معتمدی: رضا جعفری ازغندی با تحصیلات کارشناسی برق یکی از صدها جوان مخترع، طراح و مبتکر مشهدی است که در کنار دوستان خود جواد صفایی با مدرک کارشناسی ارشد کنترل و امیر ربانی پارسا، مهندسی الکترونیک، طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی به نام «گوی معلق» را به انجام رسانده اند.<BR>

در آمارگیری نخبه ایم درحمایت هیچ

 

فعالیت این سه جوان مخترع در پارک علم و فناوری خراسان رضوی با تأسیس شرکتی آغاز شد.
جعفری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مراحل ساخت و تولید «گوی معلق» ابتدا در مرکز نوآوری پارک علم و فناوری خراسان انجام و سپس به مرکز رشد پارک معرفی شد.

پروژه دانشجویی

وی با بیان اینکه زمینه فعالیت این شرکت، دستگاه های آزمایشگاهی کنترل خطی، غیرخطی، دیجیتال و کنترل صنعتی است، گفت: مراحل مطالعات گوی معلق از سال 87 به عنوان پروژه دانشجویی در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد.
وی با بیان اینکه این دستگاه برای اولین بار در دنیا با فناوری بومی طراحی شده افزود: از صفر تا 100 این دستگاه توسط این شرکت طراحی و ساخته شده است.

کاربرد دانشگاهی

جعفری با اشاره به اینکه این دستگاه با فشار هوا کار می کند، گفت: این دستگاه بیشتر در فضای دانشگاهی کاربرد دارد و در کنار دانشجویان رشته برق، دانشجویان هوا و فضا نیز می توانند از آن استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به گران بودن دستگاه های آزمایشگاهی در دنیا، دانشگاه های کشور به جز معدودی در رشته های برق، توان استفاده از دستگاه های آزمایشگاهی خارجی را ندارند. بنابراین از این نرم افزار که یک فضای شبیه ساز رایانه ای است در کنار دستگاه های قدیمی استفاده می کردند.
این جوان نخبه مشهدی افزود: گوی معلق دستگاهی است که به عنوان تجهیزات آزمایشگاه در دانشگاه ها برای دانشجویان مقاطع مختلف رشته برق کاربرد مؤثری دارد و تاکنون به دانشگاه های شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، شهید رجایی تهران، فردوسی مشهد، دانشگاه تفرش شیراز، بیرجند و محقق اردبیلی فروخته شده است.
وی درباره ثبت این اختراع در فهرست اختراعات کشور یادآور شد: پس از بازاریابی نسبت به ثبت این اختراع اقدام می شود و با توجه به اینکه این دستگاه مجوزهای مرکز رشد و پارک علم و فناوری خراسان رضوی را دارد، کسی نمی تواند آن را به نام خود ثبت کند.

ضعف بنیه مالی

جعفری با اشاره به طراحی و ساخت دستگاهی با کاربرد صرفه جویی در برق تصریح کرد: سه سال گذشته این دستگاه به ثبت رسید، اما به دلیل ضعف بنیه مالی یک شرکت قدر تهرانی مشابه این دستگاه را ساخت و تنها با تعویض قاب، آن را به نام خود ثبت کرد و البته شکایت ما از این شرکت تهرانی هنوز راه به جایی نبرده است.
وی ادامه داد: ثبت گوی معلق، ماژول مصرف، ماژول پیش فاز و پس فاز و دستگاه صنعتی سرو موتور با قابلیتهای خاص، پس از بازاریابی جزو برنامه های آینده شرکت است.
این طراح جوان مشهدی درباره حمایتهای پارک علم و فناوری و استانداری اضافه کرد: نه تنها حمایتی انجام نشده است، بلکه با بروکراسی شدید پارک علم و فناوری و استانداری مواجه بودیم.
وی با اشاره به امکان استفاده از بالاترین سقف وام (300 میلیون ریالی) برای ساخت گوی معلق و آزمایشگاه کنترل گفت: به هنگام استفاده از این امتیاز با سنگ اندازی و بروکراسی هایی از جمله داشتن دو ضامن کارمند با گواهی کسر حقوق، ارائه سفته به میزان 140 درصد مبلغ وام به بانک، کسر 10 درصد به عنوان سود دو ساله به صورت یک جا و ارائه چک توسط هر ضامن به مبلغ 120 درصد مبلغ وام مواجه شدیم.

