها هدف از برپایی این غرفه، توسعه فرهنگ کتابخوانی است. تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که مخاطبان از طرح‌های این‌چنینی استقبال می‌کنند، چرا که در این طرح مخاطب نیمی از قیمت هر کتاب را پرداخت می‌کند و پس از آن باید پس از مطالعه کتاب را در اختیار پنج نفر دیگر نیز بگذارد.
مدیر انتشارات هزاره ققنوس یادآور شد: امسال این طرح با حمایت چهار ناشر شامل انتشارات هزاره ققنوس، سفیر اردهال، مؤسسه فرهنگی عاشورا و قدر ولایت برگزار می‌شود. در این دوره خلاف انتشار ناشران، ما تنها با حمایت معنوی ارشاد مواجه بودیم. ناشران برای توسعه این طرح نیازمند حمایت مادی ارشاد هستند، این در حالی است که هدف برپایی این طرح اهدای رایگان کتاب نیست، بلکه توسعه فرهنگ کتابخوانی است.
حاجی‌آبادی ادامه داد: در این دوره طرح کتاب‌های 22 ناشر شامل 200 عنوان اثر را جمع‌آوری و عرضه می‌کنیم. در دوره‌های پیشین بیشتر کتاب‌ها با موضوعات عاشورا توزیع می‌شد، اما در این دوره محدودیت موضوعی نداریم و عناوین متنوعی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. هدف این است که ما در این طرح محدودیت محتوایی داشته باشیم، به عبارت دیگر هر کتابی در این طرح جای نمی‌گیرد. عمده آثار طی سال‌های اخیر به چاپ رسیده‌اند از این نظر ما با کتاب‌هایی که در گذشته به چاپ رسیده و در انبارها مانده‌اند، در این طرح مواجه نیستیم.
حاجی‌آبادی مرحله دوم این طرح را انتخاب کتاب توسط خیرین علاقه‌مند عنوان کرده و گفته که خیرین کتاب می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را از میان آثار ارائه شده انتخاب کنند. این افراد 50درصد هزینه پشت جلد کتاب‌های انتخابی را می‌پردازند و فرم صفحه آخر کتاب‌ها را تکمیل می‌کنند. به گفته وی، کتاب‌های خریداری شده از سوی خیرین علاقه‌مند در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و در کنار آن ستاد نذر کتاب هم اقدام به توزیع و اجرا خواهد کرد. حاجی‌آبادی همچنین با بیان اینکه هر سال به تعداد ناشران این طرح اضافه می‌شود تأکید کرده: البته ناشران و نویسندگان سراسر کشور تا پایان محرم و صفر فرصت شرکت در این طرح را دارند و می‌توانند بهترین کتاب‌های خود به ستاد نذر کتاب ارسال کنند.
مدیر انتشارات هزاره ققنوس با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد نذورات در سال‌های اخیر بیشتر معطوف به کالاهای خاصی بوده است، می‌گوید: با ایجاد و راه‌اندازی این طرح درنظر داشتیم تا امسال به جای قیمه و شله زرد و کلاً غذای جسم، کمی هم به غذای روح بپردازیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.