«سرقت‌های خرد به دلیل نیاز آنی به پول است/ اوباش دستگیر شده زیر سی سال سن دارند/بسیاری از اراذل و اوباش قربانی شرایط جامعه هستند/به جای آنکه درب کلانتری‌ها را به روی مردم باز کنیم باید دسترسی مردم به مددکاران اجتماعی را افزایش دهیم.»<BR> <BR>

زیرزمینی شدن جرائم در برخورد نامناسب با اراذل

 رییس انجمن مددکاران اجتماعی کشور گفت:‌ برخوردهای اخیر با اراذل و اوباش تنها به زیر زمینی شدن آسیب ها و جرائم می انجامد و در پرونده اخیر محاکمه اراذل و اوباش دیدیم که دو تن از این افراد سابقه زندان داشته اند پس دیوارهای زندان چاره و درمان آسیب ها و

معضلات اجتماعی نیست.

به گزارش ایلنا، سید حسن موسوی چلک ، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد:‌ موضوع جرائم اجتماعی موضوعی است که همه جوامع به آن دچار هستند و هر جامعه ای برای کنترل آن راهکارهای مختلفی را از پیشگیری تا مجازات پیش بینی می کند.

وی ادامه داد: کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و البته باید بررسی شود که چه رویکردی در کشور ما نتیجه مطلوبی دارد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: قوه قضاییه و ناجا بر اساس قانون به وظایف خود عمل می کنند منتهی باید جواب این سوال را بدهند که انتخاب این رویکردها تا به امروز چه تاثیری در حل معضلات اجتماعی داشته است و چقدر توانسته امنیت را به جامعه برگرداند و افراد مجرم را

از ارتکاب مجدد جرم بازدارد.

موسوی چلک ادامه داد: ما زمانی معتادان را اعدام کردیم‎؛ آیا اعدام معتادان باعث شد تا افراد کمتری به سمت اعتیاد گرایش پیدا کنند و یا سن اعتیاد امروز در کشور پایین آمده است؟!

وی اضافه کرد: امروز شاهدیم که مواد مخدر خطرناک تر توسط افرادی که به سمت استعمال مواد سوق پیدا می کنند استفاده می شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی با بیان این مطلب که در کشور ما طرح های متعددی برای مقابله با جرائم اجتماعی اجرا شد، گفت: در مواجهه با اراذل و اوباش طرح‌های زیادی اجرا شده است و از زمان حضور کمیته تا تشکیل مبارزه با منکرات و ایجاد گشت ارشاد طرح های متعددی

توسط سازمانها و متولیان این امر اجرا شد اما باید امروز بررسی شود که این رویکردها چه تاثیری داشته است.

موسوی چلک اظهار داشت: ما امروز نمی توانیم بگوییم که این برخوردها به کاهش فساد انجامیده است و نمی توان گفت که پرونده های جرم در قوه قضاییه کاهش یافته است و آمار زندانیان ما کم شده است.

وی تاکید کرد: علنی شدن برخوردها و حضور اراذل و اوباش در ملا عام تاثیرگذاری پایدار نداشته است و به همین دلیل طرح های ضربتی در برخورد با این افراد اجرا می شود.

وی با اشاره به شرایط سنی اراذل و اوباش گفت: در همین جریان دستیگری‌های اخیر اگر تاملی کنیم متوجه می‌شویم که این افراد زیر سی سال هستند و در این ارتباط باید به آسیب شناسی بپردازیم که چرا جوان زیر سی سال ما به این سمت می روند.

این مددکار اجتماعی تاکید کرد: ما شاهدیم که سرقت‌های خرد افزایش پیدا کرده است و این سرقت ها به دلیل نیاز آنی به پول است و جرائم اینچنین معلول شرایط اقتصادی است و شرایط سخت اقتصادی به افزایش جرائم اجتماعی می انجامد.

وی تصریح کرد: تامل بر مصاحبه ها و سخنرانی های مسئولین عمق مسائل را نشان می دهد و اعلام فراوانی پرونده های قضایی و اعلام افزایش سرقت های خرد نشان می دهد که چه میزان سایر مولفه بر افزایش جرائم تاثیرگذار بوده است.

به گفته رییس انجمن مددکاران اجتماعی‎؛ برخوردهای اخیر با اراذل و اوباش تنها به زیر زمینی شدن آسیب ها و جرائم می انجامد و در پرونده اخیر محاکمه اراذل و اوباش دیدیم که دو تن از این افراد سابقه زندان داشته اند و این موضوع نشان می دهد که دیوارهای زندان چاره و درمان

آسیب ها و معضلات اجتماعی نیست.

موسوی چلک افزود: شدید ترین مجازات در کشور ما قبل از اعدام محکومیت به حبس است؛ آیا زندانیان ما در دوران حبس تغییر کرده اند و تحث تاثیر زندان از ارتکاب جرم خودداری می کنند و یا این افراد را نسبت به ارتکاب جرم جری تر کرده است؟

وی خاطر نشان کرد: توجه به موضوع نشاط اجتماعی و ارتقاء سلامت اجتماعی یکی از راههای مقابله با تکرار جرم است و باید برای مقابله با افزایش جرائم مسئولان دغدغه حل موضوع را داشته باشند اما متاسفانه مسئولان در این رابطه دغدغه ای ندارند.

موسوی گفت: تا زمانی که تاثیرگذاری سایر حوزه ها نظیر اقتصاد و فرهنگ در حوزه اجتماعی بررسی نشود و مورد توجه ویژه قرار نگیرد، باید همچنین شاهد گسترش و تنوع آسیب های اجتماعی باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که امروز به عنوان اراذل و اوباش دستگیر شدند به خواست خود در این مسیر قرار نگرفتند و شرایط جامعه آنها به این سمت سوق داد و اینها یک شبه اراذل و اوباش نشدند.

موسوی با اشاره به ضرورت مطالعه آسیب های اجتماعی تاکید کرد: به جای آنکه بیاییم درب کلانتری ها را به روی مردم باز کنیم باید دسترسی مردم به مددکاران اجتماعی افزایش پیدا کند تا استفاده از خدمات مددکاران اجتماعی افزایش یابد.

وی افزود: بسیاری از این اراذل و اوباش قربانی شرایطی هستند که خود در ایجاد این شرایط نقشی نداشتند و هیچکدام از این افراد ذاتا اراذل و اوباش نبودند و اگر صادقانه به موضوع نگاه کنیم، محیط اجتماعی محوری ترین نقش را در اوباش گری این افراد داشته است اما مسئولان نباید

رویکردی را انتخاب کنند که افراد را به مسیر های بدتر سوق بدهند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    مددكار اجتماعي در برابر شمشير كشي اراذل هيچ موقع قدرت عرض اندام نخواهد داشت آقاي چلك اين حرفا به درد موزه مي خورد.
  • الهه حقيقي IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    با نظر مددکار محترم موافقم ضمنا گ مددکاران اجنماعي با دست بسته وبدون هماهنگي وکمک ساير نهادها به تنهايينمي توانند معجزه کنند