قدس آنلاین- پورافضلی: صلوات را باید مقدمه دعا و کلید برآورده شدن حاجات و نیازها دانست که باید آن را بهترین هدیه از طرف خداوند برای انسان دانست که باعث جلای روح آدمی و سعه رحمت و گشایش است.

ذکری برای بخشش گناهان و نابودی خطاها

ائمه هدی علیهم السلام در باره فواید و آثار ارزشمند صلوات به نکات جالبی اشاره کرده اند. امام رضا علیه السلام در سخنی ارزشمند صلوات را مایه بخشش گناهان و نابودی خطاها می دانند. آن حضرت می فرمایند: مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلی مایُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ، فَلْیَکْثُرْ مِنْ الصَّلوهِ عَلی مُحَمَّد وَآلِهِ، فَإنَّها تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً. یعنی: کسی که توان جبران گناهانش را ندارد، زیاد بر حضرت محمّد و اهل بیتش(علیهم السلام)صلوات و درود فرستد، که همانا گناهانش ـ اگر حقّ الناس نباشد ـ محو و نابود گردد.(1)
آن حضرت در سخنی دیگر درباره جایگاه و اهمیت ذکر صلوات می فرماید: الصَّلوهُ عَلی مُحَمَّد وَ آلِهِ تَعْدِلُ عِنْدَاللهِ عَزَّ وَ جَلَّ التَّسْبیحَ وَالتَّهْلیلَ وَالتَّکْبیرَ. یعنی: فرستادن صلوات و تحیّت بر حضرت محمّد و اهل بیت آن حضرت (علیهم السلام) در پیشگاه خداوند متعال، پاداش گفتن «سبحان الله، لا إله إلاّ الله، الله اکبر» را دارد.(2)
سیره امام رضا (علیه السلام) در فرستادن صلوات
امام رضا - علیه السلام - هنگام صبح پس از نماز و پس از سلام ، در جایگاه نماز مى نشست و به تسبیح و حمد و تکبیر و تهلیل خدا مشغول مى شد، و به پیامبر و آل او صلوات مى فرستاد تا این که خورشید طلوع مى کرد.(3)
عبید اللَّه بن عبد اللَّه دهقان می گوید : خدمت حضرت رضا علیه السلام شرفیاب شدم ، پس آن حضرت به من فرمود : معناى گفتار خداوند چیست؟ (که فرماید:) و یاد کرد نام پروردگارش را پس صلوات بجا آورد « (سوره اعلى آیه 15) من عرض کردم : یعنى هر زمان نام پروردگارش را بیاد آورد برخاست‏ پس نماز خواند (و صلاة به معناى نماز است) فرمود: (اگر این طور باشد) پس خدا به حقیقت تکلیفى نابجا و بیرون از طاقت و توانائى کرده است؟ عرض کردم : قربانت پس معناى آن چگونه است؟ فرمود: هر گاه نام پروردگارش را یاد کند بر محمد و آل او صلوات فرستد. (4)

1. بحارالأنوار، ج 91، ص 47، ح 2
2. «أمالی شیخ صدوق ص 68»
3. بحارالانوار، ج 49، ص 92؛ سیره رضوى ، ص 20 – 19
4. اصول کافى جلد 4 صفحه 252

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس جعفري IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    2 1
    موضوع «چگونگي صلوات بر پيامبر(ص) و اهل‌بيت(ع)» از مباحث مهم و حساس فقهي، كلامي و تاريخي بين شيعه و سني است. واژه صحيح و کامل صلوات در روايات ديني و سيره بزرگان تشيع از قديم تا حال، عبارت «اللّهم صلّ علي محمّد وآل محمّد» و يا «صلّي الله عليه وآله» است. اما برخي اهل سنّت در اثر حاکميت ظالمانه بني اميه و بني عباس و به دليل عدم اعتقاد آنان به مقامات خاص اهل بيت(ع) ـ از جمله مقام عصمت، امامت و جانشيني بلافصل پيامبر اکرم(ص) ـ به جاي بيان و اداي کامل و صحيح صلوات، آن را به صورت «صلّي الله عليه و سلّم» نوشته و مي‏ نويسند که البته نادرست و ناقص است". اين همان صلوات ابتر هست که در روايات آن نهي شده است.