قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی می‌گوید:" فرزندان آیت‌الله واعظ طبسی در پروژه مشهد مال هیچ نقشی ندارند و آستان قدس در این پروژه صورت ۴۹ درصد با بخش خصوصی شریک است."

قائم‌مقام ‌تولیت آستان قدس: فرزندان آیت‌الله واعظ طبسی در پروژه «مشهدمال» هیچ نقشی ندارند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آستان قدس رضوی از دیرباز به‌دلیل وجود مضجع نورانی علی ابن موسی الرضا(ع) همواره مورد توجه زائران و مجاوران حریم رضوی قرار داشته است. در این میان طیف خدماتی که از سوی این آستان به زائران و مجاوران ارائه می‌شود، حوزه‌های متنوع فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و مشاوره‌ای را در بر می‌گیرد.

اقدامات و فعالیت‌های آستان قدس رضوی نیز از گذشته مورد توجه کانون‌ها و مراکز برجسته اطلاع رسانی و رسانه‌ای بوده است؛ در این میان قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی پس از تولیت آستان قدس رضوی در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارد.

پس از تغییر و تحولات صورت گرفته در این آستان، مهدی عزیزیان از حدود سه ماه قبل جایگزین سعید عبدالحسینی به عنوان قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی شد.

آنچه در زیر می‌آید حاصل گفت‌وگویی دو ساعته با ‌مهدی عزیزیان، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی است:

تسنیم: آقای عزیزیان، ضمن عرض سلام خدمت حضرتعالی و تشکر از قبول دعوت خبرگزاری بین المللی تسنیم، در صورت صلاحدید مقدمه‌ای در باب تغییر و تحولات صورت گرفته و اهم اقداماتی که در دستور کار آستان قرار می‌دهید، بفرمائید.

عزیزیان: بسم‌الله الرحمن‌الرحیم. بنده ابتدا از تلاشی که هر ساعت و هر لحظه، خبرگزاری تسنیم برای اطلاع‌رسانی دقیق، درست و حقیقی امور جاری مملکت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و اتفاقات لحظه‌ای در سطح جهان دارد، قدردانی می‌کنم.

با توجه به سابقه فعالیت دو ساله، خبرگزاری تسنیم در همین مدت زمان کم، جای خود را باز کرده‌ و راهی طولانی را به سرعت طی کرده که این رویکرد کاملاً مشهود و معلوم است.

در رابطه با استان خراسان و آستان قدس رضوی نیز کاملاً‌ تلاش‌ها و فعالیت‌های خبرگزاری تسنیم در اطلاع‌رسانی اتفاقات و جریاناتی که در آستان بوده، مشهود است. امیدوارم بتوانید اخبار آستان قدس رضوی را با دقت و سلامت پیگیری و رصد کرده و برای مردم علاقمند به ساحت مقدس علی بن موسی الرضا(ع) همین اطلاع‌رسانی مطلوب و شایسته را بیش از گذشته ادامه دهید.

اما در باب سوال شما، بنده مدت زیادی نیست که مشغول به کار شده‌ام؛ البته سابقه طولانی در آستان دارم و در حوزه‌های مختلف مسئولیت‌های زیادی داشته‌ام اما در این سمت حدود سه ماه است که ورود دارم؛ هنوز گزارشات مختلف از حوزه‌های زیرمجموعه را مطالعه می‌کنم.

برنامه نخست بنده این است که ساختار قبلی را با توجه به نوع نگاه جدید در آستان قدس برنامه‌ریزی و طراحی کنم؛ شاید بیشتر وقتم به مطالعه نوع و مدل اداره امور آستان قدس گذشته است و در کنار آن البته همکاران و کارشناسان مجموعه، مشغول بررسی هستند. باتوجه به زمان کمی که از حضورم در این سمت گذشته تا تثبیت زیرساخت‌های مدیریتی نمی توانم مطلب خاصی را به عنوان کار انجام شده ارائه کنم.

