کاهانی مقدم: یازدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه، ابزار و ادوات باغبانی با حضور 298 شرکت داخلی و خارجی از امروز عصر در مشهد گشایش می یابد.

 یازدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه مشهد امروز گشایش می یابد

 

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، دیروز در نشستی مطبوعاتی به همین مناسبت گفت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه ترغیب شهروندان به خرید بیشتر گل و گیاه آشنا شدن تولیدکنندگان با روشهای جدید و فناوریهای نوین تولید و پرورش گل و گیاه، ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمدهای ملی از طریق صادرات می باشد.
خلیل ا... کاظمی در همین حال با بیان اینکه سالانه یکصد میلیارد دلار مبادله گل و گیاه در دنیا انجام می شود سهم کشورمان را از این صنعت 02/0 درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که کشور هلند با یک چهلم وسعت ایران 66 میلیارد دلار درآمد (66 درصد) از این مبادلات عایدی دارد و 35 هزار فرصت شغلی از این حیث در هلند ایجاد شده است.
وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزیهای انجام شده و افزایش اراضی زیر کشت گل و گیاه از حدود پنج به 76 هزار هکتار- بر اساس برنامه پنجم توسعه- سهم کشورمان به 3 تا 5 درصد افزایش پیدا کند.

موانع تولید گل و گیاه

به گفته وی، در حال حاضر کشورمان در تولید گیاهان گلخانه ای رتبه چهارم و تولید گل و گیاه رتبه 107 را داراست.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد مشکلات اصلی و موانع بر سر راه تولید گل را نداشتن کشت تخصصی و عدم آشنایی تولیدکنندگان با دانش و فناوریهای نوین، کشت سنتی و تنوع تولید، وضعیت نامطلوب بسته بندی، قرنطینه و حمل و نقل هوایی و نیز ضعف عملکرد در حوزه بازاریابی عنوان کرد.
کاظمی با اشاره به فعالیتهای گسترده شهرداری در این زمینه گفت: بیش از 20 میلیون شاخه و بوته گل طی سال گذشته در سطح شهر مشهد کاشته شد که سه برابر سال 89 بوده است.
وی از افزایش سرانه فضای سبز شهروندان مشهدی از 4/8 به 4/10 مترمربع خبر داد و گفت: تعداد پارک محله های شهر هم از 259 به 397 پارک افزایش یافته و چند پارک بزرگ نیز در حال احداث و تکمیل است.
وی در ادامه از آغاز عملیات اجرایی پارک 392 هکتاری خورشید در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: دو پارک موضوعی 2 و 12 هکتاری گل و گیاه شناسی هم تا پایان سال به بهره برداری می رسد و عملیات اجرایی چند پارک موضوعی دیگر نیز شروع شده و یا بزودی آغاز می شود.
وی با بیان اینکه طرح درختکاری در خیابانهای اصلی شهر مشهد تا پایان تیرماه تکمیل می شود، افزود: تاکنون در این طرح 400 هزار اصله درخت غرس شده است و با پایان یافتن این طرح، کاشت درخت درخیابانهای فرعی و فضاهای مناسب مربوط به ادارات آغاز خواهد شد.
کاظمی همچنین از ساخت تصفیه خانه فاضلاب به منظور آبیاری فضای سبز شهری با همکاری شرکت آبفا خبر داد و گفت: هم اکنون در دو پارک بزرگ مشهد تصفیه خانه های مستقل در حال بهره برداری است و فضای سبز برخی محلات نیز به تصفیه خانه فاضلاب مجهز خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از سال 89 تا پایان 91 به منظور حذف سیستم آبیاری فضای سبز با تانکر 500 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.

حرکت کاروان گل در خیابان های مشهد

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد هم در این نشست گفت: در یازدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه مشهد، روشهای جدید توسعه فضای سبز شهری، استفاده از انرژیهای نوین همانند سیستم های آبیاری به نمایش گذاشته می شود.
وی قیمت محصولات ارائه شده در این نمایشگاه را دارای 15 تا 20 درصد تخفیف اعلام کرد و افزود: به منظور ترغیب شهروندان به خرید گل و گیاه بن های ویژه خرید با 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده که ادارات و شرکتها نیز می توانند برای کارمندان خود از این بن ها تهیه کنند.
احمدرضا سلامی برگزاری کارگاه آموزش توسعه فضای سبز پایدار شهری، نشست تخصصی مدیران فضای سبز کلانشهرها و برگزاری مسابقات گل آرایی از جمله برنامه های جنبی این نمایشگاه اعلام کرد و گفت: ساعت 30/8 صبح امروز نیز کاروان گل از بولوار فرودگاه به راه افتاده و با عبور از میدان 15 خرداد، تقی آباد، بلوار احمدآباد، آزادی و وکیل آباد در نمایشگاه بین المللی مشهد متوقف می شود.
به گفته وی، در این کاروان حدود 20 وسیله نقلیه از دوچرخه تا کامیون و تریلی با گل آذین بندی شده است .
مدیر عامل نمایشگاه بین المللی مشهد هم با بیان اینکه 20 هزار مترمربع فضای مسقف و دو هزار مترمربع فضای باز به یازدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه اختصاص یافته است، اظهار داشت: این فضا نسبت به نمایشگاه قبلی 200 درصد رشد داشته است.
سیدمحمد سیدی گفت: در این نمایشگاه 298 شرکت و 18 نماینده شرکت های خارجی در 600 غرفه حضور دارند که چهار شرکت از کشور ترکیه نیز به طور مستقیم در نمایشگاه شرکت کرده و محصولات خود را به نمایش می گذارند.
وی زمینه های فعالیت شرکت کنندگان را پرورش انواع گل و گیاهان فصلی و دائمی، شاخه بریده، آپارتمانی، زینتی، درختچه های تزئینی و نهال، گل خشک طبیعی، گیاهان دارویی، نهاده های کشاورزی، ماشین آلات و ادوات باغبانی و کشاورزی، طراحی و اجرای سیستم های آبیاری، تجهیزات آزمایشگاهی، طراحی فضای سبز، چراغهای روشنایی پارکها و سازه های گلخانه ای اعلام کرد.
وی گفت: این نمایشگاه از ساعت 17 امروز گشایش یافته و تا هجدهم اردیبهشت پذیرای علاقه مندان به گل و گیاه خواهد بود.
به گفته وی ساعات بازدید از نمایشگاه در روزهای عادی از 17 تا 23، در روز جمعه 10 تا 23 و روزهای شنبه و یکشنبه که به کارشناسان و متخصصان اختصاص دارد از ساعت 10 تا 16 می باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.