زندگی سالم / عطی الرضا بنانج - روی آینه، موهایم را نقاشی کن. من دیگر با شالیزار گیسوانم قهر کرده ام و اینها تازه نتایج درمان من است! وای به روز بیماری آنگونه که حافظ می‌گوید :...<BR>

دریچه‌ای رو به امید

 

چشم جادوی تو خود عین سواد سحر است
لیکن این هست که این نسخه سقیم افتاد است
سقیم را در لغت نادرست و بیمار معنا کرده اند، اما آیا حقیقتاً نسخه سرطان سقیم افتاده است و درمانی برای این بیماری قابل تصور نیست ؟امروز این باور درمان ناپذیری ، با تردید های جدی روبروست .

چرا چهارم فوریه ؟
روز جهانی سرطان بخشی از برنامه جهانی مبارزه با سرطان است که اولین بار در پاریس در روز چهارم فوریه سال 2000 در نیوملنیوم برگزار شد. این مراسم به منظور ایجاد هماهنگی بین محققان، متخصصان سلامت، بیماران، دولتمردان، صنعتگران و بهورزان برای مبارزه با سرطان بود. این مراسم با همکاری سازمانها و مؤسسات مختلف نظیر سازمان بهداشت جهانی، آژانس انرژی اتمی و سایر مؤسسات بین المللی برگزار می‌گردد. UICC اولین روز جهانی سرطان را در سال 2006 سازماندهی نمود.

جهان جدید وسرطان
بشرِ قرن بیستم و یکم با تمام پیشرفتهایی که در عرصه دانش پزشکی داشته، هنوز از چنگال بیماری خوفناکی به نام سرطان هراس دارد. اگر چه علم پزشکی نتوانسته راه درمان کامل و قطعی را برای این بیماری پیدا کند، اما پزشکان معتقدند آگاهی بیشتر انسانها از جزئیات مربوط به این بیماری، بویژه علتهای شکل گیری آن، می‌تواند در نحوه برخورد و رویارویی با سرطان مؤثر باشد.
چندی پیش مرکز درمانی جان هاپکینز در آمریکا، در خبرنامه اینترنتی خود که به طور ماهانه به روز می‌شود، اطلاعات جدیدی را راجع به سرطان منتشر و اعلام کرد: پس از سالها که گفته می‌شد تنها راه از بین بردن سرطان شیمی درمانی است، پزشکان این مرکز اظهار می‌دارند که سرطان، علاج دیگری هم دارد. در ادامه، متن کامل این گزارش را از نظر می‌گذرانید:1- هر فردی در بدن خود سلولهای سرطانی را دارد. این سلولها، البته در آزمایشهای معمولی قابل رویت نیستند، مگر اینکه تکثیر شده و به چندین میلیارد عدد رسیده باشند. زمانی که پزشکان، بعد از انجام آزمایشها به بیماران می‌گویند: «سلولهای سرطانی در بدن شما وجود ندارد»، این بدان معنا نیست که شخص سلول سرطانی ندارد، بلکه بیانگر آن است که آزمایشها قادر به کشف سلولهای سرطانی نیستند زیرا سلولها به سایز و اندازه قابل مشاهده نرسیده اند.2- به طورمعمولی در طول زندگی هر فرد، سلولهای سرطانی بین6 تا10 بار تولید می‌شوند.3- هنگامی که بدن شخص از سیستم ایمنی قوی برخوردار باشد.سلولهای سرطانی را نابود کرده و مانع از تکثیر و تشکیل تومور می‌شود.4- زمانی که شخصی سرطان دارد، این امر بر وجود نقص در تغذیه سیستم ایمنی دلالت داشته و آن را می‌توان ناشی از فاکتورهای ژنتیکی، محیطی، تغذیه‌ای و سبک زندگی دانست.5- برای غلبه کردن بر کمبودهای تغذیه‌ای سیستم ایمنی بدن، باید به تغییر رژیم غذایی و استفاده از مکملها روی آورد.
6- درست است که استفاده از شیمی درمانی سبب نابودی سلولهای سرطانی می‌شود و رشد آنها را به سرعت متوقف می‌سازد، اما نباید عوارض آن از جمله نابودی سلولهای سالم مغز استخوان، رشد تارهای عصبی معده و روده و مسایلی از این دست را از نظر دور داشت.

