قدس آنلاین_ هنگامه طاهری:وقتی رسانه ها نوشتند مدارس روزهای پنجشنبه تعطیل می شوند اولین چیزی که باعث دغدغه خانواده ها شد این بود که حالا با مساله تعطیلی بچه ها و تنها ماندن آنها در خانه و والدینی که در اداره مشغول کارند چه باید کرد؟!

نگاهی به اثرات تعطیلی پنجشنبه های مادران شاغل

البته تهران با تعطیلی ادارات در روزهای پنجشنبه مواجه بود و برای تهرانیها مشکلی نبود اما این قانونی بود که برای تمام کشور تدوین شد و لذا کلی کودک و نوجوان در روزهای آخر هفته باید بدون نظارت بزرگتر تا اتمام ساعت کاری مادر و پدر تنها در خانه می ماندند.
منتقدان طرح تعطیلی مدارس در روز پنج شنبه بر این اصل صحه گذاشتند که این طرح برای خانواده‌هایی که والدین آن‌ها شاغل هستند، پیامد منفی دارد به خصوص که در اواسط سال تحصیلی اجرا شد و خانواده‌ها بر این اساس برنامه ریزی کردند.اما بالاخره با وجود مخالفت‌های مجلس و کارشناسان، این امر اجرایی شد.
حتی عنوان شد که طرح تعطیلی پنجشنبه های مدارس به دلیل نداشتن پشتوانه قانونی از طرف مجلس و نمایندگان مردم از آن کارهایی است که امکان لغو آن توسط وزرا ودولت های بعدی وجود دارد و از این نظر تکرارآزمون وخطا روی دانش آموزان محسوب می شود؛ و از آنجا که دانش آموزان امکان دفاع از خود را ندارند ونمی توانند نظراتشان را مانند دانشجویان اعلام کنند نباید با انجام کارهای غیرکارشناسی به این قشر لطمه وارد کنیم.
در همین خصوص نیره اخوان بیطرف، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس برای والدینی که روزهای پنجشنبه را در بیرون از منزل مشغول به فعالیت نیستند، طرح مثبت و قابل قبولی است، چرا که باعث کاهش هزینه رفت‌وآمد خانواده‌ها، کاهش ترافیک در سطح شهر و کاهش آلودگی هوا می‌شود و والدین می‌توانند وقت بیشتری را به تعلیم و تربیت فرزندان خود اختصاص دهند.ولی برای والدین شاغل که روزهای پنجشنبه خود را خارج از منزل مشغول به فعالیت هستند و وقت کمتری برای رسیدگی به امور فرزندان خود دارند، باید تدابیری اندیشیده و برنامه‌ای درست شود که نسبت به طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس فرزندانشان متضرر نشوند.
نگرانی زنان شاغل از تعطیلی مدارس در روزهای پنج شنبه و تنها ماندن فرزندان در خانه باعث پی گیری مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای تعطیلی مادران شاغل در روز آخر هفته شد تا طی نامه‌ای برای رئیس جمهور تقاضای تعطیلی زنان شاغل در این روز را مطرح کنند. البته این درخواست به دنبال پیشنهاد افزایش ساعات کاری زنان در سایر روزهای هفته ارایه شد.
و بالاخره رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تصویب طرح دورکاری زنان شاغل دارای فرزند زیر 7 سال و دانش آموزان دبستانی در روزهای پنج شنبه خبر داد.

 


 

اما این که چه زنانی با توجه به شغل خاص خود می توانند دورکاری کنند هنوز در پرده ای از ابهام است چرا که ماهیت برخی مشاغل به گونه ای است که امکان دورکاری ندارد. هر چند معاون سرمایه های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری ازاولویت بررسی سازوکارهای لازم برای اجرای دورکاری در مطالعات مرکز امور زنان خبر می دهد اما یادآور می شود که هنوز بسیاری از دستگاه ها آیین نامه دورکاری را اجرا نکرده اند و لذا گزارش جامعی از دورکاری وجود ندارد.این در حالی است که رییس جمهور قبلا بر لزوم دورکاری زنان شاغل سرپرست خانوار یا دارای فرزند، تاکید کرده بود.
همچنین این تنها کودکان دبستانی یا زیر هفت سال و یا کودکان معلول نیستند که نیاز به نظارت مادر دارند؟ یکی از معضلات مهم در این خصوص، بی کاری نوجوانان در روزهای آخر هفته است.چرا که تعطیلات پنجشنبه مدارس به مقطع راهنمایی هم سرایت کرد. به گفته کارشناسان بی کاری نوجوان می تواند زمینه ساز انحراف ها و لغزش های فراوان باشد و در نتیجه، وی را به ورشکستگی روحی و روانی دچار سازد. با توجه به افزایش رو به رشد گرایش دانش آموزان به مشروبات الکلی و اعتیاد و روابط آزاد نظارت والدین بر دانش آموزان بالاتر از مقطع دبستان ضرورت بیشتری دارد. در این زمینه سال گذشته کارشناسان درباره افزایش اعتیاد بین دانش آموزان هشدار دادند . روانشناسان بالینی نیز با تاکید بر لزوم نظارت مستقیم والدین بر رفتار فرزندان، معتقدند والدین باید نسبت به عملکرد فرزندان خود آگاهی کافی داشته باشند و در مقابل رفتارهای خوب و بد آنها عکس‌العمل مناسب نشان دهند. این کارشناسان تاکید دارند که اشتغال والدین در بیرون از منزل، خارج از حد متعارف، موجب کاهش کمیت کانون خانواده، آسیب و تعارض و اختلال در نقش والدین و از همه مهمتر یکی از پیامدهای بزهکاری فرزندان می‌شود.به عبارتی دیگر عدم حضور پدر و مادر در خانه سبب می شود زمانی که فرزندان به نظارت والدین نیازمندند، آنان را در کنار خود احساس نکنند. از این رو تربیت فرزندان ، با اختلال مواجه می شود و زمینه آسیب پذیری آنان به دلیل فقدان کنترل و نظارت، افزایش می یابد، چنانچه آمار بزهکاری فرزندان در خانواده های فاقد حضور مادر، بیشتر است. اما وقتی نوجوان در روزهای آخر هفته در خانه تنهاست و والدین برای امرار معاش در محیط کار حضور دارند چه نظارتی می تواند بر فعالیت نوجوان در منزل صورت بگیرد؟

