قدس انلاین- سید حبیب قاآنی- پرونده اختلاس بزرگ علی رغم اقدامات خوب انجام شده از سوی مسئولین همچنان ابعاد و مسایل خاص خود را دارد که با پیشروی در نحوه عملکرد و اقدامات صورت گرفته متهمین خود را نشان می دهد

از نحوه سفارش خاص برخی نمایندگان تا قطعیت اعدام دو متهم در اختلاس بزرگ!

طی گفت و گو با غلامرضا اسداللهی دبیر اول کمیسیون اصل نود وعضو کمیته ویژه بررسی فساد مالی اخیر در مجلس شورای اسلامی به بررسی این ابعاد پرداخته ایم.

*جناب اسداللهی به عنوان عضو کمیسیون اصل 90 و همچنین یکی از مسئولین این پرونده در مجلس از روند و اقدامات انجام شده درباره پرونده اختلاس بزرگ برایمان بگویید؟
**بعد از اینکه بحث اختلاس در کشور علنی شد مجلس در جلسه غیر علنی موضوع را با حضور وزیر اقتصاد،رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانکهای صادرات،ملی بررسی کرد در آن جلسه بررسی این پرونده به کمیسیون اصل 90محول شد. کمیسیون اصل 90بلافاصله در همان روز جلسه هیئت رئیسه تشکیل شد و کارگروهی متشکل از نمایندگان و مشاورین ارشد مجلس تعیین شدند که از نمایندگان دکتر فدایی نماینده تهران و اینجانب مسئولیت بررسی پرونده را داشتیم بلافاصله مکاتبات را با بانکهای مختلف و وزارتخانه های مرتبط شروع کردیم و روزبعدهم اولین جلسه را با حضور وزیر اقتصاد و معاونین ایشان و مسئولین بانک مرکزی و همچنین مدیرعاملین بانکهای ملی و صادرات وهمچین سامان،رفاه کارگران و سپه گذاشتیم.بعد از آن هم هرروز ما نوعا با دست اندرکاران پرونده جلسه داشتیم وباتوجه به آنکه مدارک خواسته شده از دستگاهها واصل می شد بررسی مدارک و اسناد راهم با بهره گیری ازکارشناسان کمیسیون و مرکز پژوهشهای مجلس انجام می دادیم. 
در همین راستا جلساتی را هم با دادستان کل کشور داشتیم.در ابتدای شروع بررسی 27شرکت از گروه موسوم به آریا را داشتیم به مرور اطلاعات که به کمیسیون رسید حکایت از حجم وسیع کاری این گروه در ابعاد مختلف داشت به صورتی که الان شرکتهای این گروه به بیش از 65 شرکت رسیده و این شرکتها موضوع فعالیت شان در بحثهای تجاری، هم صنعت و هم راه سازی و هم ایجاد شرکتهای صنعتی،ورزشی بوده هست.
در ابتدای رسیدگی قضایی به این پرونده آقای مه آفرید خسروی که در واقع مدیر عامل این شرکت بود با تعدادی از دست اندرکارانش دستگیر می شوند در اثنای بررسی ها و در جلسه ای با دادستان کل کشور تعداد بازداشتی ها 30 نفر بودند و تعداد متهمان تحقیق بیش از 60 نفر بودند.
در جلسه بعدی تعداد بازداشت شدگان به بیش از 46 نفر و از تعداد زیادی هم به عنوان متهم تحقیق شده بود.
درباره آخرین اخبار پرونده هم باید بگویم :برای تعدادی از متهمین که تحقیقات در مورد آنها کامل بود کیفر خواست صادر شده و در خصوص تعدادی هم تحقیقات ادامه دارد.فکر می کنم با تمهیداتی که دادستان کل کشور دیده اند و کارگروه های کاری که تشکیل داده اند برای تجزیه و تکمیل عناوین کیفری متهمین و کمک به بازپرسین پرونده هرچه زودتر در دادگاه هم رسیدگی خواهد شد.
*آیا در پرونده موجود، نام یا اشاره ای به حضور برخی نمایندگان مجلس شده است؟
