اولین سوالی که بعد از تماشای «کلاه قرمزی و بچه ننه» به ذهن میرسد این است که فیلمبرداری این کار چقدر بر پایه فیلمنامه پیش رفت و چقدر دستتان برای بداهه کار کردن باز بود؟
- اتفاقا فیلمنامه کامل بود و با فیلمنامه کامل سرصحنه رفتیم. طهماسب نه فقط در «کلاه قرمزی و بچه ننه»، بلکه در دیگر کارهایش هم، اهمیت زیادی برای فیلمنامه قائل است و حتی دیالوگ ها را نیز کاملا آماده میکند. البته بعد از بیست و اندی سال همکاری، گهگاه این اتفاق هم میافتد که اگر فی البداهه چیزی به ذهنم میرسد، آن را با طهماسب مطرح کرده و در صورت نیاز از آن استفاده کنم.
از چه زمانی در جریان ساخت این فیلم قرار گرفتید؟
- طهماسب معمولا قبل از شروع رسمی کارهایش، ما را در جریان قرار میدهد. او به همه اعضای گروه زنگ میزند و میگوید طرحی را آماده کار کرده و ما را دعوت میکند که در کنار هم، درباره طرح فیلمنامه صحبت کنیم. در این سی و چند سال فعالیتم در تئاتر، سینما و تلویزیون، تنها دو نفر هستند که به کار آنها به شدت ایمان دارم؛ یکی محمد رحمانیان است و دیگری ایرج طهماسب.
در همین «کلاه قرمزی و بچه ننه» بارها پیش میآمد که در برخی قسمتها بازی نداشتم و داوطلبانه از طهماسب میخواستم در بخشهایی که نیاز به نیروی کمکی دارد از من استفاده کند؛ مثلا به کمک عروسک گردانها میرفتم. طهماسب آدمی است که جلوی دوربین و پشت دوربین اش تفاوتی ندارد و همین است که آدمهایی عاشق را در کنارش نگه داشته. باور کنید من برای بستن قرارداد با طهماسب هم معمولا زیاد درباره مسائل مالی وسواس به خرج نمیدهم و معمولا به صورت توافقی کار را پیش میبریم. حمید و مجید مدرسی جزو تهیه کنندگانی هستند که برای عقد قرارداد با تیم آنها بیشتر از یک دقیقه چانه نمیزنم. آنها رقم پیشنهادی را میگویند و من هم پیشنهاد خودم را میگویم و خیلی زود قرارداد امضاء میشود!
پس با این همدلی که در گروه طهماسب وجود دارد، چرا این دو نفر این قدر کم فیلم میسازند؟ احتمالا «وسواس ارائه بهترین کار» اصلی ترین دلیل است؟!
- همین قدر بگویم که وسواس هست و هزار چیز دیگر!
آیا طهماسب و جبلی نگاه اقتصادی خاصی به مقوله سینما دارند که آثارشان اغلب پرفروش میشود؟!
- اتفاقا تنها چیزی که برای این دو نفر مهم نیست، درآمد است. کلا آنها جنبه مالی قضیه را فاکتور گرفته اند و به جای آن به مخاطب فکر میکنند. «کلاه قرمزی و پسرخاله» را یادتان هست که چه فروشی داشت؟ این دو نفر اگر به دنبال پول بودند، باید سال بعد، قسمت دوم آن را میساختند، اما چون دلشان نمیخواست به روش «بازاری سازی» روی بیاورند، سالها صبر کردند تا «کلاه قرمزی و سروناز» را ساختند و بعد از آن هم یک دهه طول کشید تا «کلاه قرمزی و بچه ننه» روی پرده رفت. طهماسب و جبلی بیش از هر چیز به آموزش فکر میکنند. آنها عاشق کودکان هستند و دوست دارند خوراک فکری مناسبی را برای کودکان فراهم کنند.
عنصر اصلی فیلمهای «کلاه قرمزی»، فانتزی شکل گرفته در بطن کار است که در تلاقی با واقعیت زندگی آدمها، شکلی جذاب به کار میدهد…
- همین طور است، این نکته به قول معروف زبردستی و دانش آنها را نشان میدهد. خیلی ها را داریم که استاد استفاده از عروسک هستند، اما نمیتوانند به این زیبایی، یک تلاقی مابین فانتزی و واقعیت ایجاد کنند، اما این هنر آدمهایی مثل طهماسب، جبلی یا خانم مرضیه برومند است که به درستی از عروسکها در دل یک فیلم استفاده میکنند.
البته از نقش ویژه عروسک گردانها در این میان هم نباید گذشت. در این کار هم، عروسک گردانهای کارکشته ای مثل دنیا فنی زاده داریم که بسیار عاشق کارشان هستند و آن قدر درگیر آن، که هر دفعه فیلمبرداری تمام میشود اشک در گوشه چشم آنها حلقه میزند.
راجع به وضعیت فیلمبرداری «کلاه قرمزی و بچه ننه» بگویید. معمولا در این صحنه ها، صداپیشه ها هم در کنار بازیگران حضور دارند؟
- صداپیشه ها در تمام طول کار در پشت صحنه حضور دارند و انگاری که عروسکها زنده اند. مدت زمان لازم برای فیلمبرداری هر پلان هم به آن پلان خاص بستگی دارد. ما در ابتدا و پیش از شروع فیلمبرداری تمرینات خاص خود را داریم و در آستانه فیلمبرداری هم یک تمرین درست و حسابی دیگر انجام میدهیم و ریتم لازم برای کار را به دست میآوریم و در نهایت بعد از موافقت کارگردان، جلوی دوربین میرویم. حضور صداپیشه در سر صحنه هم، اتفاقا سبب میشود که بازیگر مقابل هم با حس و حال حاکم بر صحنه به خوبی آشنا شده و به این ترتیب وقت کمتری صرف ایجاد حس در بازیگر شود.
یکی از شخصیتهای جذاب فیلم جدید، «گل قرمزی» است که شمایلی است از دختران جوان این روزگار. میخواهم بدانم این کاراکتر ابداع چه کسی بوده؟
- ابداع چه کسی میتواند باشد به جز طهماسب و جبلی! شما ببینید در همین برنامه تلویزیونی امسال یک کاراکتر «جیگر» به برنامه اضافه شد و اتفاقا توجهات را هم جلب کرد.
بارها دیدم در محافل مختلف که مخاطبان درباره «جیگر» صحبت میکنند و بچه ها هم دوستش دارند. درباره انتخاب صداپیشه هم وقتی یک عروسک به تیم اضافه میشود، صداپیشه با مشورت بین اعضا انتخاب میشود. همه یک جمله به جای او میگویند و هر کس بتواند بهترین صدا را برای او ایجاد کند، به عنوان صداپیشه کاراکتر انتخاب میشود.
۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۶۸۵۲۰
هنر هفتم/حامد مظفری - خسرو احمدی، بازیگری که از سالها پیش، بیشتر او را به واسطه ایفای نقش در مجموعه تلویزیونی «النگ و دولنگ» به خاطر میآوریم، یکی از اصلی ترین همکاران گروه تولید آثار ایرج طهماسب و حمید جبلی بوده و در شرایطی که نه طهماسب و نه جبلی علاقه ای به گفتگو درباره فیلم نداشتند، فرصتی شد تا با او پیرامون این فیلم گفتگو کنیم.

زمان مطالعه: ۱ دقیقه
نظر شما