قدس آنلاین-سیامک محسنی: در واکنش به مذاکراتی که روز شنبه میان ایران و گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته ای ایران در استانبول صورت گرفت،رسانه های مختلف خبری گزارشات مختلفی را در مورد این نشست بیان کرده اند.

بازتاب خبری مذاکرات ایران و گروه 1+5 در رسانه های بین المللی

نیویورک تایمز:
این روزنامه در گزارشی با اشاره به فضای مثبت مذاکرات در روز گذشته،آنرا گامی رو به جلو ارزیابی کرده و در عین حال بیان داشته که رضایت دو طرف مذاکره از روند مذاکرات نشان از آن است که آنها در خلال این مذاکرات حقوق مشروع یکدیگر را به رسمیت شناخته اند و در آخر این دور از مذاکرات را برای همه طرفها مفید وسازنده دانسته است.
خبرگزاری یونایتد پرس:
خبر گزاری یونایتد پرس از قول معاون مشاور امنیت ملی آمریکا مذاکرات را "گام اول مثبتی"ارزیابی کرده است.
همچنین به گفته این خبرگزاری فضا برای گفتگو درباره راه هایی که ایران بتواند با آن به تعهدات بین المللی اش عمل کند وجود دارد و به نظر این خبرگزاری و به گفته این مقام آمریکایی گفتگوها در استانبول گام نخست مثبتی بوده است و همچنین فضای سازنده ای وجود داشته که ایرانی ها به میز مذاکره آمدند و درباره موضوع هسته ای کشورشان گفتگو کردند.
واشنگتن پست:
روزنامه واشنگتن پست تعیین مکان بعدی گفتگوها در عراق را پس از مذاکرات روز شنبه یک نشان مثبت خوانده و تاکید کرده که این عمل نشان از عزم دو طرف برای حل موضوع هسته ای ایران است.
این روزنامه همچنین از قول کاترین اشتون بیان کرده که دو طرف متعهد شده اند تا دور بعدی مذاکرات با هدف "پیشرفت واقعی" صورت گیرد.
یورونیوز:
این شبکه با بیان اینکه مذاکره کننده ارشد ایران یعنی سعید جلیلی بیان کرده که استراتژی ایران "سلاح هسته ای برای هیچ کس و انرژی هسته ای برای همه "است،موضع ایران در این مذاکرات را موضعی "قوی" و "معقولانه"دانسته است.
یورونیوز همچنین در گزارش خود "لبخند رضایت"مذاکره کنندگان را نشانه ای از موفقیت این مذاکرات دانسته است.
خبرگزاری فرانسه:
خبرگزاری فرانسه بر این نکته توجه کرده که هیات مذاکره کننده ایرانی از علاقه تمام طرف های مذاکره به گفت و گوی دوجانبه خبر داده و اینکه تمرکز مذاکرات تنها بر روی موضوع اتمی بوده است.
همچنین رویکرد سازنده دو طرف و به خصوص ایران را گامی رو به جلو در جهت رسیدن به یک توافق دانسته است و با اشاره به ابتکارات و راه حلهای جدید ایران در این دور گفتگوها آنرا فرصتی برای حل مسئله هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک بر شمرده است.
خبر گزاری شینهوا:
بنا به نظر این خبرگزاری مذاکرات دیروز، راه را برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک هموار کرده است و رسیدن این مذاکرات به دور دوم خود نشان دهنده سازنده بودن مذاکرات بوده است .
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعيل نظري IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    5 0
    گزارش جامعي بود.خسته نباشيد.
  • غلامي IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    2 0
    با توجه به سياستهاي صحيح جمهوري اسلامي در خصوص اين مهم و به چالش كشيده شدن غرب و اجبار به عقب نشيني غرب از خواسته هاي نامعقول خود اين موفقيت قابل دسترس به نظر مي رسيد كه انشا ا... در دور دوم مذاكرات نتايج بهتري حاصل خواهد شد.
  • محمد حسين IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    2 0
    به نظرم اين مذاکره ها و تاثيرش بر بهبود اوضاع نفتي و پولي جهان رو نمي شه ناديده گرفت. اين نشون ميده که ايران چقدر زياد ميتونه بر اوضاع اقتصادي جهان اثر گذار باشه.