حضرت آیت الله خامنه ای ضمن بیان ویژگی های یک نماینده مناسب برای مجلس شورای اسلامی، به مردم سفارش کردند: اگر خودتان نتوانستید درست شناسایی کنید، از آدم‏های امین و متدین که نسبت به آن‏ها خاطرجمع هستید، سوال کنید. <BR> <BR>

نحوه شناسایی نمایندگان مناسب برای مجلس شورای اسلامی

مردم هم بایستی بگردند و در همین فرصتی که تا انتخابات باقی است، به‏عنوان یک وظیفه شرعی و اخلاقی، نامزدهایی را پیدا کنند که وقتی در محضر خدا از آن‏ها سوال می‏شود که چرا این آقا یا این خانم را به قوه مقننه فرستادی، بتواند جواب بدهد و بگوید برای این مصلحت.

انتخابات، وظیفه است. انتخابات، یک کار بزرگ و یک اقدام شرعی و یک اقدام خدایی است. بگردید آدم‏های مناسب را برای این کار مهم پیدا کنید. آدم مناسب چطور آدمی است؟ باید کارآمد باشد. این تجربه 20 ساله ماست. کارآمدی تنها هم کافی نیست، باید متدیّن هم باشد.

آدم متدین، احتمال خیانتش کم است. آن متدین هایی که یک‏وقت دچار لغزش می‏شوند، اول تقوای خودشان را از دست می‏دهند، بعد این لغزش به سراغ آن‏ها می‏آید. پس باید متدین و باتقوا هم باشند تا بتوانید برای کارهای این کشور به آن‏ها اعتماد کنید.

همچنین باید در مقابل توپ و تشر این و آن خارجی، داخلی، زورگویان، قدرت‏مداران شجاع باشد و دل خود را نبازد. کسی که دل خود را در مقابل توپ و تشر باخت، دستش هم برای امضا می‏لغزد، پایش هم برای جلو رفتن می‏لرزد، نمی‏شود به او اعتماد کرد.

نماینده باید شجاع و باشرف و امین و طرف‏دار ضعفا و قشر ضعیف باشد. قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع کند و الّا قانونی که پول‏داران را پول‏دارتر کند، قانون مملکت اسلامی نیست. قانون باید بتواند گره‏ها را باز کند و به درد دل قشرهای محروم برسد.

نماینده باید آدمی باشد که این چیزها را بفهمد، آدمی باشد که حتی‏المقدور باتجربه باشد. در این کارهای بزرگ، تجربه خیلی مهم است. بگردید این خصوصیات مهم را در اشخاص پیدا کنید. انسان متدین، عفیف، کارآمد، شجاع، دارای قدرت مقاومت در برابر این و آن، اگر به قوه مقننه برود، طبق تجربه‏ای که ما در این 20 سال داریم، می‏تواند در نقاط حساس، به نفع مردم و به نفع کشور کار کند. این‏طور انسان‏هایی مهمّند. البته از هرجای کشور که نماینده به مجلس برود، نماینده همه ایران است، نه نماینده آن محلّ بخصوص که از آنجا انتخاب شده است. لذا باید به فکر مصالح همه کشور باشد؛ این را هم توجّه داشته باشید. بگردید و چنین اشخاصی را بشناسید. اگر خودتان نتوانستید درست شناسایی کنید، از آدم‏های امین و متدین که نسبت به آن‏ها خاطرجمع هستید، سوال کنید.

* از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم‏ (سیزدهم بهمن 1378)


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.