** تعدادی از نمایندگان مجلس هم به این گروه کمک کردند با توجه به اینکه این گروه پروژه هایی را درحوزه انتخابیه انها در دست اجرا داشتند بعضی از مکاتبات که برای کمک به اینها داشتند مکاتباتی است که معمولا همه نمایندگان برای اجرای پروژه در حوزه انتخابی خودشان انجام می دهند و نوع و متن مکاتبات معمول و رویه شده در بین نمایندگان است.بعضی از نمایندگان که یک مقدار توصیه و سفارشات برای این گروه بیشتر از حد معمول بوده، قاضی در حد 4یا 5 نفر از همین نمایندگان مجلس را احضار کرده است و قطعا با توجه به توضیحاتی که نمایندگان احضارشده داشتند تصمیم گیری قضایی نمودند. اینکه متهمین در مورد تعاملشان با این 3 یا 4 نفر نماینده چه گفته اند ما خبری از آن نداریم و بیشتر بازپرس پرونده مطلع هست.ولی آنچه که در پرونده اصل 90 مطرح است دارای همین مکاتبات معمول که نمایندگان مجلس دارند می باشد. انشاء بعضی از این مکاتبات بعضا بیشتر از عرف معمول در بین نمایندگان است.
*برخی افراد از قطعیت یافتن اعدام دو نفر از عاملان اختلاس گفته اند این دونفر چه کسانی هستند؟
** اینکه این دونفر چه کسانی هستند اطلاعی ندارم ولی با توجه بر اینکه صحبت از تفهیم اتهام اخلال در نظام اقتصادی از ناحیه بازپرس به بعضی از متهمین مطرح است مجازات اخلال در نظام اقتصادی اعدام است به نظر می رسد این اتهام به آقای مه آفرید خسروی که متهم ردیف اول است و محور این مفسده اقتصادی بود تفهیم شده باشد.
*به نظر شما چرا تا به امروز تصویری از متهم اصلی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است؟
** متهم اصلی مه آفرید خسروی متولد 1348هست و گروه کاری خانواده خسروی موسوم به گروه امیر منصور بوده است .اینکه چرا تصویری در اختیار رسانه قرار نگرفته مربوط به مراجع قضایی می باشد اما ما در پرونده تصویری از شناسنامه و کارت ملی او داریم.
*جنابعالی چندی پیش نام چند وزارتخانه را که در پرونده حضور داشته اند را اعلام کردید آیا نام افراد مشخص در این وزارتخانه ها وجود دارد؟
** قطعا آقای امیر منصور خسروی قسمت اعظمی از کارهایش مرتبط با دستگاههای دولتی و وزارتخانه ها بوده است ؛با توجه به اینکه ایشان در حوزه های مختلف فعالیت داشته این فعالیت ها در حوزه کاری مثل وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت بازرگانی، وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان هایی مثل شرکت شهرک های صنعتی،سازمان خصوصی سازی،سازمان امور مالیاتی، گمرک،ستاد فولاد کشور و....قرار می گرفته.بدیهی است که امورات یا کارهای این گروه با حمایت اشخاصی انجام می شده که تعدادی از این اشخاص به عنوان متهم بازداشت هستند و تعدادی هم با وثیقه آزاد هستند.برای مراجع قضایی نام این افراد و وزارتخانه ها مشخص هست.
*واگذاری های غیر قانونی بیشتر از چه طریقی برای این شرکت انجام می شده است؟
** واگذاری ها بیشتر بر مبنای دور زدن ضوابط از طریق سند سازی،جعل اسناد انجام می شده و از شرکتهایی که به این گروه واگذار شده تعدادی با مزایده بوده و تعدادی هم از طریق مذاکره که در شرکتهایی هم که به صورت مزایده بوده نحوه برگزاری و اشخاصی که شرکت کرده اند در دست بررسی است.
*آیا در این پرونده جریان انحرافی حضور دارد؟
** مشخصا حمایت هایی از ناحیه بعضی از افرادی که معروف به وابستگی به این جریان هست در این گروه بوده به طوری که جلساتی را متشکل از مدیران بانکها برای پیشبرد امور این گروه برگزار شده است و با بعضی از واگذاریها یا اعطای مجوزها بدون رعایت تمامی ضوابط مربوطه صورت گرفته است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.