گروه اقتصادی-خجسته ناطق : کشف سکه های تقلبی در بازار طلا و سکه کشور موضوعی است که خریداران را بشدت نگران کرده است،

 خسارت های کلان مردم با خرید سکه های تاریخ گذشته

 

 چرا که این روزها سرمایه گذاری روی این فلز گرانبها بیش از هر زمان دیگری معمول شده است، به همین دلیل تقاضا برای خرید سکه هر روز بیشتر می شود؛ طبیعی است در چنین مواقعی سکه های تقلبی و جعلی رواج بیشتری پیدا می کند و در نتیجه دلمشغولی و سوداگران و خریداران سکه نیز بیشتر می شود. در این مورد با یوسف تقی زادگان از مسؤولان اتحادیه طلا و جواهر و نقره گفتگویی انجام داده ایم که از نظر شما می گذرد.
* به تازگی در گوشه و کنار کشور تعداد زیادی سکه تقلبی کشف شده و گویا در تهران افرادی که مبادرت به ساخت سکه های تقلبی می کردند دستگیر شده اند، نظر شما در این مورد چیست؟
** در تهران تعداد نامشخصی مبادرت به این کار می کردند که خوشبختانه دستگیر شده اند؛ البته ضرب سکه های تقلبی همیشه بوده و ممکن است در حال حاضر هم در گوشه و کنار کشور این کار صورت بگیرد، چنانکه در سال 1386 در مشهد در زمینه جعل سکه به ما اطلاع دادند که چنین سکه هایی به فروش می رسد و ما فردای آن روز اعضای این باند را دستگیر و حدود 300 سکه تقلبی و مقداری پول از داخل خودروی آنها کشف کردیم که در اختیار نیروی انتظامی قرار دادیم و از آن سال به بعد حتی یک سکه تقلبی در مشهد مشاهده نشده است؛ البته این تقلب در زمانهای طولانی صورت می گرفته و ما توانستیم اعضای باند را که از کرج به مشهد آمده بودند، دستگیر کنیم و در حال حاضر هم پرونده آن مفتوح است و هنوز همکاران ما که این سکه ها را خریداری کرده بودند به حق خود نرسیده اند!
* این قضیه که مربوط به گذشته است. درباره کشف اخیر سکه های تقلبی چه نظری دارید، اگر چنین باندی در تهران وجود داشته ممکن است سکه های تقلبی را در شهرستانها نیز توزیع کرده باشند؟
** با توجه به افزایش قیمت طلا گهگاهی تخلف صورت می گیرد، به عنوان مثال در شب عید که بانک مرکزی سکه های یک گرمی را توزیع می کرد به ما اطلاع دادند که در بازار تهران قلابی آن را به فروش می رسانند و ما با تهران مکاتبه کردیم و ظرف یک هفته سکه های قلابی از بازار جمع آوری شد و اکنون دیگر چیزی به نام سکه تقلبی نداریم.
* مردم چگونه می توانند متوجه شوند که سکه ای تقلبی است؟
** مردم که طلا شناس نیستند؛ این یک کار تخصصی است، می دانید آلیاژ طلا وزن مخصوصش بالاست یک قطعه سکه بهارآزادی 8 گرم و 130 سوت وزن دارد اگر داخل کارتهای تبلیغاتی بزنند با 2 گرم وزن کارت باید حدود 10 گرم وزن داشته باشد سکه هایی که ما کشف کردیم لای کارتهای دو جداره یک تکه فلز گذاشته بودند که وزنش به 10 گرم برسد و گرنه وزن سکه های تقلبی 5/5 گرم بیشتر نمی شود که با 2 گرم وزن کارت به 8 گرم بیشتر نمی رسد؛ باندی که این کار را انجام داده بود باند خطرناکی بود که دیگر به آن صورت وجود ندارد. به هر حال ما به مردم توجه می دهیم که به هیچ وجه از دست افراد ناشناس و دلال ها طلا و سکه خریداری نکنند.
* به نظر شما چه راهی برای جلوگیری از جعل سکه های طلا وجود دارد؟
** به نظر می رسد برای مبارزه با این معضل خود بانک مرکزی باید متولی این کار باشد. ما نیز سکه های غیربانکی را ابتدا از مشهد و سپس از کل ایران حذف کردیم و در حال حاضر دیگر سکه غیر بانکی نداریم، چون سکه ذخایر مملکت است و متعلق به بانک مرکزی است، در همین زمینه ما با چند کارگاه در اصفهان که سکه غیربانکی ضرب می کردند برخورد کردیم و از آنها تعهد گرفتیم که دیگر سکه غیربانکی نزنند.
* سکه های پارسیان چرا از دور خارج شد؟
** در مورد سکه های پارسیان اولاً باید بدانید اینها سکه نیستند، بلکه باید به آنها پلاک یا طرح سکه گفت؛ در این مورد هم بانک مرکزی در نشستی که با مسؤولان مربوطه از کل کشور داشت اعلام کرد، هر سکه ای که به صورت دایره ضرب شود متعلق به بانک مرکزی است و اگر کسی خواسته باشد پلاک یا طرح سکه ای بسازد باید به صورت چهارگوش،یا مستطیل و اشکال مختلف دیگری درآورد و این سکه های پارسیان و مبارکباد و غیره بتدریج از دور خارج می شود و باید به اشکال دیگری غیر از دایره ساخته شود.
* می گویند سکه های بهارآزادی قبل از سال 86 ارزانتر از سکه های بعد از این تاریخ است، آیا این موضوع واقعیت دارد؟
** متأسفانه حقیقت دارد و من وقتی این قضیه را پیگیری کردم متوجه شدم، در سال های 87-86 که یک بانک شروع به سرمایه گذاری سکه کرد، این تخلف را انجام داد، بدین معنی که چون روی سکه و طلا شناختی نداشت اعلام کرد که فقط سکه های 1388 به بعد را می پذیرد و این تخلف باعث شد که از آن پس سکه ها را به تاریخ خرید و فروش کنند و این کار از نظر اتحادیه غیرقانونی است، چون نباید تفاوتی با یکدیگر از لحاظ تاریخ داشته باشد، در عین حال بانک از سال 1386 به بعد تاریخ نزده و سکه را بر مبنای 1386 تحویل می دهد، مشتری هم عادت کرده که سکه را به تاریخ سال 86 خریداری کند، به همین دلیل سکه قبل از سال 86 حدود 75 هزار تومان تفاوت قیمت دارد، در این مورد هم به نظر من بانک مرکزی متولی این کار است و باید شعبه ای را به خرید و فروش سکه اختصاص دهد و تمام سکه های تاریخ گذشته را خریداری کند؛ برای دولت که اشکالی ندارد آنها را آب کند، چون سکه برای مردم یک سرمایه است و در حال حاضر تعداد زیادی از آن سکه ها در بازار رواج دارد، وقتی این همه تفاوت قیمت بین سکه ها وجود داشته باشد به ضرر کسانی است که سکه های تاریخ پایین را دریافت می کنند .

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.