قدس آنلاین-لرستان:فقر آهن ،‌کم خونی مینور و ماژور که امروزه زیاد به گوش می رسد دغدغه ی بسیاری از خانواده هاست و متاسفانه عادات غذایی اشتباه موجود در رژیم غذایی ما ایرانیان نیز باعث دامن زدن به این مساله گردیده است .

کم خونی را جدی بگیرید/افراد کم خون عموما رنگ پریده هستند

به گزارش قدس آنلاین،از آنجا که شناخت بیشتر عوامل بروز کم خونی و نحوه مقابله با آن می تواند تا حدودی راه گشا باشد ،بر آن شدیم تا با دکتر شیرخانی در خصوص دلایل بروز کم خونی به گفتگو بنشینیم:

قدس آنلاین:دلایل بروز کم خونی چیست ؟
-در واقع کم خونی علل مختلفی دارد ،‌عواملی مانند کاهش گلبول قرمز و یا افزایش تخریب آنها،‌به این معنی که گلبول قرمز در بدن تولید می شود اما به دلایل مختلف زودتر از موعد مقرر از بین می رود ،‌به طور متوسط طول عمر گلبول های قرمز بین 120 روز بعلاوه یا منهای 20 است که اگر به هر علتی گلبول ها زودتر از این زمان از بین بروند و مجدداً تولید نگردد منجر به کم خونی می شود. کاهش تولید گلبول قرمز نیز می تواند دلایل متعددی داشته باشد ،‌از جمله اینکه مواد اولیه مورد نیاز آنها مانند آهن و پروتئین به اندازه کافی در بدن تولید نشود که این امر موجب نوعی کم خونی می گرددکه اصطلاحاً‌به آن(( آنمی فقر آهن ))گفته می شود . این نوع کم خونی که از ساده ترین انواع آنها است با مصرف قرص ها و مکمل ها ، همچنین رژیم غذایی مناسب به سادگی قابل درمان است . نوع دیگری کم خونی وجود دارد که در اثر کمبود ویتامین B12ایجاد می شود . البته خود آنمی نیز به دو دسته تقسیم می شود: دسته اول آنمی های ژنتیکی (‌مادرزادی) هستند که به علت نقص در زنجیره ی پروتئینی هموگلوبین بوجود می آیند که آنمی های داسی شکل (‌سایکل سل)‌از این نوع هستند و متاسفانه درمانی برای آن وجود ندارد. دسته دوم ٱنمی های اکتسابی هستند که به دلیل کمبود آهن در خون رخ می دهد و به سادگی قابل درمان است .
قدس آنلاین: راه های درمانی و مقابله با کم خونی چگونه است؟
- اولین قدم برای درمان این بیماری شناخت آن است و آسان ترین راه شناخت آن از طریق آزمایش خون CBC است . پس از شناخت نوع کم خونی درمان های متفاوتی برای آن وجود دارد . استفاده از قرص های سولفات فروس در درمان آنمی فقر آهن بسیار مفید است . درمان کم خونی های دیگری که ریشه ی ژنتیکی و مادرزادی دارند دشوارتر است . این افراد باید از آمپول های مخصوصی استفاده کنند که مانع از جذب بیش از حد آهن در آنها می گردد.
قدس آنلاین: مصرف چه نوع قرص و مکمل هایی را پیشنهاد می دهید ،‌تولیدات داخلی یا خارجی؟
- از آنجا که فیزیولوژی افراد با هم متفاوت است و هر فردی با توجه به نژاد ،‌رنگ پوست ،‌جنسیت ،‌عادات غذایی و این که ورزش می کنند یا نه ، با هم متفاوت است ، داروهای مختلف می تواند اثراتی متفاوت بر روی اشخاص برجای بگذارند. به همین دلیل ممکن است در شخصی مکمل های ایرانی اثرات بهتری برجای بگذارند حال آنکه در فرد دیگری داروهای خارجی اثربخش واقع شود.
قدس آنلاین:کم خونی خود را با چه علایمی نشان می دهد؟
- کم خونی با توجه به شدت و ضعف (‌ماژور یا مینور بودن)‌علایم متفاوتی دارند. افرادی که بیماری در آنها شدت بیشتری دارند عموماً‌رنگ پریده هستند ،‌گاهاً‌سفیدی چشم آنها کمی به زردی می گراید تا آنجا که مویرگ های چشمشان به سختی دیده می شود،‌این افراد معمولاً‌زودتر از سایرین خسته می شوند . البته بهترین راه تشخیص بیماری از طریق آزمایش خون است.
قدس آنلاین: چه عادات غذایی اشتباهی در رژیم غذایی ما ایرانیان وجود دارد؟
- خوردن چای بلافاصله بعد از غذاهای پروتئینی یکی از عادات غذایی اشتباه است . از آنجا که چای دارای ماده ای به نام تئین است درون معده با آهن موجود در مواد غذایی ترکیب می شود و نمک هایی را تولید می کند که جذب نمی شوند و پروتئین غذاها را نیز دفع می کنند. دیگر عادت غلط ما خوردن غذاهای پروتئینی و یا آهن دار به همراه ماست است. غذاهایی مانند بورانی ماست و اسفناج ،‌با توجه به اینکه کلسیم نسبت به آهن اولویت جذب دارد،‌خوردن ماست مانع از جذب آهن غذا به میزان کافی می گردد.
قدس آنلاین:توصیه شما برای پیشگیری از کم خونی چیست؟
- در ابتدا به جوان ها این است که هنگام ازدواج دقت کنند و از ازدواج هایی که هر دو ناقل این بیماری هستند جلوگیری کنند ،‌زیرا اگر پدر و مادر هر دو ناقل باشند احتمال اینکه فرزند آنها مبتلا به کم خونی ماژور (‌شدید)‌ شود بسیار زیاد است .
قدس آنلاین: در آخر اگر نکته ای وجود دارد که لازم بدانید در میان بگذارید ؟

-توصیه ام به خوانندگان روزنامه این است که از مصرف خودسرانه قرص آهن خودداری کنند زیرا بسیاری از افرادی که کم خونی دارند به اشتباه فکر می کنند که کمبود آهن دارند و شروع به مصرف خودسرانه ی آهن می کنند ،‌حال آنکه اگر شخص مبتلا به تالاسمی باشد و از قرص های آهن استفاده کند ،‌آهن اضافی موجود در بافت های نرم بدنشان رسوب می کند و بیماری های جبران ناپذیری در آنها برجای می گذارد. از این رو در درجه اول با آزمایش خون نوع کم خونی را مشخص کنند ،‌سپس شروع به درمان های مرتبط با بیماری شان نمایند.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • fahama IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    2 1
    بسيار معلومات مفيد وكارا خدا كند از يك منبع مورد اطمينان گرفته شده باشد.
  • بهزاداکبری مدرس ریاضی دردانشگاه ومدارس هستم IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    8 0
    کم هونی مادر زادی دارم البته مینور است اسید فولیک پنج دکتر داده ولی هیچ فایده ای نداره وازمایشاتم بدترشده بهتر نشده چه کار کنم