مراکز علمی جهان و سرطان
تا به حال حدود 200 نوع سرطان تشخیص داده شده که هر کدام به نوعی تأثیرهای مخربی بر بدن انسان می‌گذارند.
برخی از این سرطانها بسیار خطرناک هستند و می‌توانند منجر به مرگ شوند.کنسرسیوم جهانی کنترل سرطان (UICC)، که از مراکز سیاستگذاری و اطلاع رسانی در زمینه مبارزه با سرطان، به حساب می‌آید، با برگزاری جلسات مشورتی، اقدام به برنامه ریزی برای مبارزه علیه سرطان می‌کند. بیش از 460 سازمان و مؤسسه که در 120 کشور دنیا مستقر هستند، برای پیاده سازی برنامه های UICC با این مرکز همکاری دارند.
مردم چه نقشی دارند؟
در این روز افراد معمولی صاحبان مشاغل، مؤسسات دولتی و غیر دولتی در کنار یکدیگر و هرکدام به نوبه خود سعی در افزایش آگاهی عمومی درباره سرطان می‌نمایند. عموماً این تلاشها درباره انواع سرطانها، نحوه مراقبت از بیماران سرطانی و نحوه جلوگیری از آنها می‌باشد. راه‌های متفاوتی که می‌توان از آنها به این منظور استفاده کرد، عبارت است از:
- تلویزیون، رادیو، روزنامه و اینترنت که می‌توانند تریبون خوب و پرمخاطبی برای این منظور باشند.
- کمپین هایی که سازمان ملل برای والدین به منظور کاهش خطر به وجود آمدن برخی سرطانها برگزار می‌کند هم یکی از این تلاش هاست.
- میهمانی های خیریه که با هدف جمع آوری کمکهای مردمی برای بیماران سرطانی برگزار می‌گردد به صورت معمول از حضور یک یا چند سخنران آگاه به سرطان بهره می‌برند.
- دکه های اطلاع رسانی، پوسترها، کتابچه و سایر ابزار مطالعاتی که می‌توان به هر طریق توسط آنها در جامعه آگاهی ایجاد کرد.
در برخی کشورها در این روز تلاش می‌شود تا شناخت نسبت به انواع رایجتر سرطان نظیر سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان پوست و سرطانهای رایج در کودکان را در جامعه ایجاد کنند.
سازمان جهانی زندگی سالم (WHO) که به عنوان بازوی اجرایی سازمان ملل در بخش سلامت شناخته می‌شود، با همکاری مؤسساتی نظیر UICC در این روز تلاش می‌کنند تا بتوانند با آموزشهای لازم و ایجاد آگاهی در وهله اول از بروز سرطان و پس از آن به راههای درمان و مراقبت از آن بپردازند.

نماد ها
نشانه های مختلفی برای سرطانهای مختلف در دنیا است.
به عنوان مثال روبان صورتی برای سرطان سینه و روبان نارنجی برای سرطان کودکان و نرگس زرد که نماد سازمان ضد سرطان آمریکاست که به نوعی گسترش دهنده امید مردم برای ریشه کن شدن سرطان در آینده است.

توصیه های پایان
دست اندر کاران سازمان بهداشت جهانی تأکید می‌کنند که با الگو قرار دادن رفتارهای بهداشتی زیر می‌توان در بیش از 40 درصد موارد از بروز سرطانهای مختلف جلوگیری کرد.
- فراهم کردن محیط بدون دود سیگار برای خود و فرزندان.
- داشتن فعالیت فیزیکی و مصرف غذای کم کالری و سرشار از میوه و سبزیجات و پرهیز از چاقی.
- شناختن واکسنهای پیشگیری از بروز سرطان شامل واکسن هپاتیت و واکسنهای جلوگیری کننده از سرطانهای گردن رحم.
- اجتناب از تماس زیاد با نور خورشید خصوصاً در تابستان برای جلوگیری از ابتلا به سرطانهای پوستی
- حذف سیگار یکی از راههای پیشگیری کننده از ابتلا به سرطان می‌باشد.
- دود سیگار محتوی نیکوتین وتعداد زیادی از گازهای سمی می‌باشد که از عوامل ایجاد سرطان ریه و سایر سرطانها از جمله سرطان خونی، سرطان مثانه، سرطان سرویکس، سرطان مری، دهان – حلق می‌باشد.
85 درصد سرطانهای ریه مرتبط با سیگار هستند و ریسک ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری 60-70 درصد بیش از افراد غیر سیگاری می‌باشد و بعلاوه سیگاری‌ها بیشتر به نوع کشنده سرطان ریه مبتلا می‌شوند.
- استنشـاق دود سیـگار موجـود در محیط نیز ریسک ابتلا به سرطان ریه را در غیر سیگاری‌ها افزایش می‌دهد؛ بنابر این افراد سیگاری نه تنهـا خود بلکه اطـرافیـان خود را در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌دهند.
- دود کردن سیگار یعنی حرکت به سمت یک مرگ دردناک.
- با حذف سیگار از ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطانها پیشگیری کنید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.