مهناز خجسته نیا:   قدس ویژه خراسان - بخشــــنامه رئیس کل دادگستری خراسان رضوی مبنی بر الزام به تنظیم اسناد رسمی در معاملات به جهت اعتبار بخشی به اسناد رسمی و قراردادهای مالکیت اراضی استان،  ...

مردم مراقب سودجویی تحت عنوان موقوفات خاص باشند

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی را به کارگروه رسانه شورای پیشگیری از وقوع جرم کشاند.

به گزارش خبرنگار ما، در این نشست رحمتی زاده با اشاره به بخشنامه رئیس کل دادگستری خراسان رضوی و ایجاد زمینه‌هایی برای استفاده مردم از فرصتهای قانونی تثبیت مالکیت گفت: 100 درصد املاک خراسان رضوی دارای سابقه و مالک رسمی است.

25 میلیون ملک ثبت شده در استان 

وی با بیان اینکه در شرایط  کنونی دو میلیون و 100 هزار ملک ثبت شده در استان داریم، افزود: این اسناد در 16 هزار و 763 جلد دفتر املاک ثبت شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و اراضی خراسان رضوی افزود: یک هشتم اراضی استان نیز در جریان ثبت رسمی مالکیت هستند.

رحمتی زاده با اشاره به در جریان بودن 385 هزار پرونده ثبت اسناد اراضی در استان اظهار داشت: هم اکنون 500 دفترخانه ثبت اسناد در خراسان رضوی وجود دارد که از این شمار 350 دفترخانه در مشهد فعال است.

به گفته وی، ظرفیت در نظر گرفته شده توسط قانونگذار برای هر 15 هزار املاک یک دفتر اسناد رسمی است که شمار دفاتر ثبت اسناد کنونی استان بیش از میزان تعیین شده است.

رحمتی زاده با اشاره به رسمی شدن حدود یک میلیون و 800 هزار سند از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون گفت: از این مقدار حدود دو سوم آن در شهر مشهد اتفاق افتاده است.

ثبت اسناد، دومین سامانه الکترونیکی هوشمند کشور

وی در خصوص رصد آنی دفاتر اسناد رسمی و ایجاد بانک اطلاعاتی در اداره کل ثبت اسناد استان گفت: پس از سامانه سهمیه سوخت خودروها، سامانه رصد آنی و ایجاد بانک اطلاعاتی از تمامی ساختمانها و اراضی استان، یکی از بزرگترین پروژه‌های الکترونیکی کشور است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در بیان آمار عملکرد این سامانه الکترونیکی افزود: از سال گذشته تا کنون در خراسان‌رضوی 76 هزار درخواست ثبت رسمی اراضی و املاک به صورت الکترونیکی برای ما ارسال شده ‌که از این شمار 62هزار و 130 درخواست مورد تایید قرار گرفت و 33 هزار و273 پرونده به هیأتهای بررسی نیز ارجاع داده شد.

رحمتی زاده با بیان اینکه دو هیأت بررسی در مشهد در حال بررسی درخواست‌های ثبت رسمی هستند، گفت: از تعداد 33 هزار و 273 پرونده ارجاع شده به هیأتهای بررسی، تاکنون 9 هزار و 799 پرونده تایید، 9 هزار و50 پرونده غیرقابل قبول و سایر پرونده‌ها نیز در حال بررسی هستند.

وی با اشاره به ثبت در خواستهای مردم در روستاها و با توجه به پیگیری‌های سازمان ثبت اسناد و املاک افزود: تاکنون بیش از 170 هزار خانه روستایی تثبیت مالکیت شده و در اختیار مالکان قرار داده شده است.

6 هزار رقبه فاقد رابطه استیجاری

در این کارگروه، معاون اداره کل اوقاف خراسان رضوی نیز از وجود ۱۴۲ هزار رقبه موقوفه و 6 هزار رقبه فاقد رابطه استیجاری در خراسان رضوی خبر داد.

حجت‌الاسلام احمدزاده خواستار پرهیز مردم از نقل و انتقالات وکالتی شد و گفت: متأسفانه برخی سودجویان با راه اندازی دفتر موقوفات خاص، اقدام به فریب مردم کرده و ملکی را که خود از اداره اوقاف اجاره کرده اند را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

معاون حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به تشابه سامانه موقوفات با سامانه اسناد و املاک گفت: در سامانه موقوفات نیز دارای کارشناسانی هستیم که همواره در حال رصد معاملات املاک هستند و بر معامله‌کردن غیرقانونی موقوفات را پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای ساکنان در اراضی موقوفات گفت: آن دسته از افرادی که تا پیش از سال 88 در زمین‌های موقوفات اقدام به ساخت مسکن کرده‌اند برای جبران خسارت و یا پرداخت دیون می‌توانند از تسهیلات بدون سودی که برای آنها در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.