مجوز افزایش سقف وام خرید مســـکن به 25میلیون تومان طی ماه جاری از سوی شورای پول و اعتبار داده شده و قرار بود پس از این‌که بانک مسکن ضوابط آن را تهیه و به تأیید بانک مرکزی رساند وارد مرحله اجرایی شود، اما کارگروه مسکن ضمن هماهنگی با بانک مرکزی با آن موافقت نکرد.<BR> <BR>

چرا وام 25 میلیون تومانی خرید مسکن منتفی شد؟

کارگروه مسکن در آخرین جلسه خود که با حضور نماینده بانک مرکزی، مدیر عامل بانک مسکن و مدیر امور اعتبارات بانک مسکن برگزار شده تصمیم گرفت سقف وام خرید مسکن در حد 20 میلیون تومان باقی بماند. البته این مصوبه پس از تأیید رئیس‌جمهور و ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور جنبه اجرایی پیدا می‌کند.

مجوز افزایش سقف وام خرید مســـکن به 25میلیون تومان طی ماه جاری از سوی شورای پول و اعتبار داده شده و قرار بود پس از این‌که بانک مسکن ضوابط آن را تهیه و به تأیید بانک مرکزی رساند وارد مرحله اجرایی شود، اما کارگروه مسکن ضمن هماهنگی با بانک مرکزی با آن موافقت نکرد.شورای پول و اعتبار اوایل ماه جاری برای کنترل بازار ارز و طلا بسته جدید پولی را ابلاغ کرد که از جمله مفاد آن علاوه بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی ، افـــزایش 5میلیون تومانی وام خرید مسکن بود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی و عضو کارگروه مسکن با تأیید خبر منتفی شدن افزایش 5 میلیون تومانی سقف وام خرید مسکن گفت: در بررسی‌های کارشناسی که در کارگروه مسکن صورت گرفت این کارگروه به این نتیجه رسید که باید کماکان سیاست‌های پولی، مالی در بخش مسکن دنبال شود که بتواند عرضه مسکن را افزایش دهد لذا افزایش سقف وام خرید نمی‌توانست در این برهه کمکی برای بخش مسکن باشد.

وی با اشاره به این‌که سیاست‌های بخش مسکن از شروع به کار دولت نهم تاکنون به‌گونه‌ای بوده که توانسته شکاف بین عرضه و تقاضا را تا حد ممکن کم کند، گفت: انتظار نمی‌رود تا پایان کار دولت دهم افزایشی در سقف وام خرید مسکن داشته باشیم.

همتی در عین حال خاطرنشان کرد: افزایش 5 میلیون تومانی سقف وام خرید مسکن تأثیر چندانی در افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها ندارد ضمن آن‌که ممکن بود برخی سودجویان با ایجاد جو کاذب روانی درصدد آشفته کردن بازار برآیند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ضمن آرام خواندن بازار مسکن در ماه‌های پایانی سال گفت:‌ گزارش‌های ما نشان می‌دهد با ابزارهای به‌کار گرفته شده ‌از سوی دولت در حال حاضر تنها متقاضیان واقعی خرید واحدهای مسکونی در بازار معاملات مسکن فعالیت دارند ضمن این‌که ساخت و ساز واحدهای مسکونی از رونق خوبی برخوردار است.

شوک قیمتی در بازار معاملات مسکن نداریم

رئیس اتحادیه کشوری مشاورین املاک نیز با بیان اینکه با منتفی شدن افزایش 5 میلیون تومانی سقف وام خرید مسکن موافق است ولی می‌گوید: خبر افزایش سقف وام خرید مسکن به 25 میلیون تومان هر چند شوک ناچیزی را به بازار وارد کرد ولی نتوانست روی قیمت‌ها تأثیر محسوسی داشته باشد.

مصطفی قلی‌خسروی افزود: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده از سوی دولت از خرداد ماه سال جاری تاکنون روند افزایش قیمت مسکن روند منطقی بوده و همواره زیر خط تورم حرکت کرده است.او همچنین با تکذیب وجود رکود در بازار مسکن گفت: خوشبختانه با شروع به کار سامانه کد رهگیری اطلاعات در بخش معاملات شفاف شده و سودجویان نمی‌توانند با شایعه پراکنی ادعای افزایش قیمت یا رکود بازار مسکن را مطرح کنند.