دریافت وام با خواهش و التماس

جعفری ادامه داد: این سختگیریها باعث شد نتوانیم از این وام استفاده کنیم، بلکه با کلی دوندگی و التماس و خواهش یک سوم وام را گرفتیم.

63 شرکت در 250 متر فضا

این جوان موفق همچنین با اشاره به نمایشگاه علم تا عمل ریاست جمهوری که به تازگی در تهران برگزار شد، گفت: قرار بود در فضای 250 متری برای خراسان رضوی در این نمایشگاه 16 شرکت حضور یابند، اما در عمل 63 شرکت حضور داشتند.
وی اضافه کرد: باید از متولیان پرسید، چگونه در این فضای اندک با این تعداد شرکت کننده می توان کالاها و طراحی ها را ارائه داد.

هزینه از جیب شخصی

وی با انتقاد از این وضعیت اضافه کرد: هیچ تعهدی برای اسکان و دیگر خدمات ضروری شرکت کنندگان لحاظ نشد و مخترعان، خود از هزینه شخصی در این نمایشگاه شرکت کردند تا خراسان رضوی، استان برتر شود.
وی ادامه داد: متأسفانه نام ما تنها به عنوان نفرات نخبه مطرح است و به هنگام آمارگیری جزو بهترینها می باشیم، اما در زمان حمایت، هیچ جایگاهی نداریم.

وام یا ربا؟!

وی با اشاره به درخواست وام 10 میلیون تومانی مشارکتی از پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: پارک مدعی بود، در ابتدا 30 درصد این مبلغ را برداشت می کند و ما نیز متعهد می شویم طی 4 ماه اصل پول را برگردانیم، در حالی که این وام نبود، بلکه مصداق بارزی از ربا بود، بنابراین از گرفتن آن منصرف شدیم.

پاس کاری در پارک علم و فناوری

جعفری که دل پری از پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حمایت از نخبگان دارد، افزود: هیچ کس پاسخگو نیست و همواره بین رئیس مرکز رشد با رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی پاس کاری می شویم.

سامانه لرزه نگار معطل تأییدیه

وی اضافه کرد: متأسفانه پارک علم و فناوری خراسان رضوی دستگاه سامانه لرزه نگار را به عنوان یکی دیگر از اختراعات این شرکت که برای اولین بار در ایران ساخته شده است، معطل گذاشته است.
وی گفت: به دلیل اینکه پارک متخصصی برای تأیید این سامانه ندارد، این پروژه بلاتکلیف مانده است.
وی یادآور شد: پارک مدعی است باید مجوز مؤسسه لرزه نگاری کشور را داشته باشیم، در حالی که این مؤسسه کارش چیز دیگری است از جمله تعیین میزان زلزله، ولی دستگاه لرزه نگار استانداردهای لازمه را مشخص می کند که باید در ساخت ساختمان و سد برای مقابله در برابر زلزله آن استانداردها را رعایت کرد.
جعفری خاطرنشان کرد: این دستگاه دارای مجوز و تأییدیه دانشگاه فردوسی مشهد است، با این حال پارک علم و فناوری خراسان رضوی اعطای مجوز را منوط به تأییدیه و مجوز مؤسسه لرزه نگاری کشور می داند.
وی اضافه کرد: مجوز پارک علم و فناوری برای وارد شدن به فاز تجاری برای این پروژه و استفاده از معافیتهای مالیاتی ضروری است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سيداميرمسعود عباسي IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    1 0
    دوست عزيز من يه نمونه دستگاه نگهدارنده ي گوي معلق با ميدان مغناطيسي خريدم ميخوام بدونم ميشه روابط محاسباتش برام بفرستيد ممنون ميشم اگه کمکم کنيد
  • سيد امير مسعود عباسي IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 0
    دوست عزيز. ميتونم ازتون خواهش کنم روابط لازم براي معلق نگهداشتن يه اهنربا داخل ميدان مغمغناطيسي رو برام بفرستيد ممنون ميشم کارم خيلي گيره اين مشگله ممنون
  • سيد امير عباسي IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    با سلام دوست عزيز يه لطفي بکن يه مقدار مطلب براي معلق سازي در اختيارم قرار بده .ميخوام براي تحقيق