قدس آنلاین-بهروز فرهمند: یک تحلیلگر امور نظامی در اندیشکده آمریکن اینتر پرایز در یک برنامه رسانه ای گفت: آمریکا باید خیلی سالها پیش این پیام را برای متحدان منطقه ای اش می فرستاد که هدفش سرنگونی نظام در ایران است زیرا تغییر رفتار جمهوری اسلامی به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

واشنگتن می خواهد با دیپلماسی "ناوچه های توپدار" و استراتژی"لبه پرتگاه" از تهران امتیاز بگیرد


علی آلفونه که در یک برنامه سیاسی در شبکه صدای آمریکا با موضوع بررسی توان موشکی و دریایی ایران در خلیج فارس سخن می گفت، افزود: نیروی دریایی سپاه نیرویی عقیدتی و نه حرفه ای است و دولت ایالات متحده نباید از در دوستی و صلح با ایران وارد گفت و گو شود.

اعصاب آقای ژنرال
آلفونه ادعا کرد: هفته ای نیست که قایق های تندرو سپاه علیه رزمناوهای امریکا تحرکاتی نداشته باشند.
وی اما چند دقیقه پس از این سخنان، در همین برنامه گفت: ژنرال میتس، فرمانده سنتکام - نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی- در این سالها با همه ترفندهای ایران آشنا شده و می داند که رفتار سپاه در خلیج فارس یک جنگ اعصاب فرسایشی است که هیچ تاثیری بر روی اعصاب ژنرال میتس ندارد.

رزمایش های ایران؛ معمولی و عادی
در ابتدای این میزگرد، سرهنگ تی جی تیلور، مدیر رسانه ای نیروهای مرکزی ایالات متحده در پاسخ به این پرسش مجری برنامه صدای آمریکا که گفت، آیا حضور سه ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه غیرعادی نیست، پاسخ داد: چیز جدیدی نیست، پیشتر هم چنین مواردی پیش آمده بود.
سرهنگ تیلور تصریح کرد: ما به عنوان فرماندهی مرکزی در وزارت دفاع هیچ علاقه ای به رویارویی با ایران نداریم، هرچند همه گزینه ها روی میز هستند.
مجری در ادامه درباره رزمایش های دفاعی ایران در منطقه پرسید.
سرهنگ تیلور در پاسخ گفت: رزمایش های ایران معمولی و عادی هستند، همچنان که ما هم با متحدان خودمان رزمایش هایی را برگزار می کنیم، البته درباره پیام سیاسی رزمایش ها افراد دیگری باید نظر بدهند اما ما حرفه ای و معمولی به ماجرا نگاه می کنیم.

رفتار حرفه ای
مدیر رسانه ای سنتکام در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعامل نیروی های دریایی و هوایی ایران با ما عادی و حرفه ای است، هرچند با دقت وضعیت را زیرنظر داریم.

استقرار در کویت؟
تیلور همچنین از اسکان شماری از نیروهای نظامی آمریکا در شیخ نشین کویت خبر داد و گفت: از زمانی که عراق را ترک کردیم چینش دوباره ای را در نیروها انجام دادیم و بخشی از نیروها شاید به کویت بروند.

ضعف توان مین روبی آمریکا
در بخش دیگری از این میزگرد سیاسی، حسین آرین که ناخدای پیشین و تحلیلگر امور نظامی رادیو فردا نامیده می شد و از انگلیس روی خط آمده بود، با اشاره به اینکه ایران حدود سه تا پنج هزار مین دریایی دارد، گفت: آمریکا چند دهه است که برای تقویت توان مین روبی خودش کاری نکرده و از این بابت، به واقع ضعیف است.

نه چندان اساسی
مجری برنامه در ادامه تلاش برای مهم جلوه دادن حضور هم زمان سه ناو هواپیمابرآمریکایی در منطقه، دراین باره دیدگاه آرین را خواستار شد که او در پاسخ گفت: فکر نمی کنم این موضوع چندان اساسی و مهم باشد.
آرین ادامه داد: به نظر من ایالات متحده در مقطع کنونی از زمان نمی خواهد وارد رویارویی نظامی با ایران شود و دستکم تا پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این رویکرد ادامه دارد، اما کاخ سفید می خواهد بگوید که همه گزینه ها روی میز هستند.