استقرار یک نظام مدیریتی و تعویض در یک حوزه نیازمند مطالعه قبلی و مطالعه آینده است. نمی‌توان احساسی تصمیم گرفت و تغییری انجام داد. تغییرات فعلی براساس نیازها با توجه به جایگاه آستان قدس و ضرورت‌ها در رابطه با تامین نیاز زائران و مردم انجام شده است.

اعتقاد دارم که آستان قدس متعلق به مردم است و همانطور که مردم مسلمان و شیعیان اعتقاد و ارادت و ایمان به اهل بیت(ع) به ویژه امام هشتم دارند، از این رو، ما نیز که کارگزار آستان مقدس رضوی هستیم، باید مردم را جدا از این کلیت نبینیم و باید هر شکلی از کار که طراحی می‌شود، اولاً براساس ارادت به امام رضا(ع) و سپس خدمتگزاری مستقیم به مردم باشد. خدمتگزاری به حضرت، خدمتگزاری به مردم است و براین اساس در جهت ارتقاء سطح خدمت، تغییرات و تحولات در دو سه ماهه اخیر انجام شده است.

تسنیم: براساس اطلاعات و شواهد موجود از زمان حضور حضرتعالی گویا ساخت و سازهای درونی حرم مطهر رضوی شتاب گرفته است، با توجه به اینکه شما در مدیریت توسعه حریم هم حضور داشته‌اید، در مورد این ساخت و ساز‌ها توضیح دهید.

عزیزیان: ساخت و سازهایی که در زمان مدیریت توسعه حریم حرم انجام شد، نیاز آن زمان بود. در این رابطه لازم است ابتدا اشاره‌ای داشته باشیم به اوایل پیروزی انقلاب و نیازی که مطرح بود و چشم اندازی که با نگاه بلند آیت‌الله واعظ طبسی جهت این حوزه ترسیم شد.

در جریان ساخت و سازهای اماکن متبرکه در دهه های 60 و 70 یک عقب افتادگی وجود داشت. در ابتدای دهه 80 با برنامه‌ریزی منسجم و پیگیری‌هایی که انجام شد، شکل اجرای کار به گونه‌ای جدید طراحی و تصمیم بر این بود که از ابتدای سال 80  طی چهار سال کلیت این فضای موجود و اصطلاحاً سفت‌کاری انجام شود و همزمان آرایه‌بندی و گچ‌بری و کاشی‌کاری و نازک‌کاری‌های اماکن متبرکه نیز شروع شد که تا پایان سال 86 ادامه داشت و از آن زمان به بعد تقریباً همین شکلی که الان وجود دارد را داشتیم. بنده سال 87 از آن سازمان خارج و وارد سازمان اقتصادی رضوی شدم.

اجرای طرح‌های مورد نیاز آن زمان به اتمام رسید و پس از آن هم طرح جدیدی در سطح و در عمق شکل نگرفت؛ البته به جز رواقی که در مقابل صحن آزادی انجام شده و هنوز به اتمام نرسیده است. در پایان سال 86 کل طرح‌هایی که مصوب کردیم و نیاز زائر بود، انجام شده بود و اگر به گزارشات این دهه برگردید و عکس‌ها و فیلم‌ها را ببینید، همین ساخت و سازهای فعلی را مشاهده می‌کنید.

امروز شاهد هستید که نظم و انضباط لازم در آستان قدس رضوی برقرار است و همه چیز باید شفاف باشد زیرا معتقدیم اینجا متعلق به مردم است و آن‌ها در مورد بسیاری از مسائل مطالبه‌گر هستند.

