پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: امروز درخبرها امده بود که مدیرعامل فرابورس ایران با تشریح آخرین وضعیت ورود شرکت های سرمایه گذاری استانی به بازار سرمایه و خرید و فروش سهام عدالت گفت: مشمولین سهام عدالت، کد سهامداری در قابل سهام عدالت دریافت می کنند تا از طریق آن اقدام به انجام معامله در بازار سهام کنند.<BR>

دلالان اماده خرید سهام عدالت زیر قیمت/فروش سهام عدالت باعث گرانی بیشتر میشود/ فقط مردم نیازمند ضرر میکنند

به گفته امیرهامونی با توجه به مصوبه اخیر شورایعالی اصل 44، دستورالعمل ورود این شرکت ها به فرابورس تدوین شده است، منتهی مجلسیان نیز در این زمینه نقطه نظراتی دارند، مبنی بر اینکه خرید و فروش به صورت سهام عدالت یا ETF عدالت باشد.
مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه باید نقطه نظرات وزارت اقتصاد و هیئت دولت جدید برای تصمیم گیری های نهایی در این زمینه مشخص شود، عنوان کرد: بر اساس آن مشخص خواهد شد که مصوبه کمیسیون تخصصی قابل اجرا است یا خیر و اگر نقطه نظر اصلاحی نداشته باشند، می توانیم همان مصوبه را اجرایی کنیم و شاهد ورود این شرکت ها به بازار فرابورس باشیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر این مصوبه اصلاحی نداشته باشد، از شهریور ماه امسال امکان خرید و فروش سهام عدالت در بازار سرمایه فراهم می شود، در مورد کد سهامداری سهام عدالت گفت: عموم مشمولین سهام عدالت، کد سهامداری در قابل سهام عدالت یا ETF دریافت می کنند تا از طریق آن اقدام به انجام معامله در بازار سهام کنند.
هامونی افزود: انجام معاملات سهام عدالت با سازو کاری متفاوت از سامانه معاملاتی موجود انجام خواهد شد، با توجه به اینکه تعداد کدهای سهامداری در این سیستم بالغ بر 45 میلیون نفر می شود،بنابراین از لحاظ فنی سازو کار متفاوتی را با هماهنگی صورت گرفته با ارکان مختلف بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.
وی با در مورد اینکه سهام عدالت چگونه به صورت ETF معامله خواهد شد، عنوان کرد: ETF نیاز به قانون دارد و مجلس باید آن را تصویب کند، ظرفیت موجود در قانون فعلی همان بحث شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت را مطرح کرده است که دستورالعمل آن مورد تصویب قرار گرفته و ما نیز آماده انجام معاملات آن هستیم، اما در صورت اصلاح نیز آمادگی اجرا را داریم.
***تبعات معاملاتی شدن سهام عدالت
اگرچه مطلوب این است که مردم بتوانند از سهامی که تحت عنوان عدالت دریافت کرده اند سود ببرند, اما نمایندگان مجلس دراین باره نگرانی هایی هم دارند , نگرانی هایی از جنس پرداخت یارانه نقدی به سرپرستان خانوار , که البته باید درقانون جدید برای ان راههایی جست .
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه معاملاتی شدن سهام عدالت بدون کار کارشناسی مصداق توزیع ناعادلان ثروت است ،گفت: معاملاتی شدن سهام عدالت بدون تدبیر و کار کارشناسی باعث خواهد شد فقرا سهام عدالت را به آسانی از دست بدهند و برخی ها یک شبه ثروتمند شوند.
غلامعلی جعفر‌زاده ‌‌‌ایمن ‌آبادی اظهار داشت: برای معاملاتی شدن سهام عدالت باید جلسات مشترکی بین کمیسیون های اقتصادی، برنامه، بودجه و محاسبات و همچنین دیگر نمایندگان مجلس با وزارت اقتصاد و امور دارایی برگزار شود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط فعلی با معاملاتی شدن سهام عدالت موافق نیستم و معتقدم در این زمینه باید کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: اگر در نحوه معاملاتی شدن سهام عدالت تدبیر و کارکارشناسی لازم انجام نشود این سهام از سوی برخی ها از دست اقشار فقیر جامعه جمع آوری خواهد شد بطور مثال می توان از اتفاقی که در کشور روسیه دراین زمینه افتاد نام برد و به این ترتیب یک شبه برخی ها ثروتمند می شوند.
جعفر‌زاده ‌‌‌ایمن ‌آبادی ادامه داد: نکته قابل ذکر درباب ارائه سهام عدالت به مردم این است در این زمینه مطالعاتی صورت نگرفت و از تجارب تلخ وشیرین دنیا در این زمینه استفاده نشد بلکه این سهام دستوری و بدون کار کارشناسی به مردم ارائه شد.

نماینده مردم در مجلس نهم اضافه کرد: اگر در موضوع سهام عدالت تدابیری اتخاذ نشود و به این صورت که تنها در دست مردم سندی از این بابت وجود داشته باشد بماند واقعیت این می شود که مردم از داشتن سهام عدالت خیلی سودی نمی کنند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، خاطرنشان کرد: باید در زمینه توزیع عادلانه ثروت و سهام عدالت اقدامات و برنامه ریزی های مناسبی صورت گیرد.
***شرط  مجلس

