معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: این نهاد 300 هزار مستاجر در اراضی موقوفی خود دارد.

آستان قدس رضوی 300 هزار مستاجر در اراضی موقوفی دارد


به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، 'جواد محسنی' افزود: روزانه 120 اعتبار نامه در این معاونت صادر می شود.

وی اظهار کرد: همچنین روزانه حدود 250 نفر برای مواردی همچون تجدید اجاره، نقل و انتقال، تجمیع، تفکیک اراضی، اسناد مربوط به صلح حقوقی و از این قبیل به مدیریت املاک و اراضی آستان قدس رضوی مراجعه می کنند.

وی افزود: حوزه املاک و اراضی آستان قدس رضوی در 12 استان موقوفه دار فعالیت دارد که بیشتر موقوفات حضرت امام رضا (ع) در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی واقع شده است.

وی محل بیشترین موقوفات آستان قدس رضوی از نظر مساحت و ارزش ریالی را مشهد عنوان و بیان کرد: 20 اداره املاک و اراضی موقوفات آستان قدس رضوی در شهرستان های مختلف با حدود 450 نیرو به صورت شبانه روزی تلاش می کنند تا خدشه ای بر موقوفات و نیات واقفان این بارگاه مقدس وارد نشود.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: از مساحت حدود 30 هزار هکتاری اراضی خدمات شهری مشهد، 13 هزار هکتار متعلق به این آستان مقدس است و به عبارتی 43.5 درصد از اراضی واقع در حوزه خدمات شهری مشهد اراضی آستان قدس رضوی است.

وی افزود: آستان قدس رضوی بر اساس طرح های جامع و تفصیلی شهر برای فضاهای سبز با قرار دو درصد مال الاجاره و بدون حق تقدیمی و برای زمین های آموزشی و بهداشتی با چهار درصد مال الاجاره و بدون دریافت حق تقدیمی زمین به مراجع ذیصلاح واگذار می کند.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی املاک دارای کاربری مسکونی خود را بر اساس عرضه و تقاضا واگذار می کند، گفت: در هر 25 سال طرح های توسعه شهری به روز می شود و در هنگام تغییر این طرحها حقوق مکتسبه مالک باید در نظر گرفته شود.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی افزود: آستان قدس رضوی در مشهد اراضی دارای کاربری های مسکونی یا تجاری دارد اما به دلیل واگذاری براساس عرضه و تقاضا بهره برداری دیگری مانند فضای سبز برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: آستان قدس رضوی همواره برابر ضوابط، آئین نامه ها و قوانین مصوب عمل کرده و در مواردی نیز فراتر از ضوابط به مدیریت شهری خدمات ارائه کرده است.

وی اظهار کرد: بدیهی است طرح هایی که توسط مشاور برای توسعه شهری ارائه می شوند، باید دو ویژگی صرفه اقتصادی و تحقق پذیری را داشته باشد اما گاهی مشاوران بدون نگاه کارشناسی و در نظر گرفتن جوانب امر، کوتاه ترین و سریع ترین روش را انتخاب می کنند.

وی افزود: با فروش بی رویه تراکم، سرانه فضای سبز شهری کاهش یافته و برای تامین فضای سبز خواهان بهره برداری از زمین های موقوفه حضرت امام رضا (ع) هستند اما با این حال آستان قدس رضوی آمادگی همکاری کامل با مدیریت شهری را دارد، به شرطی که حقوق مکتسبه واقف بر اساس قوانین تامین شود.

وی گفت: در توسعه شهری سرانه های مورد نیاز برای خدمات باید در همان منطقه مورد گسترش ارائه شود و اینکه توسعه در منطقه ای از شهر و فراهم آوردن امکانات برای تامین سرانه فضای سبز در منطقه ای دیگر باشد، پذیرفتنی نیست.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: 35 قطعه از زمین های آستان قدس رضوی در طرح توسعه 'فرنهاد' قرار دارد که تعدادی از آنها با وجود دارا بودن کاربری غیر از فضای سبز، برای تامین سرانه فضای سبز شهر در نظر گرفته شده است.

محسنی گفت: هم اکنون طرح توسعه و عمران شهر مشهد در جلسات کمیته فنی در حال بررسی است، هرچه تصویب شود، آستان قدس رضوی اجرای آن را وظیفه خود دانسته و تابع آن است اما دفاع از حقوق واقفان را برای خود محفوظ می داند.

وی با بیان اینکه هیچ گاه آستان قدس برای تغییر کاربری اراضی پیشنهادی به شهرداری مشهد نداده است، افزود: آستان قدس رضوی در هیچ موردی، خلاف قانون و ضوابط توسعه شهری عمل نکرده و تغییر و جابجایی کاربری ها، به پیشنهاد شهرداری و با کسب مصوبه کمیسیون ماده 5 انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به پروژه اداری - تجاری 'مشهد مال' گفت: زمین این پروژه طی سه مرحله جابجایی کاربری داشته است.

وی اظهار کرد: برای همراهی با طرح های اجرایی در توسعه و تامین فضاهای خدمات شهری آستان قدس رضوی در یک مرحله دو هکتار زمین مسکونی با تراکم زیاد در منطقه سجاد را برای احداث مجموعه ورزشی حامد اختصاص داده و 24 هزار متر زمین مجموعه ورزشی شهید بهشتی را بدون دریافت حق تقدیمی و رایگان تحویل داده و در قبال این موضوع کاربری زمین پروژه 'مشهد مال' به تجاری - اداری تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه آستان قدس رضوی تاکنون در خواست هیچگونه تغییر کاربری را نداشته است، بیان کرد: بر اساس ضوابط برای باقی مانده سرانه فضای سبز پروژه 'مشهد مال' 44 هزار متر مربع باید فضای سبز تامین شود.

وی افزود: 24 هزار متر از زمین فضای سبز مورد نظر در درون پروژه درنظر گرفته شده و برای 20 هزار متر باقی مانده نیز آستان قدس رضوی آمادگی خود را برای تحویل زمین در همان منطقه اعلام کرده است.

وی گفت: مصوبه شهرداری برای پروژه 'مشهد مال' دو بند داشت، بند اول اینکه آستان قدس رضوی باید هزار و 100 میلیارد ریال بابت صدور پروانه پروژه مشهد مال پرداخت و 20 هزار متر مربع زمین که کاربری اولیه آن غیر از فضای سبز باشد در همان منطقه فراهم آورد یا اینکه آستان قدس رضوی هزار و 100 میلیارد ریال بابت صدور پروانه ساخت پرداخت و 550 میلیارد ریال به شهرداری برای احداث دو هکتار فضای سبز در همان منطقه بپردازد.

محسنی افزود: اگرچه بند یک مورد نظر آستان قدس رضوی بود، اما شهرداری بر بند دوم و دریافت 550 میلیارد ریال تاکید کرد، بنابراین بند دوم اجرا و در مجموع هزار و 650 میلیارد ریال به شهرداری پرداخت شد.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی اظهار کرد: این مبلغ طبق قانون باید برای تامین فضای سبز در همان منطقه شهری هزینه شود که شهرداری گزارش آن را به مردم خواهد داد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.