خرداد ماه امسال کشور شاهد حرکتی ویژه در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بود بنحوی که نود و پنج هیات ایرانی متشکل از کارشناسان شیلات ایران و جمعی از تولید کنندگان آبزیان کشور از فود سیتی بزرگترین مرکز عرضه مواد غذایی اروپا در مسکو بازدید کردند و ضمن برگزاری جلساتی با مدیران مرکز فود سیتی و فعالان بخش بازار آبزیان به بررسی راه های همکاری وتوسعه بازار آبزیان ایران در کشور روسیه پرداختند از این رو قدس در گفتگو با علی اصغر فتحی مدیرعامل مزرعه آبزیان چشمه به بررسی توفیقات جمهوری اسلامی در بحث پرورش و صادرات آبزیان گرمابی با استانداردهای جهانی پرداخته است.
*لطفا در خصوص تولیدات مزرعه آبزیان چشمه که به صادرات و استاندارهای جهانی اهتمام خاصی دارد توضیحاتی دهید که تفاوت عمده ماهیان گرمابی استاندارد با دیگر محصولات داخلی در این حوزه چیست؟
-این مزرعه با وسعت صد هزار متر درسال 64 رشت با پرورش ماهیان گرمابی با همت پدرو با هدف توسعه تولید مرغوب داخلی افتتاح شد . پرورش ماهیان گرمابی از همان سالهای اوائل انقلاب به طور جدی آغاز شد و مزرعه پرورش ماهیان گرمابی جزء اولین مجموعه ای است که ماهیان گرمابی را دراستخرهای خاکی را پرورش داده بنحوی که که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در استان های شمالی و جنوبی توسعه یافته است. فصل بهار زمان ریختن بچه ماهی درآب است تا فصل پاییز و زمستان ماهی هایی که دویست گرم بوده اند به وزنی حدود دو تا سه کیلو می رسند و وارد بازار می شوند . با توجه به اینکه ماهی را در فصول سرد سال باید صید کرد و براساس وزن و نوع کیفیت ماهی قیمت گذاری وبه فروش می رسد لذا یکی از دغدغه های اصلی تهیه کننده ها چگونگی فروش ماهی است که در صورت عدم وجود مشتری به صورت عمده گندیده نشوند. یکی دیگر از بزرگترین مشکلات این حوزه تغییر طعم ماهی به دلیل خارج کردن آن از استخر گلی بود و ماهی با گلی که روی بدنش بود کنار استخر جان می داد در حالی که براساس اصول و استانداردهای جهانی ماهی باید در استخر سیمانی بیست وچهار ساعت بماند تا گل و لای از بدنش پاک شده و سپس از استخر خارج شده و جان دهد که متاسفانه هیچ یک از این مراحل در کشور انجام نمی شد بنابراین مردم بر این باور بودند که طعم ماهی پرورشی خوب نیست و بوی گل می دهد در حالی که این مساله به دلیل جان دادن ماهی در روی زمین با همان تن آغشته به گل و لای بود. خوشبختانه تمامی این مراحل در محصولات جدید و جهانی ما انجام شده است. بازار مدرنی که به عنوان اولین بازار الگویی و استاندارد کشور در رشت در ابتدای جاده انزلی راه اندازی شده در محیط وسیع ، استاندارد و بهداشتی تعبیه شده که هدفی غیر از گسترش توسعه اقتصاد داخلی و صادرات با کیفیت و سلامت مواد غذایی ندارد. خوشبختانه حمایت های مسئولین منجر به تامین نیاز داخل و صادرات خارجی شده است.