به هر حال امید است مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تصویب این طرح به کاستیها و نقطه نظراتی چون چگونگی دورکاری زنان و توجه به ضرورت نیاز نوجوانان جهت نظارت والدین بر عملکردشان نیز توجه کنند تا طرحی همه جانبه و بی نقص به مرحله اجرا در بیاید

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    0 0
    دورکاري براي پرسنل بيمارستان قابل اجرا نيست .افزايش ساعت کار در روزهاي ديگر هفته وتعطيلي پنج شنبه عملي تر است.
  • بانوي ايراني IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
    0 0
    در كارهاي اداري كه توسط بانوان انجام ميشود يك مرد ميبايد دركنار بانوان باشد كه با تعطيلي بانوان در پنجشنبه ها مشكلي پيش نيايد - در ضمن ساعت كاري بانوان در طول هفته نيز بايد كم شود نه زيــــــــــــــــــــــــــــــاد پروفسور- به نظر شما يك بانو با مسائل جسمي زياد كه به دنبال آن مشكلات روحي نيز در پي دارد چند ساعت درطول روز ميتواند دريك محيط مردانه و شلوغ همراه با رفت و آمد بدون سرويس سر كند - قبل از اينكه لايحه ميداديد مجلس از بانوان شاغل نظر سنجي ميكرديد و بعد اقدام - البته اينها فعلا همش حرفه فكر كنم تا به مرحله عمل برسه بچه ي 6ساله ي من 10 ساله بشه........................ بانو فرستاديم مجلس كه چه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مادري که فرزند دخترش دوست پسر دارد. IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    0 0
    تورا بخدا يا مدارس را پنج شنبه ها باز نگه داريد و يا اينکه مادران شاغل را تعطيل کنيد.بچه هاي اين دور و زمونه خيلي بي جنبه هستند.
  • زن تنها IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    0 0
    مگر معلمها که چهار روز در هفته تعطيل هستند وحقوقشان بالاتر از ديگر کارمندان است چه قدر به چرخه اقتصاد ضرر ميزنند .ما کارمندان ادارات فقط يک روز جمعه تعطيل هستيم وبايد تمام کار هاي منزل را در يک روز انجام دهيم و اين باعث غر غر از طرف همسرانمان شده است .و هميشه اعتراض دارند.
  • مادر IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    0 0
    خيلي بچه ها پرو شدن ديگه به حرف پدر و مادر ها گوش نمي کنند .وپدر ها هميشه غرغرميکنند واعصاب مادر ها را به هم ميريزند.
  • نرگس IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    تورا خدا اين موضوع را پيگيري کنيد و طرح تعطيلي پنج شنبه زنان شاغل را در دستور کار قرار دهيد بخدا خيلي برايمان سخت است خواهش مي کنيم اين کار را بکنيد چون زنان تهراني که تعطيل هستند يک رحمي هم به زنان شهرستاني بکنيد بخدا ما فرزندان روزهاي پنج شنبه بايد با خودمان به اداره بيايند . جمعي از زنان شاغل در يکي از ادارات نيشابور
  • ناشناس IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    لطفا در خصوص کاهش ساعت کاري زنان ويا تعطيلي در روزهاي پنجشنبه را براي بانوان شاغل انجام دهيد کودک معلول دارم نگهداري ان خيلي سخت است زودتر اقدام کنيد ضمنا بازنشستگي پيش از موعود براي زنان شاغل با بيست سال سابقه با دريافت حقوق 25 روز را تصويب کنيد
  • مادر IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    اميدوارم دولت اميد اميد ما را نااميد نکند دو روز تعطيلي در هفته کمک زيادي به مادران شاغل مي کند مسئوليت مادري وهمسري همراه با کاربيرون فرسوده امان کرده فرصت بيشتر با خانواده آرامش روحي و سلامت جسمي زنان ،خانواده هاي مارو استحکام بيشتري مي بخشد.اميدوارم اين طرح به صورت قانوني در کشور اجرا شود.