قدس انلاین –قاانی:بعد از کش و قوس های فراوان و پس ازآنکه شورای رقابت در اسفندماه سال گذشته دستوالعمل موقت قیمت گذاری خودرو را ارائه داده بود مقررشد دستورالعمل دائمی قیمت گذاری خودرو را تا پایان فروردین امسال ارائه دهد که امروز آخرین مهلت شورای رقابت برای تعیین این دستورالعمل است .شورا قراراست فردا قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام کند و پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش قابل توجه در قیمت رسمی این محصولات است.

موعدکشیدن ترمز گرانی خودرو رسید/ فردا قیمت خودرو نهایی می شود/پیش بینی قیمت پراید،مگان و پژو

به گزارش قدس آنلاین، سرانجام پس از مدت‌ها گمانه‌زنی، اعضای شورای رقابت در جلسه روز اول اردیبهشت به ابهامات باقی مانده خواهند پرداخت و دستورالعمل قطعی قیمت خودرو را تصویب خواهند کرد.
یکی از اعضای شورای رقابت گفت: درجلسه روز اول اردیبهشت، طبق قولی که به مردم داده‌ایم، به رفع آخرین مشکلات خواهیم پرداخت و دستورالعمل نهایی که تدوین آن مراحل پایانی خود را پشت سر گذاشته، توسط اعضا تصویب خواهد شد.
محمدعلی مددی در رابطه با اظهارنظر یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس درباره تعلل شورای رقابت در قیمت‌گذاری نیز گفت: برخی دوستان نسبت به شورای رقابت کم لطفی می‌کنند شورا از روزی که طرح قیمت گذاری را بر عهده گرفته است در همه سطوح به تلاش پرداخته تا قیمت‌های جدید در اولین فرصت تصویب شود.
وی ادامه داد: البته شورا در نخستین گام و برای جلوگیری از سردرگمی بازار دستورالعملی موقت را تدوین و ارائه کرد و اگر دستورالعمل قطعی به پایان فروردین موکول شد به این دلیل است که باید با خودروسازان، قطعه‌سازان و دیگر نهادهایی که در امر خودرو دخیل هستند مذاکره می‌شد تا طرح نهایی از هر نظر بی عیب باشد.
مددی در رابطه با وضعیت افرادی که از شرکت‌های خودرودسازی، پیش خرید کرده بودند نیز توضیح داد: افرادی که برای دریافت ماشین نام نویسی کرده بودند و هنوز خودروهایشان دریافت نکرده‌اند، در سردرگمی هستند به همین دلیل شورا تصمیم گرفت به موضوع ورود کند و در همین راستا بحث‌هایی مطرح شده که در صورت تایید نهایی خودروسازان را ملزم می‌کند مابه التفاوت مبلغ گرفته را با دستورالعمل جدید شورای رقابت به متقاضیان استرداد کند.
*قیمت خودرو فردا نهایی می شود
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه امروز آخرین فرصت شورای رقابت برای تعیین فرمول قیمتگذاری خودرو است، گفت:در صورتی که شورای رقابت تا پایان امروز فرمول قیمتگذاری خودرو را ارائه نکند، فردا جلسه ای با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد و تصمیم گیری نهایی برای قیمت خودرو گرفته می شود.
محمدعلی پورمختار با اشاره به اینکه امروز آخرین فرصت شورای رقابت برای تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو است، تصریح کرد: اگر شورای رقابت فرمول تعیین دستورالعمل قیمت گذاری را ارائه ندهد فردا تصمیم نهایی در خصوص تعیین قیمت خودرو گرفته خواهد شد.
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون تا پایان وقت امروز منتظر دریافت فرمول قیمتگذاری خودرو از سوی شورای رقابت است.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: در صورتی که شورای رقابت تا پایان امروز فرمول قیمتگذاری خودروهای داخلی را ارائه نکند، فردا جلسه ای با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد و تصمیم گیری نهایی برای قیمت خودرو گرفته می شود.
* تداوم مقاومت خودروسازان برای کاهش قیمت خودرو
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از استعلام تناژ محصولات خودروسازان توسط شورای رقابت خبر داد و افزود:‌ فرآیند رسیدگی به نابسامانی‌های قیمتی صنعت خودرو طولانی شده است.
علی علی‌لو در گفت‌و‌گو با ایسنا، گفت: پس از اوج گرفتن نابسامانی‌های بازار خودرو قرار شد سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده کنار بکشد و شورای رقابت به موضوع رسیدگی کند.
