۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 63705

خطر ابتلا در فرزندانی که مادر مبتلا دارند 2 برابر بیشتر از کودکانی است که پدر مصروع دارند.

صرع از والدین به فرزندان منتقل می شود؟

به گزارش قدس آنلاین دکتر حسین دلاور کسمایی، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به این که انوع معینی از صرع در خانواده منتقل می شود گفت: خطر ابتلا به صرع از خواهران، برادران و فرزندان مبتلا به اختلالات تشنجی 4 تا 8 درصد است ولی این خطر در جمعیت عمومی 1 تا 2 درصد است.


* کدام یک از انواع صرع بیشتر موروثی است؟


این متخصص مغز و اعصاب با بیان این که افراد مبتلا به صرع ژنرالیزه که بر اساس الگوی بررسی دستگاه نوار مغز، هر دو بخش مغر در زمان حمله درگیر است بیش از بیماران مبتلا به صرع پارشیال است گفت: والدینی که سابقه حمله صرع ژنرالیزه دارند بیشتر از بیماران مبتلا به سایر انواع صرع، احتمال داشتن فرزندانی با همان شرایط را دارند.


* فاکتورهای موثر در انتقال وراثت در صرع


دکتر دلاور کسمایی گفت: فرزندان والدینی که حملات تشنجی آنها بیش از 20 سالگی پدیدار شده بیش از فرزندانی که والدین شان دیر به حملات تشنجی مبتلا شده اند در معرض ابتلا هستند.


وی در ادامه با استناد بر مطالعات انجام شده گفت: خطر ابتلا به صرع در فرزندانی که مادر مبتلا دارند 2 برابر بیشتر از کودکانی بوده که پدر مصروع داشته اند.


* ضربه سر باعث صرع نمی شود


این متخصص مغز و اعصاب خاطر نشان کرد: خطر ابتلا به صرع در مقایسه با جمعیت کلی خویشاوندان افرادی که به دلیل صدمات مغزی همچون سکته مغزی، ضربه شدید سر و یا عفونت های مغزی دچار صرع شده اند ، افزایش نمی یابد.


وی در پایان گفت: بیشتر انواع صرع عملکرد مجموعه ای از ژن و تاثیرات محیط است لذا امکان عدم انتقال صرع از نسلی به نسل بعدی در تمام افراد بلکه ایجاد صرع در نسل بعدی نیستند و اگر ژن ها به نسل بعد منتقل شوند، تمام افراد خانواده مبتلا نخواهند شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.