تسنیم: برخی منتقدان مطرح می‌کنند در دوره خاصی از مصالح نامرغوب در ساخت و سازها استفاده شده است، در این مسئله زائران نیز مسائلی را مطرح می‌کنند. این مسئله را چه میزان قبول دارید؟ آیا در صحن‌های حرم جنس نامرغوب استفاده شده است؟

عزیزیان: این تحلیل، نتیجه یک برداشت نادرست است. آستان قدس هیچگاه جنس نامرغوب استفاده نمی‌کند. آنچه که شما به آن اشاره می‌کنید و بیشتر در صحن جامع رضوی ممکن است به چشم بیاید، از عدم اطلاع کافی است. لازم است برگردیم به حدود 15-16 سال پیش که هنوز کف صحن جامع رضوی تازه ساخته شده بود و از رواق‌های اطراف هیچ خبری نبود. یک سطح سیمانی با پستی و بلندی‌هایی که سبب زحمت مردم در تردد و تشرف به حرم بود، وجود داشت.

این ناملایمات برای زائر امام رضا (ع) پسندیده نبود. همزمان با کار کردن بر روی بدنه‌ها نمی‌توانستیم عبور و مرور مردم را قطع کنیم چراکه بخش عظیمی از زائران از خیابان امام رضا (ع) مشرف می شدند و نمی توانستیم کار ساخت و ساز را متوقف کنیم. پیش بینی ما این بود که حدود 5 تا 6 سال عملیات ساختمانی طول خواهد کشید.

بالاخره زیر پای زائر باید صاف باشد و تصمیم بر این شد که این مسئله برای سال 81 محقق شود. برای تحقق این کار در زمستان که دمای هوا 18 درجه زیر صفر بود، چادر زدیم و با دستگاه هواساز فضای زیر چادر را گرم می کردیم تا کارگران بتوانند در آن سرما کار کنند تا در فروردین ماه و همزمان با تحویل سال نو در صحن جامع زیر پای زائران صاف باشد. پس این یک تفکر سازنده و قابل تقدیر است که کسی این قدر برای تسهیل عبور و مرور زائران تلاش کند و ‌در زمستان با سرمای منهای 18 درجه که به لحاظ فنی غیرقابل قبول است، با آن شیوه و مدل کار کند تا در ایام عید زائران با خاطری آسوده و در شرایطی مطلوب به زیارت مشرف بشوند.

در آن زمان با وسعت 60 هزار مترمربعی صحن جامع رضوی، تهیه سنگ مشکلات عدیده‌ای داشت که در این مجال قصد ورود به آن را ندارم و بحث اصلی هم این است که چرا سنگ‌ها ترک خورده است؟ شب اول سال 81 زیر پای زائر صاف شده بود و سهولت تردد و راحتی زائر برای ما بسیار لذت بخش بود. این در حالی بود که دور صحن در آن زمان کارگاه بود. 14 فروردین کارگاه‌های دور صحن را فعال کردیم تا کار کنند. باید هم زمان با تردد زائر، کار ساخت و ساز هم انجام می‌شد.

روی این سنگ‌های ظریف و نازک میکسر بتون رد می‌شد؛ جرثقیل 50 تنی رد می‌شد؛ تحمل آن سنگ قطعاً اندک بود؛ با علم به این موضوع، اصل برای ما صاف کردن زیر پای زوار بود و قرار بین خودمان این بود که برای یک مقطع زمانی اینگونه باشد و سنگ‌هایی که دچار شکستگی می‌شود به سرعت تعویض شود و در نهایت پس از اتمام کار ساخت و ساز اطراف، مرمت و بازسازی کف صحن انجام شود.

می‌توانستیم همان سیمان را نگه داریم، اما اعتقاد داشتیم زیر پای زائر باید صاف باشد و طی سال‌ها، ساخت و سازهای اطراف حرم انجام شود و به پایان برسد و سپس دوباره سنگفرش جدید کنیم.

البته طی این چند سال اخیر می‌توانستند تعمیر کنند اما متاسفانه این کار را نکرده‌اند. هر چیزی باید نگهداری شود. قصد این بود برای رفاه زوار در آن مقطع این کار انجام شود و پس از اتمام کارهای سنگین سراغ سنگفرش دائمی 40 تا 50 ساله برویم.

