گروه اقتصادی- امیر روحپرور - مسؤولان بانک مسکن بتازگی از پرداخت وام به واحدهای مسکونی بالای 12‌سال ساخت خبر داده‌اند؛ ...

خبرهای تازه از افزایش وام مسکن

موضوعی که تازگی داشت. با این حال دیروز وزیر مسکن از اعطای این وام به خانه 15‌سال ساخت خبر داد؛ تدبیری که به اعتقاد کارشناسان باعث بازار گرمی و البته رونق خرید و فروش خانه‌های قدیمی می‌شود.
نیکزاد خبرهای دیگر هم داشت؛ از نقره داغ کردن سفته‌بازان تا تمهیدات اتخاذ شده برای کنترل بازاری که این روزها گویا نبضش به دست دلالان و صاحبان نقدینگی سرگردان افتاده است.

نظر اتحادیه
جزئیات میزان و نحوه پرداخت تسهیلات خرید به واحدهای مسکونی بالای 12سال ساخت را اعلام کرد و بر این اساس به منظور افزایش رضایتمندی متقاضیان، اعطای تسهیلات خرید مسکن به این واحدها امکان‌پذیر شده است. در این باره رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک می‌گوید: اگر تسهیلات وام آزاد باشد یا 
به راحتی ارایه شود، علاوه بر رونق در خرید و فروش مسکن، بازسازی و خرید و فروش خانه‌های قدیمی‌تر نیز رونق پیدا می‌کند.
مصطفی قلی‌خسروی درباره پرداخت تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه‌های بالای 12‌سال ساخت و تأثیر 
آن در بازار مسکن اظهار کرد: در صورتی‌که این امکان فراهم شود، علاوه بر بهتر شدن روند کار، محدودیتها کمتر می‌شود؛ قطعاً همه مردم از این اقدام بهره می‌برند و چرخه اقتصادی نیز رونق پیدا می‌کند. در همین حال مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن نیز معتقد است: پرداخت پلکانی تسهیلات به مسکن‌های 12سال ساخت قیمت مسکن را افزایش نمی‌دهد.
بیژنی در پاسخ به این پرسش که قرار بود وام ساخت مسکن به 40‌میلیون تومان افزایش یابد، گفت: هنوز خبری نیست!

وام از هفته آینده
در همین حال وزیر راه و شهرسازی دیروز از اختصاص وام 20‌میلیون تومانی خرید به خانه‌های با عمر 15‌سال ساخت از هفته آینده خبر داد.
علی نیکزاد گفت: در گذشته وام 20‌میلیون تومانی خرید مسکن به خانه‌های با عمر 12‌سال اختصاص می‌یافت اما بر اساس توافق انجام شده این مدت به 15‌سال افزایش پیدا کرد. وی افزود: این افزایش سیاست خوبی بود که با همکاری بانک مسکن اجرا می‌شود، البته بانک مسکن قصد داشت تا برای خانه‌های 12‌ساله 20میلیون تومان و 20ساله 10میلیون تومان وام بدهد، اما با پیشنهاد ما وام 20‌میلیونی برای خانه‌های 15‌ساله تصویب شد.
وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه این مصوبه از اول هفته آینده اجرایی می‌شود، گفت: در هفته‌های گذشته این موضوع مورد توافق قرار گرفت تا از هفته آینده به صورت رسمی اجرا شود.

هشدار به سفته‌بازان
وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: تلاش ما این است که دنبال اعمال ابزار قانونی برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن نباشیم، اما اگر مجبور شویم، آن را به کار می‌گیریم.
علی نیکزاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از افزایش قیمت و اجاره‌بهای مسکن در ماه‌های آینده و یا تابستان چیست، گفت: اگر برخی بخواهند بازار مسکن را به هم بریزند، حتماً بدانند که ما از ابزار قانونی مثل مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه و مالیات بر معاملات مکرر استفاده خواهیم کرد.

 

وام ساخت مسکن به 50‌میلیون تومان افزایش یافت

این در حالی است تازه‌ترین تصمیم بانک مسکن بر این شده تا سقف وام ساخت مسکن از طریق اوراق حق تقدم و صندوق پس‌انداز مسکن به 50‌میلیون تومان برسد. یک مقام مسؤول با تأیید این خبر به فارس گفت: بخشنامه‌ای تنظیم شده که بر اساس آن از محل اوراق حق تقدم و از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن وام ساخت مسکن به 50‌میلیون تومان افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه به احتمال زیاد این بخشنامه تا فردا صادر می‌شود، ادامه داد: بر‌اساس این بخشنامه اعضای یک خانواده (پدر، مادر، برادر و خواهر) می‌توانند توأماً با داشتن اوراق حق تقدم و حساب پس‌انداز مسکن از وام 50‌میلیونی ساخت مسکن بهره‌مند شوند. در حال حاضر وام ساخت مسکن بانک مسکن 30‌میلیون تومان است که 25‌میلیون تومان آن برای متقاضیان قسط‌‌ بندی می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاويد IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    1 10
    خدا کند هرچه زودتر عملي بشود وام 50 ميليون ودرحدشعار نباشد.
  • نبوي IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    آيا شامل وام خريد مسکن هم مي شود
  • نوروز سامه IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    60 2
    با اعطايي اين وام ها قيمت خانه ها افزايش مي يابد ، دولت براي کنترل بازار مسکن بايد روي مسکن مهر با تسهيلات بيشتر متمرکز شود ، تا همه از مسکن برخوردار شوند