*ورود به بازارهای جهانی نیازمند رعایت چه استانداردهایی است و دست یابی به استانداردهای جهانی در تحقق سیاست های اقتصادی مورد توجه مقام معظم رهبری تا چه اندازه تاثیر گذار است؟
-از زمانی که لارو از مادر گرفته می شود و به بچه ماهی و ماهی گرمابی تبدیل می شود ودر استخرهای پرواری ریخته می شود تمامی موارد باید ثبت شده، شناسه بندی و قابل پیگیری باشد که این ماهی در چه روزی ، در چه استخری پرورش یافته و در طول زمان سپری شده کیفیت غذای داده شده به ماهی مشخص شود ، حتی آنالیزغذا و ساعتهای غذای خوردن ماهی باید کاملا مشخص باشد تا در هنگام ورود به بازار خریدار همه موارد اشاره شده را به صورت کدهای برابر با استانداردهای جهانی مشاهده کند. متاسفانه زیر ساخت استاندارد سازی مراحل یاد شده در ایران وجود نداشت حتی اداره شیلات که متولی دولتی است در این حد توسعه یافته نبود و از طرف بخش خصوصی هم بدان توجهی نمی شد شاید تعداد انگشت شماری به صورت خودجوش کدهای یاد شده را از شرکت هایی به دست می آوردند . متاسفانه به دلیل تحریم ها و عدم دسترسی جمهوری اسلامی ایران به اطلاعات جهانی و عدم دریافت پروتکل های جدید از استانداردهای جهانی بی نصیب بودیم بنابراین برای جبران این موضوع در بررسی های به عمل آمده متوجه توان داخلی بالای کشور شدیم مسلما براساس توصیه های اکید مقام معظم رهبری ، اقتصاد مقاومتی باید متکی بر تولید داخلی با کیفیت و قابل رقابت با دنیا باشد چرا که بازارهای دنیا با رقابت و کیفیت به نوع محصول و هزینه آن توجه خاصی دارند، بنابراین اقتصاد مقاومتی مورد توجه معظم له بر تولیدی تاکید می کند که با هزینه کم و با بالاترین کیفیت ارائه شود بنحوی ککه مصرف کنندگان ایرانی در اولویت باشند تا با مصرف مواد غذایی ، پوشاک و ...مسیر زندگی اشان با سلامت طی شود در کنار آن بر اساس استانداردهای روز در راستای ارز آوری محصولات خود را به بازارهای دنیا ارائه کنیم . باشد مسلما اگر به این نکته توجه کنیم بر بسیاری از مشکلات غلبه کرده ایم چرا که مقام معظم رهبری همواره براین نکته تاکید کرده اند که تولیدات کشور باید متکی به توان داخلی باشد.
فرآوری محصول که طعم و کیفیت آن را حفظ کند یکی از اصولی است که می تواند کیفیت محصول را مطابق استانداردهای جهانی کند آیا در کشور در این زمینه اقدامی شده و شما دراین باره به چه توفیق هایی دست یافته اید؟
- با توجه به نامگذاری امسال که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده شد و تاکیدات موکد مقام معظم رهبری در سالهای اخیر بر موضوع اقتصاد مقاومتی با پژوهش ها و مطالعات ویژه ای امسال کشور روسیه به دلیل نزدیکی با ایران به عنوان اولین بازار جهانی با قیمت های مناسب و حداقل هزینه ها در مسکومورد توجه قرار گرفت بنحوی که در مکان وسیعی که به قول روسها چیزی شبیه به بزرگترین مرکز فروش اروپا با وسعت صد وده زمین فوتبال ات دفتر فروش محصولات ماهیان گرمابی تولید جمهوری اسلامی ایران دایرشد بنحوی که تمام موادغذایی از جزء تا کل به مردم این کشور ارائه می شود با شناسایی این مرکز و راه اندازی دفتر تجاری تخصصی آبزیان اولین اقدام لازم را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و صادرات با کیفیت به منصه ظهور رساندیم و با استفاده از حضور متخصصین تولید و فناوری خوشبختانه نام ایران اسلامی را بر سر زبان ها افتاد. بی شک ماهی را به همان شکلی که صید می شود نمی توان وارد بازارهای جهانی کرد چرا که نیازمند فرآوری ، بسته بندی، شستشو و پوست گیری خاصی است که تجهیزات ویژه ای می خواهد از این رو با ارائه طرح تولیدی فرآوری کاملی به شیلات و جهاد سازندگی موفق به کسب پروانه تاسیس و بهره برداری شدیم و در حال حاضر در شرف تاسیس کارخانه فرآوری داخل مزرعه پرورش ماهی هستیم به این صورت که ماهی صید شده از کنار استخر سیمانی با کمترین زمان در پروسه فرآوری قرار گیرد چرا که تازگی گوشت ماهی در ورود به بازارهای داخلی و جهانی بسیار مهم است. آنچه که برای این مهم پیش بینی شده و کشورهای دیگر از جمله روسیه از آن استقبال کرده اند تهیه باگت و برگری از گوشت ماهیان دریایی است چرا که ناگت های تولیدی تا پیش از این از ماهیان اقیانوسی و دریایی تهیه می شد در حالی که تا کنون از گوشت ماهی پرورشی و گرمابی ناگت و برگر ماهی تهیه نشده بود که بخش آر ان دی ما با فرمول نویسی ، آزمایش گوشت ماهی ؛طبخ و اندازه پخت آنها و آزمایش های مختلف به گوشت مطبوع و خوشمزه ای در ناگت و برگر ماهی رسیده اند.