تسنیم: در ارتباط با مسئله اخیر آب گرفتگی که مربوط به حوزه ساخت و سازها ‌می‌شود؛ تا حدی شیطنت رسانه‌ای نیز انجام شد. دلیل این آب گرفتگی چه بود و چه پاسخی برای آن دارید؟

عزیزیان: به نظر بنده رسالت رسانه این نیست که قلب واقعیت کند، رسالت رسانه ارائه واقعیت و حقیقت است.  در مورد آب گرفتگی اخیر حرم رضوی هم لازم است نکاتی را عرض کنم. ببینید تمام کارهای فنی و مهندسی براساس یک محاسبه و استاندارد طراحی و ساخته می‌شود و این‌چنین جای باعظمتی نیز خارج از این اصول نیست.

برای جمع‌آوری آب‌های سطحی محاسبه لازم است که تمام این مسائل در زمان کف‌سازی براساس محاسبات تأسیساتی کارشناسان فنی سازمان انجام شده است. زمانی که می‌خواهند محاسبه مهندسی در ساخت و سازها انجام دهند برای مثال آخرین شدت بارندگی و یا آخرین شدت زلزله را مبنا و ملاک قرار می‌دهند. سپس برای ساخت آن سازه، براساس آخرین شدت ریشتر یا بارندگی و یا میزانی بالاتر از آن محاسبات در نظر گرفته می‌شود.

در آب‌های سطحی نیز همین مسئله انجام می‌شود و در زمان ساخت و ساز، محاسبات ما براساس مدارک و مستندات انجام شده است اما اگر در یک زمانی شدت بارندگی بیشتر شد، آیا دست ما است؟ اتفاق آب گرفتگی اخیر نیز به همین صورت بود یعنی بیشتر از محاسبات بود. میانگین بارندگی در تمام طول سال زراعی گذشته 180 میلی متر بود  ولی آن شب در آن مقطع، در کمتر از یک ساعت 35 میلی متر بارندگی شد که باید به آن باد و طوفان را نیز اضافه کنید.

مقایسه این اعداد و ارقام، شدت جریان بارندگی را نشان می‌دهد. هر جای دیگری هم بود همین اتفاق می‌افتاد. در مسجدالحرام هم همین اتفاق می‌افتد و اینجا هم به عبارتی سیل آمد و کسی نگفت سیل آمده است زیرا مدیران شهری خیلی از مسائل را برای زیرسئوال نرفتن مدیریت شهری خود طور دیگری عنوان می‌کنند. آن طوفان و آن آب، تنها جایی که راه می‌یافت در سرازیری بود که البته در کمتر از دو ساعت مهار شد.

تسنیم: آقای عزیزیان، در حوزه اقتصادی آستان قدس، شما در زمینه‌های مختلفی فعالیت کرده‌اید. یکی از بحث‌های روز، پروژه «مشهد مال» و ادعای برخی رسانه‌های عمدتاً بیگانه مبنی بر تغییر کاربری آن است. برخی رسانه‌ها نیز ادعا می‌کنند که فرزند آیت‌الله واعظ طبسی در پروژه «مشهد مال» نقش دارند، در این رابطه توضیحاتی را ارائه کنید.

عزیزیان: آستان قدس رضوی تنها منبع درآمدش از محل موقوفات و نذورات و قسمتی از سرمایه‌گذاری در تشکیلات اقتصادی است. در سرمایه‌گذاری اقتصادی قسمتی مربوط به قبل از انقلاب است همانند نان رضوی، نخریسی، کنسرو سردخانه، کشت و صنعت‌هایی مثل مزرعه نمونه که قبل از انقلاب تاسیس و بهره برداری شده است و بعد از انقلاب آستان قدس در اختیار تولیت منصوب از سوی امام راحل و مقام معظم رهبری بوده ایست که ایشان هم برای استفاده بهینه از وقف برنامه‌هایی را بررسی و اجرا کردند تا از منابع موقوفه استفاده بهتری شود.