درعین حال دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به معاملاتی شدن سهام عدالت در آینده نزدیک گفت: طبق قوانین باید سهام عدالت نزد سهامداران بماند و در صورت تسویه از محل سودهای انباشته سهام و پرداخت پول آن به دولت، می توان آن را معاملاتی کرد.
محمد قسیم عثمانی در گفت و گو با خانه ملت،افزود: باید در خصوص سبدها و معاملات سهام عدالت اطلاعات دقیق تری ارائه شود، اگر از هر سبد سهام تنها 13 درصد به بازار ارائه شود با توجه به وضعیت فعلی بازار رقم قابل توجهی نخواهد بود.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به احتمال رونق بازار در آینده واینکه قیمت پایه سهام عدالت، پائین است این احتمال وجود دارد که این سهام توسط عده ای خریداری شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: نکته قابل توجه در این زمینه این است که در واقع صاحبان واقعی سهام خودشان سهام را معامله نمی کنند بلکه این شرکت های سرمایه گذاری استانی هستند که سهام را معامله می کنند وباید به این موضوع توجه جدی شود.
عثمانی گفت: در خصوص معامله سهام عدالت باید به مسائل قانونی توجه کرد به دلیل اینکه باید در زمان انتقال مالکیت کل بهای سهام عدالت از محل سود آن به دولت پرداخته شده باشد.
وی افزود: در این رابطه درست نیست که بخشی از سهام عدالت به فروش برسد و از حاصل فروش آن اقساط دولت پرداخته شود، طبق قوانین این سهام باید نزد سهامداران بماند و در صورتیکه از محل سودهای انباشته قیمت سهام تسویه وپول آن به دولت پرداخت شد در آن وقت سهام به سهامداران حقیقی تعلق می گیرد.
نماینده مردم بوکان در مجلس گفت: تعیین سقف برای خرید سهام عدالت به قوانین بازار سهام مربوط است و سهام به بالاترین قیمت فروخته می شود و نمی توان برای سهام خاصی تفاوت و محدودیت قائل شد و همچنین موضوع دیگری که ممکن است در این رابطه اتفاق بیافتد این مسئله است که فردی در بازار با اسامی مختلف سهام بخرد.
عضو کمیسیون برنامه ،بودجه ومحاسبات مجلس خاطر نشان کرد : دراین مقطع زمانی بهتر است این سهام معاملاتی نشود تا دولت یازدهم برای مجموعه سهام عدالت استراتژی پخته تری آماده کند و بر اساس آن در این زمینه عمل کند./
*** راه برای دلالان
درهمین راستا و درتکمیل اظهارات نماینده قبل , یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص معاملاتی شدن سهام عدالت در آینده نزدیک گفت: معاملاتی شدن شتابزده و بدون کار کارشناسی سهام عدالت منجر به تورم بیشتر و فعالترشدن دلالان در این بازار می شود.
محسن صرامی فروشانی در گفت و گو با خانه ملت، اظهار داشت: تاکنون سازمان خصوصی سازی در خصوص واگذاری سهام عدالت نظر صریحی اعلام نداشته است و باید دقت شود سرنوشت واگذاری سهام عدالت به مانند مسکن مهر باری به هر جهت نشود.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر معاملاتی شدن سهام عدالت به درستی سیاست گذاری نشود منجر به افزایش نقدینگی و افزایش تورم را در پی خواهد داشت.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: هدف ابتدایی از ارائه سهام عدالت ایجاد پشتوانه اقتصادی برای مردم جامعه بود و باید توجه داشت این سهام در دست دهک های ضعیف جامعه است.
وی افزود: با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی فعلی که اکثر مردم شرایط مطلوبی از لحاظ مالی ندارند معاملاتی شدن سهام عدالت باعث می شود مردم به قیمت پائینی سهام را بفروشند و صرف هزینه ها و احتیاجات روزانه زندگی خود کنند و از طرفی دلالان نیز می توانند به راحتی این سهام را خریداری و در این بازار فعالتر شوند.
صرامی فروشانی گفت: در شرایط فعلی معاملاتی شدن سهام عدالت می تواند اثرات سوء بر رکود تورمی داشته باشد و همچنین باعث افزایش نقدینگی نیز در جامعه شود.
وی ادامه داد: برای معاملاتی شدن سهام عدالت باید کار کارشناسی بیشتری صورت بگیرد تا به نفع اقتصاد باشد.
***بسترهای خرید و فروش

درهمین حال , سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص معاملاتی شدن سهام عدالت در آینده ای نزدیک گفت: به دلیل وجود سهام عدالت در دست اقشار ضعیف جامعه، بهتر است ابتدا بستر لازم برای معامله این سهام فراهم شود و با این کار مانع سوء استفاده برخی افراد شد.
رحیم زارع ، گفت:با توجه به این نکته که در حال حاضر سهام عدالت در دست اقشار ضعیف جامعه قرار دارد که ممکن است به دلیل نیاز مالی به راحتی آن را به فروش برسانند و متضرر شوند.
نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی افزود:اگر تدابیر و کار کارشناسی لازم در زمینه معاملاتی شدن سهام عدالت صورت نگیرد این امکان وجود دارد که برخی ها از این فرصت سوء استفاده کنند و بتوانند بیشتر این سهام را خریداری کنند لذا تعیین سقفی برای خرید این سهام می تواند به این موضوع کمک کند.
زارع ادامه داد:از طرفی به دلیل وجود تورم و نقش آن در اقتصاد و زندگی مردم بهتر این است ابتدا به یک ثبات اقتصادی در کشور برسیم و بعد از مشخص شدن وضعیت وزارتخانه های اقتصادی اقدامات لازم را در این زمینه صورت گیرد.
وی افزود:در حال حاضر به دلیل نقدینگی بالا باید از اقداماتی که منجر به شرایط انبساطی می شود پرهیز کنیم و در شرایط فعلی هدف انقباظی را مد نظر قرار دهیم.
زارع ادامه داد: در معامله سهام عدالت باید چگونگی پرداخت بدهی ها این سهام از محل سود آن مشخص شود.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.