دیپلماسی ناوچه های توپدار
این تحلیلگر امور نظامی سپس در بازخوانی دیپلماسی موسوم به دیپلماسی ناوچه های توپدار کاخ سفید گفت: به نظر می رسد، آمریکا از "دیپلماسی ناوچه های توپدار" و استراتژی "کشاندن مسایل به لبه پرتگاه" استفاده می کند تا بتواند از ایرانیان امتیاز بگیرد و ویژگی و اهمیت این سیاست برای دولت آمریکا این است که امیدوار است، با این شیوه و بدون رویارویی و جنگ، از ایران امتیاز بگیرد و مسایل خودش را حل و فصل کند اما جالب است که ایران هم از آن سو، رویکرد مشابه - تهدید برابر تهدید- را درپیش گرفته است.

سپاه قدس
آرین در پاسخ به پرسش دیگری درباره نیروی قدس ایران گفت: نیروی قدس، کار کشته تر از آن است که آمریکا و متحدان منطقه ای اش بتوانند جلوی آن را بگیرند.

ترفندی برای مذاکره
در بخش دیگری از این برنامه، الکس وطن خواه که تحلیلگر ارشد امور نظامی در انستیتو خاورمیانه و گردآورنده گزارش جامع ارتش در ایران معرفی شد، در تحلیل تحرکات نظامی نیروهای فرامنطقه ای در منطقه گفت: یک جنبه اش این است که مذاکرات هسته ای درجریان است و هنگام مذاکره باید به ایرانی ها نشان داد که قدرت و زور هم است. اما جنبه دیگرش به مسایل سیاسی و رابطه واشنگتن و متحدانش در منطقه برمی گردد. به بیان دیگر، عربستان و امارات و برخی کشورهای عربی دیگر از آن می ترسند که آمریکا پس از خروج از عراق و افغانستان، رهایشان کند اما پیام ایالات متحده برای آنها این است که ما در کنار شما هستیم.

ریشه هراس آمریکا
الکس وطن خواه درباره رویارویی نظامی آمریکا و ایران، با بیان اینکه این روزها صداهای جنگ طلبی بیشتر به گوش وی می رسد، گفت: هراس آمریکا از ادوات و جنگ افزارهای جمهوری اسلامی نیست، ترس ایالات متحده درخصوص خسارت هایی است که ایران می تواند درپی یک جنگ، بر اقتصاد آمریکا و نیز جهان تحمیل کند.

... ولی افتاد مشکل ها !
در بخش پایانی برنامه، علی آلفونه، تحلیلگر اندیشکده اینترپرایز گفت: با سرنگون کردن بشار اسد، مشکلات منطقه حل می شود و بهتر است دولت اوباما هرچه زودتر درباره سوریه سیاست قاطعی را درپیش بگیرد. زیرا پس از آن، مشکل ایران هم راحت حل می شود و رفتار حزب ا... در لبنان نیز تغییر می کند.
سخنان آلفونه، اما با واکنش الکس وطن خواه روبرو شد که گفت: کارها دیگر به این سادگی که آقای آلفونه می گویند، نیست که امروز یک آمریکایی بگوید؛ من فلان کار را می کنم و موفق شود.

 

تجربه ده سال جنگ
وطن خواه تصریح کرد: بحران بزرگ اقتصادی در آمریکا، بودجه های سنگین نظامی، مسایل مربوط به چین و روسیه، اپوزوسیون سوری و مسایل دیگر وجود دارند که باید همواره و با دقت درنظر گرفت.
این تحلیلگر امورنظامی یادآور شد: پس از ده سال جنگ در خاورمیانه، اکنون دیگر آمریکا درخصوص برداشتن گام های اشتباه پرهیز می کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.