برای مثال آستان قدس به‌منظور استفاده بهینه از برخی محصولات کشت شده در مزرعه نمونه، یک مجموعه دامپروری با استفاده از بهترین نژادهای اصیل احداث کرده است. این موضوع هم سبب افزایش سرمایه موقوفات بوده و هم در جهت تامین شیر و گوشت شهر مشهد به عنوان یک شهر زائر پذیر نقش مهمی را داشته است.

در زمینه لبنیات احساس نیاز کرده و برای فرآوری شیر مجتمع های دامپروری، کارخانه فرآورده‌های لبنی ایجاد کرده است که هم عامل اشتغال‌زائی و هم سبب تامین مایحتاج مردم و زائرین شده است. اما کسی نیامده کارهای خوب آستان قدس را بازگو کند و بگوید از محل این سرمایه گذاری‌ها به اقتصاد شهر و کشور و مردم کمک کرده است. هرگز کسی کمک آستان قدس در زمینه اقتصادی را تحلیل درستی نکرده است و همیشه از آن طرف نگاه شده که مثلاً آستان قدس چرا فلان کار را کرده است.

تسنیم: البته در این زمینه، برخی مدیران آستان قدس هم مقصر هستند. دقیقاً یادم است زمانی قصد داشتیم نقدی به آستان وارد کنیم اما مدیران آستان اصلاً پاسخگو نبودند و برخی موضوعات گنگ است، در این زمینه برخی مدیران مقصر هستند و از رسانه دوری می‌کنند.

عزیزیان:  من این را قبول ندارم، قطعاً مدیران پاسخگویی هم در مجموعه بوده‌اند. باید سراغ مدیران دیگر می‌رفتید یا لااقل می‌توانستید یک کار تحقیقی و تحلیلی انجام دهید.

البته لازم است به این نکته هم اشاره کنم که خیلی از این مسائل در حال حاضر به این دلیل مطرح می‌شود که متاسفانه بعضی اوقات در پی اغراض سیاسی، حسادت‌ها و گاه عدم اطلاع صحیح از نحوه عملکرد، مورد انتقادات غیر منصفانه ای قرار می‌گیریم. اما اینکه تولیت آستان مقدس چه خدماتی به شهر و استان کرده، مورد توجه قرار نگرفته است؛ چه در اداره امور اینجا (آستان قدس) که با نهایت دقت در مسائل مالی، پَرکاهی از این طرف به آن طرف نرفته و چه زندگی شخصی خود ایشان که هیچ شائبه‌ای در آن نیست و چه سلوک و زندگی روزمره‌شان.

حتی به افکار بلند آیت‌الله واعظ طبسی در مسائل فرهنگی، دینی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و توسعه پرداخته نشده است و نمونه آن را در طرح توسعه حرم مطهر می‌بینید. شاید اگر تولیت دیگری بود، زیر بار این مسئله نمی‌رفت. خرید و استحصال اراضی اطراف حرم مطهر سال‌ها طول کشید و آن هم کار ساده‌ای نبود؛ خیلی از داستان‌ها به‌خاطر این است که مدیر تا کاری را نکند، مورد سئوال قرار نمی‌گیرد. بخش زیادی از زحمت‌ها را معمولاً کسی ندیده و اگر هم در این حجم انبوه کار، در برخی نقاط کاستی مشاهده شده، همه عمدتاً هجوم آورده‌اند.

اما در مورد مشهد مال، ببینید یکی از اصول اولیه در وقف این است که اموال موقوفه باید به احسن وجه اداره شود و کسی که وقفی را انجام داده، تکلیف اداره و هزینه کرد درآمد را هم روشن کرده است. می‌گوید وقف کرده‌ام که مثلاً از محل درآمد، فلان کار انجام شود و تولیت موظف است بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی نظر واقف را انجام دهد. استفاده و بهره برداری به بهترین شکل ممکن در جهت عمل به نیات واقفین، وظیفه متولی است. تولیت اجازه دارد براساس تشخیص خود برای تامین نظر واقف به احسن وجه بهره برداری نماید.