نماینده مردم شبستر افزود: متاسفانه شورای رقابت هنوز به قیمت نهایی نرسیده است. این شورا به تازگی از خودروسازان تناژ محصولاتشان را استعلام کرده است، بنده از تاثیر این موضوع بر قیمت‌گذاری نهایی خودرو اطلاعی ندارم.
وی از تداوم مقاومت خودروسازان برای کاهش قیمت خودرو سخن گفت و افزود: البته رئیس شورای رقابت از قیمت‌گذاری احتمالی و ابلاغ آن به خودروسازان سخن گفته است و این در حالی است که نابسامانی‌های بازار خودرو موجب سردرگمی مشتریان شده است.
البته در مقابل با نزدیک شدن به موعد اعلام قیمت‌های جدید خودروهای داخلی، فعالان بازار خودرو خود را برای کاهش رسمی قیمت‌ها آماده می‌کنند.
فعالان بازار معتقدند کاهش قیمت‌های رسمی، شوک دیگری به این بازار وارد کرده و موجب کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار آزاد خواهد شد.
این درحالی است که هم اکنون قیمت بسیاری از خودروهای داخلی در بازار آزاد به کمتر از قیمت‌های رسمی آن‌ها سقوط کرده است.
به عنوان مثال در حالی قیمت تندر 90 ایران خودرو و پارس خودرو در بازار آزاد به حدود 30 میلیون و 500 هزار تومان رسیده که قیمت این محصول در دو کارخانه سازنده 35 میلیون و 50 هزار تومان تعیین شده است.
* پیش بینی قیمت پراید،مگان وپژو
پیش‌بینی می‌شود با اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی بازار این محصولات با ریزش قیمتی شدیدی مواجه شود. این وضعیت در حالی است که هم‌اکنون نرخ خودروها در بازار آزاد به کمتر از قیمت‌های رسمی سقوط کرده است. به گزارش ایسنا، قیمت خودروهای پر تیراژ داخلی به شرح زیر است:
نوع خودرو/ قیمت بازار /قیمت کارخانه
سایپا 111 / 15میلیون/ 16 میلیون و 700هزار
سایپا 131SL 14 میلیون 15 میلیون و 200 هزار
سایپا 131SX 15 میلیون 16 میلیون و 50هزار
تیبا 18میلیون 19 میلیون و 290 هزار
تندر 90 پارس خودرو E2 30 میلیون و 500 هزار 35 میلیون و 50 هزار
مگان 70میلیون 74 میلیون و 400هزار
ماکسیما 105میلیون 103میلیون
206 صندوق‌دار V8 37میلیون 34 میلیون و 500 هزار
206 صندوق‌دار V9 47میلیون 39 میلیون و 500 هزار
تندر 90 ایران خودرو E2 30 میلیون و 500 هزار 35 میلیون و 50 هزار
پژو پارس سال 30میلیون 29میلیون
پژو 405 23میلیون 25 میلیون و 500 هزار
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاشم نيا IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    تکليف پيشفروشهاي آبان ماه عيد عدير ايران خودرو تحويلي اسفند 91 چه ميشه؟ براي ما قيمت روز همان قيمت مهر 91 بايد باشد چون نرخهاي تجاري توسط رياست محترم مجلس و شوراي رقابت وتو شده و نرخ ديگري هم در آن تاريخ وجود نداشته است. از خيرگزاري شما که بيش و پيش از همه ي سايتها به موضوع خودرو ورود پيدا کرده درخواست دارم در تماس با آقاي دکتر پژويان اين مورد را پيگيري فرمايند. با تشکر
  • هاشم نيا IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    متاسفانه بايد به اطلاع برسانم که در تماس تلفني با ايران خودرو در مورد اشخاصي که دعوتنامه با نرخهاي نجومي تجاري صادر شده (تحويليهاي اسفند 91 و فروردين 92) گفتند وقتي دعوتنامه صادر شود قيمت قطعي بوده و قابل تغيير نخواهد بود و کاهش قيمتهاي شوراي رقابت به ما اعمال نخواهد شد. واقعا از همه ي اشخاصي که حقشان پايمال شده خواهشمندم اعتراض خود را به هر نحوي که ميدانيد اعلام فرماييد. با اين وصف قيمت اسفند 91 از قيمت سال 92 گرانتر خواهد بود!!!
  • علي IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    0 0
    براي خودم متأسفم که در مملکت خودم بايد به اجبار کالاي نامرغوب(ايراني يا چيني) با قيمت بالا، بخرم.