*ماهی به عنوان یکی از مواد غذایی مغذی در رشد و سلامت جسمی کودکان بسیار موثر است اما متاسفانه برخی کودکان از طعم و بوی ماهی گریزان بوده بنابراین از دریافت ریز مغذی های ماهی محروم می شوند برای کودکان چه تمهیداتی اندیشیده اید؟
-یکی از پیش نیازهای مهم توجه به بخش کودکان و نوجوانان است که با دریافت تغذیه مناسب و مصرف ماهی سلامت آینده سازان کشور تضمین شود، مسلما تغذیه خوب و سلامت افراد جامعه به افزایش توان کاری جوانان منجر می شود از این رو با نوشتن فرمول خاصی برای کودکان و نوجوانان و استفاده از مواد مناسب و حذف برخی ادویه ها و رنگ ها که سلامت این گروه سنی را به خطر می اندازد به فرمول ویژه ای رسیدیم که نتیجه آن ناگت ماهی کودکان به عنوان یک غذای سالم است که طی مذاکراتی با آموزش و پرورش و بررسی ها و آزمایشهایی که در این وزارتخانه انجام شده قرار است در بین دانش اموزان و در بوفه های مدارس توزیع شود.
*لطفا در سمیناری که در هفته های اخیر در روسیه برگزار شد و مسولان ایرانی در آن شرکت داشتند نیز توضیح دهید؟
-در هفته اخیر تنی چند از کارشناسان بلند پایه شیلات برای حضور در سمیناری عازم روسیه شدند با توجه به اینکه شناخت بازار نهایی برای فروش این محصول برای مدیران جمهوری اسلامی حائز اهمیت است مقامات مسئول به این مهم اهتمام نشان دادند. با توجه به رعایت قوانین حاکم در روسیه مجبور به طی مراحل مختلفی شدیم اما همچنان به دلیل برخی از پیش نیازهای ارسال جنس همچون کد بین المللی مزرعه که متاسفانه مزارع پرورش ماهی ایران فاقد آن هستند حرکت سریع تر سخت بود که خوشبختانه مزرعه ما در حال دریافت این کد است و دامپزشکی فرصت خوبی به پرورشهای سردآبی و گرمابی داده و از مزارعی که دارای پروانه کار هستند خواسته که این کد برای دریافت کد مورد نظر اقدام نمایند. خوشبختانه همکاری دولت با صاحبان مزرعه پرورش ماهی کمک بزرگی به آنها برای رسیدن به بازارهای جهانی است. مهندس کرمی راد مدیر کل حفظ منافع زیر ساخت آبزیان شیلات به همراه چند تن از مدیران و پروش دهنده های عمده کشور با بررسی مجموعه پرورش ...خوشبختانه به این موضوع توجه خاصی نشان دادند.
*جدای از فراهم شدن شرایط صادرات چرا روسیه به عنوان اولین کشور صادر کننده انتخاب شده است ؟
-زیرا مردم روسیه علاقه خاصی به مصرف ماهی دارند و خرید ماهی جزیی از سبد غذایی آنهاست از این رو روسیه بازار بزرگی برای محصولات دریایی است و ایران به دلیل شرایط منطقه ای، طعم آبزیان و آب وهوای مناسب از ویژگی های قابل توجهی برای حضور در بازارهای جهانی برخوردار است بنحوی که شرایط ایران به دلیل کیفیت بالاتر و طعم بهتر نسبت به سایر رقبای جهانی مطلوب تر است. امید می رود در آینده ای نه چندان دور با رسیدن به طرح فرآوری بتوانیم تمام محصولات داخلی را مطابق با استاندارهای جهانی فرآوری کرده وارزش افزوده آن در داخل کشور انجام شود تا با تکیه بر این موضوع بتوانیم جوانان روستایی را جذب کرده و به اشتغالزایی کمک کرده همچنین از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها جلوگیری به عمل آید.
-
نظر شما