توسعه و نشر فرهنگ اهل بیت(ع)، بسط و گسترش سیره امام رضا(ع)، ایجاد صحن و رواق مناسب برای زیارت با آرامش و امنیت، تامین فرش زیر پای زائر از بهترین فرش‌ها، تامین روشنایی و غیره، تمام این‌ها نیاز به هزینه دارد و باید از همان محلی که واقف اجازه داده و از عواید موقوفات فراهم شود.

عمده آنچه که به آستان قدس رضوی وقف شده، املاک و اراضی است که طبیعتاً بخشی از آن املاک مزروعی، باغ، قنات و غیره  بوده که در اطراف مشهد قدیم وجود داشته است حال اگر طرح توسعه شهری ایجاب می‌کند که باغی در داخل شهر واقع شده، باید تغییر کاربری پیدا کند، خیابان کشی بشود، در جهت ساخت و ساز و تامین مسکن مردم باید از آن استفاده بشود، در حالی که زمین مورد نیاز برای خدمات شهری از قبیل فضای سبز، آموزشی، ورزشی، بهداشتی و غیره از همین اراضی مربوط به موقوفه تامین شده است، آیا ما نباید همراهی کنیم؟!

زمین‌ها و باغات آستان قدس رضوی هم مثل آنچه که متعلق به اشخاص حقیقی بوده، توسط نهادهای قانونی و فرادستی مطابق با طرح‌های مصوب تعیین کاربری شده است. وقتی نصف زمین‌ها بدون دریافت حقوقات در اختیار شهر قرار می گیرد، حالا ما از حق موقوفه در این تعیین کاربری ها نباید استفاده کنیم؟!

تمام سرانه های خدماتی، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی وغیره مطابق با قانون کسر شده و باقی‌مانده آن هم بر مبنای طرح‌های مصوب با کاربری های تعریف شده در اختیار آستان قدس رضوی قرار گرفته است.

در اجرای طرح توسعه شهری هم نهایت همکاری را داشته‌ایم، هیچگاه در هیچ کجا سراغ ندارید آستان قدس رضوی تقاضای تغییر کاربری داده باشد بلکه همواره براساس درخواست‌های سایر دستگاههای اجرایی و مطابق با قانون همراهی کرده ایم.

زمین پروژه مشهد مال هم جزو موقوفات آستان قدس است و مال امروز و دیروز هم نیست و متعلق به چند صد سال قبل و مثل سایر زمین‌های وقفی آستان قدس است. بسیاری از ساختمان‌هایی که امروز در مشهد است، زمانی زمین اصلی آن باغ و زمین مزروعی بوده و همه این‌ها عمدتاً در اثر بی آبی و... خشک شده و یا تبدیل به مسکونی شده ویا مورد بهره‌برداری عمومی قرار گرفته است.

پس باید امروز در مقابل شهرداری هم مدعی شویم که چرا داخل باغات خیابان‌کشی کرده است؟ تمام این ادعاها و حرف‌ها جریان سازی است.

اگر قرار باشد مطالبه‌ای صورت بگیرد، باید شهرداری و شورای شهر هم پاسخ بدهند. تمام بلوار سجاد که با نرخ‌های بالایی از مردم برای کاربری تجاری پول گرفته شده، این‌ها هم که باغ بوده و تمام این‌ها را از وقفیات آستان قدس و مسجد گوهرشاد گرفته‌اند. شهرداری که حاشیه میدان ملک آباد را پهن کرده‌، از عقب نشینی دیوار باغ ملک آباد نبوده است؟ چطور در این مسایل صحبتی ندارند؟

چرا به اینکه تمام میدان قائم در اثر تخریب باغ‌های آستان قدس به مساحت 40هکتار احداث شده واکنش نشان داده نمی شود؟!

