قدس آنلاین- الف.زمینی؛ حضور رئیس جمهور در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات و صحبت های ایشان در خصوص اینترنت و ماهواره از جمله مهمترین اخباری بود که مورد توجه اکثر روزنامه های امروز قرار گرفته بود.

از "دفاع روحانی از شبکه های اجتماعی" و "ساخت 150هزار خانه برای مستاجران" تا " تکانه های بازار پس از نشست وین"

ماهواره آمد، هویت نرفت!
روزنامه قدس: این روزنامه تیتر یک خود را به این شرح انتخاب کرد: "آیت الله واعظ طبسی: همه قدرت ما در فرهنگ ماست."
نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با اعضای شوراهای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: "اگر امروز نمایندگان ما با احساس هویت، شخصیت،‌ عزت، استقلال و استغنای کامل پای میز مذاکره می‌نشینند و نظرات نظام را با منطقی مستدل و بیانی قابل فهم مطرح می‌کنند، برگرفته از فرهنگ و تفکر غنی اسلامی است."
*
همچنین روزنامه قدس با چاپ عکسی از حضور رئیس جمهور در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات، نوشت: "دوران پیام های یک طرفه به سر آمده است"
روزنامه اطلاعات نیز در این خوص از قول رئیس جمهور نوشت: "ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی یک حق شهروندی است"
روزنامه آفتاب نیز با جالب دانستن اظهارات حسن روحانی، از قول وی اینگونه تیتر زد: "مبارزه با ماهواره در پشت بام ها تاثیرگذار نبود"
تیتر یک روزنامه اعتماد نیز اینچنین بود: "دفاع بی سابقه روحانی از شبکه های اجتماعی"
روزنامه راه مردم نیز نوشت: "ماهواره و اینترنت آمد ولی هویت جوان ما از دست نرفت"
*
از دیگر تیترهای روزنامه قدس، اعلام جزئیات اعطای بن اجاره است. در این روزنامه می خوانیم: "دولت برای مستاجران، سالانه 150هزار خانه می سازد"
گفتنی است حدود 5/5 میلیون خانوار اجاره نشین در کشور وجود دارد و این پرسش پیش می آید که دولت بر چه اساس می خواهد 150 هزار خانوار مستحق را شناسایی کند تا از خدمات طرح مسکن اجتماعی برخوردار شوند. از طرف دیگر؛ با ساخت سالیانه این تعداد خانه، در عرض چند سال قرار است مشکل مستاجران به اتمام برسد؟!
***
نگارش همه یا هیچ
در خصوص عدم دستیابی به نتیجه مشخص در مذاکرات وین، برخی از روزنامه ها تیترهای امیدوارانه داشتند و برخی دیگر باناامیدی به ادامه مذاکرات نگاه می کردند. حتی در این میان برخی روزنامه از بی نتیجه ماندن مذاکرات ابراز خوشحالی کردند.
روزنامه ابتکار: این روزنامه گزارشی از پشت پرده های عدم دستیابی به یک نتیجه مشخص در مذاکرات به چاپ رسانده و تیتر زده است: "چشم امید ایران و غرب به ادامه مذاکرات"
روزنامه جوان: تیم امریکایی به رغم توافق بر سر برخی مسائل حاضر به مکتوب کردن توافق نیست. این روزنامه در این خصوص تیتری به این شرح زد: "بن بست وین با تاکتیک امریکایی «نگارش همه یا هیچ»"
گفتنی است حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان نوشت: "خوشبختانه مذاکرات بی‌نتیجه‌ ماند!"
***
تکانه های بازار پس از نشست وین
روزنامه جهان صنعت: این روزنامه از نگرانی تولیدکنندگان تا ریزش شاخص ها در بورس نوشت. این روزنامه تیتر یکی اینچنینی زد: "تکانه های بازار پس از نشست وین"
بورس تهران طی هفته های گذشته روندی آرام و البته نزولی را پشت سرگذاشته است. دیروز نیز شاهد افت شاخص کل و روندی منفی در سهام اکثر شرکت های فعال بورسی بودیم و این درحالیست که پیشتر پیش بینی چنین بازاری از سوی کارشناسان در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات شده بود.
