گروه فرهنگی – اعظم طیرانی - معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته، برای نخستین بار، طرح انتخاب «پایتخت کتاب ایران» را اجرا کرد ...

کدام شهر« پایتخت کتاب ایران » می‌شود؟

تا راه انتخاب تهران و یا یکی از شهرهای کشورمان را به عنوان «پایتخت کتاب جهان» تسهیل کند. بر همین اساس، اولین جشنواره «پایتخت کتاب ایران» با هدف مجموعه ‌فعالیتهایی که یک شهرستان در حوزه‌ کتاب داشته است، ملاک قرار گرفت و سرانجام اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران و شهرهای، نیشابور، یزد، بوشهر و گنبدکاووس به عنوان شهرهای منتخب برای پایتخت کتاب ایران معرفی شدند که این حرکت آغازی بود برای سایر فعالیتهایی که در زمینه‌ کتابخوانی پیش‌بینی شده است. اکنون فراخوان دومین جشنواره پایتخت کتاب ایران اعلام شده و بیشتر شهرهای کشور در تلاشند امسال بتوانند کرسی پایتخت کتاب کشور را از آن خود کنند .

 

  افزایش سرانه مطالعه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان می‌گوید: به احتمال زیاد امسال طرحی از سوی اهواز برای شرکت در این جشنواره ارایه نخواهد شد، اما این اداره کل در تلاش است با آماده ساختن سایر شهرهای استان خوزستان طی این دوره از جشنواره، یکی دیگر از شهرهای استان به عنوان «پایتخت کتاب ایران» برگزیده شود. همایون قنواتی با بیان اینکه سال گذشته در اولین جشنواره «پایتخت کتاب ایران»، اهواز به دلیل ارایه برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه، مؤثر و منسجم و همچنین استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی، تشکلهای مردمی، صنایع و مراکز ورزشی و فرهنگی، عنوان «اولین پایتخت کتاب ایران» را به خود اختصاص داد می‌افزاید: این طرح شامل همکاری همه جانبه دستگاه‌های دولتی، توجه به نویسندگان، اهالی قلم و کانونهای فرهنگی می‌شد که بخش خصوصی و دولتی را درگیر می‌کرد تا سطح سرانه مطالعه در اهواز افزایش یابد که تاکنون از رضایتمندی قابل قبولی برخوردار بوده و افراد زیادی را با کتاب و کتابخوانی مشغول کرده و هم اکنون نیز آماده تدارک برگزاری جشنواره‌های متعددی از جمله «جشنواره قصه‌گویی پدران و مادران» و «جشنواره ملی من هم نویسنده‌ام» است.

 

 حمایت صنایع از کتابخوانی

اما رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور می‌گوید: این شهر امسال با تلاش بیشتری نسبت به سال گذشته در جشنواره انتخاب «پايتخت کتاب ايران»
شرکت خواهد کرد و همه اصحاب فرهنگ و هنر نيشابور بسيج شده‌اند و می‌کوشند تا این شهر به عنوان الگوي کتاب و کتابخواني در کشور معرفي شود، چرا که ما اعتقاد داریم «نيشابور، ققنوس کتاب» وشایسته انتخاب «پایتخت کتاب ایران »است. عباس کرخی با بیان اینکه طی اولین جشنواره پایتخت کتاب ایران، نیشابور طرحهاي ويژه و ايده‌هاي خوبي را ارایه داده بود و احتمال مي داد که به عنوان پايتخت کتاب ايران انتخاب شود، می‌گوید: نيشابور بيشترين تعداد مؤلف در کشور را با چهار هزار تأليف و سالانه يک ميليون مراجعه‌کننده به کتابخانه را دارد که به نسبت جمعيت خود در بين شهرهاي کشور رتبه اول و بيشترين سرانه مطالعه را به خود اختصاص داده است. علاوه بر اين دارای انجمنهاي مردم نهاد و سمنهاي فراواني در امور فرهنگي است.عطار، خيام و فضل بن شاذان را دارد و سه روز در تقويم ملي متعلق به این شهر است، ضمن آنکه نیشابور قطب فولاد کشور است و صنايع فراواني در اين شهر وجود دارند که آماده اند از کتاب و کتابخواني حمايت کنند. وی می‌افزاید: طی اولین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران، نیشابور پنج طرح ملي و ده‌ها طرح بومی ارایه کرده بود که همه از غنای بالایی برخوردار بودند و قابلیت اجرایی داشته‌اند، به همین دلیل تصور می‌شد هيچ شهري به اندازه نيشابور اين همه طرح ارایه نکرده باشد. حتي طرح اعطاي کتاب به قشر نيازمند و خيلي طرحها و برنامه‌هاي ديگر ارایه شده بود که تمام این طرحها و برنامه‌ها را طی این مدت اجرايي کرده‌ایم، اما متأسفانه این بار هم نيشابور مورد بي مهري قرار گرفت .

 

  شرایطی برای امتیاز آوری

مدیرکل فرهنگ وارشاد استان بوشهر نیز از شرکت در دومین جشنواره پایتخت کتاب ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: کارگروه‌های لازم در بوشهر و سایر شهرستانهای استان تشکیل شده است وسعی داریم با همکاری شهرداری بوشهر، با تمام توان در این جشنواره شرکت کنیم. حمیده ماحوزی می‌افزاید: در نخستین جشنواره پایتخت کتاب ایران، بوشهر به عنوان یکی از  پنج شهر برگزیده معرفی شد. طرحی که ما طی سال گذشته ارایه دادیم، طبق برنامه‌ها و دستورالعملهای ذکر شده و متناسب با سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شده بود که شامل ایده‌ها و نوآوری‌هایی درخصوص برنامه‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی می‌شد، امسال نیز با حفظ نقاط قوت این طرح، موارد دیگری به آن افزوده و می‌کوشیم شرایط بهتری برای امتیاز آوری فراهم کنیم تا این شهر شانس بیشتری برای کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» داشته باشد.

 

  ارزیابی عملیاتی طرحهای سال گذشته

دبیر اجرایی «پایتخت کتاب ایران» در خصوص نحوه برگزاری دومین جشنواره می‌گوید: این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و آماده ساختن یکی از شهرهای کشور برای کاندیدا و برگزیده شدن از سوی یونسکو به عنوان پایتخت کتاب جهان برگزار می‌شود که سال گذشته با مشارکت بسیار خوب استانها وشهرستانهای کشور، برگزار و بر اساس نظر هیأت داوران، اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب و معرفی شد. ابراهیم حیدری می‌افزاید: در دومین جشنواره «پایتخت کتاب ایران» علاوه بر شاخصهای اولین دوره، ارزیابی عملیاتی کردن طرحهای سال گذشته نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد که این مهم از امتیاز ویژه ای برخوردار است. به گفته این مسؤول، هنوز تا رسیدن به معیارهای یونسکو برای دستیابی به عنوان «پایتخت کتاب جهان» فاصله داریم، اما در تلاشیم با تطبیق برنامه‌های این جشنواره با برنامه‌های یونسکو طی سالهای آینده به این عنوان دست یابیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.