قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: تلویزیون یکی از وسایلی است که امروزه در همه منازل وجود دارد و در واقع دریچه ای به دنیا محسوب می شود. از آنجا که این جعبه جادویی حرف های زیادی برای گفتن دارد، بعضی از والدین فرزندانشان را از سنین پایین جلوی آن قرار می دهند تا کودک از این طریق، مسائل گوناگون را یاد بگیرد.

به جای تلویزیون و DVD با فرزندتان بازی کنید!

 به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین، گروهی از خانواده ها به برنامه های تلویزیون نیز بسنده نکرده وگاه فیلم های آموزشی نیز برای کودک در نظر می گیرند. اگر می خواهید بدانید تا این تکنیک مدرن تا چه حد در رشد هوشی بچه ها تاثیرگذار است،تا پایان با ما همراه باشید:
شیرخواران از سنین بسیارپایین مجذوب برنامه های تلویزیون می شوند که همین موضوع می تواند والدین را تشویق به استفاده از این وسیله برای تقویت ضریب هوشی فرزندان کند.
در این باره محققان برآن شدند تا به کمک تکنیک های تصاویرمدرن، این موضوع را بررسی کنند. به همین منظور فعالیت مغزی کوچولوهای 18 تا 30 ماهه در دو موقعیت مختلف ارزیابی شد:
- نخست زمانی که فردی بزرگسال کتاب داستان مصوری را برای او می خواند.
- زمانی که بچه تنها و بدون واکنش، فیلم یا برنامه ای را تماشا می کند.
خواندن کتاب با فعالیت و عکس العمل شدیدتر قسمت های پیشانی مغز را در پی داشت.
این نتیجه، نقش اطرافیان و کنش متقابل والدین یا دیگر بزگسالان را در رشد شناختی بچه ها نشان می دهد.
تماشای فیلم یا ارتباط با والدین؟
محققان بار دیگر DVD آموزشی را برای بچه های یک سال به بالا در نظر گرفتند که قابلیت آموزش زبان را از سنین خیلی پایین داشت. روش کار ساده طراحی شده بود: 3 کلمه به زبان انگلیسی تلفظ و همزمان تصویر آنها نیزنشان داده می شد. 50 تا ازبچه های 12تا 25 ماهه این DVD را در هر دو هفته، پنج بار نگاه کردند. یک ماه و نیم بعد، نمایش فیلم هیچ پیشرفتی را نسبت به گروه مورد آزمایش درپی نداشت. این بچه ها نسبت به بقیه 3تا 4 کلمه جدید بیشتر نمی شناختند. تنها نکته مهم این است که هر چه سن بچه بیشتر می شود، کلمات بیشتری را می آموزد. در واقع یادگیری کلمات به بهره هوشی مرتبط با سن برمی گردد.
درنتیجه باید گفت که تحریک ذهنی کودک توسط تصاویر و صداها در حالی که او هنوز به رشد کافی نرسیده است، کار بی فایده ای است؛ در حالی که ارتباط و عکس العمل با بزگترها می تواند مفید باشد.
دراین آزمایش 60 نوزاد همراه با والدینشان این فیلم را نگاه کردند که در نتیجه آنها می توانستند 22 کلمه جدید را تلفظ کنند. علاقه به تصاویر و صداهای فیلم دراین بچه ها به عکس العمل آنها با پدر و مادر بستگی دارد.
در پایان بار دیگر خاطر نشان می کنیم که برای تحریک ذهنی کودک با او حرف بزنید و ارتباط برقرار کنید. این نحوه ارتباط تنها راه موثر است. استفاده از DVD را محدود وترجیحا با حضور فردی بزرگسال باشد.

منبع: www.Esante.fr

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.