البته اگرچه این دور از مذاکرات بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسید اما بنظر می رسد نتیجه نهایی مذاکرات که قرار است از خرداد ماه مجددا پیگیری شود با چشم انداز مثبتی رو به رو باشد که توأم با حصول نتیجه مثبت مذاکرات می توان به گشایشات مالی در حوزه بین المللی، سهولت در تأمین مواد اولیه صنایع و حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه های داخلی امیدوار بود به همین منظور لزوم دوری سرمایه گذاران از اتخاذ تصمیمات هیجانی و احساسی ضروری به نظر می رسد.
بازار سرمایه به شدت به مذاکرات هسته ای چشم دوخته است. در صورتی که روند مذاکرات همچنان برمدار مثبت حرکت کند، احتمال بازگشت دوباره شاخص نیز ایجاد می شود.
***
اصلاح اطلاعات یارانه ای
روزنامه جهان اقتصاد: این روزنامه از اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه ها خبر داد و نوشت: "اصلاح اطلاعات یارانه ای خانوارها ممکن شد"
در همین خصوص ایسنا نوشت: سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد کلیه هموطنانی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها ثبت نام کرده و به دلیل یکی از وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق متقاضی دریافت این تغییرات در سامانه رفاهی بوده می‌رساند که متقاضیان می توانند از روزچهارشنبه 31 اردیبهشت ضمن در دست داشتن اسناد و مدارک معتبر با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به ثبت تغییرات اقدام کنند.
***
افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی؟!
روزنامه دنیای اقتصاد: این روزنامه عوارض جانبی تغییر سیاست پولی را بررسی کرده و در تیتر یک آورده است: "آژیر سود بانکی در بازار مسکن"
روزنامه دنیای اقتصاد امروز به بررسی کاهش نرخ سود بانکی و تاثیرش در بازار مسکن پرداخت و از قول معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی نوشت: "تا قبل از تغییر نرخ سود، مطابق سناریو‌های طراحی شده از سوی کارشناسان اقتصاد مسکن، انتظار می‌رفت قیمت مسکن در سال جاری در بدترین حالت به اندازه نرخ تورم یعنی حداکثر در سطح 20 تا 25 درصد افزایش پیدا کند، اما در حال‌حاضر کاهش بازدهی سپرده‌گذاری در بانک‌ها، به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر جهت نقدینگی و در نتیجه عبور احتمالی نرخ رشد قیمت مسکن از سطح تورم دامن زده است."
جالب است بدانید در بهمن ماه 1390 نیز مهر به تاثیر افزایش نرخ سود بانکی و تاثیرش در بازار مسکن پرداخته بود و نوشته بود: "دولت در حالی مشغول بررسی افزایش سودسپرده‌های بانکی است که فعالان بازار مسکن معتقدند: اگر سیاست گذاری دولت به سمتی می‌رفت که سرمایه‌های مردم در ساخت و ساز مسکن هزینه می‌شد، امروز شاهد سونامی در بازار ارز و سکه نبودیم.
رئیس کانون سراسری انبوه سازان گفت: افزایش نرخ سود سپرده بانکی به 21 درصد مقداری در جمع آوری سپرده ها تاثیر گذار خواهد بود؛ به این معنا که کسی که پول اضافه دارد و قصد سرمایه گذاری در پروژه ای را هم ندارد مطمئن ترین راه سپرده گذاری در بانک است که به این وسیله سرمایه های سرگردان اضافی جمع می شود."
در پایان این سئوال مطرح می شود که کدام یک به نفع بازار مسکن و خریداران است؟! افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی؟!
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.