در «مشهد مال» براساس مدارک و مستندات قانونی خود همین آقایان تقاضاهای جابجایی کاربری را امضاء کرده اند. شهرداری پول هنگفتی برای خرید زمینی دیگر و احداث فضای سبز از پروژه مشهد مال دریافت کرده است. چرا از عدم اجرای این وظیفه شهرداری سئوال نمی شود و امروز  این حرف و حدیث ها مطرح است؟ مگر دو نفر از افراد شورای شهر عضو کمیسیون ماده 5 نیستند؟ چرا در آن زمان صدای شورای شهر بلند نشد؟ مگر این نمایندگان گزارش و صورتجلسات کمیسیون  را به سایرین ارائه نکرده اند ؟

اصلاً‌ مگر ساخت و سازی که انجام شده بدون اخذ پروانه انجام شده؟ اگر غیرقانونی بوده است و مطابق با کاربری نبوده، چرا پروانه صادر کرده اند؟ مستندات موجود و صورتجلسه مربوط به پروژه مشهد مال را از طریق معاونت فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی پیگیری کنید که در اختیار شما بگذارند و شما به عنوان رسانه آنچه که واقعیت دارد به مردم بگویید. یک جریان سیاسی بحث را دنبال می‌کند و این در حالی است که همین شهرداری که امروز این جریان درونش است، قبلا هم جریانات دیگری در آن بوده است. برای مثال چند تا از باغات خودمان را بیاوریم که شهرداری در آن مجوز ساخت و ساز هتل داده است؟

بسیاری از این خیابان‌ها و خانه‌هایی که در آن می‌نشینیم، ثمره خلاف‌فروشی شهرداری معزز است. وقتی به شما پروانه و مجوز ساخت مثلاً 4 طبقه می دهند و شما 5 طبقه می‌سازید، ابتدا ساختمان را پلمپ می‌کنند و بعد شما تقاضا می‌دهید و آقایان هم با دریافت خلافی اجازه می‌دهند بیشتر بسازید و یا در منطقه مسکونی وقتی شما پارکینگ منزل را تبدیل به تجاری می‌کنید، این چگونه ممکن است؟

خیلی از فضاهای سبز با دریافت خلافی تبدیل به اداری و مسکونی و تجاری شده است و این مسئله در تمام ایران مصداق دارد. آستان قدس هم از این مسئله مستثنی نیست.

برای این پروژه قبل از هر چیزی از شهرداری مجوز گرفته شده است. تبدیل کردن فضاها در تمام دنیا یک اصل است و در کشور ما هم بدیهی است البته این هم متعلق به امروز نیست و آستان قدس هم مثل همه مردم نه اعمال نظر کرده و نه شهرداری به ما لطفی کرده است. برای تامین کسری فضای سبز 550 میلیارد ریال و برای صدور پروانه ساخت هم 1100 میلیارد ریال پول از پروژه گرفته شده پروانه داده است.

فرزندان آیت‌الله طبسی در این قضیه نقش ندارند و آستان قدس رضوی در این پروژه به‌صورت 49 درصدی با  بخش خصوصی شریک است.

تسنیم: آیا آستان قدس رضوی ارتباطی با «پدیده» دارد؟ جایی مطرح شده قراردادی 20 ساله میان پدیده و آستان قدس برای تابلوهای تبلیغاتی در افغانستان منعقد شده است.

عزیزیان: آستان قدس هیچ ارتباطی با پدیده ندارد. البته آستان قدس با شرکت‌ها متفاوت است. بعد از آزادسازی افغانستان عده‌ای از سرمایه‌گذاران ایرانی و تجار برای ساخت و ساز به افغانستان رفتند. خود دولت وقت هم در این زمینه فعال بود و در این قضیه وارد شد. از ما نیز خواستند که در ساخت و ساز افغانستان کمک کنیم و جلسه‌ای در این زمینه با حضور مقامات مربوطه در محضر آیت‌الله طبسی تشکیل شد.

