اخبار حوادث در مطبوعات، اغلب تکان دهنده و تأسفبار هستند. اما چندی پیش، یکی از این خبرها اشکم را درآورد. حکایت زنی که در دام شیادان شرکتهای هرمی افتاده و پس از به تاراج رفتن دار و ندارش، خودسوزی کرده بود.

شرکتهای هرمی ؛ قاتلان خاموش !

 

خودش و کودک خردسالش در آتش سوخته و جان سپرده بودند... ماجرای شرکتهای هرمی هم حکایت عجیبی است. با این همه هشدار و اطلاع رسانی، باز هر بار خبر می رسد از گوشه ای سردرآورده و جماعتی را غارت کرده اند. اخبار دستگیری گسترده جمعی از سرشاخه های آنان در اصفهان و کرج هنوز نقل صفحات حوادث مطبوعات است.
آنها که با فعالیت تحسین برانگیز نیروهای امنیتی، دیگر در تهران قدرت مانور چندانی ندارند، پایگاه های کلاهبرداری خود را به شهرستانها منتقل کرده و مردم ساده دل را با شگردهایی تازه فریب می دهند.
طمع، قدرتی عظیم دارد و جاذبه ای شگفت آور. به خاطر دارم پنج- شش سال پیش ناگهان صفحات حوادث مطبوعات پر شد از اخبار مالباختگانی که از همه، به یک شیوه کلاهبرداری شده بود- کسی زنگ زده یا پیامک داده که من در فلان شهر و روستای دور افتاده چوپانم. خمره ای از سکه های طلا یافته ام و چون کسی را نمیشناسم، از سرشانس با شما تماس گرفته ام.
چنانچه خریداری، بیا به فلان شهر! طرف هم طمع برمی دارد و ده ها میلیون پول جور کرده و راهی شده سرقرار. ابتدا چند سکه طلای واقعی به او داده اند. او رفته و پرس و جور کرده و بعد همه دار و ندارش را به جناب چوپان داده و خمره را گرفته و به شهرش که رسیده، در می یابد تمام سکه ها قلابی است.
با وجود اطلاع رسانی به موقع پلیس و رسانه ها، سالهای سال، عده ای دزد و کلاهبردار با همین شیوه، صدها میلیون تومان از طعمه های مختلف دزدی کردند و هنوز که هنوز است، گاه و بیگاه، باز هم خبرهایی از این دست شنیده می شود. نوع شایع دیگر کلاهبرداری، رمالها و جن گیرها هستند. در یک مورد خواندم، خانواده ای برای آنکه جن گیر مدعی شده بود، در رحم زن خانواده، جن لانه کرده، صدها میلیون تومان سرکیسه شده بود تا جن گیر دعا و جادویی بدهد که جن دفع شود!
باری، حکایت شرکتهای هرمی نیز، چیزی از این دست است. سالهای سال است رسانه ها در این باره اطلاع رسانی می کنند، اما باز دزدانی می توانند با اندک تغییر در روشهایشان، طمع برخی را بیدار کنند و دار و ندارشان را به جیب زده و آنان را به خاک سیاه بنشانند.عواقب این نوع جرم، بسیار گسترده و هولناک است. فکرش را بکنید؛ مادر خانواده که به دور از چشم شوهر و بستگانش، کلی پول تهیه کرده و به امید چند برابر شدن به سرشاخه های یک شرکت هرمی داده، وقتی درمی یابد همه چیز دروغ بوده، خود و کودکش را به آتش می کشد!
این همه، ثابت می کند که برای چنین جرمهایی باید جزای بسیار سنگین قرارداده شود تا مجرمان این گونه با زندگی مردم، بازی نکنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.