او گفت: طی چند ماه گذشته روزانه بین 8 تا 11 هزار معامله در بخش خرید و فروش واحدهای مسکونی در سامانه کد رهگیری به ثبت رسیده که مؤید روال عادی بازار معاملات است.

مخالف منتفی شدن وام 25 میلیون تومانی خرید مسکن هستم

وجود ده‌ها هزار واحد مسکونی نو خالی در تهران و لزوم تحریک تقاضا برای خرید این واحدها و احتمال جذب نقدینگی بازار سکه و دلار هرچند از دلایل بانک مرکزی برای افزایش سقف وام خرید مسکن بود ولی به نظر می‌رسید این افزایش سقف وام می‌توانست مایه دلخوشی بسیاری از خریداران واحدهای مسکونی شود. مهدی مؤذن رئیس سازمان نظام کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران معتقد است: وضعیت قیمت مسکن در کشور به گونه‌ای است که افزایش 5 میلیون تومانی سقف وام مسکن تأثیر بسیار نامحسوسی در آن می‌گذاشت و لذا نباید سقف آن را کاهش می‌دادند.

او می‌افزاید: درست است که سیاست‌ها در بخش مسکن باید به گونه‌ای باشد که ساخت‌وساز را افزایش دهد ولی به هر جهت همه مردم که نمی‌توانند و نمی‌خواهند واحد نو خریداری کنند و بالاخره واحدهای چندین سال ساختی در کشور وجود دارد که باید معامله شود.

وی می‌افزاید: درست است که مسکن مهر توانسته تحولی را در بخش مسکن رقم بزند و موفقیت قابل تأملی داشته باشد ولی دولت باید بخش مسکن را به صورت کلان ببیند و سیاست‌های مختلف تسهیلاتی و ساخت‌وسازی را برای دهک‌های مختلف درآمدی به مرحله اجرا درآورد.

افزایش سقف وام را به سمت ساخت باید سوق داد

اما رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان ضمن حمایت از منتفی شدن افزایش سقف وام خرید مسکن به 25 میلیون تومان می‌گوید: مشکل ما کمبود مسکن است لذا هرگونه افزایش سقف وام در بخش مسکن باید به سمت ساخت مسکن سوق داده شود.

ایرج رهبر می‌افزاید: ثبات بازار کنونی مسکن مدیون افزایش ساخت‌وساز بویژه ساخت‌وساز مسکن مهر طی یکی دو سال اخیر است لذا نباید تصمیمی گرفته شود که به این آرامش لطمه‌ای وارد شود.وی خاطرنشان کرد: برای تثبیت بازار مسکن چاره‌ای جز تولید بیشتر و انبوه‌سازی نداریم.

او با اشاره به تصمیم دولت برای توسعه ساخت مسکن مهر خود مالکی در سال 91 گفت: دولت باید ترتیبی اتخاذ کند تا سقف وام مسکن مهر خودمالکی افزایش یابد که خوشبختانه این مسئله در دست بررسی است علاوه بر این پیشنهاد می‌شود به دلیل احتساب قیمت زمین در مسکن مهر خودمالکی وام دومی نیز با نرخ سود متداول بخش مسکن به متقاضیان واجد شرایط این بخش اختصاص یابد.

بانک مسکن تصمیم گیرنده نیست

غلامرضا سربندی مدیر اعتبارات بانک مسکن نیز با اشاره به این‌که این بانک پس از ابلاغ بانک مرکزی در حال تدوین آئین‌نامه اعطای وام 25 میلیون تومانی خرید مسکن بود، گفت: هر چند بانک مسکن آمادگی لازم برای اعطای سقف جدید وام خرید مسکن را داشت ولی این بانک تنها مجری سیاست‌هایی است که از سوی شورای پول و اعتبار ابلاغ می‌شود.

وی افزود: البته بانک مسکن به‌طور معمول پیشنهاداتی را برای سقف انواع تسهیلات به این شورا می‌دهد ولی تصمیم‌‌گیرنده نیست. لازم به ذکر است تصمیماتی که کارگروه مسکن در امور اجرایی این بخش می‌گیرد در حکم تصمیمات رئیس جمهور و هیأت وزیران است و لازم‌الاجرا می‌باشد. براساس ماده 19 آئین‌نامه داخلی هیأت دولت این تصمیمات از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ می‌شود. وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات، دادگستری، کشور، تعاون، کار و امور اجتماعی و دو نماینده از ریاست جمهوری به‌عنوان اعضای اصلی کارگروه مسکن به شمار می‌آیند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.