شرکت مسکن و عمران قدس، معاونت فنی و عمران موقوفات، شرکت بتن و ماشین و موسسه توسعه خراسان و چند شرکت ساختمانی که امکان فعالیت در آنجا را دارند نیز دعوت شدند. سئوال این بود آیا با شرایط موجود در افغانستان دولت می‌تواند ما را بیمه کند و همه گونه پشتیبانی لازم را داشته باشد؟ برای ساخت و ساز و توسعه و غیره، نقل و انتقال پول و ارائه خدمات بانکی ضروری است. آیا بانکی آنجا وجود دارد که این خدمات را به ما ارائه بدهد؟ آقایانی که در جلسه بودند جوابی نداشتند و بنده عنوان کردم اگر این موارد درست شود، این کار را انجام می‌دهیم اما همه چیز منتفی شد.

تسنیم: آستان قدس آیا بانک یا موسسه مالی و اعتباری عمومی دارد؟

عزیزیان: هرگز.

تسنیم: هتل و شرکت هواپیمایی چطور؟

عزیزیان: در ساخت هتل مشارکت نداریم و هتل خاصی نداریم. البته در حال ساخت هتل هستیم و از شرکت هواپیمایی خاصی هم حمایت نمی‌کنیم.

تسنیم: آقای عزیزیان چقدر دیگر از ساختار فعلی آستان قدس رضوی  تغییر می‌کند؟

عزیزیان: به تدریج برای بهبود شرایط فعالیت‌ها برخی مدیران تغییر کرده‌اند که این موضوع یک امر مدیریتی و طبیعی است.

تسنیم: در ارتباط با درآمد آستان قدس رضوی توضیح می‌دهید؟

عزیزیان: بودجه آستان قدس براساس درآمد از محل موقوفات و سود شرکت‌های وابسته بوده که در سازمان اقتصادی رضوی مدیریت می‌شوند؛ بیشتر بودجه ما صرف ارائه خدمت به زائرین در اماکن متبرکه و امور فرهنگی شده و بقیه هم خرج نگهداری و هزینه فعالیت های معاونت‌های مختلف که آن هم جزء وظایف ذاتی آستان قدس است می‌شود. بودجه امسال ما حدود 10.000.000.000.000 ریال است.

تسنیم: تعدد و تکثر سازمان‌های فرهنگی شما زیاد است، آیا برای چابک‌سازی این‌ها کاری می‌خواهید انجام دهید؟

عزیزیان: این‌ها هر کدام ماموریت جداگانه دارند، مثلاً معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی در داخل اماکن متبرکه و حرم مطهر برای فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی ماموریت دارد و برنامه‌ریزی و اقدام می‌کند و مابقی سازمان‌های فرهنگی در خارج از اماکن متبرکه آستان وظیفه دارند. در طول 24 ساعت شبانه روز در داخل حرم برنامه‌های متنوع فرهنگی اجرا می‌شود و برنامه‌ها از پیش تعیین و برای استفاده و تامین نیاز زائر تعریف شده است.

اما یک سری مباحث فرهنگی هم داریم که مربوط به جامعه است، مثلاً دانشگاه علوم اسلامی رضوی، یک مجموعه فرهنگی است که با جذب دانشجویان برای ترویج فرهنگ اسلامی و تربیت محقق و اسلام شناس فعالیت می‌کند. این‌ها مدیریت مستقل

دارند. موسسه خدمات مشاوره‌ای، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، بنیاد فرهنگی رضوی، موسسه تربیت بدنی و موسسه فرهنگی قدس وغیره هرکدام در حوزه های تخصصی بدون دخالت در کارهای یکدیگر فعالیت می‌کنند ولی یک شورای عالی فرهنگی داریم که تمام این‌ها زیر نظر این شورا به ریاست تولیت عظمی اداره می‌شوند. اعضای متشخص فرهنگی کشور در آن حضور دارند که برای مثال می‌توان به آقایان مظفر، حدادعادل، واعظ‌زاده خراسانی و آقامحمدی اشاره کرد. بنابراین مدیریت عالی وجود دارد و شورا با خردجمعی اداره می‌شود.

تسنیم: جناب ‌عزیزیان از وقتی که در اختیار این خبرگزاری قرار دادید، بسیار سپاسگزار هستیم.

عزیزیان: بنده نیز از شما و مجموعه خبرگزاری تسنیم تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/ آ

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.